Bitpro Nexus Bitpro Nexus Discover the Rabby Wallet, a user-friendly tool for managing your cryptocurrencies securely. Simplify your digital asset experience at rabby wallet.

آموزش استفاده از دو هارد در لپ تاپ و کامپیوتر به‌‎صورت همزمان

استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر و لپ تاپ یکی از بهترین تکنیک های افزایش سرعت به شمار می رود. در این مقاله از پلازا با بررسی چون و چرای نصب SSD به عنوان هارد دوم لپ تاپ و کامپیوتر با ما همراه باشید.

چه چیزی می تواند سیستم کند و قدیمی ما را دوباره سرحال کند؟ این سوالی است که این روز ها برای خیلی از ما پیش می آید. هزینه بسیار سنگین خرید یک سیستم جدید باعث شده که خیلی از کاربران به فکر ارتقای سیستم قبلی خود بیفتند. اما بهترین راه حلی که برای این کار وجود دارد چیست؟ اگر این سوال را از یک متخصص بپرسید مطمئنا به شما خواهد گفت که اضافه کردن یک SSD می تواند راه حل تمام مشکلات شما باشد. هاردهای SSD می توانند سرعت بالایی را در اختیار شما قرار دهند، اما با توجه به بالا بودن قیمت آنها نسبت به ظرفیت پایینی که دارند، استفاده از آنها زیاد مقرون به صرفه نیست. اینجاست که استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر می تواند ما را نجات دهد. در ادامه در مورد اهمیت این کار بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

دلایل استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر

اگر با کامپیوتر ها آشنایی داشته باشید، مطمئنا می دانید که عوامل زیادی در کنار هم درگیر هستند که می توانند در سرعت و کیفیت کارکرد یک سیستم نقش داشته باشند. درایوهای ذخیره سازی همیشه یکی از مهمترین اجزای سیستم های کامپیوتری بوده و به نوعی می توان آنها را یک گلوگاه برای سرعت این سیستم ها دانست. در واقع تکنولوژی این رسانه ها از بقیه اجزای سیستم پایین تر بوده و با بهبود کیفیت در آنها شاهد افزایش سرعت قابل قبولی هستیم. البته استفاده از هاردهای پر سرعت می تواند هزینه زیادی را در بر داشته باشد؛ از همین رو، به کار گیری تکنیک هایی مانند استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر مطرح می شوند که می توانند با حفظ سرعت بالا فضای ذخیره سازی مناسبی را با قیمت مناسب در اختیار ما بگذارند.

استفاده همزمان از هارد ssd و hdd در کامپیوتر

استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر می تواند ترکیبی از سرعت و ظرفیت ذخیره سازی اقتصادی را فراهم کند، که برای بسیاری از کاربران مزایای قابل توجهی دارد. هارد های SSD (Solid State Drive) به دلیل نداشتن قطعات متحرک، عملکرد بسیار سریعی دارند. در واقع تکنولوژی مورد استفاده در این هارد ها از نوع تکنولوژی استفاده شده در حافظه های فلش است که می تواند با سرعت خیلی بیشتری اطلاعات را جابه‌جا کند.

این سرعت بالا باعث می شود سیستم عامل و برنامه های نصب شده بر روی SSD سریع تر بارگذاری شوند و عملکرد کلی سیستم، به ویژه در بوت شدن و اجرای نرم افزارها، بهبود یابد. SSDها برای ذخیره سازی داده های حساس به زمان و نرم افزارهایی که نیازمند دسترسی سریع به داده ها هستند، ایده آل هستند. از سوی دیگر، هاردهای HDD (Hard Disk Drive) به دلیل قیمت کمتر در برابر ظرفیت بالای ذخیره سازی، گزینه ای مناسب برای ذخیره سازی حجم زیادی از داده ها به شمار می آیند.

دلایل استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر

این نوع هارد برای ذخیره سازی فایل هایی که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند، مانند آرشیوهای فیلم، موسیقی، و اسناد بزرگ، مناسب هستند. با استفاده از یک HDD در کنار SSD، کاربران می توانند از فضای ذخیره سازی بیشتری بهره مند شوند، بدون آنکه لازم باشد هزینه زیادی را برای ظرفیت های بزرگ SSD پرداخت کنند. در واقع، HDD قرار است به عنوان یک محل برای نگهداری فایل ها و SSD ها به عنوان فضای مورد استفاده توسط سیستم به خدمت گرفته شوند.

