آیا تا به حال فکر کرده اید که رنگها چقدر در انتخاب شما تاثیر میگذارند؟ در واقع کار اصلی روانشناسی رنگ ها در تبلیغات همین است. روانشناسی رنگ ها در برندسازی بسیار مهم و سرنوشت ساز است. در ادامه این مقاله مفهوم رنگ ها در تبلیغ و بهترین رنگ های جذاب برای تبلیغات و جذب مشتری را خواهید خواند.
ممکن است فکر کنید که فقط یک رنگ مورد علاقه شما است اما در واقع احتمالا چندین رنگ مورد علاقه دارید: رنگ مورد علاقه شما همیشه به یک موقعیت خاص بستگی دارد. فقط به این دلیل که یک خانم عاشق رنگ صورتی تند روی ناخنهایش است، به این معنی نیست که او میخواهد خانه خود را با رنگ مشابه تزئین کند. در خانه، اکثر مردم به طور خودکار یک طرح رنگی را متناسب با هر اتاق انتخاب میکنند. مردم ممکن است ادعا کنند که آبی رنگ مورد علاقه آنهاست و بنابراین حمامهای خود را بر این اساس تزئین میکنند. اما وقتی نوبت به اتاق پذیرایی میشود، رنگ مورد علاقه آنها یک بژ خنثی آرامبخش است. در مورد لباسها هم، افراد طبق برخی قوانین نانوشته انتخاب میکنند که چه بپوشند. رنگهای تیره مانند سرمهای برای جلسات رسمی و فصل زمستان مناسب به نظر میرسند، در حالی که رنگهای پاستلی و سفید رنگهای مورد علاقه تابستانی هستند. در این مقاله به تاثیرات ناخودآگاه رنگ ها بر روی بازاریابی و جذب مشتری میپردازیم و بهترین ترکیب رنگها را معرفی میکنیم، با ما همراه باشید.
شما همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مفاهیم بازاریابی یا مارکتینگ، به فرادرس در لینک زیر مراجعه کنید:
آنچه در ادامه خواهید خواند
تئوری روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و برندسازی
حتی اگر افراد زیاد در مورد رنگهایی که ترجیح میدهند فکر نکنند، ناخودآگاه برنامهریزی شدهاند تا رنگهای خاصی را با موقعیتها و احساسات خاص مرتبط کنند و این برای بزرگسالان در سراسر جهان صادق است.
آژانسهای برندسازی و تبلیغاتی قبل از اینکه انتخاب کنند در برنامه توسعه برند یا کمپین تبلیغاتی از چه چیزی استفاده کنند، مدت زیادی در مورد رنگ و روانشناسی رنگ ها در برندینگ فکر میکنند. با انتخاب دقیق رنگ مناسب، یک تبلیغ میتواند پیامی قدرتمند به بیننده ارسال کند، حتی قبل از اینکه زمان کافی برای خواندن و درک آنچه تبلیغ میگوید، داشته باشد.
آژانسهای تبلیغاتی، روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و برندسازی را به عنوان شغل خود میدانند تا بتوانند به طور متقاعد کنندهای از آن در طراحیهای خود استفاده کنند. به عنوان مثال، همه میدانند که قرمز سیگنال خطر است و مردم به طور خودکار به علامت هشدار قرمز واکنش نشان میدهند تا از خطر جلوگیری کنند. چرا اینطور است؟ نظریههای تکاملی معتقدند که انسان اولیه یاد گرفت که رنگ قرمز را با خطر مرتبط کند: خون، گوشت نپخته یا چهره قرمز یک دشمن مهاجم. اما آیا این بدان معناست که قرمز هرگز در تبلیغات استفاده نمیشود؟
مانند همه رنگها، یک تبلیغ باید با استفاده دقیق از رنگ ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که پیام ناخودآگاه مثبتی را ارسال میکند، پیامی که با آنچه شرکت میفروشد و همچنین با بازار هدف، مرتبط است.
