فیلم پست مدرن چیست؟ در این مقاله مروری بر تاریخچه سینمای پست مدرن و بهترین فیلم های پست مدرن تاریخ سینما خواهیم داشت.
اصطلاح پست مدرن جمعی از متضادها را در بر میگیرد. این اصطلاح درباره دورهای است که از زمان حال نیز فراتر میرود. مفاهیمی همچون زمان، فضا، واقعیت و هستی، همه در پست مدرنیسم دچار تغییر و حتی تحریف میشوند. ما در دورهای زندگی میکنیم که زمان و فضا تبدیل به موضوعاتی پیچیده و گیجکننده شدهاند؛ چراکه تکنولوژی روی زندگی همه ما تاثیر گذاشته است. سینمای پست مدرن این موضوعات و اندیشهها را هم در محتوا و هم در فرم فیلمها مورد استفاده قرار میدهد.
با تماشای ویدیوی زیر نیز میتوانید با «مفهوم فیلم سینمایی پست مدرن» بیشتر آشنا شوید.
فیلم پست مدرن معمولا حاوی پیچشهای داستانی غیر قابل پیشبینی است و موجب اندیشه و حتی گاهی غافلگیریهای شدید ما میشود. اگر میخواهید با ویژگیهای فیلم های پست مدرنیسم و تعریف فیلم پست مدرن آشنا شوید، در این مقاله از پلازا همراه ما باشید. همچنین بهترین فیلم های پست مدرن را نیز معرفی خواهیم کرد.
آنچه در ادامه میخوانید:
فیلم پست مدرن چیست؟
فیلم پست مدرن به دستهای از آثار سینمایی اطلاق میشود که از مضامین و ایدههای پست مدرنیسم در محتوا و فرمشان استفاده کردهاند. سینمای پست مدرن سعی دارد تا کلیشههای معمول روایت و شخصیتپردازی را در هم بشکند و تعلیق ناباوری (Suspension of disbelief) بینندگان را مورد آزمایش قرار دهد.
تعلیق ناباوری اصطلاحی در حوزه مطالعات ادبی و سینمایی است که در آن مخاطب در برخورد با یک اثر ادبی یا سینمایی سعی میکند تفکر انتقادی و منطق را کنار بگذارد و فقط از اثر لذت ببرد.
همچنین فیلم های پست مدرنیسم معمولا مرزهای فرهنگی بین هنر والا و سخیف را از بین میبرند و اغلب تعاریف معمول از جنسیت، نژاد، طبقه اجتماعی، ژانر و زمان را از میان برمیدارند. هدف سازندگان از این کار این است که چیزی خلق کنند که محدود به روایتهای سنتی و قدیمی نمیشود. اما بهتر است برای آشنایی با مفهوم فیلم پست مدرن، در ابتدا کمی بیشتر با مکتب پست مدرنیسم آشنا شویم.
تاریخچه ای کوتاه از پست مدرنیسم
پست مدرنیسم یک مبحث پیچیده و ترکیبی از فلسفههای مختلف و سبکهای هنری است. این جنبش در واکنش به مدرنیسم پدیدار شد. مدرنیسم مکتبی است که به جهان با قواعدی مشخص مینگرد و پست مدرنیسم نیز بر ضد همین قواعد است. طرفداران مدرنیسم معتقد بودند که پیشرفت فرهنگی و سیاسی-اجتماعی برای جامعه و هنر لازم و مهم است. همچنین ایدههای مربوط به همبستگی فرهنگی و سلسله مراتب ارزشهای طبقات اجتماعی یکی دیگر از نشانههای مدرنیسم است. در واقع مدرنیسم روی تقسیمبندی و جداسازی هنر والا و هنر سخیف اصرار داشت.
از طرف دیگر پست مدرنیسم سعی دارد اساسهای فکری مدرنیسم را در رشتههای مختلف (موسیقی، تاریخ، هنر و سینما) براندازد، به آنها تن ندهد و متفاوت از آنها باشد. پست مدرنیسم در زمانی پدیدار شد که دیگر با جنگ و انقلاب تعریف نمیشد، بلکه فرهنگ رسانه پایه اصلی آن بود. بر خلاف مدرنیسم، پست مدرنیسم اعتقادی به فراروایتهای تاریخی یا فرهنگی ندارد. در عوض پست مدرنیسم به ضدیتها، خرد کردن مسائل و بیثباتی علاقمند است.
