خودروهای خودران افق روشن پیشرفت تکنولوژی صنایع خودروسازی خواهند شد. اگر میخواهید دربارهی نحوه عملکرد خودروهای خودران و مزایای آنها اطلاعات بیشتری داشته باشید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
دیگر بر کسی پوشیده نیست که در سالهای آتی، خودروهای ما قادر خواهند بود که ما را به هر جایی که میخواهیم ببرند درحالیکه ما در حال استراحت در ماشین خود هستیم. این موضوع میتواند کیفیت زندگی ما را به صورت قابل ملاحظهای افزایش دهد. شاید این موضوع کمی غیر واقعی به نظر برسد اما تکنولوژی خودروهای خودران در حال پیشرفت است و این حقیقت که کمپانیها، هم اکنون شروع به تولید این خودروها کردهاند بسیار تحسین برانگیز است.
آیندهی سیستمهای حملونقل بسیار روشن به نظر میرسد و خودروهای خودران روشن کنندهی این مسیر هستند. اما پیش از فراگیر شدن این تکنولوژی، باید مطالعات و بررسیهای زیادی صورت گیرد چراکه چگونگی نحوهی برخورد انسانها با این تکنولوژی پس از فراگیری آن، هنوز روشن نیست و تاثیرات آن بر روی محیط زیست جای ابهام دارد. حامیان ساخت خودروهای خودران معتقدند که این خودرو بسیاری از مشکلات ترافیکی را حل خواهد کرد و البته منتقدانی هم وجود دارند که توسعهی این خودروها چندان مفید نمیدانند.
فهرست مطالب
تاریخچه خودروهای خودران
تحقیقات بر روی سیستمهای خودران یا ADS، دست کم از سال 1920 شروع شد و آزمایشها بر آن از 1950 آغاز گردید. اولین خودروی نیمه خودران در سال 1977 توسط آزمایشگاه مهندسی مکانیک تسوکوبا ژاپن طراحی شد که به خیابانهای خط کشی شده نیازمند بود تا از طریق دو دوربین روی چرخها و یک کامپیوتر آنالوگ این خط کشیها را تفسیر کند. سرعت این خودرو تا 30 کیلومتر بر ساعت میرسید.
اولین خودروهای خودران واقعی ابتدا توسط دانشگاه کارنگی ملون آمریکا در سال 1980 و پس از آن با سرمایه گذاری دپارتمان دفاع آمریکا بر روی پروژهی ALV در سال 1990 و سپس توسط شرکت مرسدس بنز و پروژهی اریکا دانشگاه بوندسوئر مونیخ آلمان در سال 1987، پا به عرصهی ظهور گذاشتند. پروژهی ALV در سال 1985 توانست سرعت این خودروها را به 31 کیلومتر بر ساعت در خیابانهای دو بانده برساند و در سال 1986 قابلیت تشخیص موانع و عدم برخورد به آنها را به این خودروها اضافه کرد. در سال 1987 نیز قابلیت رانندگی خارج از جاده، در شرایط شب و روز را برای این خودروها طراحی کرد.
آمریکا در سال 1991 مبلغ 650 میلیون دلار برای تحقیق بر روی سیستم بزرگراههای اتوماتیک اختصاص داد تا رانندگی بدون راننده از طریق ارتباط تکنولوژی قرار گرفته در چرخهای ماشینهای خودران با تکنولوژی قرار گرفته در زیرساخت بزرگراه، تحقق یابد. در سال 1997 این پروژه به نتایج موفقیت آمیزی دست یافت اما سرمایهگذاریهای وسیعتری بر روی آن صورت نگرفت.
در سال 2017، آئودی اظهار کرد که جدیدترین خودروی این شرکت یعنی A8، با استفاده از سیستم هوش مصنوعی آئودی، میتواند تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت روی حالت خودران قرار گیرد و راننده مجبور نخواهد بود که مدام غربیلک فرمان خودروی خود را محکم بگیرد. بنا بر ادعای شرکت آئودی، A8 اولین خودروی تولید شده ای بود که به سطح سه تکنولوژی خودران دست یافت و آئودی اولین کارخانه ای شد که در سیستم خود علاوه بر دوربین و سنسورهای اولتراسونیک، از اسکنرهای لیزری نیز استفاده میکند.
