Присоединяйтесь к 1win казино и наслаждайтесь азартными играми. Удобный вход, быстрая регистрация и множество бонусов ждут вас. Используйте промокоды для максимальных выигрышей. The Arabic word "سكس" (saks) is a transliteration of the English word "sex." It is derived from the way English pronunciation is adapted into Arabic script, reflecting modern linguistic borrowing. Bitpro Nexus Bitpro Nexus

بهترین سوغات مشهد چیست؟

سوغات مشهد
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

سوغات مشهد چیست؟ سوغات مشهد رو از کجا بخریم؟ برای همه ما پیش آمده زمانی که به مشهد سفر می‌کنیم اطرافیانمان از ما توقع دارند سوغاتی‌هایی متبرک را با خود به ارمغان آوریم. پس نیاز است قبل از سفر به این شهر زیارتی و سیاحتی با بهترین و کامل‌ترین سوغاتی‌های آن آشنایی شده و با مراکز خریدی که می‌توانیم بهترین سوغات مشهد را از آن را تهیه کنیم نیز آشنا باشیم. سوغاتی‌های شهر مشهد آنقدر متنوع هستند که هر کس با هر سلیقه‌ای را راضی خواهند کرد و شما برای خرید سوغات هیچ محدودیتی نخواهید داشت و دستتان در انتخاب و خرید سوغات کاملا باز است.

زمانیکه به مشهد سفر می‌کنید هرگز خرید سوغات را نباید از یاد ببرید. سوغاتی‌های مشهد هر چیزی می‌تواند باشد از انگشتر و تسبیح گرفته تا زعفران و نبات همگی مواردی هستند که می‌توانید آنها را به عنوان سوغات شهر مشهد خریداری کنید. بد نیست بدانید سوغاتی‌های این شهر زیارتی نه تنها برای مردم ایران بلکه برای کشورهای دیگر نیز جذابیت دارد تا جایی که از کشورهای زیادی برای خرید این موارد راهی مشهد می‌شوند زیرا که سوغات مشهد از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند.

فهرست مطالب

لیست بهترین سوغات مشهد

 بهترین سوغات مشهد
لیست بهترین سوغات مشهد

سالانه افراد زیادی به قصد زیارت به مشهد سفر می‌کنند که تعداد بیشماری از آنها به دنبال خرید یادگاری و سوغات مشهد راهی بازار و مراکز خرید این شهر می‌شوند به همین خاطر امروز در این راهنمای سفر قصد داریم تا تعدادی از تکرار نشدنی‌ترین و بهترین سوغات مشهد را به شما معرفی کرده و برایتان بگوییم که جهت تهیه هر یک از سوغات خوراکی و صنایع دستی مشهد می‌توانید به کدام بازارها و مراکز خرید این شهر زیارتی-سیاحتی مراجعه کنید.

همچنین بخوانید :

1- زعفران

محبوبترین سوغات مشهد - زعفران
محبوبترین سوغات مشهد

یکی از پرطرفدارترین و شناخته شده‌ترین سوغاتی‌های مشهد مقدس “زعفران” است که از جمله بهترین زعفران‌های جهان در ایران شناخته شده است. این ادویه خاص و گران قیمت که به طلای سرخ شهرت پیدا کرده است با فرهنگ و غذای ایرانی گره خورده و عطر فوق العاده‌ای دارد.

زعفران‌های مشهد دارای چهار ویژگی هستند که به راحتی می‌توانید با شناخت این ویژگی‌ها مرغوب بودن آنها را تشخیص دهید از جمله ویژگی‌هایی زعفران مشهد که در تشخیص مرغوب بودن آن به شما کمک می‌کند عبارتند از:

  • رنگ قرمز دارد.
  • بسیار معطر است.
  • اگر تکه ای از زعفران را روی شعله گاز قرار دهید، به رنگ بنفش یا نارنجی در می آید.
  • اگر زعفران را بین کاغذ کاهی بفشارید، لکه چربی روی کاغذ به جا نمی گذارد.