پست مدرنیسم اغلب روی تخریب سلسله مراتبها و مرزها تمرکز دارد. همچنین ادغام زمانها، دورههای تاریخی و سبکهای مختلف هنری که ممکن است سخیف یا والا باشند، در پست مدرنیسم امری عادی است. پست مدرنیسم مبحث مفصل و پیچیدهای است که برای پرداختن به همه جوانب آن، مقالات دیگری لازم است. اما بهترین فیلم های پست مدرن تاریخ سینما چه ویژگیهایی دارند؟
ویژگی های فیلم های پست مدرن
همانطور که گفتیم، پست مدرنیسم در واکنش به مدرنیسم پا به عرصه وجود گذاشت. فیلمهای مدرن بین جنگهای جهانی اول و دوم پدیدار شدند و ویژگیهایی چون مونتاژ، تصویرسازیهای نمادین، اکسپرسیونیسم و سوررئالیسم را در برمیگرفتند. فیلمهای پست مدرن در واکنش به فیلمهای مدرن ایجاد شدند و 3 ویژگی اصلی دارند. یکی از این ویژگیها ادای دین (Homage) یا استقبال ادبی (Pastiche) نام دارد و به معنای این است که فیلمسازان میتوانند ژانرها و سبکهای مختلف را در یک فیلم ادغام کنند.
ویژگی دوم فرا-ارجاع (Meta-reference) یا خود-ارجاعی نام دارد و به معنای ساخت تصویری است که به سایر تصاویر رسانهای و نه به واقعیت بیرونی، ارجاع دارد. به عنوان مثال فیلمی که خود-ارجاع است توجه بینندگان را به این موضوع جلب میکند که این فیلم فقط یک فیلم است و واقعیت ندارد. در واقع شخصیتها نسبت به ذات خیالی خودشان آگاه هستند. ویژگی سوم نیز پر کردن فاصله بین فعالیتهای والا و سخیف و سبکهای هنری است. حالا که تا حدودی با تعریف فیلم پست مدرن آشنا شدید، وقت آن است تا بهترین فیلم های سینمای پست مدرن را معرفی کنیم. با خواندن توضیحات هر فیلم، درک این سه ویژگی اصلی سینمای پست مدرن نیز سادهتر خواهد شد.
معرفی بهترین فیلم های پست مدرن
در ادامه میتوانید با 20 مورد از بهترین فیلم های پست مدرن تاریخ سینما آشنا شوید. البته باید دقت داشته باشید که این آثار ممکن است از بعضی جهات همسو با عقاید پست مدرن نباشند، اما به دلیل ویژگیهای پست مدرنی که چه در فرم و چه در محتوا در آنها به کار رفته است، آنها را در این فهرست معرفی کردهایم. همچنین لازم به ذکر است که عناوین این فهرست بر اساس سال ساخت از قدیمیترین تا جدیدترین فیلم های پست مدرن چیده شدهاند.
فیلم Slaughterhouse-Five
- سال ساخت: 1972
- کارگردان: جرج روی هیل (George Roy Hill)
- امتیاز آیامدیبی: 6.8
- بازیگران: مایکل سکز، ران لیبمن و ولری پرین
با اینکه خود فیلم سلاخ خانه شماره پنج چندان از ویژگیهای سینمای پست مدرن در فرم روایتش استفاده نکرده، اما این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته کرت ونهگات (Kurt Vonnegut) ساخته شده است؛ نویسندهای که در ادبیات پست مدرن به شدت تاثیرگذار بوده است. داستان این فیلم درباره مردی به نام بیلی پیلگریم و ماجراهای او در طول جنگ جهانی دوم است.
فیلم Monty Python and The Holy Grail
- سال ساخت: 1975
- کارگردانان: تری گیلیام (Terry Gilliam) و تری جونز (Terry Jones)
- امتیاز آیامدیبی: 8.2
- بازیگران: گراهام چاپمن، جان کلیز و تری گیلیام
فیلم مانتی پایتون و جام مقدس کمدی سیاهی درباره کینگ آرتور است که به دنبال جام مقدس میگردد. این فیلم ارجاعهای سیاسی و تاریخی زیادی دارد و علاوه بر یکی از بهترین فیلمهای پست مدرن، یکی از سرگرمکنندهترین فیلمهای تاریخ سینما محسوب میشود. یکی از ویژگیهای بارز پست مدرن این فیلم این است که سازندگان آن مرتبا تاکید میکنند که این داستان واقعی نیست. همچنین این اثر المانهایی از فرا-روایت را در راستای افزایش کمدی فیلم استفاده کرده است.
