Discover the Rabby Wallet, a user-friendly tool for managing your cryptocurrencies securely. Simplify your digital asset experience at rabby wallet.

بررسی تفاوت بین کارت نقدی (Debit Card) و کارت اعتباری (Credit Card)

تفاوت کارت های اعتباری و نقدی با یکدیگر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

انواع کارت‌های بین‌المللی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ ممکن است این سوال مانند بسیاری از افراد برای شما هم پیش بیاید. در واقع آشنایی با تفاوت انواع کارت های بین المللی به شما کمک می‌کند تا متناسب با نوع پرداخت و استفاده‌های بانکی خود، یکی از مناسب ترین آن ها را انتخاب کنید.

کارت‌های بین‌المللی انواع مختلفی داشته و هر کدام از کاربردها و مزیت‌های خاصی بهره می‌برند. برای نمونه کردیت کارت برای افرادی مناسب است که روزانه تراکنش‌های زیادی انجام می‌دهند. در مقابل دبیت کارت یا همان کارت اعتباری تا میزان اعتبار موجود در خود قابلیت استفاده را دارد. در این مقاله از پلازا قصد داریم هر یک از انواع کارت‌های بین‌المللی را از نظر کاربرد و مزایا با یکدیگر مقایسه کنیم.

فهرست مطالب

بررسی تفاوت انواع کارت های بین المللی
آشنایی با تفاوت انواع کارت های بین المللی

دبیت کارت (Debit Card) چیست؟

پیش از بررسی تفاوت انواع کارت های بین المللی، ابتدا بهتر است شما را با ماهیت و کاربردهای هر یک از این کارت‌ها آشنا کنیم. دبیت کارت نوعی کارت اعتباری بوده و عملکرد و کاربردی شبیه به کارت‌های اعتباری ایرانی دارد. با داشتن دبیت کارت می‌توان انواع پرداخت‌ها از قبیل خرید کالا از سایت‌های خارجی و همچنین واریز و برداشت وجه را انجام داد. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه خرید دبیت کارت در ایران کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم مقاله دبیت کارت چیست را مطالعه کنید.

کارت اعتباری (CreditCard) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کردیت کارت نوع دیگری از کارت‌های بین‌المللی که کاربرد گسترده‌ای در زمینه پرداخت ارزی دارد. این نوع کارت توسط نهادهای بانکی و موسسات اعتباری به کاربران در سراسر دنیا صادر می‌شود. همان طور که از نام کارت اعتباری پیداست، هیچ نوع پول یا مبلغی در این کارت وجود ندارد؛ بلکه تنها اعتبار در آن شارژ می‌شود. به زبانی ساده‌تر، میزان اعتبار موجود در دبیت کارت شما بر اساس حساب بانکی و گردش مالی که دارید تعیین می‌شود؛ به همین دلیل هر چقدر حساب بانکی شما معتبرتر باشد به همان اندازه کارت شما سقف بیشتری برای افزایش اعتبار خواهد داشت.

در حقیقت کردیت کارت نوعی وام است که از طرف موسسه یا نهاد بانکی در اختیار دارندگان این کارت قرار داده می‌شود. یعنی شما به عنوان دارنده کارت اعتباری، می‌توانید در صورت نیاز حتی بیشتر از اعتبار موجود در کارت خود تراکنشی را انجام دهید!

کارت اعتباری چیست؟
معرفی کارت اعتباری و کاربردهای آن

تفاوت‌های کارت اعتباری و کارت نقدی

در این بخش از بررسی تفاوت انواع کارت های بین المللی، دو نوع کارت اعتباری و نقدی را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. این دو نوع کارت از نظر کاربرد و خدمات با یکدیگر تفاوت دارند. علاوه بر موارد فوق، کارمزد دبیت کارت با کردیت کارت متفاوت است.

بررسی تفاوت کارت اعتباری و نقدی از نظر کاربرد

یکی از موارد بسیار مهمی که در بررسی تفاوت انواع کارت های بین المللی به خصوص کارت نقدی و اعتباری باید بپردازیم، بحث اطلاعات مالی و ظاهر این کارت‌ها است. کارت‌های نقدی و اعتباری شاید از نظر ویژگی‌های ظاهری همچون شماره کارت و رمز اصلی (pin) به یکدیگر شبیه باشند، اما از نظر برخی ویژگی‌های ساختاری و خدماتی با یکدیگر متفاوت هستند. برای نمونه شما با استفاده از کارت نقدی یا همان دبیت کارت می‌توانید مبلغی را از حساب خود برداشت کنید.

در حالی که کارت‌های اعتباری فاقد این ویژگی و خدمات بوده و دارندگان آن تنها قادر به انجام پرداخت‌های الکترونیکی هستند. با استفاده از کارت اعتباری می‌توان انواع فرایندهای پرداختی همچون رزرو هتل، بلیط هواپیما و… را انجام داد؛ در حالی که با کارت نقدی نمی‌توان از این خدمات بهره برد!