استفاده از هر دو نوع ذخیره سازی به صورت همزمان، بهره وری و کارایی سیستم را به طور چشمگیری افزایش می دهد. با ذخیره سازی سیستم عامل و برنامه های اصلی روی SSD، کاربر تجربه ای روان و سریع از کار با کامپیوتر خواهد داشت، در حالی که HDD می تواند به عنوان فضای ذخیره سازی برای فایل ها و اطلاعات غیرضروری و بزرگ عمل کند. این ترکیب نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد، بلکه امکان استفاده بهینه از هر دو فناوری را فراهم می کند و می تواند طول عمر دستگاه را نیز افزایش دهد. در نتیجه، بهره مندی از هر دو نوع حافظه، برای بسیاری از کاربران بهترین گزینه از نظر عملکرد و هزینه است. در ادامه در مورد اینکه چطور میتوان این کار را روی کامپیوتر و لپ تاپ انجام داد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نحوه استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر

در این بخش قرار است با هم ببینیم روش استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر چیست و چطور می توان این کار را انجام داد. اگر بخواهیم روش کلی این کار را بررسی کنیم، لازم است ابتدا تجهیزات لازم را خریداری کرده، فایل های مورد نیاز را از سیستم خود برداریم و بعد از آن برای نصب هارد SSD جدید اقدام کنیم. بعد از نصب یک بار کار نصب ویندوز را انجام داده و سپس هارد قدیمی را به عنوان هارد دوم در سیستم قرار دهیم. در این مرحله می توانید استفاده همزمان از هارد SSD و HDD را در سیستم خود داشته باشید. تجهیزاتی که در اینجا به آنها نیاز پیدا خواهید کرد از این قرارند:

  • یک هارد SSD اینترنال با ظرفیت مورد نیاز
  • یک کابل Sata برای اتصال هارد
  • یک براکت نگهدارنده برای جایگذاری SSD در کیس

هارد های SSD انواع مختلفی دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. این موضوع که شما چه هاردی را انتخاب می کنید، کاملا بستگی به فضایی که نیاز دارید و البته بودجه ای که برای آن در نظر گرفته اید دارد. برای خرید کابل ساتا هم لازم نیست وسواس چندانی به خرج دهید. یک کابل معمولی Sata 6 با قیمت پایین می تواند کار شما را راه بیندازد. براکت نگهدارنده نیز از مواردی است که برخی از کاربران آن را کنار می گذارند، اما با  توجه به کارایی خوبی که دارد و قیمت پایین آن بهتر است از آن نیز استفاده کنید.

از آنجایی که اندازه هارد های SSD کوچکتر از HDD است، نمی توان آنها را به صورت هارد های عادی در کیس بست و نیاز دارند که ابتدا آنها را روی براکت بسته و بعد براکت را در کیس قرار دهید. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از براکت های پلاستیکی استفاده نکنید. بهترین براکت ها از جنس آلومینیوم هستند که می توانند دمای هارد را نیز انتقال داده و در خنک کنندگی آن نقش موثری داشته باشند. در تصویر زیر می توانید یک نمونه از این براکت ها را مشاهده کنید:

براکت برای نصب SSD در کامپیوتر

بعد از تهیه این موارد نوبت به نصب و راه اندازی SSD می رسد. در اینجا باید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

  • کیس خود را از برق جدا کرده و دکمه پاور را ۵ ثانیه نگه دارید تا بار اضافی تخلیه شود؛
  • درب کناری را بار کرده و کابل برق و یاتا را از هارد HDD جدا کنید؛
  • هارد SSD را روی براکت بسته و براکت را در محل قرار گیری هارد نصب کنید؛
  • کابل ساتا و برق هارد SSD را متصل کنید؛
  • سیستم را روشن کرده و نصب ویندوز را روی هارد SSD انجام دهید؛
  • بعد از نصب ویندوز هارد HDD را به سیستم متصل کنید؛
  • سیستم را روشن کرده و پارتیشن نصب ویندوز در هارد HDD را فرمت کنید؛

اکنون شما می توانید استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر خود را تجربه کنید و بدون هیچ مشکلی از سیستم پر سرعت خود لذت ببرید. دقت داشته باشید اگر هارد SSD شما زیر یک ترابایت فضا دارد لازم نیست آن را پارتیشن بندی کنید و بهتر است فضای این هارد را به صورت یکپارچه و صرفا مخصوص ویندوز در نظر بگیرید.