فیلم Taxi Driver
- سال ساخت: 1976
- کارگردان: مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese)
- امتیاز آیامدیبی: 8.2
- بازیگران: رابرت دنیرو، جودی فاستر و آلبرت بروکس
تراویس بیکل، شخصیت اصلی فیلم راننده تاکسی، فکر میکند که باید جامعه را پاک و تطهیر کند. او با جامعه شهرنشین آمریکا احساس غریبگی میکند. این فیلم در واقع سعی دارد سقوط پست مدرنیسم را به تصویر بکشد و درباره سردرگمی تراویس و چیزی که نیویورک به آن تبدیل شده است. همچنین علاقه او به تاکسیاش میتواند نمادی از رابطه انسان و دستگاههای ماشینی باشد.
فیلم Blade Runner
- سال ساخت: 1982
- کارگردان: ریدلی اسکات (Ridley Scott)
- امتیاز آیامدیبی: 8.1
- بازیگران: هریسون فورد، روتخر هاور و شان یانگ
کریستینا دگلی-اسپولی (Christina Degli-Espoli)، نظریهپرداز سینما، معتقد است که فیلم بلید رانر یکی از اولین آثار در لیست فیلم های پست مدرن است. فیلمی که میتواند به عنوان الگویی برای آثار بعدی در نظر گرفته شود و به نوعی ویژگیهای پست مدرنیسم را در سینما پایهگذاری کرده است. این فیلم درباره یک پادآرمانشهر در آینده است. فیلمی علمی تخیلی و اکشن که مواردی چون لباسهای مختلف، ادارهها و مدل موهای پانک راک دهه 40 میلادی را با هم ترکیب کرده که در واقع همان ویژگی استقبال ادبی یا پاستیش است.
فیلم Blue Velvet
- سال ساخت: 1986
- کارگردان: دیوید لینچ (David Lynch)
- امتیاز آیامدیبی: 7.7
- بازیگران: کایل مکلاکلن، ایزابلا روسلینی و دنیس هاپر
فیلم مخمل آبی اثری فوقالعاده از فیلمساز با استعداد، یعنی دیوید لینچ است. برخی از منتقدان آثار لینچ را با کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) مقایسه کردهاند. آثار آنها از این لحاظ به یکدیگر شباهت دارد که هر دو به ژانر اکشن علاقه شدیدی دارند و از تکنیک بینامتنی (Intertextuality) استفاده زیادی میبرند.
- بینامتنی یکی از تکنیکهای ویژگی فرا-ارجاع است که در آن شخصیتهای فیلم به آثار دیگر ارجاع میدهند یا درباره آنها به بحث و گفتگو میپردازند.
همچنین معنای درونی متن آنها از خود داستانی که در سطح میبینیم قویتر است. داستان مخمل آبی درباره پسر جوانی است که یک گوش بریده پیدا میکند و وارد یک ماجرای جنایی و عجیب و غریب میشود.
فیلم Edward Scissorhands
- سال ساخت: 1990
- کارگردان: تیم برتون (Tim Burton)
- امتیاز آیامدیبی: 7.9
- بازیگران: جانی دپ، وینونا رایدر و دایان ویست
فیلم عاشقانه فانتزی ادوارد دستقیچی درباره موجودی به نام ادوارد است که به جای دست، تیغههایی قیچی مانند دارد. همانند اکثر آثار تیم برتون، این فیلم هم از نظر بصری فوقالعاده است. همچنین شاهد هنرنماییهایی عالی از جانی دپ (Johnny Depp) و وینونا رایدر (Winona Ryder) هستیم.
فیلم Pulp Fiction
- سال ساخت: 1994
- کارگردان: کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino)
- امتیاز آیامدیبی: 8.9
- بازیگران: جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون و اوما تورمن
تارانتینو را میتوانیم استاد سینمای پست مدرن بدانیم. در واقع همه فیلمهای او ادغامی از سبکهای مختلف فیلمسازی هستند (پاستیش) و او فرهنگ عامه را سالهاست که میستاید. با تماشای فیلمهای تارانتینو متوجه میشویم که او فیلمهای خیلی زیادی را دیده و سعی کرده از هر کدام از آنها المانهایی را به گونهای سرگرمکننده و جالب وارد فیلمهایش کند. فیلم داستان عامه پسند یک کمدی سیاه است که دنیا را با تقسیمبندی ساده خوب و بد نمیبیند. در واقع این فیلم سعی میکند این تقسیمبندیها را کاملا از بین ببرد.