در نوامبر سال 2017، وایامو، کمپانی تولید خودروهای خودران، اعلام کرد که آزمایشهایی را بر روی خودروهای خودران آغاز کرده که در این آزمایشات هیچ رانندهی کمکیای را نیز پشت فرمان نمیگذارد. با این حال همچنان یک نفر از کارمندان در ماشین حضور خواهد داشت. در دسامبر 2018 وایامو اولین کمپانیای بود که استفاده از ماشینهای خودران برای سرویس تاکسیرانی در آمریکا را، به صورت تجاری درآورد.
چرا ماشین های خودران در حال فراگیر شدن هستند؟
طبق یک مطالعه که اخیرا صورت گرفته است بالای 90 درصد از تصادفات جاده ای به خاطر اشتباههای انسانی رخ میدهد. انسان جایز الخطاست اما اشتباهات حین رانندگی معمولا فاجعه بار هستند. تصادفات باعث شده است تعداد بسیار زیادی از انسانها، جان خود را بیهوده از دست بدهند. در حالیکه در سایهی یک رانندگی امن، زندگی بسیاری از آنها نجات پیدا میکرد و اینجاست که بحث ماشینهای خودران به سبب امنیت، دقت،سرعت عمل و سایر ویژگیهایشان به میان میآید که در ادامه برخی از این ویژگیها را مورد بررسی قرار میدهیم.
1. امنیت
کارشناسان امنیت رانندگی پیش بینی میکنند هنگامی که تکنولوژی خودروهای خودران کاملا گسترش پیدا کند، تصادفات ترافیکی، مرگ و میر، مصدومیتها و هزینههای ناشی از اشتباهات انسانی به شکل چشم گیری کاهش خواهد یافت.
نمونههایی از این اشتباهات انسانی سرعت عکس العمل، عدم رعایت فاصلهی قانونی با ماشین جلوئی، تماشا کردن محیط اطراف به جای توجه به رانندگی، و دیگر انواع حواس پرتی یا رانندگی پرخاشگرانه میباشد که ماشینهای خودران مرتکب چنین خطاهایی نمیشوند. شرکت مک کینسی، مورد اعتمادترین مشاور بیزینسی بسیاری از کمپانیهای دنیا، تخمین زده است که استفادهی فراگیر از اتوموبیلهای خودران، 90 درصد از تمام تصادفات خودروها را در آمریکا حذف خواهد کرد که معادل حفظ 190 بیلیون خسارت مالی و جانی در سال و نجات جان هزاران نفر است.
2. آسایش و رفاه
خودروهای خودران میتوانند باعث کاهش هزینههای کاری شود چون این خودروها مسافران را از رانندگی کردن و دشواریهای مسیریابی خلاص میکند که در نتیجه میتوانند زمانی را که برای رانندگی میگذارند به استراحت یا کار اختصاص دهند.
همچنین افرادی که به دلایل بیماریهای جسمی مثل صرع یا عدم هوشیاری و یا سایر مشکلات قابلیت رانندگی ندارند، با این خودروها به راحتی جا به جا میشوند. خودروی خودران باعث پیشرفت و پویایی افراد جوان، مسن و یا افراد ناتوان و قشر کم درآمد میشود و چون اشخاص، از این به بعد برای رانندگی مجبور نیستند ساعتها به جاده خیره شوند، از لحاظ جسمی و روحی انعطاف پذیری بیشتری در شغل خود پیدا میکنند. وسایل نقلیه سنگین و ماشینهای کاروان هم راحت مورد استفاده قرار میگیرند.
3. ترافیک
از مزایای بیشتر این تکنولوژی میتوان به افزایش سرعت مجاز، رانندگی روانتر، افزایش ظرفیت جادهها و کاهش حجم ترافیک اشاره کرد که به سبب کاهش فاصلهی ایمن بین خودروها و سرعت بیشتر، حاصل میشود. هماکنون با توجه به ظرفیت بزرگراهها و سرعت ماشینها، حدود 2200 مسافر در هر ساعت از هر لاین بزرگراه عبور میکند که طی مطالعات انجام شده با ظهور اتومبیلهای خودران، این میتواند تعداد به 8200 نفر افزایش یابد. همچنین این مطالعات نشان میدهد که با استفاده از ارتباط وسایل نقلیه با یکدیگر این تعداد تا 12000 مسافر در هر ساعت و در هر لاین افزایش خواهد یافت که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت و فاصلهی 6 متر از یکدیگر حرکت میکنند.
