با کشیدن جدول در اکسل بهراحتی میتوانید به دادههای خود نظم و ترتیب بدهید و کاری کنید که خواننده درک بهتری از آنها داشته باشد. در این مطلب پلازا میتوانید با روش رسم کردن جدول در این برنامه بیشتر آشنا شوید.
مایکروسافت اکسل یکی از پرکاربردترین نرمافزارهای دنیا بهحساب میآید. برنامهای که سالها است حرف اول را میزند و انتخاب بسیاری از کاربران برای ارائه آمار و ارقام مختلف با فرمتهای متنوع است. یکی از امکانات شاخصی که اکسل در اختیار شما قرار میدهد هم، کشیدن جدول است. شما میتوانید در این برنامه انواع جدولها را رسم کرده و هرطور که میخواهید آنها را شخصیسازی کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به طریقه انجام این کار بپردازیم.
فهرست مطالب
کشیدن جدول در اکسل
رسم جدول فارسی در اکسل کار بسیار سادهای است ولی اگر قبلا این کار را انجام نداده باشید، ممکن است در ابتدا کمی برایتان گیج کننده باشد. همچنین کشیدن جدول تنظیمات جانبی زیادی هم دارد که شاید با آنها آشنایی نداشته باشید.
آموزش ایجاد جدول پیشرفته در اکسل
برای این که جدول را بکشید ابتدا باید سلولهای افقی و عمودی خود را مشخص کرده و دادههای مدنظرتان را وارد هر سلول کنید. اما پیش از انجام هرکاری در صورتی که میخواهید جدول فارسی ایجاد کنید، باید چینش سلولها را از سمت راست به چپ تنظیم کنید تا کارتان راحتتر شود. برای انجام این کار روی File در بالای صفحه کلیک کرده و سپس گزینه Options را از پنل سمت چپ انتخاب کنید. در پنجره باز شده به قسمت Advanced رفته و در بخش Display گزینه Right to left را انتخاب کنید.
حالا یک بار اکسل را بسته و مجددا باز کنید. اکنون صفحه گسترده شما از راست به چپ خواهد بود. حالا بسته به دادههای خود، ستونها و ردیفهای جدول را پر کنید. برای مثال ما در اینجا جدولی از مقالات منتشر شده در دستهبندیهای مختلف در پلازا در طول 3 ماه بهمن، اسفند و فروردین را ایجاد کردهایم.
برای این که فرمت سلولها را به جدول تبدیل کنیم، باید ابتدا یکی از سلولها را انتخاب کرده و در زبانه Insert در بالای صفحه، روی گزینه Table کلیک کنیم.
اکسل بهصورت خودکار دادههای جدول را برایتان انتخاب خواهد کرد.
با کلیک روی OK جدول شما ایجاد خواهد شد.
تنظیمات جدول در اکسل
پس از ایجاد جدول، میتوانید آن را به شکلهای مختلف شخصیسازی کنید. گزینههای زیادی برای ویرایش جدول در اکسل وجود دارد که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد.
ترتیببندی براساس کوچک یا بزرگی مقادیر
میتوانید روی پیکان کنار یکی از هدرها کلیک کرده و با انتخاب گزینههای Sort Smallest to Largest یا Sort Largest to Smallest، جدول را براساس مقادیر داخل سلولها از مقادیر کم به بزرگ یا برعکس ترتیب بندی کنید.
گسترش جدول با حفظ فرمت
در صورت نیاز میتوانید جدول را گسترش داده و مثلا یک ردیف جدید به آن اضافه کنید. برای انجام این کار یکی از سلولها را انتخاب کرده و سپس کلیدهای Ctrl + Shift + T را فشار دهید تا ردیف Total حذف شود.
حالا روی اولین سلول ردیف آخر کلیک کرده و عنوان را تایپ کنید. اکسل ردیف جدید را با حفظ فرمت، داخل جدول ایجاد خواهد کرد.
اضافه کردن ردیف جمع مقادیر به انتهای جدول
همچنین برای این که یک ردیف جمع به انتهای جدول اضافه کنید، میتوانید یک سلول داخل جدول را انتخاب کرده و سپس در زبانه Table Design، گزینه Total Row را فعال کنید.
اکسل یک ردیف Total در انتهای جدول اضافه خواهد کرد و جمع مقادیر ستون آخر را برایتان نشان میدهد.
اما میتوانید سلول جمع مقادیر ستون آخر را انتخاب کرده و با کلیک روی فلش کنار آن، بهجای جمع مقادیر میانگین، تعداد، بیشترین یا کمترین عدد و دیگر موارد را نیز انتخاب کنید.
همچنین با انتخاب سلول هر ستون در ردیف Total و کلیک روی فلش کنار آنها، میتوانید این مقادیر را برای هر ستون نیز بهصورت جداگانه انتخاب کنید.
اضافه کردن ستون جمع مقادیر به انتهای جدول
با روش بالا میتوانید برای هر ستون یک ردیف جمع مقادیر اضافه کنید اما در خیلی از مواقع بهخصوص در زمان ایجاد جدول حسابداری در اکسل، به یک ستون جمع مقادیر نیز نیاز پیدا خواهیم کرد. برای اضافه کردن این ستون، روی ستون آخر جدول خود کلیک کرده و یک هدر جدید ایجاد کنید. اکسل همانطور که پیشتر گفتیم، امکان گسترش جدول با حفظ فرمت را بهشما خواهد داد.
حالا برای این که بتوانیم جمع مقادیر هر ردیف را در سول مربوطه در جدول داشته باشیم، باید از یکی از فرمولهای اکسل کمک بگیریم. ابتدا سلولی که میخواهیم جمع مقادیر اولین ردیف در آنجا نشان داده شود را انتخاب میکنیم. در اینجا ما باید سلول E2 را انتخاب کنیم. پس از انتخاب این سلول، به زبانه Formulas بروید و روی گزینه AutoSum کلیک کنید.
پس از انتخاب این گزینه، اکسل بهصورت خودکار فرمول جمع مقادیر سلولهای آن ردیف را تایپ خواهد کرد.
شما فقط کافی است روی اینتر بزنید تا سلولهای ستون جدید بهصورت خودکار پر شوند.
تغییر رنگبندی پس از رسم جدول در اکسل
اکسل بهصورت پیشفرض جدول را با رنگهای آبی و سفید ایجاد میکند، اما در صورت تمایل میتوانید از رنگبندیهای دیگری نیز استفاده کنید. برای انجام این کار یکی از سلولهای داخل جدول را انتخاب کرده و سپس از زبانه Home روی گزینه Format as Table کلیک کنید.
رنگبندی مدنظر خود را از پنجره بالا میتوانید انتخاب کنید. همچنین میتوانید روی New Table Style کلیک کرده و استایل مدنظر خودتان را بسازید.
سخن پایانی
در این مطلب با نحوه کشیدن جدول در اکسل و همچنین تنظیمات اصلی آن آشنا شدیم. البته قابلیت رسم جدول در اکسل، امکانات زیاد دیگری هم دارد که بسته به نیاز خود میتوانید از آنها استفاده کنید. بهنظر شما کدام ویژگی یا تابع، بیشترین کاربرد را هنگام کشیدن در جدول دارد؟ دیدگاههای خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا بهاشتراک بگذارید.