فیلم Chungking Express
- سال ساخت: 1994
- کارگردان: وونگ کار-وای (Wong Kar-wai)
- امتیاز آیامدیبی: 8.1
- بازیگران: بریجیت لین، تاکشی کانشیرو و تونی لیانگ
داستان فیلم چانگکینگ اکسپرس در هنگ کنگ خفقانآور روایت میشود. در این فیلم دو روایت عاشقانه وجود دارد که یکی از آنها از ژانر نوآر استفاده کرده است و دیگری در یک رستوران بیرونبر آمریکایی اتفاق میافتد. در حالی که این دو روایت از نظر مضمون شبیه هستند، اما با هم ترکیب نمیشوند. آنها فقط از فضاهای مشابهی استفاده میکنند؛ فضاهایی چون رستوران فست فود، خیابانها و فرودگاه. این روش در فیلمهای چند روایتی بعدی که در سینما ساخته شد نیز استفاده شد و همین موضوع نیز فیلم Chungking Express را در فهرست برترین فیلم های پست مدرن تاریخ قرار داده است.
فیلم Dead Man
- سال ساخت: 1995
- کارگردان: جیم جارموش (Jim Jarmusch)
- امتیاز آیامدیبی: 7.6
- بازیگران: جانی دپ، گری فارمر و کریسپین گلاور
فیلم مرد مرده یکی از نمونههای اولیه و برترین فیلمهای پست مدرن تاریخ سینما محسوب میشود. این فیلم حاوی ارجاعهای مختلفی به اشعار ویلیام بلیک (William Blake)، شاعر و نقاش انگلیسی است. داستان فیلم در قرن نوزدهم اتفاق میافتد، اما کارگردان از فرهنگ آمریکایی قرن بیستم نیز در فیلمش استفاده کرده است. شخصیتی در فیلم مرد مرده وجود دارد که نامش Nobody (هیچکس) است. او در فیلم به عنوان شخصیتی شناخته میشود که با صدای خیلی بلندی صحبت میکند، اما چیزی نمیگوید و این یکی از ویژگیهای کلاسیک اندیشه پست مدرن است.
فیلم Funny Games
- سال ساخت: 1997
- کارگردان: میشائل هانکه (Michael Haneke)
- امتیاز آیامدیبی: 7.6
- بازیگران: سوزان لوتار، اولریش موهه و آرنو فریش
قطعا منظور ما فیلم اصلی Funny Games محصول سال 1997 است، نه نسخه آمریکایی آن که در سال 2007 بازسازی شده است. در این فیلم شاهد هجوم دو مرد به ویلای یک خانواده هستیم که آنها را در این خانه به دام میاندازند. بازیهایی که این دو نفر به راه میاندازند موجب موقعیتهای فاجعهباری برای این خانواده بیگناه میشوند. به عنوان بیننده از تماشای فیلم بازیهای مسخره وحشتزده خواهید شد. دلایل زیادی وجود دارد که چرا فیلم Funny Games اثر منحصربهفردی است. این فیلم از خود-آگاهی خود برای شوکه کردن بینندگان استفاده میکند، نه برای تحت تاثیر گذاشتن آنها.
فیلم The Big Lebowski
- سال ساخت: 1998
- کارگردانان: برادران کوئن (Coen brothers)
- امتیاز آیامدیبی: 8.1
- بازیگران: جف بریجز، جان گودمن و جولیان مور
داستان فیلم لبوفسکی بزرگ حول محور «هویت اشتباهی» میچرخد. این فیلم نیز همانند سایر آثار در این فهرست مهمترین فیلم های پست مدرن تاریخ سینما، سعی دارد تا با ژانرهای سینمایی مقابله کند. شخصیت اصلی فیلم اغلب نقل قولهایی از افراد مختلفی که با آنها آشنا شده یا افراد مشهور مطرح میکند. این موضوع در واقع برای تصریح این حقیقت انجام میشود که در این جهان پست مدرن هیچ اصالتی وجود ندارد. برادران کوئن در استفاده از تکنیک پاستیش در آثارشان استاد شدهاند و تاثیر همه آثاری که دیده و دوست داشتهاند را میتوان در فیلمهایشان مشاهده کرد.