بد نیست بدانید که زعفران در اکثر شهرها و روستاهای مناطق خراسان کشت می‌شود و جدیداً نیز در مناطق غربی آذربایجان شرقی و اردبیل هم شروع به کاشت آن شده است. اما با تمام این اوصاف باز هم بهترین و مرغوب‌ترین زعفران ایران در شهر قائنات تولید می‌شود.

شما زائران و مسافرانی که به مشهد سفر کرده‌اید و قصد خرید زعفران مشهد را دارید می‌توانید در بازارهای مشهد  همچون بازار بزرگ رضا به سراغ حجره‌های قدیمی بازار بروید تا زعفران اصل و تازه برای سوغات بخرید.

2- زرشک

خرید زرشک به عنوان سوغات
خرید زرشک به عنوان سوغات

یکی دیگر از شناخته شده‌ترین سوغاتی‌های مشهد “زرشک” است که مرکز تولید آن استان خراسان جنوبی می‌باشد و خراسان رضوی نیز سهم کمی در تولید زرشک دارد. زرشک در واقع میوه خشک شده درختچه‌ای با همین نام است که ریشه، ساقه و گل‌های آن خواص درمانی دارد.

زرشک بعد از زعفران به عنوان معروف‌ترین سوغات مشهد شناخته می‌شود و زائرانی که به این شهر سفر می‌کنند آن را به عنوان سوغات تهیه می‌کنند. لازم به گفتن است که زرشک مرغوب مشهد طرفداران خاص خود را دارد و به دلیل فراوانی این سوغات خوشمزه در مشهد می‌توان آن را با قیمت مناسب تهیه کرد.

فروش عمده زرشک مرغوب اصل مشهد برای تهیه سوغات بازار بزرگ رضا است که شما زائران و مسافرین می‌توانید با مراجعه به این بازار قدیمی و شناخته شده مشهد که در نزدیکی حرم مطهر امام هشتم واقع شده است بهترین و مرغوبترین زرشک را خریداری کنید.

3- ادویه هفت قلم

ادویه هفت قلم
ادویه هفت قلم چیست؟

همانطور که از نام این ادویه مشخص است ترکیبی از هفت ادویه متفاوت است که شامل: زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین، سماق و گلپر می‌باشد. این ادویه جذاب بعد از زعفران و زرشک یکی از بهترین سوغاتی‌های شهر مشهد محسوب می‌شود که در میان خانم‌های با سلیقه خانه‌دار طرفداران زیادی دارد زیرا که باعث می‌شود همیشه دستپخت آنها زبانزد خاص و عام باشد. این ادویه ترکیبی معمولاً به عنوان چاشنی برای انواع خورشت‌های ایرانی و آبگوشت استفاده می‌شود.

علاوه بر این ادویه معروفی مشهد، ادویه‌های دیگری همچون ادویه پلویی، ادویه شله مشهدی، ادویه کاری، زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل سیاه ، گلپر و… نیز از جمله ادویه‌های پرکاربرد و از سوغات مشهد به شمار می‌آیند.

برای خرید ادویه ۷ قلم و سایر ادویه‌های مشهد، اگر به دنبال مکانی هستید که بتوانید ادویه‌ای مرغوب و با کیفیت بخرید می‌توانید به مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ خشکبار و سوغات مشهد مخصوصاً مغازه‌هایی که در نزدیکی حرم امام رضا هستند، بازارهای سنتی مشهد و  پاساژ امین در خیابان نواب صفوی مراجعه کرده و ادویه‌های بسیار باکیفیت و قیمت مناسب را به صورت فله و یا بسته بندی خریداری کنید.

همچنین بخوانید :

4- نقل و نبات

نقل و نبات
نقل و نبات مشهد

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های مشهد که به عنوان سوغات می‌توان تهیه کرد نقل و نبات است. این سوغات خوشمزه به شکل‌های متفاوتی عرضه می‌شوند و دارای طعم‌های مختلفی همچون زیره، لیمو، آویشن و زعفران می‌باشند.