در حال حاضر فاصلهی بین خودروها از هم در بزرگراه، بین 40 تا 50 متر است ولی این افزایش ظرفیت در بزرگراهها، تاثیر به سزایی در کاهش حجم ترافیک به خصوص در نواحی شهری خواهد داشت. کنترل جریان ترافیکی ساده تر میشود و به خاطر رفتار قابل پیش بینی خودروها، نیاز به پلیس و علائم راهنمایی رانندگی کمتر خواهد شد.
4. هزینههای پایین تر
انتظار میرود که رانندگی ایمن تر باعث پایین آمدن هزینههای بیمه شود.
5. انرژی و تاثیرات محیطی
از آنجا که استفادهی فراگیر از خودروهای خودران باعث کاهش حجم ترافیک و بهبود جریان ترافیکی میشود، مصرف سوخت نیز بهینه خواهد شد. به علاوه این خودروها با شتاب گرفتنها و ترمز کردنهای بیهوده باعث هدر رفت سوخت نمیشوند و در نتیجه از نظر اقتصادی مقرون به صرفهتر هستند.
به هر حال این استفادهی بهینه از مصرف سوخت، لزوما باعث کاهش استفاده از منابع سوختی و تاثیر مثبت بر روی محیط زیست نخواهد شد چراکه انتظار میرود، راحتتر شدن استفاده از وسایل نقلیه، اشخاص را برای داشتن سفرهای بیشتر تشویق کند که در این حالت تقریبا کل فواید مصرف بهینهی انرژی خنثی میشود. در مجموع نتایج استفاده از خودروهای خودران بر روی منابع انرژی جهانی، کاملا مشخص نیست و شدیدا به رفتار استفادهکنندگان، مداخلهی سیاست و پیشرفت تکنولوژی بستگی دارد.
6. فضای پارک خودروها
رانندگان معمولا فقط حدود 4 تا 5 درصد از طول عمر یک خودرو را با آن رانندگی میکنند و 95 تا 96 درصد این زمان، خودرو در حالت پارک و بدون استفاده رها میشود. تاکسیهای خودران اما، میتواند بلافاصله پس از رسیدن به مقصد، دوباره به کار خود ادامه دهند و مداوم مورد استفاده گیرند که این موضوع به طور چشمگیری نیاز به فضای پارک خودروها کاهش خواهد داد. به طور مثال 14 درصد از مساحت زمینهای لس آنجلس برای فضای پارک ماشینها مورد استفاده قرار میگیرد که این مقدار برابر 1700 هکتار از زمینهای این شهر است.
در کنار اینها، داشتن یک خودروی خودران که میتواند خودش را پارک کند، میتواند یک مزیت به حساب بیاید. مثلا در محلهایی که پارک ممنوع است، میتواند اشخاص را پیاده یا سوار کند.
7. سایر اثرات مرتبط
با کاهش هزینههای کار و سرویس حملونقل، اتوموبیلهای تک سرنشین کاهش مییابند و جای خود را به تاکسیها و سایر وسایل نقلیهی عمومی میدهند. کارخانههای تولید خودرو کوچکتر میشوند که تاثیرات محیط زیستی و اقتصادی به همراه خواهد داشت. با افزایش فضای خیابانها، فضای مربوط به پیادهروها و دوچرخهسوارها افزایش مییابد.
افزایش آگاهی خودرو میتواند در اطلاعرسانی تخلفات مسافران به پلیس کمک شایانی باشد ولی در عین حال میتواند باعث برخی دیگر از جرم و جنایتها مثل برخوردی عمدی با ماشینهای دیگر و یا عابرین پیاده شود. به هر حال به نظارت وسیعتری نیاز خواهد بود و آیندهای نامشخص در انتظار این نوع سیستم مسافربری است.
فناوری مورد استفاده در خودروهای خودران چیست؟
پیشرفت عظیم مرزهای تکنولوژی در سالهای اخیر بالاخره منجر به ساخت ماشینهای خودران واقعی شد. امروزه سه تکنولوژی، امکان داشتن خودروهای خودران را برای ما فراهم کردهاند که عبارتند از:
سنسورهای کامپیوتری
امروزه از سنسورهای متنوعی برای ساخت خودروهای خودران استفاده میشود. سنسورهایی برای نمایش نقاط کور وسایل نقلیه، اخطار برخورد، رادار، دوربین، تشخیص فاصله و سنسورهای اولتراسونیک که همه با هم کار میکنند تا هدایت خودران را برای اتومبیلها فراهم سازند.