فیلم Run Lola Run
- سال ساخت: 1998
- کارگردان: تام تیکور (Tom Tykwer)
- امتیاز آیامدیبی: 7.6
- بازیگران: فرانکا پوتنته، موریتس بلایبتروی و هربرت کنوپ
فیلم بدو لولا بدو یکی دیگر از بهترین فیلمهای پست مدرن محسوب میشود که همانند یک بازی ویدیویی است. داستان این فیلم به صورت غیر-خطی روایت میشود و المانهایی از لایو اکشن و انیمیشن را نیز در خود دارد. این اثر به خاطر استفاده از جامپ کاتهای فراوان معروف است و یک شاهکار در حوزه تدوین محسوب میشود. شخصیت اصلی فیلم همانند شخصیت اصلی در یک بازی ویدیویی قدرتها و تواناییهایی دارد و زندگیاش را دوباره و دوباره تکرار میکند. فیلم Run Lola Run قواعد معمول سینما را در هم میشکند.
فیلم Fight Club
- سال ساخت: 1999
- کارگردان: دیوید فینچر (David Fincher)
- امتیاز آیامدیبی: 8.8
- بازیگران: برد پیت، ادوارد نورتون و هلنا بونهام کارتر
داستان فیلم Fight Club با روایت شخصیتی که ادوارد نورتون (Edward Norton) نقشش را بازی میکند آغاز میشود. ما هیچ وقت نام این شخصیت را متوجه نمیشویم. البته در یکی از سکانسها که این شخصیت درباره خودش به صورت سوم شخص صحبت میکند، خودش را «جک» مینامد. دیگر شخصیت اصلی فیلم باشگاه مبارزه تایلر دوردن نام دارد. البته در انتهای فیلم متوجه میشویم که این شخصیت وجود خارجی ندارد و در واقع جز خیالبافیهای شخصیت راوی است. این تکنیک که با نام هویت اشتباهی آن را میشناسیم، یکی از نشانههای فیلم پست مدرن است.
فیلم Memento
- سال ساخت: 2000
- کارگردان: کریستوفر نولان (Christopher Nolan)
- امتیاز آیامدیبی: 8.4
- بازیگران: گای پیرس، کری-ان ماس و جو پانتولیانو
شخصیت اصلی فیلم ممنتو حافظه کوتاه مدتش را از دست داده و همین موضوع نیز باعث شده که داستان فیلم به قطعاتی جدا جدا تبدیل شود که به صورت غیر خطی روایت میشوند. در واقع سبک روایت، از الگوی حافظه تقلید میکند. المانهای اسکیزوفرنی و قطعه قطعه کردن حافظه، ممنتو را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های پست مدرن کردهاند.
فیلم Donnie Darko
- سال ساخت: 2001
- کارگردان: ریچارد کلی (Richard Kelly)
- امتیاز آیامدیبی: 8
- بازیگران: جیک جیلنهال، جنا مالون و مگی جیلنهال
شخصیت اصلی فیلم دانی دارکو که یکی دیگر از بهترین فیلم های سینمای پست مدرن محسوب میشود، تصوراتی سوررئال درباره روز رستاخیز دارد. همچنین او به جنون یا اسکیزوفرنی مبتلا است. پست مدرنیسم به دورهای اطلاق میشود که در آن همه مردم حافظههای متلاشی شده و ناقصی دارند. این فیلم پست مدرن مرزهای بین واقعیت و خیال را محو میکند. پایان فیلم عجیب و غریب است و افراد مختلف به شیوههای متفاوتی آن را تفسیر و درک میکنند. همین تعدد تفاسیر نشان میدهد که فیلم Donnie Darko یک فیلم پست مدرن است.
فیلم The Machinist
- سال ساخت: 2004
- کارگردان: برد اندرسون (Brad Anderson)
- امتیاز آیامدیبی: 7.7
- بازیگران: کریستین بیل، جنیفر جیسن لی و آیتانا سانچز-خیخون
کریستین بیل (Christian Bale) در فیلم ماشینچی نقش ترور رزنیک را بازی میکند و برای ایفای این نقش وزن زیادی کم کرده است. رزنیک به بیخوابی دچار است و این موضوع باعث میشود تا ما به عنوان بیننده این شخصیت و قابل اعتماد بودن او را زیر سوال ببریم. همانند فیلم ممنتو، در اینجا نیز باید اطلاعات پراکندهای که در فیلم به ما داده میشود را در کنار یکدیگر قرار دهیم تا بتوانیم روایت داستان را درک کنیم.
