بازی نگهبانان کهکشان (Marvel’s Guardians of the Galaxy) جدیدترین عنوان سری بازیهای مارول است که توسط Square Enix ناشر بازی Marvel’s Avengers منتشر شده است. بازی که با استقبال جالبی از سوی منتقدین و گیمرها مواجه نشد. اما حالا نگهبانان کهکشان برای جبران وارد میدان شدند.
دنیای مارول با وجود موفقیتهای بیشماری که در جهان سینما و تلویزیون داشته تا به امروز نتوانسته در دنیای بازیهای ویدیویی درخشش قابل توجهی داشته باشد. پس از گذشت مدتها، Square Enix بازی Marvel’s Avengers را معرفی کرد و همانطور که میدانید آن بازی با انواع و اقسام باگها و گیمپلی تکراری خود نتوانست موفقیتی کسب کند.
بازی Guardians of the Galaxy مارول اما تقریبا از هیچ لحاظی شبیه به Avengers نیست. این بازی یک بازی تک نفره و داستانمحور است و بیشتر از همه به عناوین اختصاصی سونی مثل اسپایدرمن شباهت دارد و تا حدزیادی توانسته تجربه ناخوشایند بازی قبلی را جبران کند.
تریلر روز انتشار بازی Guardians of the Galaxy را در ادامه میتوانید مشاهده کنید:
در ادامه میخوانید
پلتفرم ها و سیستم مورد نیاز بازی Guardians of the Galaxy
بازی Marvels Guardians of the Galaxy برای PS4، PS5 و همچنین کامپیوتر، ایکسباکسوان و مدلهای اس و ایکس و نینتندو سوییچ عرضه شده است. اگر قصد تجربه بازی در کامپیوتر را دارید سیستم شما باید حداقل مشخصات زیر را داشته باشد:
- پردازنده: رایزن 5 1400 | اینتل Core i5-4460
- رم: 8 گیگابایت
- پردازنده گرافیکی: GTX 1060 6GB | Radeon RX 570
- حافظه: 80 گیگابایت
داستان بازی Guardians of the Galaxy
برخلاف Avengers که با حالتهای مختلف تک نفره و چند نفره عرضه شد، نگهبانان کهکشان یک بازی کاملا آفلاین است. سازندگان بازی با حذف بخش مولتیپلیر توانسته بیشتر بر داستان جذاب بازی تمرکز کند به طوری که یکی از برتریهای بازی Guardians of the Galaxy نسبت به Avengers نبود بخش مولتیپلیر است.
وقتی بازی آغاز کند، گروه نگهبانان در روزها اول شروع به کارش است. نگهبانان که ابتدا یک گروه 3 نفره متشکل از استار لرد، راکت و گروت بود حالا با اضافه شدن درکس نابودگر و گامورا به یک گروه 5 نفره تبدیل شده است. آنها در ابتدای بازی با یک قدرت شر مواجه میشوند که میتواند کل کهکشان را از بین ببرد.
داستان بازی به گونهای است که بدون اسپویل کردن، بیشتر از این نمیتوان به آن پرداخت. گذشته از اینکه این بازی با اختلاف بهترین داستان را در میان تمامی بازیهای مارول دارد، تصمیماتی که شما در طول بازی میگیرید بر روند بازی و داستان تاثیر دارند. گیمرها بر اساس این تصمیمها ممکن است یک بخش از داستان بازی را تجربه کنند و بخش دیگری را از دست بدهند. مثلا ممکن است براساس انتخابهایی که میکنید، فرصت ملاقات با یکی از کاراکترهای معروف دنیای مارول را در این بازی از دست بدهید.
البته از لحاظ جزییات انتظار نداشته باشید این عنوان در سطح بازیهای استودیوهایی مثل کوانتیک دریم یا رد پراجکت باشد اما داستان بازی آنقدر انعطافپذیر است که بخواهید برای تجربه تمام جنبههای آن، چند بار از اول بازی را تجربه کنید و ببینید تصمیماتی که گرفتید تا چه حد در روایت داستان تاثیرگذار بودند.