5- خشکبار و آلو بخارا

خشکبار و آلو بخارا
خوشمزه‌ترین سوغات مشهد

یکی دیگر از انواع خوشمزه سوغات مشهد خشکبار و آلو بخارای آن است. آلو بخارا که در شهر خرو به وفور وجود دارد دارای طعم‌ها و مزه‌های ملس و مرغوب است که می‌توانید آنرا در بازارهای سنتی و قدیمی و مراکز خرید مخصوص سوغات مشهد تهیه کنید. از این سوغات خوشمزه در انواع غذاهای مختلفی همچون خوراک مرغ، فسنجون و مرغ شکم پر استفاده می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر سفری به مشهد داشتید حتماً در لیست سوغاتی‌های خود این خوراکی خوشمزه را نیز قرار دهید.

اما خشکبار مشهد که شامل کشمش، گردو، نخود، آلوچه، لواشک و میوه‌های خشک است را  نیز می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ تهیه کنید فراموش نکنید که حتماً در لیست خشکبارهای مشهد نخود و کشمش را که به عنوان معروف‌ترین خشکبار و سوغات مشهد می‌باشد از یاد نبرید.

6- فیروزه

فیروزه از صنایع دستی مشهد برای سوغات
صنایع دستی مشهد برای سوغات

علاوه بر خوراکی‌های خوشمزه و رنگارنگ که در پاراگراف‌های قبلی به عنوان بهترین سوغات مشهد معرفی شده‌اند بد نیست بدانید که در این شهر صنایع دستی متنوع و متعددی نیز وجود دارد که هر یک از آنها به عنوان سوغات می‌توانند برای عزیزانتان جذابیت داشته باشند. یکی از این صنایع دستی معروف و زیبا فیروزه نیشابور است که از دوران باستان سنگی زینتی بوده و در دربار پادشاهان برای تزیین، ساخت ظروف و هدیه استفاده می‌شده است.

از آنجایی که  فیروزه این روزها به عنوان پرطرفدارترین سوغات مشهد شناخته شده است متاسفانه نمونه‌های تقلبی زیادی از آن که از پلاستیک فشرده شده یا سنگ‌های رنگ شده می‌باشند در بازارهای مشهد بسیار زیاد است بنابراین توصیه ما این است که حتماً برای خرید این سوغات زیبا به فروشگاه‌ها و فروشنده‌های قدیمی و معتبر مراجعه کنید.

7- انگشتر و سنگ‌های زینتی

انگشتر و سنگ‌های زینتی
انگشتر و سنگ‌های زینتی

از دیگر صنایع دستی مشهد می‌توان به انگشتر و سنگ‌های زینتی که در بازارهای سنتی و قدیمی مشهد به وفور می‌توان آنها را مشاهده کرد اشاره داشت.

شهر مشهد، به واسطه وجود حرم امام رضا از جمله شهرهای مذهبی معروف در ایران به شمار می‌آید از این رو سوغات این شهر نیز تحت تاثیر فضای مذهبی و انبوه زائران قرار گرفته است.

به همین خاطر بسیاری از زائران که به دنبال سوغاتی متبرک در مشهد هستند بعد از تسبیح و سجاده و مهر به سراغ انگشترهایی با نگین‌های سنگین می‌روند. رایج‌ترین سنگ‌هایی که بر روی رکاب انگشترهای مشهد قرار داده می‌شوند ستگ‌هایی همچون فیروزه، عقیق، یاقوت، شرف شمس، زمرد، در نجف و حدید هستند.

8- گلیم و قالی

گلیم و قالی بهترین سوغات مشهد
گلیم و قالی بهترین سوغات مشهد

از جمله اصیل‌ترین صنایع دستی که در مناطق مختلف ایران می‌توان نمونه‌های منحصر به فردی از آن را مشاهده کرد گلیم و فرش هستند. در خراسان هم قالی از جمله صنایع دستی محسوب می‌شوند که عشایر این استان آن را تولید می‌کنند و در شهرهای مختلف همچون مشهد انواع مختلف آن به فروش می‌رسد.

این نوع از صنایع دستی دیگر از بهترین سوغات مشهد به حساب می‌آیند که در بازارهای سنتی مشهد با تنوع زیادی عرضه می‌شود مخصوصاً در بازار فرش مشهد که محل مناسبی برای عرضه کردن انواع فرش‌های دستبافت و گلیم‌های خراسانی است.