فیلم Synecdoche, New York
- سال ساخت: 2008
- کارگردان: چارلی کافمن (Charlie Kaufman)
- امتیاز آیامدیبی: 7.6
- بازیگران: فیلیپ سیمور هافمن، سامانتا مورتون و میشل ویلیامز
فیلم نیویورک، جز به کل توسط چارلی کافمن نوشته، کارگردانی و تهیه شده است و فیلیپ سیمور هافمن (Philip Seymour Hoffman) فقید نقش اصلی آن را بازی میکند. هافمن نقش یک کارگردان تئاتر را بازی میکند که سعی دارد نمایشی بزرگ را به روی صحنه ببرد. این فیلم درباره هنرمندانی است که سعی دارند زندگی خودشان را در آثارشان منعکس کنند و کارشان نیز این تلاش آنها را به تصویر بکشد. فیلم Synecdoche, New York ممکن برای بینندگان در ابتدا گیجکننده باشد، اما با این حال اثری اصیل و منحصربهفرد است.
فیلم Drive
- سال ساخت: 2011
- کارگردان: نیکلاس ویندینگ رفن (Nicolas Winding Refn)
- امتیاز آیامدیبی: 7.8
- بازیگران: رایان گاسلینگ، کری مولیگان و برایان کرانستون
در فیلم رانندگی رایان گاسلینگ (Ryan Gosling) نقش شخصیتی بدون نام را بازی میکند که هیچ وقت نمیتوان به او به عنوان فقط یک شخصیت نگاه کرد. دلیل اینکه فیلم Drive اثر خیلی خوبی است و یکی از بهترین فیلمهای پست مدرن نیز محسوب میشود این است که شخصیت گاسلینگ میتواند برای افراد مختلف یادآور چیزهای متفاوتی باشد و معانی گوناگونی داشته باشد. فیلم رانندگی نسبت به اکثر آثار این فهرست جدیدتر است و از فیلم های پست مدرن جدید محسوب میشود، اما از فیلمهایی هست که حتما باید تماشایشان کنید.
فیلم Midnight in Paris
- سال ساخت: 2011
- کارگردان: وودی آلن (Woody Allen)
- امتیاز آیامدیبی: 7.7
- بازیگران: کتی بیتس، آدرین برودی، کارلا برونی، ماریون کوتیار، ریچل مکآدامز و اوون ویلسون
وودی آلن از آن دست فیلمسازهایی است که زبان سینمایی مخصوص به خودش را دارد. او در فیلمهایش به فرم نسبت به محتوا برتری نمیدهد، با این حال برخی از آثار او را میتوان پست مدرن دانست. فیلم Midnight in Paris به دو دوره در فرانسه میپردازد. این فیلم عناصری از آثار رئالیسم جادویی را در خود دارد و در عین حال که این دورهها را با جزئیات زیادی به تصویر میکشد، اما برخی از ویژگیهای آنها نیز خیالی هستند. در این فیلم با ارجاعاتی به غولهای ادبیاتی، هنرمندان و بازیگران آن دوران مواجه میشویم. فیلم نیمهشب در پاریس یکی دیگر از ویژگیهای اصلی پست مدرنیسم را در خود دارد و آن استفاده از نوستالژی است.
فیلم Boyhood
- سال ساخت: 2014
- کارگردان: ریچارد لینکلیتر (Richard Linklater)
- امتیاز آیامدیبی: 7.9
- بازیگران: پاتریشا آرکت، ایثن هاک، الار کولترین و لورلای لینکلیتر
یکی از جدید ترین فیلم های پست مدرن در این فهرست فیلم پسرانگی است که بیشتر به خاطر رویه متفاوتی که در روایت سینماییاش دارد معروف شده است. فیلم Boyhood همواره پروژه بلندپروازانهای بوده؛ پروژهای که در طول 12 سال فیلمبرداری آن انجام شده است. در این فیلم ما با شخصیت میسون از کودکی تا بزرگسالی همراه میشویم. این فیلم فقط روی بزرگ شدن شخصیت اصلی تمرکز ندارد، بلکه درباره مادرانگی و رفتارهای شخصیت مرد داستان در رابطه با پدر بهتری بودن نیز هست.
کلام آخر
در این مقاله قطعا فرصت معرفی تمام فیلم های پست مدرن را نداشتیم، اما سعی کردیم بهترین فیلم های پست مدرن را برای شما فهرست کنیم. شما کدام یک از این آثار را تماشا کردهاید؟ آیا حالا که با تعریف فیلم پست مدرن بیشتر آشنا شدید، تمایلی برای دانلود فیلم های پست مدرن دارید؟ کدام یک از عناوینی که در اینجا معرفی کردیم را تماشا خواهید کرد؟ در قسمت نظرات همراه ما باشید.