ارتباطات از طریق اینترنت اشیا
خودروهای خودران برای دریافت دادههای ترافیکی، وضعیت آب و هوا، نقشهها، آگاهی از تصادفها و سایر شرایط از رایانش ابری استفاده میکنند. این اطلاعات به آنها کمک میکند تا نظارت بهتری روی محیط اطرافشان داشته باشند و تصمیمهای مناسبتری اتخاذ کنند. خودروهای خودران باید به اینترنت متصل باشند حتی با وجود اینکه سختافزارهای محاسباتی موجود روی آنها بسیاری از وظایف محاسباتی کوچک را انجام میدهند.
الگوریتمهای نرمافزاری
همهی اطلاعاتی که توسط سنسورها جمعآوری میشوند نیازمند آنالیزهای دقیق کامپیوتری هستند تا بر اساس آن عکسالعملی که ماشین از خودش نشان میدهد به بهترین شکل انتخاب شود و این وظیفهی اصلی الگوریتمهای کنترل و نرمافزارهاست. این بخش پیچیدهترین بخش خودروهای خودران است چراکه تصمیماتی که این الگوریتمها میگیرند باید بیعیب و نقص باشند و هر گونه اشتباه در این بخش، میتواند منجر به تصادفات مرگبار شود.
تکنولوژی خودروهای خودران حامیان و منتقدان زیادی دارد. مایک دملر، آنالیزور سنسور از گروه لینلی، معتقد است که داشتن این خودروها تا زمانی خوب است که شما نمیخواهید از شهر خارج شوید یا به خرید، سفر و طبیعت بروید و تا قبل از فراگیر شدن این تکنولوژی، خودروهای خودران باید در کنار ماشینهای معمولی در خیابانها تردد کنند که این مسئله بسیار پیچیده خواهد شد. کریس جیکوبز، رئیس کل سیستم مستقل حمل و نقل کمپانی آنالوگ دیوایس گفته است که این خودروها مثل انسانها رانندگی نخواهند کرد بلکه بسیار بهتر این کار را انجام خواهند داد اما برای گسترش این تکنولوژی به چیزی بیشتر از نرمافزارها و سختافزارهای پیشرفته نیاز است و آن هم پذیرش این تکنولوژی توسط مردم است.
ماشینهای بسیاری امروزه نیمه اتوماتیک هستند و برخی از آنها قابلیت پارک کردن اتوماتیک دارند. کمپانی تسلا مشغول فروختن راهحل اتوماتیکسازی خودروهاست و شرکت گوگل برنامهی راهاندازی خط تولید خودروهای خودران خود را دارد.
انواع خودروهای خودران از سطح صفر تا پنج
براساس قواعد مشخص شده توسط انجمن مهندسان خودرو (SAE)، ماشینهای خودران بهطور کلی در 5 سطح مختلف دستهبندی میشوند:
سطح 0
در این سطح خودرو فاقد هرگونه قابلیتهای خودران است و همه چیز تحت کنترل راننده است. با این حال در این سطح ممکن است خودرو دارای قابلیتهای کمکی مانند هشدارهای اضطراری برخورد باشد. اما در نهایت این راننده است که کنترل خودرو را به دست دارد. خودروهایی با فناوریهایی مثل ترمز ضدقفل، سیستم پایداری، کروز کنترل، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو و هشدار خروج از خطوط راهنمایی از جمله خودروهایی هستند که در سطح 0 قرار دارند.
سطح 1
در سطح 1 خودرو دارای سیستم کمک کننده است که بهصورت پیوسته در شتابگیری، ترمز و فرمانپذیری خودرو نقش موثر ایفا میکنند. در این حالت راننده هم از این سیستمها کمک میگیرد و هم کنترل خودرو را به دست دارد. با این وجود در این سیستم خودرو ممکن است بهصورت خودکار ترمز کرده یا شتاب گیری کند. خودروهایی با کروز کنترل تطبیقی یا فناوری حفظ خودرو بین خطوط از جمله خودروهای سطح 1 هستند.