تصور کنید از بانک جدیدی بازدید میکنید که بخواهید پسانداز خود را به آن بسپارید و ساختمان را با رنگهای زرد و صورتی ملایم تزئین شده پیدا کنید. آیا غریزه شما میگوید که برنامه پس انداز خود را ادامه دهید یا از دکور کمی احساس ناراحتی میکنید؟ و اگر یک مهدکودک تبلیغی با رنگهای خاکستری و سیاه و تیره برای شما بفرستد، آیا واقعا فکر میکنید که اینجا مکانی سرگرم کننده و مهیج برای بچهها خواهد بود تا سالهای کودکی خود را سپری کند؟
آژانسهای تبلیغاتی باید از رنگ مناسب برای هر تبلیغ استفاده کنند و روانشناسی رنگ در تبلیغات را به کار گیرند که کاملاً با محصولات و مشتریانی که میخواهد جذب کند هماهنگ باشد. در اینجا خلاصه ای از پیامهایی است که رنگهای مختلف به مغز شما ارسال میکنند و بهترین روش استفاده از روانشناسی رنگ ها در بازاریابی آمده است.
مفهوم رنگ ها در تبلیغ
هر یک از رنگها مفهوم متفاوتی در تبلیغات یا برندسازی دارند. در ادامه مفهوم هر یک از رنگهای مهم در تبلیغات را بررسی میکنیم.
1. قرمز: بهترین رنگ برای جذب مشتری
در حالی که رنگ قرمز نشان دهنده خطر است، میتواند در بازاریابی که نیاز به برانگیختن احساسات قوی دارد، به خوبی استفاده شود. قرمز با اشتیاق و عشق همراه است، اما شدت آن نیز نشان دهنده هیجان، اراده و شجاعت است. گاهی نحوه استفاده از رنگ قرمز تیره پررنگ در طراحی بروشور است که برای علاقهمندان به مد جذابیت دارد. این تاثیر رنگ در تبلیغات مشهود است.
2. نارنجی، رنگ جذاب برای تبلیغات
نارنجی نیز رنگی پویا و پرانرژی است و به دلیل ماهیت پر جنب و جوشش توجه را به خود جلب میکند و میتواند با موفقیت برای تبلیغات مدرنی که میخواهند از بقیه متمایز باشند یا برای کمپینهایی با بازار هدف جوان استفاده شود.
3. رنگ زرد
زرد روشن، یادآور خورشید و پر انرژی است. همچنین به معنای بازیگوشی، سرگرمی، کنجکاوی و شادی است و آن را به انتخاب رنگی ایده آل برای تبلیغات فعالیتهای مربوط کودکان تبدیل میکند. رنگ زرد تیرهتر، نزدیک به رنگ طلا، میتواند احساس رفاه و امنیت را به ارمغان بیاورد و میتواند برای سازمانهای دارای گرایش مالی تأثیرات زیادی داشته باشد.
4. سبز، رنگ جذاب برای تبلیغات
سبز در ذهن اکثر مردم پیوند محکمی با طبیعت و محیط دارد. همچنین با قابلیت اطمینان، ایمنی، ثبات، صداقت و تازگی همراه است. این یک رنگ عالی برای بازاریابی برای شرکتهای مرتبط با محیط زیست یا مسائل مالی است.
5. آبی در روانشناسی رنگ ها در تبلیغات
آبی رنگی است که اعتماد بیننده را بر میانگیزد. ممکن است کمی جدی باشد، اما همچنین حاکی از موفقیت، عمق، وفاداری، آرامش و قدرت است. به همین دلیل است که یکی از محبوب ترین رنگها در برندها و طرحهای شرکتی و بهترین رنگ جذاب برای تبلیغات و جذب مشتری برای آنها است. بانکها، مؤسسات مالی و شرکتهای پزشکی همیشه میتوانند در کمپینهای تبلیغاتی خود به رنگ آبی تکیه کنند تا این پیام را ارسال کنند که مصرفکننده میتواند به طور کامل به آنها اعتماد کند.
