برندینگ در شبکه های اجتماعی از چه جهاتی مهم است و برای پیاده سازی اصولی آن چه کارهایی باید انجام شود؟ در این مقاله از پلازا بهترین پاسخ برای این سوالات را با هم بررسی خواهیم کرد.
در عصر ارتباطات و اینترنت، پیدا کردن بستری برای تبلیغات و دیده شدن کار چندان سختی نیست و این روزها همه میدانند بهترین برندها و نامها از دل اینترنت بیرون میآیند. در خود اینترنت نیز زمینههایی که بتوان با آنها کار تبلیغات و برند سازی را انجام داد با هم تفاوتهای زیادی داشته و میتوان گفت که هر کدام ویژگیهای مربوط به خود را دارند. در واقع باید گفت آن سلیقه کاربران و طرز استفاده آنها از اینترنت تغییر میکند و میتوان گفت اکنون عصر اینستاگرام و یوتیوب است و شبکه های اجتماعی در اوج محبوبیت خود قرار دارند. در اینجا مفاهیمی مانند برندینگ در شبکه های اجتماعی قدرت میگیرد.
در این مقاله میخواهیم با هم دلایل اهمیت و ویژه بودن شرایط برندینگ در شبکه های اجتماعی را بررسی کنیم. در واقع این موضوع میتواند علاوه بر پرطرفدار بودن این پلتفرمها و حضور کاربران در آنها علل مختلفی داشته باشد که دانستن آنها میتواند روی استراتژیهای برندینگ شما تاثیر گذار باشد. البته قبل از اینکه به سراغ بررسی این موارد در مورد برندینگ در شبکه های اجتماعی برویم، لازم است کمی در مورد خود برندینگ صحبت کنیم و به یک درک مشترک از آن برسیم.
فهرست مطالب
مفهوم برندینگ در شبکه های اجتماعی
واژه برندینگ یا همان برند سازی از آن مفاهیمی است که خیلی از کسانی که وارد دنیای کسب و کار شده و یا در پستهای مدیریتی یک سازمان قرار میگیرند با آن زیاد مواجه میشوند. در صورتی که بخواهیم تعریفی از برندینگ ارائه دهمی میتوان گفت:
برندینگ هنر شناساندن نام کسب و کار به افرادی که میتوانند در زمره مشتریان شما قرار بگیرند است. این شناساندن نام باید به گونه ای باشد که نظر این افراد و کاربران به کسب و کار شما مثبت باشد و آن را به عنوان یک نام قابل اعتماد به یاد داشته باشند. اگر سری به مقاله پرسونال برندینگ بزنید میتوانید با این مفهوم بیشتر آشنا شوید.
برندینگ در بستر شبکه های اجتماعی کلیه فعالیتهایی را پوشش میدهد که ما برای این معرفی نام و مطرح شدن برند در بستر این شبکهها انجام میدهیم. این کارها میتواند مواردی مانند تولید محتوا، انتشار اخبار، تعامل با کاربران و یا شرکت در بحث و گفتگوهای مختلف باشد. اینکه شما چه مواردی را و به چه صورتی انجام دهید، وابسته به استراتژیهای برندینگ است که تعیین کرده اید.
استراتژیهای مناسب میتواند برای کسب و کارهای مختلف، تفاوتهای عمده ای داشته باشد و هر کس با توجه به شرایط کاری خود باید آنها را تبیین کند و به کار بگیرد. اما میتوان گفت که در کل این استراتژیها باید با تولید محتوا و تعامل با کاربران همراه باشد و این دو مورد میتواند بیشترین تاثیر را در برندینگ داشته باشد.
در واقع باید گفت برندسازی در بستر این شبکهها یک تفاوت عمده با سایر بسترهای اینترنتی و یا تبلیغات سنتی دارد و آن تغییر استراتژیها بر اساس رفتار کاربران و بازخوردی است که از آنها میگیرید. در این نوع از برند سازی لازم است شما کارهای خود را بر اساس بازدهی که میبینید تغییر داده و با نوعی از برند سازی پویا طرف هستیم که میتواند خود را با توجه به نیازهای کاربران هماهنگ کرده و بازدهی در آن بسیار بالا خواهد رفت.