نکته قابل توجهی که هنگام نقد و بررسی بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy به چشم میآید این است که بازی از همان ابتدا شما را به انحراف از مسیر اصلی و داستانی بازی تشویق میکند چرا که با اینکار میتوانید در مورد هرکدام از شخصیتها و گذشتهشان اطلاعات جدیدی کسب کنید، لباسهای جدید برای اعضای تیم پیدا کنید و گزینههای جدیدی برای مکالمه با آنها بازکنید.
با کمک این گزینهها در هنگام مکالمه با کاراکترها است که سازندگان، جهان بازی را برایتان خلق میکنند. روشی که بسیار درگیرکنندهتر از روش سنتی سایر بازیها است که در آن باید به دنبال یادداشتهایی که در نقاط مختلف پراکنده شدند بگردید. برای مثال در یکی از مکالماتی که با راکت دارید هم میتوانید با گذشته و شخصیت او بیشتر آشنا شوید و هم این مکالمه سبب میشود ارتباط بین او و استار لرد شکل عمیقتری به خود بگیرد.
در این بازی درست مثل فیلمها، نگهبانان مدام در حال یکی به دو هستند و در مورد دنیای اطراف و تجربیات گذشتهشان اظهار نظر میکنند. به همین دلیل است که در طول بازی، به سختی میتوانید لحظهای را پیدا کنید که کاراکترها در آن ساکت باشند. اما این موضوع چیز بدی نیست چرا که این احساس را به شما میدهد که انگار جزوی از یک تیم واقعی هستید که در آن اعضا با گذشت زمان بیشتر یکدیگر آشنا میشوند.
گیم پلی بازی نگهبانان کهکشان
با وجود اینکه بازی Guardians of the Galaxy به لحاظ داستانی در سطح قابل قبولی قرار دارد اما هیچ بازی تنها با تکیه بر داستان نمیتواند موفقیتی کسب و کند و گیمپلی هم نقش بسیار مهمی دارد. خوشبختانه استودیو سازنده بازی یعنی Eidos Montreal توانسته گیمپلی بازی را هم به اندازه داستان تقریبا لذتبخش نگهدارد.
اما چرا تقریبا؟ چون در برخی اوقات مبارزات بازی بیش از حد شلوغ است و ظرافتی که در سایر بخشهای بازی وجود دارد را ندارد. گیمپلی بازی ترکیبی از مکانیزمهای شلیک اسلحه و برنامهریزی و استراتژی است. وقتی دشمنان نزدیک شما هستند، استار لرد میتواند با چند مشت و لگد آنها را به سمت دیگری پرتاب کند یا اینکه عقبتر برود و آنها را از دور بلند کند. در فواصل دور اما باید از اسلحهها استفاده کنید که مثل گیرز آف وار یک مکانیزم ریلود دارند که به شما این امکان را میدهد تا به شکل سریع و پشت سرهم بتوانید چندین بار شلیک کنید.
جای خالی دادن یکی دیگر از مکانیزمهای گیمپلی بازی است و عملکردی شبیه به Avengers دارد. به غیر از چند کنترل پاپآپ که هنگام مبارزات رودر رو روی صفحه ظاهر میشوند دیگر هیچ مکانیزم برای دفع حملات دشمن و به عبارتی ضدحمله زدن وجود ندارد. البته تمام اینها مواردی هستند که مربوط به استار لرد، کاراکتر شما، میشوند. در طول بازی باید حواستان به سایر اعضای تیم هم باشد.
اگر سایر اعضای تیم را رها کنید، آنها هرطور که دوست داشته باشند به دشمنان حمله میکنند اما به عنوان رهبر گروه، شما میتوانید با استفاده از فرامین، توجه آنها را به یک قسمت یا یک دشمن به خصوص جلب کنید. به کمک این فرامین، زمانی که یک گوشه گیر افتادید میتوانید از آنها کمک بخواهید و خودتان را نجات دهید. اما هرچقدر بیشتر در بازی پیشرفت کنید متوجه میشوید میتوانید از طریق ترکیب کردن چند فرمان، هنگام مبارزه برای گروه استراتژی تعیین کنید.