6. رنگ بنفش: بهترین رنگ برای جذب مشتری
در حالی که رنگ بنفش با آبی تیره تفاوت چندانی ندارد، اما پیام ناخودآگاه کاملا جدیدی را به بیننده ارسال میکند. این رنگ دارای معنای جذابیت و جسارت است. بنفش با تجمل، سلطنت، رویاها، رمز و راز و ظرافت همراه است. سایههای روشن بنفش تسکین دهنده هستند و برای روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و برندسازی مربوط به زیبایی به خوبی کار میکنند.
7. رنگ صورتی، رنگ جذاب برای تبلیغات
صورتی شیرین، جوان و آسیب پذیر است. این رنگ همیشه در ناخودآگاه با زنانگی همراه خواهد بود و در صورتی که بازار هدف چیزی جز زنان باشد، استفاده از آن در تبلیغات سخت است. پس این رنگ برای این نوع کسب و کارها، بهترین رنگ جذاب برای تبلیغات و جذب مشتری است. با این حال، صورتی قویتر و تیرهتر این پتانسیل را دارد که در برابر سایر رنگهای سنتی غیر شرکتی مانند زرد، نارنجی و بنفش مقاومت کند.
8. رنگ قهوه ای در روانشناسی رنگ ها در تبلیغات
قهوه ای به ندرت به عنوان یک رنگ هیجان انگیز دیده میشود. با این حال با طبیعت همراه است و به عنوان آرامش بخش و غیررسمی دیده میشود. رنگهای مختلف از بژ متوسط تا قهوهای شکلاتی برای تبلیغات در بازارهای خاص که قهوهای رنگ غالب است، مانند تولیدکنندگان قهوه و شکلات و خدمات حیوانات خانگی، بهترین رنگ جذاب برای تبلیغات و جذب مشتری است.
9. سیاه، خاکستری و سفید
هیچ چیز متداول تر از رنگهای خنثی نیست، سیاه و سفید و خاکستری. آنها سنت گرایی، محافظه کاری و بی طرفی را به تصویر میکشند و میتوانند بسیار موثر در تبلیغات استفاده شوند. سازمانهایی که میخواهند خود را کاملاً قابل اعتماد و جدی نشان دهند، مانند شرکتهای حقوقی، ممکن است طرحهای سیاه و سفید را بهترین رنگ جذاب برای تبلیغات و جذب مشتری بدانند. برخی از کمپینهای بازاریابی جسورانه ممکن است از طراحی تک رنگ صرفاً برای متمایز شدن از تبلیغات رنگارنگ رقبای خود استفاده کنند و این را بهترین رنگ جذاب برای تبلیغات و جذب مشتری بدانند.
10. رنگ های گرم در مقابل سرد
رنگهای گرم از قرمز، زرد و نارنجی در ترکیبهای مختلف تشکیل شده اند. آنها گرم در نظر گرفته میشوند زیرا به عناصر مرتبط با گرما مانند آتش، نور خورشید و گدازه تشبیه میشوند. آنها در روانشناسی رنگ برای فروش، به افزایش احساسات و اشتیاق، ایجاد احساسات شادی، بازیگوشی، اشتیاق و خلاقیت معروف هستند.
رنگهای سرد آبی، سبز و بنفش در ترکیبهای مختلف هستند. در جدول روانشناسی رنگ ها برای تبلیغات، آنها را خنک میدانند زیرا به عناصر مرتبط با سرما مانند آب، علف و درختان مربوط میشوند. اینها احساس آرامش و تجدید قوا را القا میکنند.