اگر به سراغ پیاده سازی این استراتژیها رفته باشید قطعا میدانید که برندینگ در شبکه های اجتماعی کاری هزینه بر و پر زحمت است. برای خیلی از مدیران پیش میآید که در اولین گامهایی که برای این کار بر میدارند با این سوال مواجه شوند که آیا واقعا به آن نیاز دارند!؟ جواب این سوال تقریبا برای تمامی کسب و کارها بله است! اما چرایی بله بودن این جواب، موضوعی است که در بخش بعدی با هم آن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.
اهمیت برندینگ در شبکه های اجتماعی
اگر بخواهیم در مورد اهمیت و ضرورت برندینگ در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای متعدد صحبت کنیم میتوانیم یک سیاهه بسیار طولانی و بلند بالا را از این دلایل تهیه کنیم. تازه وقتی بخواهیم این موضوع را به صورت موردی برای هر کسب و کاری بررسی کنیم، موراد متعدد خاص دیگری هم به آنها اضافه میشوند. طبیعتا توضیح تمامی آنها از حوصله این مقاله خارج بوده و ما مجبوریم صرفا به بیان مهمترینها بسنده کنیم.
در صورتی که بخواهیم لیستی از مهمترین مواردی که میتواند هر مدیر خوش فکری را مجاب کند که روی موضوع صرفا به بیان مهمترینها بسنده کنیم. سرمایه گذاری کند را معرفی کنیم، لیست ما به صورت زیر خواهید بود:
ایجاد اعتبار و اسم و رسم برای برند
اصلی ترین خواسته ای که میتواند از کل عملیات برند سازی انتظار داشت این است که نام شما به عنوان یک نام معتبر و خوب در زمینه خدماتی که دارید برای کاربران جا بیفتد و برندینگ در شبکه های اجتماعی میتواند نقش بسیار عمده ای در این خصوص داشته باشد. آمارها نشان میدهد بیش از ۹۴ درصد از مدیران کسب و کارهایی که در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته اند، تایید کردند که نتایج برندینگ در شبکه های اجتماعی میتواند تاثیر مثبتی روی اعتبار و وفاداری مشتریان به آنها داشته باشد.
دلیل این موضوع این است که برندینگ در شبکه های اجتماعی به برندها اجازه میدهد که در سطح شخصی تری با کاربران تعامل داشته و خود را به آنها نزدیکتر کنند. بدون واسطه با مشتریان و مصرف کنندههای محصولات خود صحبت کرده و ارتباط داشته باشند وبه دنبال ان یک اعتماد و حس وفاداری را در کاربران ایجاد کنند که در اینصورت همه آنچه که از برند سازی خوب میخواهیم برای ما بر آورده خواهد شد.
در مقابل رقبا به شما برتری میدهد
یکی از اهداف و انتظاراتی که از برندینگ در شبکه های اجتماعی میرود این است که در مقابل رقبا یک برتری قابل توجه را برای شما ایجاد خواهد کرد و میتوان گفت شما را در لبه رقابت با بهترینها خواهد برد. این ویژگی دست شما را برای گرفتن تصمیمات قدرتمند تر باز خواهد گذاشت. همینطور ماهیت بلادرنگ بودن تصمیمات در این شبکهها میتواند این امکان را به ما بدهد که در لحظه شرایط رقبا و یا برندهای بزرگتر را بررسی کرده و ببینیم اکنون آنها در حال پیاده سازی چه استراتژیهایی هستند.