مزیت وام گرفتن در کارت‌های اعتباری

یکی از دلایل گستردگی کاربرد کارت اعتباری نسبت به دبیت کارت، امکان دریافت وام از بانک صادر کننده کارت است. دارندگان کارت های اعتباری می توانند مبلغ مشخصی را به عنوان وام از بانک مرتبط دریافت کنند. جدای از بحث دریافت وام با کارت های اعتباری، به این نکته هم توجه داشته باشید که شما با کارت اعتباری تا سقف اعتبار موجود در کارت یا به اصطلاح تا حد مشخص خط اعتباری (Lin of Credit) می‌توانید خریدهای خود را انجام دهید. سیستم وام‌دهی بدون بهره کردیت کارت، بزرگ‌ترین مزیت این نوع کارت بین‌المللی محسوب می‌شود.

مقایسه نحوه عملکرد کارت اعتباری و نقدی

کارت‌های نقدی مانند کردیت کارت‌ها به یک حساب بانکی متصل می‌شوند؛ اما تفاوتی که وجود دارد این است که در کارت‌های اعتباری به میزان سقف مجاز تراکنش‌ها انجام می‌شوند. از طرفی سیستم پرداخت در این دو نوع کارت بین‌المللی متفاوت است.

هنگامی که شما تراکنشی را از طریق کارت نقدی انجام می‌دهید؛ پول موجود در کارت به صورت مستقیم (حساب به حساب) به مقصد مورد نظر واریز می‌شود. برای نمونه اگر قصد دارید یک خرید با مبلغ 1 میلیون تومان را انجام دهید، در صورتی که در کارت نقدی شما تنها مبلغ 800 هزار تومان وجود داشته باشید؛ تراکنش شما برای خرید ناموفق خواهد بود!

در مقابل، دارندگان کارت‌های اعتباری می‌توانند بدون محدودیت در سقف تراکنش یعنی عدم توجه به میزان اعتبار موجود در کارت، تراکنش‌های خود را انجام دهند. البته شرط اصلی استفاده از این قابلیت ویژه کردیت کارت این است که حساب بانکی شما اعتبار لازم را داشته باشد.

بعد از صدور کارت اعتباری و انجام تراکنش‌های مختلف در آخر هر ماه گزارشی به شما ارسال می‌شود که نشان دهنده میزان اعتبار (اصطلاحا مبلغ خرج شده) کسر شده از کارت است. برای اینکه بتوانید مجدد از کارت اعتباری خود استفاده کنید باید مبلغ تعیین شده در قبض ماه‌های قبل را که توسط بانک صادر کننده کارت مشخص شده را پرداخت کنید.

تفاوت کردیت کارت و دبیت کارت
تفاوت کارت اعتباری و کارت نقدی از نظر عملکرد و خدمات

مقایسه کارت اعتباری با کارت نقدی از نظر مزایا

یکی دیگر از موارد مهمی که در بحث بررسی تفاوت انواع کارت های بین المللی پرکاربردی همچون کردیت و دبیت کارت باید به آن بپردازیم مزیت‌های این کارت‌ها است. در حالت کلی، کردیت کارت نسبت به کارت اعتباری مزیت‌های بیشتری دارد. دارندگان کارت های اعتباری مشمول جوایز و هدایای غیر نقدی هستند. با بهره‌گیری از طرح‌های تخفیفاتی ویژه می‌توانید بخش قابل توجهی از اعتبار پرداخت شده را به حساب خود بازگردانید.

مقایسه میزان اعتبار و امنیت کارت نقدی و کردیت کارت

مشکل رایج کلاهبرداری و سرقت دارایی‌های اعتباری، ممکن است برای هر شخصی با هر نوع کارت بین المللی پیش بیاید. اما مسئله اصلی که وجود دارد تفاوت سطح امنیتی انواع کارت‌های بین‌المللی است. در حالت کلی بنا بر دلیل زیر کارت نقدی نسبت به اعتباری، امنیت کمتری دارد: در کارت‌های نقدی فرایند سرقت اعتبار به صورت مستقیم انجام می‌شود؛ به همین دلیل این نوع کارت‌ها نسبت به کارت‌های اعتباری امنیت کمتری دارند.

در مقابل دارندگان کارت‌های اعتباری می‌توانند تا مدت زمان پرداخت قبض ماهیانه می‌توانند نسبت به دستگیری فرد کلاهبردار اقدام کنند. اما در کارت‌های نقدی فرایند سرقت اطلاعات و اعتبار کارتی در طی چندین لحظه انجام شده و دسترسی شخص دارنده کارت به سارق بسیار سخت و دشوار است.