11. کنتراست بالا و پایین
بیشتر جنبههای تئوری رنگ به کنتراست مربوط میشود. آنها شامل رنگهای مکمل، ترکیب رنگ و رنگهای گرم یا سرد هستند. برای این بحث خاص، وقتی به کنتراست زیاد یا کم اشاره میکنیم، مقدار رنگ را نشان میدهیم. استفاده موثر از کنتراست، برند و کسب و کار شما را از سایرین متمایز میکند و همچنین محتوا را برای هر بیننده ای در دسترس قرار میدهد.
12. رنگ های مکمل
چرخه رنگ 12 قسمتی ساده ترین و موثرترین راه برای درک و استفاده از رنگهای مکمل است. اساساً رنگهای مکمل آنهایی هستند که در چرخه رنگ، مقابل یکدیگر قرار میگیرند. در ابتدایی ترین شکل خود، آنها شامل یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه هستند که از ترکیب دو رنگ اولیه دیگر ایجاد میشود. به عنوان مثال، رنگ مکمل زرد، بنفش است که از ترکیب قرمز و آبی ایجاد میشود.
چگونه رنگ ها بر خلق و خو تأثیر می گذارند
آیا تا به حال توجه کرده اید که رنگها چگونه بر خلق و خو تأثیر میگذارند؟ به عنوان مثال، رنگ زرد باعث میشود بسیاری از افراد احساس شادی کنند. رنگ زرد با خورشید مرتبط است. از طرفی آبی یک معنای آرام بخش مانند دریای آرام دارد. با این حال، رنگ آبی همچنین میتواند خلق و خوی متفاوتی مانند غم و اندوه را برانگیزد. پس همه چیز به زمینه ای که در آن استفاده میشود بستگی دارد.
رنگ میتواند هنگام خرید، یک گزینه را بر دیگری ترجیح دهد. مشتریان ممکن است احساس کنند که یک انتخاب درست است، یا بهتر است، صرفاً به دلیل رنگ آنها. معانی و مفهوم رنگ ها در تبلیغ، و رنگهای مورد علاقه مردم، تفاوت بزرگی در جهان ایجاد میکند.
رنگ چگونه بر مغز تأثیر می گذارد
اگرچه قدیمیها معتقد بودند که خلق و خو ریشه در اندامهای حیاتی، قلب، کبد، کیسه صفرا و طحال دارد، اما میدانیم که منشأ آن در یکی دیگر از اندامها به همان اندازه ضروری است: مغز.
عصب شناسان ارتباط فیزیولوژیکی مستقیمی بین اثر رنگ، نور و خلق و خو برقرار کرده اند. ملیسا هیوز، بنیانگذار گروه آندریک، یک سازمان توسعه حرفه ای، میگوید که بازاریابان برای سالها میدانستند که روانشناسی رنگ و معانی رنگها چقدر میتواند در شناخت برند و نگرش مصرفکنندگان در مورد محصولات و شرکتها مؤثر باشد.
نحوه استفاده از رنگ ها در تجارت
اکنون که در روانشناسی رنگها و مفهوم رنگ ها در تبلیغ متخصص هستید، چگونه میتوانید از رنگها به طور هوشمندانه در تجارت خود برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید؟ در اصل، رنگ نشان دهنده شخصیت برند شماست. برای شروع مراحل این آموزش کوتاه را دنبال کنید.
1. رنگ هایی را انتخاب کنید که به بهترین شکل تصویر برند شما را نشان می دهند.
در تئوری رنگ، قرمز رنگ قدرت است. صورتی برای جمعیت هدف زنان ایدهآل است، سبز گرم و دعوت کننده است و نشان دهنده سلامتی، دوستی با محیط زیست و حسن نیت است. (همچنین رنگ پول است، بنابراین افکار ثروت را ایجاد میکند.) بنفش رنگ سلطنتی است و ظرافت و اعتبار میبخشد. نارنجی انرژی است، قهوه ای آرامش بخش است و غیره.
منظور ما چیست؟ انتخاب مفهوم رنگ ها در تبلیغ و احساساتی که آنها بر میانگیزند، باید اولین و مهمترین دغدغه شما باشد. انتخاب رنگ نامناسب میتواند بر برند شما تأثیر منفی بگذارد، بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد تصویرسازی طولانی مدت برند، به آن فکر کنید.