9- دیگ سنگی یا هرکاره

دیگ سنگی
متفاوت‌ترین سوغات مشهد

از خاصترین و متفاوت‌ترین سوغاتی‌های مشهد که به دست هنرمندان این شهر با سنگ تراشیده شده است و قدمت ۱۴۰۰ ساله دارد می‌توان به دیگ سنگی یا هر کاره اشاره کرد که از آن برای پخت غذاهای گوناگون استفاده می‌شود. دیگ سنگی در واقع ظرفی سنگی است که با تراشکاری و قلم زنی نوعی سنگ ساخته شده است که در برابر گرما بسیار مقاوم بوده و غذا داخل آن به آرامی و به خوبی طبخ می‌شود.

برای تهیه این سوغات متفاوت می‌توانید سری به بازار کوهسنگی و شهر توس مشهد زده و انواع گوناگون هر کاره را با قیمت‌های متفاوت خریداری کنید.

10- عطر

عطرهای متنوع
عطرهای متنوع

یکی دیگر از سوغاتی‌های مشهد که مسافران ترجیح می‌دهند به عنوان یادگار برای از عزیزانشان خریداری کنند عطر است. عطرهای مشهد بسته به کیفیتی که دارند با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند. از جمله پرطرفدارترین رایحه‌های عطر مشهد می‌توان به رایحه گل یخ، گل نرگس، گل مریم، بهار نارنج و میوه‌های مختلف اشاره کرد.

سوالات متداول

1سوغاتی‌های خوراکی مشهد کدامند؟

زعفران، زرشک، ادویه هفت قلم، نقل و نبات و خشکبار و آلو بخارا

2بهترین سوغات صنایع دستی مشهد چیست؟

فیروزه، انگشتر و سنگ‌های زینتی، گلیم و قالی، دیگ سنگی یا هرکاره و عطر

3بهترین سوغات مشهد را از کجا بخریم؟

بازار بزرگ رضا، بازار روس‌ها، پاساژ امین، بازار سپاد، سرای بلور، بازار کوه سنگی و مرکز خرید فرودسی

جمع بندی

سوغاتی‌های شهر مشهد در انواع مختلف خوراکی و غیر خوراکی، صنایع دستی ارمغانی به یادماندنی هستند که از این شهر مقدس می‌توانید برای دوستان و عزیزان خود یادگار ببرید. بنابراین آشنایی با بهترین سوغات مشهد می‌تواند به شما کمک کند تا با توجه به سلایق اطرافیان خود بهترین سوغات را برای آنها تهیه کنید. از جمله بهترین سوغات خوراکی و غیر خوراکی مشهد می‌توان به مواردی مانند: زعفران، زرشک، ادویه هفت قلم، نقل و نبات و خشکبار و آلو بخارا و فیروزه، انگشتر و سنگ‌های زینتی، گلیم و قالی، دیگ سنگی یا هرکاره و عطر اشاره کرد. البته ناگفته نماند که تعداد سوغاتی‌های مشهد بیشتر از آن چیزی است که ما در این مطلب به آنها اشاره کرده‌ایم.

برای خرید و تهیه هر یک از سوغات شهر مشهد که در این مطلب به آنها اشاره شده است می‌توانید به مراکز خرید و بازارهای سنتی و قدیمی این شهر زیارتی و سیاحتی همچون: بازار بزرگ رضا، بازار روس‌ها، پاساژ امین، بازار سپاد، سرای بلور، بازار کوه سنگی و مرکز خرید فرودسی مراجعه کنید و هر یک از سوغاتی‌هایی که مد نظرتان می‌باشد را با کیفیت بالا و قیمت مناسب خریداری کنید و دست خالی از مشهد به خانه باز نگردید.

اگر اهل مشهد هستید بدون شک سوغات بیشتری را می‌شناسید، برای ما و خوانندگان پلازا بگویید که از مشهد دیگر چه چیزهایی را می‌توان به عنوان سوغات تهیه کرد؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402