همینطور باید گفت که برندینگ در شبکه های اجتماعی یک فرصت برابر را برای همه برندهای ایجاد میکند. برخلاف برخی از انواع تبلیغات که شاید هزینههای گزاف آنها باعث شود خیلی از برندها نتوانند به سراغ استفاده از آنها بروند. اگر بخواهیم مهمترین مواردی که برندینگ در شبکه های اجتماعی در زمینه رقابت با سایر برندها در اختیار ما قرار میدهد را معرفی کنیم، این چهار مورد میتواند بهترینهای آنها باشد:
- می تواند انبوهی از دادهها در مورد تعاملات با کاربران، نقاط قوت، نقاط ضعف و همینطور خدماتی که رقبا ارائه میدهند را به شما نشان دهد؛
- جنس محتوایی که در شبکه های اجتماعی وجود دارد میتواند ارزشهای اصلی که رقبای شما دنبال میکنند را برجسته کرده و آنها را برای شما آشکار کند؛
- این فرصت را در اختیار شما قرار میدهد که تمایز خود و رقبا را بیشتر کرده و روی برتریهای خود متمرکز شوید؛
- اطلاعات دقیقی در مورد سهم بازار شما (بازار آنلاینی که دارید) را در اختیار شما قرار داده و امکان برنامه ریزی برای ارتقای آن را نیز در اختیار شما میگذارد؛
استراتژیهای بهتری در اختیار شما قرار میدهد
در خیلی از روشهای تبلیغات و بازاریابی سنتی شما استراتژیهای چندان خوب و خلاقانه ای ندارید و استفاده از یک استراتژی جدیدی میتواند هزینه زیاد برای شما داشته باشد و تازه آینده آن نیز تاریک خواهد بود. اما باید گفت که در در برندینگ در شبکه های اجتماعی ماهیت کار و استراتژیها متفاوت هستند و دست شما برای کار کردن روی خیلی از آنها باز تر خواهد بود. در واقع بیش از ۹۰ درصد از صاحبان کسب و کارها عقیده دارند این استراتژیها به آنها کمک کرده اند که در مورد نیازهای واقعی کاربران خود بیشتر بدانند.
همینطور پیاده سازی و آزمایش این استراتژیها نیز ساده خواهد بود و هزینه کمتری را از شما خواهد گرفت. بعلاوه در صورتی که دیدید بازدهی خوبی از آن نمیگیرید، میتوانید آن را با زیان خیلی کمتری متوقف کنید و خیلی آسیبی از این بابت شما را تهدید نمیکند.
روابط عمومی شما را بهبود میبخشد
در بخشهای قبلی به این موضوع که برندینگ در شبکه های اجتماعی شما را به کاربران نزدیکتر میکند اشاره کرده بودیم. در این خصوص باید گفت سازمانهایی با اندازه بزرگ و متوسط که بخش روابط عمومی با همان PR در آنها وجود دارد و از آن بهره میبرند میتوانند از این روش برندسازی نهایت استفاده را ببرند. شبکه های اجتماعی میتوانند به برندها کمک کنند که با ضرب آهنگی منظم روند ارتباط با کاربران را برقرار کرده و بتوانند در سطوح مختلف با آنها تعامل داشته باشند.
در واقع این روند میتواند فرصت ویژه ای را در اختیار کسب و کارها قرار دهند تا تخصص خود را به کاربران نشان داده و خود را بهتر عرضه کنند. حضور مدیران در این شبکهها و معرفی آنها به صورت یک چهره ملموس برای خیلی از افراد میتواند در تقویت روابط با کاربران بسیار موثر باشد.
در زمان بحران میتوانید به خوبی شرایط را مدیریت کنید
شرایط بحرانی در بازار و بحرانهای اقتصادی خیلی وقت است که آن ابهتی که سابق داشته اند را از دست داده و باید گفت که این روزها خیلی از کسب و کارهای اندازههای متوسط و بزرگ هستند که نه تنها از این بحرانها به راحتی عبور میکنند بلکه خیلی از آنها از آب گل آلود نیز ماهی گرفته و آن را مایه پیشرفت خود قرار میدهند. یکی از عناصری که میتواند در این میان برای این کار استفاده شود شبکه های اجتماعی است.
بحرانهای مختلفی که میتوانند برای بازار پیش بیایند در شرایط فعلی که اقتصاد ایران دارند، اصلا مسئله ای دور از ذهن نیست و به صورت روزمره شاهد آن هستیم. در خیلی از موارد مسائلی مانند تامین مواد اولیه، بالا رفتن هزینه خدمات، پایین آمدن درخواست برای محصولات و مواردی از این دست میتواند دردسرهایی را برای کسب و کارها ایجاد کند و برندینگ در شبکه های اجتماعی هرچند نمیتواند برای این موارد کاری انجام دهد، اما میتواند از تلاطمی که در ذهن کاربران برای شما ایجاد شده است بکاهد و اوضاع را از نظر روانشناختی آرام کند.