مثلا گروت قادر است چند دشمن را در آن واحد گیر بیاندازد و کاری کند که در بهترین موقعیت برای استقبال از نارنجکهای راکت باشند. هرچقدر در بازی Guardians of the Galaxy بیشتر پیشرفت کنید میتوانید حرکات جدیدتر و پیچیدهتری باز کنید. همین مورد است که سبب شده گیمپلی بازی نگهبانان کهکشان تا مراحل آخر بازی، همچنان جذاب و درگیرکننده باشد.
اما در مواقعی که اوضاع خطرناک میشود میتوانید از اعضای تیم بخواهید که یک حلقه دور استارلرد تشکیل دهند و نظرشان را در مورد موقعیتی که درآن قرار دارند به او انتقال دهند. شما به عنوان رهبر گروه یا میتوانید به نظرات آنها گوش دهید و از میان گزینهها یکی را به عنوان پاسخ انتخاب کنید. اگر گزینه درست را انتخاب کنید قدرت کل تیم بیشتر میشود و یک آهنگ معروف از دهه 80 میلادی به صورت اتفاقی از نوار کاست استارلرد پخش میشود تا رنگ و روی بیشتری به مبارزه بدهد. اما اگر گزینه اشتباه را انتخاب کنید تنها قدرت استارلرد افزایش پیدا میکند.
آهنگهایی که در بازی Guardians of the Galaxy پخش میشود واقعا تاثیر قابل توجهی بر اتمسفر مبارزات دارد. اما در برخی مواقع هم آهنگی که پخش میشود اصلا ربطی به آن صحنه ندارد. مثلا ممکن است آهنگ Don’t Worry Be Happy از بابی مکفرین پخش شود که با وجود اینکه به خودی خود یک آهنگ فوقالعاده است اما هیچ ارتباطی به یک مبارزه درگیرکننده و نفسگیر ندارد.
علاوه بر گیمپلی عادی، در برخی مواقع هم بازی کنترل فضاپیما میلانو را به شما میدهد تا با آن پرواز کنید. البته این بخشها آنقدر زیاد نیستند اما گیمپلی را از یکنواختی درمیآورند و تنوع بیشتری به آن میدهند.
به طور کلی میتوان گفت گیمپلی بازی تجربه لذتبخشی را در اختیار شما قرار میدهد اما درحد عناوین Arkham یا حتی اسپایدرمن نیست و شاید برخی گیمرها آن را بیش از حد راحت بدانند. مثلا ممکن است در حالت نرمال و در طول کل جریان بازی فقط 2 بار کشته شوید.
گرافیک و عملکرد بازی Guardians of the Galaxy
همانطور که احتمالا از تصاویر حدس زدید، بازی گرافیک بسیار بالا و همچنین طراحی زیبایی دارد. از طراحی کاراکترها گرفته تا سیارههای رنگارنگی که در طول بازی از آنها دیدن میکنید کاملا مشخص است که سازندگان، وقت و توجه زیادی به بازی داشتند.
متاسفانه اما بازی خالی از ایراد و مشکل نیست و باگهای مختلفی دارد به طوری که برخی گیمرها در طول یک ساعت، 3 بار بازی آنها کرش کرده و یا برخی اوقات باسهای بازی دچار باگ میشوند و از جایشان تکان نمیخورند. این ایرادات تاثیر قابل توجهی بر کل بازی دارند.
بازی هنگام عرضه برای کامپیوتر حجمی در حدود 150 گیگابایت داشت اما چند روز بعد یک نسخه دیگر عرضه شد که حجم کمتری داشت و قرار بود باگهای کمتری هم داشته باشد. اما بیشتر این مشکلات و باگها از همین نسخه جدیدتر هستند. البته سازندگان همچنان در حال انتشار پچهای جدید برای برطرف کردن مشکلات هستند اما این روند ممکن است ماهها طول بکشد. این ایرادات و مشکلات سبب میشوند خیلیها فعلا به سراغ این بازی نیایند و چندین ماه برای برطرف شدن مشکلات صبر کنند.