نحوه استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر

روش استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در لپ تاپ

نصب SSD به عنوان هارد دوم در لپ تاپ ها یکی از کارهایی است که می تواند لپ تاپ قدیمی شما را زنده کرده و جانی تازه به آن ببخشد. البته باید این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در برخی از دستگاه ها امکان پذیر نبوده و دستگاه های جدید از این ویژگی پشتیبانی نمی کنند. در واقع لپ تاپ های نازک یا اولترابوک‌ها نمی توانند از HDD استفاده کنند و تنها فضای ذخیره سازی آنها یک فضای SSD از نوع M2 می باشد که از نظر اندازه از SSD های معمولی هم کوچکترند. عمده دستگاه هایی که می توانند این ویژگی را به ما بدهند، دستگاه های قدیمی دارای ODD یا همان دی وی دی رایتر هستند.

در این دستگاه ها شما می توانید با حذف دی وی دی رایتر خود، یک جا برای هارد باز کنید و فضای SSD خود را به این دستگاه اضافه کنید. البته برخی دستگاه ها مانند لپ تاپ های سری زد بوک HP وجود دارند که به صورت عادی می توانند دو جای نصب هارد را ارائه دهند و نیازی به حذف دی وی دی رایتر در آنها نیست. تجهیزاتی که برای استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در لپ تاپ نیاز دارید از این قرارند:

  • یک هارد SSD؛
  • یک کدی (براکت) با اندازه مخصوص دستگاه شما؛

در لپ تاپ شما نیازی به کابل نخواهید داشت، اما در عوض مسائل دیگری هستند که باید نگران آنها باشید. در صورتی که می خواهید هارد را جای دی وی دی رایتر اضافه کنید نیاز به خرید یک کدی (Caddie) دارید که در شکل زیر می توانید نمونه ای از آن را مشاهده کنید. این وسیله هارد را نگه داشته و آن را به سوکت روی مادربورد متصل می کند. البته باید در نظر داشته باشید که دستگاه شما از چه سایز کدی پشتیبانی می کند. اگر کدی شما بزرگ باشد، به لپ تاپ نخواهد خورد و اگر کوچک باشد، با قطعی های زیادی مواجه خواهید شد. عمدتا کدی ها در دو سایز ۹.۵ میلیمتری، و ۱۲.۵ میلی متری در بازار موجودند.

کدی برای نصب HDD در لپ تاپ

 

شما با جستجوی مدل لپ تاپ خود می توانید از این سایز اطلاع پیدا کنید. در صورتی که موفق نشدید، ابتدا درایور ODD را خارج کرده و سپس اندازه قطر آن را محاسبه کنید. در صورتی که این اندازه از ۹.۵ میلیمتر بیشتر بود، شما باید سایز ۱۲.۵ را انتخاب کنید و اگر کمتر بود، سایز کدی مناسب شما ۹.۵ است. بعد از اینکه تجهیزات شما آماده شدف می توانید از دستورالعمل زیر برای نصب هارد دوم روی لپ تاپ استفاده کنید:

  • ابتدا لپ تاپ را خاموش، باتری آن را جدا کرده (در صورت امکان) و دکمه پارو را ۵ ثانیه نگه دارید؛
  • با جستجوی مدل لپ تاپ در سایت هایی مانند یوتیوب یک ویدیو از باز کردن دستگاه پیدا کرده و مراحل را به دقت دنبال کنید؛
  • با کمک راهنمایی های ویدئو، دستگاه خود را باز کرده و هارد HDD را خارج کنید؛
  • هارد SSD را جای آن بسته و لپ تاپ را بدون جا زدن ODD ببندید؛
  • مراحل نصب ویندوز را انجام داده و سیستم را به کمک هارد SSD راه اندازی کنید؛
  • هارد HDD را داخل کدی بسته، قاب لپ تاپ را از روی ODD باز کرده و روی کدی نصب کنید؛
  • سیستم را خاموش کرده، کدی را جا بزنید و سیستم را روشن کنید؛
  • بعد از بالا آمدن سیستم، پارتیشن نصب ویندوز روی HDD را فرمت کنید؛

در این حالت سیستم شما آماده استفاده می باشد و می توانید از سرعت بالا و فضای ذخیره سازی بالای خود نهایت استفاده را ببرید. دقت داشته باشید برای استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در لپ تاپ بهتر است که SSD را به جای هارد ببندید. در صورتی که SSD را به کمک کدی در سیستم خود نصب کنید، باز هم سرعتی که باید را به شما نخواهد داد.