مشتریان واقعی بیشتر شما را میبینند
یکی از ویژگیهای ایده آلی که در برندینگ در شبکه های اجتماعی وجود دارد این است که مشتریان واقعی میتوانند شما را ببینند و شما وقت و انرژی را برای کسانی که اهمیتی به سرویسهای شما نمیدهند هدر نمیدهید. به طور مثال مواردی مانند تبلیغهای تلویزیونی را در نظر بگیرید! واقعا چند درصد از افراد به دنبال محصولات ارائه شده در این تبلیغات هستند؟ در این آشفته بازار میتوانید تبلیغاتی را مشاهده کنید که در بین برنامه کودک تبلیغات تسهیلات بانکی را میکند و در میانه مسابقه فوتبال آخر شب پای کتابهای تستی کنکور را وسط میکشند. طبیعتا خیلی از کسانی که این تبلیغات را میبینند هیچ علاقه ای آنها و سرویسی که ارائه میدهند ندارند.
اما در مورد برندینگ در شبکه های اجتماعی شما میتوانید جامعه هدف خود را پیدا کرده و این تبلیغات را صرفا برای آنها نمایش دهید. به طور مثال برنامههایی مانند اینستاگرام این امکان را به صورت کامل در اختیار شما قرار میدهند که تبلیغات خود را به صورت کاملا هدفمند، صرفا به گروه خاصی از کاربران نمایش دهید. اگر به این موضوع توجه داشته باشید میتوانید با هزینه ای بسیار کمتر از سایر انواع تبلیغات مشتریانی وفادار و ارزشمند را برای خود دست و پا کنید که بازدهی بسیار بالاتری را برای شما دارند.
هوای مشتریان خاص خود را داشته باشید
بدیهی است که هر برندی میتواند مشتریانی خاص و وفادار داشته باشد که بیشتر از سایرین از آن خرید میکنند و کلا سطح ارزش آنها بالاتر خواهد بود. اینکه یک برند بتواند این مشتریان را شناسایی کرده و خدمت رسانی به آنها را در اولویت قرار دهد میتواند در ارتقای ارتباط با این افراد و به دنبال آن بالا بردن بازدهی بسیار موثر است. یکی از جنبههای برندینگ در شبکه های اجتماعی که میتواند بسیار قدرتمند باشد، عملکردهای خوب آن در ارتباط با افراد است و میتواند به خیلی از این کاربران نزدیک شود.
این موضوع شاید برای برندهای بزرگ که شبکه توزیع گسترده ای دارند چندان کاربردی نباشد، اما در مورد کسب و کارهای کوچک و متوسط میتواند یکی از مهمترین تکنیکها برای داشتن سود بیشتر باشد. شما باید این مشتریان را در شبکه های اجتماعی پیدا کرده، از آنها قدردانی کرده و در کل هوای آنها را بیشتر از سایرین داشته باشید.
این موارد را میتوان مهمترین مسائلی دانست که به نوعی بیانگر اهمیت برندینگ در شبکه های اجتماعی هستند. دانستن این موارد تنها هدفی که میخواهیم از این فعالیتهای برندسازی خود داشته باشیم را به ما نشان میدهد و باید گفت که کار اصلی شما تازه شروع شده است.
نکات مهم در برندینگ در شبکه های اجتماعی
در این قسمت از مقاله میخواهیم در مورد اینکه برای برندینگ در شبکه های اجتماعی باید چه نکاتی را مد نظر داشت هم صحبت کنیم. تا به اینجای کار هدفی که ما نیاز داشته ایم برای ما مسجل شده است. اما این موضوع که در راه رسیدن به این اهداف باید چه کارهایی را انجام دهیم، هنوز مبهم است. مهمترین مواردی که در این مسیر باید در نظر داشته باشید، در ده نکته زیر مشخص شده اند:
- تعیین هدف: قبل از هر چیز، باید هدف و اهداف خود را برای برندینگ در شبکه های اجتماعی مشخص کنید. آیا میخواهید افزایش شناخت برند، افزایش فروش، ارتباط بیشتر با مشتریان یا چیز دیگری را بدست آورید؟ هر کدام از این اهداف میتواند نیازمند استراتژیهایی مجزا باشد.
