بیش از یک سوم کاربران اینترنت روزانه چندین ساعت از وقت خود را در یوتیوب گذرانده و با ویدیوهای آن سرگرم میشوند. کاربران یوتیوب میتوانند ویدیوهای مختلف با کتگوری متفاوت را مشاهده کنند؛ از جمله موسیقی، ورزش، بازیهای ویدیویی، فیلم و سریال، آموزش، خبرها و مستندات. همچنین، کاربران میتوانند کانالهای خود را بسازند و ویدیوهای خود را بارگذاری و با دیگران به اشتراک بگذارند. در واقع، این پلتفرم برای افرادی که محتوای ویدیویی خود را با دیگران به اشتراک میگذارند یک فضای بسیار قدرتمند برای بازاریابی و کسب درآمد از یوتیوب می باشد.
آنالیز کانال یوتیوب چیست و چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیریم؟
آنالیز کانال یوتیوب به معنای بررسی و تحلیل عملکرد کانال شما و ویدیوهایتان است. با انجام آنالیز و بررسی داده های موجود، شما متوجه میشوید که کانالتان چگونه عمل میکند، بازدیدها و مخاطبان چگونه رفتار میکنند و چه فاکتورهایی در موفقیت و شکست ویدیوها تأثیر دارند.
در آنالیز کانال یوتیوب، به عوامل زیر توجه کنید:
- بازدیدها: بررسی تعداد بازدیدها بر روی ویدیوهایتان به شما نشان می دهد که کدام ویدیوها و موضوعات، مورد توجه بیشتری قرار میگیرند.
- میزان اشتراک گذاری: تعداد و روند میزان اشتراک گذاری کانال شما میتواند نشان دهد که آیا محتوای شما جذابیت کافی برای جذب مخاطبان جدید دارد یا خیر.
- مدت مشاهده: مدت زمانی که مخاطبان بر روی ویدیوهایتان صرف میکنند، میتواند به شما نشان دهد که آیا محتوایتان جذابیت کافی برای نگه داشتن مخاطب دارد یا خیر.
- رفتار کاربران: بررسی نرخ ترک ویدیو(bounce rate)، نرخ تبدیل(conversion rate) و تعامل کاربران میتواند به شما کمک کند تا درک بهتری از رفتار مخاطبان پیدا کنید.
ابزارهای تحلیل و آنالیز یوتیوب
ابزارهای زیادی برای تحلیل یوتیوب وجود دارد ولی در ادامه به بهترین ابزارهای تحلیل و آنالیز کانال یوتیوب اشاره خواهیم کرد.
- YouTube Studio: YouTube Studio یک ابزار رسمی ارائه شده توسط یوتیوب است که به شما امکان میدهد تا آمار کاملی را درباره کانال خود، بازدیدها، اشتراک گذاری، درآمد و دیگر معیارهای مرتبط را ببینید. با استفاده از این ابزار، میتوانید پیامها و نظرات کاربران را نیز مدیریت کنید.
- Google Analytics :اگر کانال یوتیوب خود را به حسابGoogle Analytics خود متصل کنید، میتوانید بیشترین منابع ترافیک و بازدید را ببینید، رفتار کاربران را بررسی کنید و دادههای تجاری جامعی درباره عملکرد کانال یوتیوب خود بدست آورید.
- Social Blade: Social Blade یک ابزار آنلاین است که امکان مشاهده آمار کانالهای یوتیوب را فراهم میکند. این ابزار میتواند اطلاعاتی از جمله تعداد اشتراک گذاری، بازدیدها، تغییرات آماری و درآمد تقریبی را به شما ارائه دهد.
- VidIQ: VidIQ یک افزونه مرورگر است که معیارهای کلیدی مانند رتبهبندی ویدیوها و کلمات کلیدی را نشان میدهد. همچنین، این ابزار قابلیت تحلیل رقبا و ارائه پیشنهادات برای بهبود بهینهسازی ویدیوها را دارد.
- TubeBuddy: TubeBuddy نیز یک ابزار آنالیز یوتیوب به صورت افزونه است که به شما امکان تجزیه و تحلیل میزان سرچ کلمات کلیدی را میدهد.
- Tubular Labs: یک ابزار تحلیل و آنالیز کانال و ویدیوهای یوتیوب است. این ابزار شامل تحلیل رقابتی، ارزیابی جمعیت هدف، تحلیل محتوا و روند رشد کانال است. با استفاده از Tubular Labs، میتوانید به طور دقیق متوجه شوید که چه نوع محتوا و استراتژیهایی برای کانالتان کار میکند.
- : ChannelMeter ابزاری است که امکان مدیریت و تحلیل کانالها و ویدیوهای متعدد یوتیوب را فراهم میکند. با استفاده از ChannelMeter، میتوانید آمار کاملی درباره بازدیدها، اشتراک گذاری ها، مخاطبان و درآمد کسب کرده توسط کانال خود داشته باشید.
- CrowdTangle: اگر به تحلیل عملکرد رسانههای اجتماعی از جمله یوتیوب علاقه دارید، CrowdTangle یک ابزار قدرتمند است که به شما کمک میکند تا روند رشد کانال، بازدیدها، تعاملات کاربران و مقایسه رقبا را مورد بررسی قرار دهید.
- Unbox Social: این ابزار به شما میزان رشد کانالتان را نشان میدهد، بااین ابزار شما دید کلی به عمکرد خود پیدا میکنید.
جمع بندی
با استفاده از یوتیوب، کاربران میتوانند به طور رایگان ویدیوهای مورد علاقه خود را جستجو کنند، به آنها نظر بدهند، آنها را لایک یا دیسلایک کنند و همچنین ویدیوهای خود را بارگزاری کنند. برخی از سازمانها و شرکتها نیز از یوتیوب به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی استفاده کرده تا محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند و با مخاطبان در ارتباط باشند.
اگر بازاریابی در یوتیوب و کسب درآمد از آن از اهداف شما برای فعالیت در یوتیوب است، باید به صورت حرفه ای استراتژی تعیین کنید و کانال خود را مدیریت کنید. برای مدیریت بهتر کانال یوتیوب، باید اطلاعات و داده های رفتار مخاطبان را جمع آوری کرده، بررسی و سپس نتیجه گیری کنید. با تحلیل میزان بازدید و رفتار کاربر، شما به علاقه مخاطب پی میبرید و ویدیوهای بعدی را بر این اساس تولید میکنید.
ویدیوهای پربازدید، اتفاقی نیستند و عوامل مختلفی بر بازدید ویدیوهای یوتیوب تاثیر میگذارند از جمله کیفیت محتوا، زمان درست انتشارویدیو، سئو ویدیو، عنوان جذاب و …در این راستا، چند ابزار تحلیل آنالیز کانال یوتیوب وجود دارد که شما به کمک آنها، بهترین استراتژی را برای ادامه مسیر تعیین میکنید و افراک به عنوان پارتنر برتر گوگل در این مقاله به بهترین ابزارهای تحلیل و آنالیز کانال یوتیوب اشاره کرده است.
Afrak.com
02191092000