سطح 2
سطح 2 شامل بسیاری از خودروهای مدرن میشود. در این خودروها شما به سیستمهای پیشرفته کمک راننده دسترسی دارید که بهصورت مداوم در زمینه شتاب یا ترمز گیری و همچنین فرمان دادن خودرو به شما کمک میکنند. این سیستمها در زمانی که فعال شوند میتوانند فرمانپذیری خودرو، شتابگیری و ترمز خودرو را کنترل کنند. اما در همین سطح نیز این سیستمها تا زمانی که راننده هشیار نباشد و به حرکت خودرو توجهی نکند، فعال نمیشوند.
سطح 3
در این سطح شاهد پیشرفت بسیار بیشتر نسبت به قبل هستیم. خودروهای این سطح هنوز کاملا وارد بازار نشدند. این خودروها بسته به شرایط مسیر و خودرو، قادر هستند هر زمان که راننده خواست، کنترل خودرو را به دست بگیرند. در این سطح، سیستم به صورت کاملا خودکار، کنترل کامل خودرو را برعهده دارد اما در همین سطح نیز لازم است راننده در صندلی خود نشسته و آماده گرفتن کنترل از سیستم در مواقع نیاز باشد.
سطح 4
فرق اصلی میان سطح 3 و 4 این است که خودروهای سطح 4 قادر هستند بدون نیاز به راننده در صورت وقوع یک مشکل یا ایراد در خودرو، به کنترل آن ادامه دهند. البته که در این سطح نیز راننده قادر است در هر لحظه کنترل را به دست بگیرد.
سطح 5
سطح 5 بالاترین سطح است و به خودروهای تمام خودران اختصاص دارد. به گفته SAE خودروهای این سطح به بالاترین حد اتوماسیون دست پیدا کردهاند. در این سطح هیچ احتیاجی به کمک انسان حتی در شرایط اضطراری وجود ندارد. این خودروها حتی فاقد پدال یا فرمان هستند و کنترل آنها تماما بهصورت خودکار انجام میشود.
بهترین خودروها با قابلیت رانندگی خودکار
در این قسمت به معرفی بهترین خودروهای خودران جهان میپردازیم.
1. تسلا مدل S
مدل S تسلا یکی از خودروهایی است که توانست استاندارد جدیدی برای رانندگی خودکار تعریف کند. البته این خودرو نیز مانند تمام مدلهای جدید تسلا با سیستم Autopilot عرضه میشود اما در این سیستم شما به چند ویژگی پایهای مثل هشدار خروج از خطوط، سیستم کمک کننده حفظ خودرو بین خطوط و کروز کنترل تطبیقی دسترسی دارید. اما با پرداخت 12 هزار دلار میتوانید به سیستم رانندگی کاملا خودکار تسلا دسترسی پیدا کنید. در این سیستم خودرو به صورت خودکار رانندگی میکند و تنها در شرایط اضطراری از شما میخواهد کنترل را به دست بگیرید.
2. جنسیس G90
هیوندای و کیا با باز طراحی کاملا جنسیس G90 توانستند یک خودرو لاکچری گرانقیمت با امکانات فراوان در اختیار مشتریان خود قرار دهند. خودرویی که از قابلیت رانندگی خودکار نیز بهرهمند است. این کمپانی این قابلیت را با نام Highway Driving Assist عرضه میکند و آن را نیز بهصورت استاندارد در G90 عرضه کرده است. این سیستم قادر است با ترکیب کروز کنترل تطبیقی و تشخیص خطوط، در بزرگراهها با سرعت کمتر از 150 کیلومتر در ساعت، خودرو را برایتان براند. البته که باید در همه حال دستتان را روی فرمان نگه دارید.
3. فورد F-150
وانت محبوب F-150 فورد، از دیگر خودروهایی است که با سیستم رانندگی خودکار عرضه میشود. در این خودرو شما به قابلیت BlueCruise دسترسی دارید که قادر است در بزرگراههای بهخصوصی در آمریکا، درست مثل سیستم Highway Driving Assist، با استفاده از کروز کنترل تطبیقی و رادار حرکت بین خطوط، برای شما رانندگی کند. با این تفاوت که برای فعال ماندن این قابلیت حتما نیازی نیست دستتان را روی فرمان نگه دارید.