- انتخاب شبکه های مناسب: شناخت مخاطبان و انتخاب شبکه های اجتماعی مناسب برای حضور برند شما بسیار مهم است. برای مثال، اگر مخاطبین شما در رده سنی جوان و نوجوای جای میگیرند Instagram گزینه ایده الی است. این در حالی است که اگر مخاطبان شما افراد متخصص یا سایر سازمانها هستند باید به سراغ شبکه های دیگری مانند LinkedIn بروید.
- ایجاد هویت برند قوی: باید هویت برند خود را به وضوح تعریف کنید، از جمله لوگو، رنگها، استایل نوشتاری و… این موضوع میتواند در به یاد ماندن نام شما توسط مخاطبین بسیار مهم باشد.
- تولید محتوای اصولی: محتوای شما باید ارزشمند، جذاب و مرتبط با مخاطبان باشد. ایجاد محتوای منحصر به فرد که افراد را درگیر کند در برندسازی شما بسیار موثر خواهد بود.
- تعامل با مخاطبان: باید به تعامل با مخاطبان خود اهمیت بدهید، پاسخ به نظرات و پیام ها، شرکت در بحثها و ایجاد ارتباطاتی از این دست از کارهایی است که باید برای آن وقت و انرژی گذاشته و شاید نیاز باشد حتی نیروهای جدیدی را برای این کار استخدام کنید.
- استفاده از ابزارهای تحلیل: برای اندازه گیری عملکرد برندینگ خود در شبکه های اجتماعی، از ابزارهای تحلیلی مانند اینسایت اینستاگرام استفاده کنید. این ابزارها هر چند به خودی خود کاری برای شما نمیدهند، اما گزارشهای آنها میتواند در تعیین استراتژی درست به شما کمک کند.
- پیگیری و به روزرسانی: برندینگ در شبکه های اجتماعی یک فرایند پیوسته است. بنابراین باید محتوای خود را به روز نگه دارید و به تغییرات و بازخوردهای مخاطبان واکنش نشان دهید. شاید این کار خسته کننده به نظر برسد ولی برای رسیدن به بازدهی مورد نظر باید صبور باشید.
- راه اندازی استراتژی تبلیغاتی: داشتن یک استراتژی و هدف قرار دادن بخش خاصی از کاربران از کارهایی است که میتواند به تلاشهای شما جهت داده و بازدهی را بالاتر ببرد. به یاد داشته باشید جلو رفتن بدون استراتژی مناسب یک اتلاف وقت و منابع بزرگ برای شما خواهد بود.
- ایجاد ارتباط با سایر برندها و افراد تاثیرگذار: عملکرد انفرادی و تنها عمل کردن در شبکه های اجتماعی بسیار سخت خواهد بود. همکاری با برندها و افرادی که قدرت تأثیرگذاری بالایی در شبکه های اجتماعی دارند، میتواند به افزایش شناخت برند شما کمک کند.
- انعطاف پذیری و آزمون: برندینگ در شبکه های اجتماعی یک فرآیند آزمایشی است. بنابراین باید آماده باشید در صورت نگرفتن نتیجه دلچسب استراتژیهای خود را تغییر دهید و به رویدادها و تغییرات بازار واکنش نشان دهید. دقت داشته باشید چندان در این موارد نباید تعصب داشته باشید و اگر به دنبال یک برند سازی موفق هستید بهتر است رنگ و بوی محیطی که در آن هستید را بگیرید.
نتیجه گیری
در این مقاله با هم به بررسی برندینگ در شبکه های اجتماعی پرداختیم و دیدیم که این موضوع و پرداختن به آن تا چه اندازه میتواند برای ما اهمیت داشته باشد. در کل میتوان گفت این نوع از برند سازی در مواردی مانند ایجاد اعتبار، برقراری ارتباط مستقیم با کاربر، وفادار کردن مشتریان، مدیریت بحران ها، بهبود روابط عمومی و مواردی از این دست مهم است. همینطور نکات مهمی را نیز در مورد کارهایی که باید در زمان برندینگ در شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید را معرفی کردیم. در صورتی که در مورد این موارد سوال و یا نظری داشتید، خوشحال میشویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.