گوگل به دنبال راهی است تا به کاربرانی که برنامهای تلویزیونی را سرچ میکنند، اسم اپلیکیشنهای استریمینگی که برنامه در آنها در دسترس است را هم نمایش دهد.
اگر از آن جمله افرادی هستید که به تماشای برنامه موردعلاقهتان بر روی پلیرهایی مثل نتفلیکس، آمازون و Hulu عادت دارید، حتماً برایتان پیش آمده که به دنبال پیدا کردن زمان پخش برنامه یا یافتن اپلیکیشنی که پخش آن را پوشش دهد، کاملاً گیج شوید. همیشه هم که نمیشود اطلاعاتی مانند این که سری جدید برنامه دلخواهتان چه زمانی شروع میشود را در اخبار یا توییتر دنبال کرد.
اگر کمی به عقب برگردیم، به همان زمانی که تلویزیونهای قدیمی و مردمان قدیمیتر از آنها استفاده میکردند، میبینیم که در آن زمان بینندگان تلویزیونی غالباً برای آن که از برنامهها و زمانبندی پخششان مطلع شوند باید به یک متن از پیش تعیین شده با نام راهنمای تلویزیونی مراجعه میکردند. گوگل هم در حال حاضر به دنبال آزمایش و ارزیابی نسخه دیجیتال همان راهنمای متنهای قدیمی است که به کمک آن کاربر میتواند از زمان پخش یک موضوع یا برنامهی خاص روی هر اپ استریمی که مدنظرش باشد، مطلع شود.
به گزارش Quartz این نسخه دیجیتال بسیار کاربردی به نظر میرسد و به کاربر این اجازه را میدهد تا از طریق یک سرچ در گوگل اطلاعات پخش برنامه موردعلاقهاش را کسب کند. یکی از نویسندگان Quartz در رابطه با این موضوع نوشته است که چند شب پیش زمانی که عبارت «فیلمهای کمدی کریسمس» را در نسخه iOS اپلیکیشن گوگل تایپ کرد، لیستی از عبارات شامل نام Love Actually ظاهر شد و اما جالبتر آن که آپشنی هم تعبیه شده بود که نشان میداد این برنامه روی کدام یک از پلتفرمهایی مثل Netflix یا Hulu در دسترس است.
در این میان اما گرچه کمپانی گوگل به این مسئله اشاره کرده اما آن را تنها یک تست نامیده و از همین رو اطلاعات بیشتری ارائه نداده است. یکی از سخنگویان گوگل طی مصاحبهای با Quartz در رابطه با این قابلیت گفت:
ما همیشه به دنبال راهی بودهایم تا به مردم کمک کنیم به کمک یک سرچ ساده به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. اما در حال حاضر، چیزی برای اعلان عمومی نداریم.
حالا دیگر با گسترش روزافزون سرویسهای استریمینگ، نه تنها لیست برنامههایی که به تماشای آنها علاقهمندیم، طولانیتر شده بلکه تصمیمگیری درباره اینکه این برنامه را در کدام یک از اپلیکیشنهای مزبور نگاه کنیم، سختتر هم شده است. حالا در آپدیت گوگل پلی استور میتوانیم به راحتی از این که برنامهای که به دنبالش هستیم در کدام یک از سرویسهای پخش استریمینگ در دسترس است هم مطلع میشویم. البته ناگفته نماند که پیش از این هم گوگل پلی اطلاعاتی دربارهی این برنامهها (مثلاً امکان خریدشان) ارائه میداد.
طبق گزارش TechCrunch، کار بزرگی که گوگل از اوایل امسال آغاز کرده، کمک میکند تا پیشنهادهای سایتهای بسیاری که مضمون استریمینگ ارائه میدهند، پس از سرچ کاربر در اپلیکیشن Google play Movies & TV در دسترس باشد. این که این قابلیت به ویژگیهای دیگر گوگل مثل هم ورود کرده، کاملاً معنادار است. به این دلیل که وقتی صحبت از سرچ است بیشک در سرچ دسکتاپ هم نتیجه میدهد؛ چیزی که باعث شد تا هنگام جستجوی نام Love Actually اطلاعات مربوطه درباره حضور آن در اپلیکیشنهای استریمینگ در iOS ظهور کند.
کلام آخر
یقیقناً این ویژگی منحصر به گوگل نیست. برای مثال اپلیکیشن Apple’s TV هم کاربردی مشابه دارد. اما بیشک آنچه جالب به نظر میرسد تصمیم بزرگترین موتور جستجوی اینترنت برای کمک به کاربرانش در ساماندهی سیل اطلاعاتی است که از طریق یک سرچ پیشرویشان ظهور میکند؛ مسئلهای که به کاربر کمک میکند تا به اطلاعاتی مانند این که یک برنامه در کدام اپلیکیشن در دسترس است، به راحتی هر چه تمامتر با سرچ نام آن برنامه رو به رو شود. نظرات خود را در پلازا با ما به اشتراک بگذارید.