4. BMW X5
بی ام و ایکس 5 خودرویی بود که توانست برای اولین بار خودروهای کراس اور گرانقیمت را در جهان مطرح کند. کلاسی که حالا به محبوبیت فوقالعادهای دست پیدا کرده اما همچنان BMW X5 در آن حرف اول را میزند. شما با پرداخت 1700 دلار میتوانید سیستم Driving Assistance Professional را روی آن فعال کنید. سیستمی که قادر است بهصورت خودکار ماشین را در بزرگراهها و در برخی شرایط مثل سرعت زیر 65 کیلومتر در ساعت، براند.
5. Mercedes-Benz E-Class
کلاس E مرسدس بنز سالها است انتخاب اول کسانی است که به دنبال یک ماشین لاکچری و هوشمند هستند. مرسدس بنز در هر خودروی کلاس E خود مجموعهای از امکانات کمک راننده را ارائه میکند اما شما تنها با پرداخت حدود 2 هزار دلار میتوانید قابلیت رانندگی نیمهخودکار آن را فعال کنید.
6. Volvo V90 Cross Country
Volvo V90 Cross Country یک ماشین گرانقیمت است که علاوه بر کابین بسیار بزرگ، رانندگی راحت و امکانات فراوانی هم دارد. تمام مدلهای V90 نیز بهصورت پیشفرض با سیستم Pilot Assist عرضه میشوند. این سیستم رانندگی نیمه خودران را در اختیار شما قرار میدهد و قادر است خودرو را تا سرعت حداکثر 130 کیلومتر در ساعت با استفاده از کروز کنترل تطبیقی و رادار حرکت بین خطوط، براند.
7. نیسان آریا
آریا یکی از جدیدترین خودروهای 2023 نیسان است. یک کراس اور تمام برقی که علاوه بر شتاب فوقالعاده بالا، از فناوریهای جدید بسیار زیادی نیز در کنار قیمت مناسب بهره میبرد. نیسان آریا دارای فناوری ProPilot Assist 2.0 است. به کمک این فناوری شما میتوانید بدون نیاز به نگه داشتن دستان روی فرمان، در بزرگراهها کنترل خودرو را به سیستم رانندگی خودکار بسپارید.
8. Volkswagen ID.4
فولکس واگن ID.4 یک کراساور برقی اقتصادی است که با بسیاری از ویژگیهای امنیتی بهنام IQ.Drive عرضه میشود. سیستم رانندگی نیمهخودکار فولکس واگن این امکان را دارد تا خودرو را در یک فاصله ثابت نسبت به خودرو جلویی نگه دارد اما حتما باید دستتان را روی فرمان نگه دارید تا کار کند.
9. Cadillac Celestiq
کادیلاک Celestiq یک خودرو گرانقیمت و 300 هزار دلاری از General Motors است و قرار است اولین خودرو جنرال موتورز با فناوری Ultra Cruise باشد. این فناوری جایگزین Super Cruise که در خودروهای فعلی این شرکت در دسترس است میشود و نسبت به آن چند ویژگی جدید مثل نقشه 3 بعدی و 360 درجه از محیط اطراف خودرو برای درک بهتر سیستم خودران است. این سیستم با استفاده از سنسورهای لایدار، GPS و دوربینهای سهبعدی میتواند در بیشتر 400 هزار مایل از بزرگراههای داخل آمریکا، خودرو را بهصورت خودکار براند. با این حال این سیستم نیز از شما میخواهد در همه حال به جاده نگاه کرده و در صورت نیاز کنترل خودرو را به دست بگیرید.
10. Toyota Mirai
لکسوس LS و تویوتا میرای 2022 اولین خودروهای تویوتا بودند که با سیستم Teammate این شرکت عرضه شدند. این سیستم سطح 2 رانندگی خودکار را دارا است و مثل اکثر رقبا امکان رانندگی نیمه خودکار را دارد. با این حال در این سیستم شما نباید فرمان را کاملا رها کنید. این سیستم قادر است خودرو را بهصورت خودکار فرمان داده و در صورت لزوم شتاب یا ترمز گیری کند. همچنین امکان تغییر خطوط و سبقت گرفتن از دیگر خودروها را هم دارد.
سخن پایانی
نظر شما دربارهی این تکنولوژی شگفتانگیز چیست؟ آیا روزی خواهد رسید که رانندگی مانند اسب سواری فقط به یک تفریح در خارج از جادهها تبدیل شود؟ میتوانید نظرات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.