سیستم حفاظت از سرمایه در کارت‌های اعتباری

در صورت به سرقت رفتن کارت اعتباری، دارندگان کارت می‌توانند به راحتی این اتفاق را به بانک مربوطه گزارش کنند. همچنین برای تکمیل گزارش سرقت، باید مبلغی حدود 50 دلار نیز برای خریدهایی که بعد از مفقود یا سرقت کارت انجام شده از طرف دارنده اصلی کارت پرداخت شود. با انجام این کار کارت اعتباری مسدود شده و شخص نمی‌تواند از این کارت نیز استفاده کند.

تفاوت دبیت کارت و کارت اعتباری از نظر کارمزد

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بحث بررسی تفاوت انواع کارت های بین المللی وجود دارد؛ بحث میزان کارمزد کارت‌ها است. کارت‌های نقدی فاقد کارمزد سالانه هستند. در حالی که دارندگان کارت‌های اعتباری باید مبلغی را به عنوان کارمزد سالانه به بانک صادر کننده بپردازند. علاوه بر موارد فوق، شما می‌توانید بدون هر گونه کارمزدی فرایند برداشت وجه و انجام تراکنش‌های مختلف را با استفاده از دبیت کارت خود انجام دهید.

چگونگی خرید انواع کارت بین المللی از ایران

فرایند خرید و صدور انواع کارت بین‌المللی در ایران متاسفانه به علت اعمال برخی تحریم‌ها با برخی محدودیت‌ها و چالش‌‌ها همراه است. در حال حاضر برای خرید و صدور این نوع کارت‌ها نیاز به مدارکی همچون پاسپورت و حساب بین‌المللی معتبر است. افراد با تابعیت ایرانی به علت اینکه نمی‌توانند حساب بین‌المللی را برای خود افتتاح کنند ناچار هستند از خدمات برخی نهادها و ارگان‌های معتبر به نام سایت‌های پرداخت ارزی استفاده کنند. برای بهره‌برداری از خدمات این نوع سایت‌های واسط باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ثبت نام در سایت مورد نظر
  • مراجعه به منو سفارش
  • کلیک روی گزینه صدور کارت بین‌المللی
  • انتخاب نوع کارت
  • پرداخت هزینه صدور کارت و کارمزد سایت
  • تحویل کارت بین‌المللی مورد نظر بین 1 الی 3 روز کاری

در رابطه با تفاوت انواع کارت های بین المللی از نظر خرید در کشورهای تحریمی همچون ایران باید به این نکته اشاه کنیم که روند خرید هر یک از این کارت‌ها کاملا یکسان است. به طوری که شما برای خرید و صدور هر یک از کارت‌های بین‌المللی باید ابتدا به سایت‌های پرداخت ارزی معتبر ایرانی مراجعه کرده و با ثبت سفارش و پرداخت هزینه کارت مورد نظر خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

ممکن است شما هم مانند خیلی از افراد بعد از کسب اطلاعات لازم در مورد تفاوت انواع کارت های بین المللی با برخی سوالات مواجه شوید. دریافت پاسخ برخی از این سوالات می‌تواند به شما در انتخاب کارت بین‌المللی متناسب با شرایطی که دارید کمک بسیار زیادی کند. به همین ترتیب در ادامه به برخی از این سوالات پاسخ کاملی می‌دهیم.

کارت اعتباری بهتر است یا کارت نقدی؟

هر یک از این کارت‌های بین‌المللی مزایا و معایب خاص خود را دارند، به همین ترتیب نمی‌توان گفت کدام بر دیگری برتری دارد. شما باید بر اساس شرایط و حجم تراکنش‌های روزانه یکی از این کارت‌های انتخاب کنید.

دبیت کارت معتبر امنیت بیشتری دارد یا کارت اعتباری؟

بدون شک کارت اعتباری در مقایسه با دبیت کارت امنیت بیشتری دارد.

تفاوت اصلی بین دبیت کارت و کردیت کارت چیست؟

کردیت کارت و کارت نقدی از نظر نحوه پرداخت و سیستم و خدمات مالی با یکدیگر تفاوت دارند.

کلام آخر

در این مطلب از پلازا، سعی کردیم تمامی آنچه که باید در مورد تفاوت انواع کارت های بین المللی پرکاربردی چون دبیت و کردیت کارت می‌دانستید را با شما در میان بگذاریم. کردیت کارت و دبیت کارت هر یک خدمات مالی گسترده‌ای داشته و در ایران و سایر کشورها کاربرد بسیار زیادی دارند. اما فرایند خرید و صدور این نوع کارت‌های بین‌المللی در ایران بنا بر مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها متعدد، به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست. در عوض نهادهای قانونی به نام سایت‌های پرداخت ارزی می‌توانند عملیات مربوط به صدور کارت‌های بین‌المللی را در ازای دریافت کارمزدی مشخص انجام دهند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402