روش استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در لپ تاپ

نکات مهم برای نگهداری از هارد دوم

تا به اینجا ویژگی های، مزایای و نحوه استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر را با هم بررسی کردیم. اکنون می خواهیم ببینیم برای اینکه هر دو هارد ما طول عمر بیشتری داشته باشند و سیستم ما بتواند در بهترین حالت خود به ما سرویس بدهد، باید چه مواردی را رعایت کنیم. در این خصوص باید گفت که ریزه کاری هایی وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید، قطعا تجربه کاربری بهتری از استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر خواهید گرفت. مهمترین این موارد از این قرارند:

نصب سیستم عامل روی SSD: سیستم عامل و برنامه های پرتکرار را روی SSD نصب کنید تا از سرعت بالای آن بهره مند شوید. این کار باعث بهبود زمان بوت و عملکرد کلی سیستم می شود.

استفاده بهینه از فضای SSD: برای جلوگیری از پر شدن فضای SSD، فایل های بزرگ مانند فیلم ها و بازی های حجیم را روی HDD ذخیره کنید. سعی کنید همیشه حداقل ۲۰٪ فضای خالی بر روی SSD داشته باشید تا عملکرد آن بهینه بماند.

تنظیم حافظه مجازی (Paging File): حافظه مجازی را بر روی HDD تنظیم کنید تا فضای SSD را آزاد نگه دارید و از ورود و خروج داده غیر ضروری بر روی آن جلوگیری کنید. این کار می تواند عمر SSD را افزایش دهد. اگر سری به مقاله زمان خراب شدن هارد SSD بزنید می توانید با این موارد بیشتر آشنا شوید.

غیرفعال کردن هارد دیسک در زمان عدم استفاده: در تنظیمات سیستم عامل HDD را طوری تنظیم کنید که در زمان عدم استفاده، به حالت خواب یا همان Sleep برود. این کار می تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کند و عمر HDD را افزایش دهد.

نکات مهم برای نگهداری از هارد دوم

استفاده از ابزار های مانیتورینگ: از ابزار های مانیتورینگ مانند CrystalDiskInfo برای نظارت بر سلامت و عملکرد درایو ها استفاده کنید. این نرم افزار ها می توانند اطلاعات مفیدی درباره دمای درایو ها، تعداد دفعات نوشتار و سایر پارامتر های مهم ارائه دهند.

تنظیم TRIM برای SSD: مطمئن شوید که ویژگی TRIM در سیستم عامل فعال است. این ویژگی به بهینه سازی و نگهداری فضای آزاد SSD کمک می کند و طول عمر آن را افزایش می دهد.

به روزرسانی فریمور درایو ها: به روزرسانی فریمور SSD و HDD می تواند مشکلات عملکردی و امنیتی را برطرف کند و قابلیت های جدیدی را ارائه دهد. با بروز نگه داشتن آنها می توانید از این مشکلات و دردسر ها دور بمانید.

اجتناب از حذف و نصب مکرر برنامه ها: حذف و نصب مکرر برنامه ها بر روی SSD می تواند عمر مفید آن را کاهش دهد. تلاش کنید برنامه ها را روی SSD فقط در مواقع ضروری حذف و نصب کنید.

جلوگیری از شوک فیزیکی: برای محافظت از HDD در برابر شوک های فیزیکی، لپ تاپ را در هنگام روشن بودن حرکت ندهید. هر چند این مشکل مربوط به هارد های SSD نیست، اما باید گفت HDD ها به دلیل داشتن قطعات مکانیکی به شوک های حرکتی حساس هستند.

نتیجه گیری

استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر و لپ تاپ می تواند به شما این امکان را بدهد که در عین داشتن یک سیستم پر سرعت و استفاده بهینه از منابع، یک فضای ذخیره سازی با حجم بالا و ارزان را داشته باشید. شما به راحتی می توانید با کمک وسایل جانبی، کار نصب SSD به عنوان هارد دوم را انجام دهید. البته باید گفت که ویندوز شما باید روی هارد SSD نصب شود تا بازدهی لازم را داشته باشد. در بخش های بالا نحوه استفاده همزمان از هارد SSD و HDD در کامپیوتر و لپ تاپ به صورت موردی توضیح داده شد. در صورتی که در این رابطه سوالی داشتید، خوشحال می شویم به ما اجازه دهید تا در پیدا کردن پاسخ آن به شما کمک کنیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402