2. دو رنگ اصلی را انتخاب کنید
هنگام انتخاب رنگ در برندسازی، توصیه میکنیم از دو رنگ اصلی استفاده کنید (غیر از مشکی یا خاکستری تیره). دلیل آن این است که به خاطر سپردن دو رنگ آسان تر از سه، چهار یا پنج رنگ خواهند بود. این ایده به ویژه هنگام طراحی لوگو مهم است. به رنگ بندی برندهای بزرگ فکر کنید. FedEx، McDonald’s و Best Buy لوگوهای خود را به دو رنگ محدود میکنند و کل تبلیغات خود را در اطراف آنها ایجاد میکنند و رنگ های جذاب برای لوگو انتخاب میکنند.
3. سایت اینترنتی
بدیهی است که شما میخواهید رنگهای وب سایت مطابق با لوگوی شما باشد که معمولاً در گوشه سمت چپ بالا ظاهر میشود. این بدان معنا نیست که شما باید به آن رنگها پایبند باشید، آنها فقط به عنوان پایه و اساس عمل میکنند. البته، انتخاب رنگ به لوگوی شما محدود نمیشود، بلکه در مورد محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید نیز صدق میکند.
4. تابلوها
همان روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و برندسازی که برای لوگوها و وب سایتها اعمال میشود، برای علامتها نیز کار میکند. تفاوت این است که از تابلوها برای جلب توجه استفاده میکنید. بنابراین ممکن است به نفع شما باشد که از رنگهای متفاوت، مانند قرمز و نارنجی، استفاده کنید. برای تابلوها به مفهوم رنگ ها در تبلیغ دقت کنید.
5. تصاویر پروفایل رسانه های اجتماعی
یکی دیگر از توصیههای مربوط به روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و برندسازی، تصویر پروفایل شبکههای اجتماعی شما است که کاملا ساده است. از رنگهای برند خود استفاده کنید، زیرا این کار تصویر برند شما را تقویت میکند. این بدان معنا نیست که شما باید به تنهایی از دو رنگ اصلی استفاده کنید. میتوانید از رنگها، سایهها و تنها برای تغییر شدت اما بهصورت مکمل استفاده کنید.
6. بازاریابی در محل کار
آخرین اما نه کم اهمیت، این است که روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و برندسازی را میتوان در محل کار شما استفاده کرد. به عنوان مثال میتوان به رنگهای مختلف برای بخشهای مختلف، برچسبهای قیمت رنگهای مختلف برای جلب توجه به فروش و کارکنانی که لباسهای رنگی پوشیده اند، اشاره کرد. شما همچنین میتوانید برای یادگیری روشهای مختلف بازاریابی به فرادرس مراجعه کنید.
سخن پایانی
رنگها چیزهای شگفت انگیزی هستند. آنها میتوانند زندگی ما را روشن کنند و شادی را به ما القا کنند. آنها همچنین میتوانند ما را هیجان زده کنند، ما را آرام کنند یا به ما احساس اطمینان بدهند. استفاده صحیح از روانشناسی رنگ در تبلیغات، ابزار بسیار قدرتمندی است. زمانی که یک تبلیغ رنگ مناسبی برای مطابقت با خدمات یا محصولات ارائه شده داشته باشد و به طور همزمان برای بازار هدف صحیح جذابیت داشته باشد، تبلیغ اساس یک موفقیت را تشکیل میدهد.
سوالات متداول
کدام رنگ جذب بیشتری دارد؟
این تماماٌ به نوع کسب و کار شما و جامعه هدف تبلیغات بستگی دارد.
بهترین رنگ برای جذب مشتری کدام است؟
برای مثال اگر کسب و کار شما مربوط به زیبایی است، استفاده از رنگ بنفش، میتواند انتخاب خوبی باشد.