بازی What Happened یکی از جدیدترین عناوین ساخته شده توسط بازیسازهای ایرانی است که در ادامه با آن بیشتر آشنا میشویم.
در سالهای اخیر بازیهای باکیفیت زیادی به وسیله بازیسازان ایرانی ساخته شدهاند. برای نمونه میتوانیم به بازی زیبای Children of Morta اشاره کنیم که هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و هم مورد توجه گیمرها در سراسر جهان قرار گرفت. حالا یک بازی دیگر از بازیسازهای کشورمان در سطح جهانی به انتشار رسیده و به قدری استاندارد بوده که منتقدان وبسایتهای بزرگ اقدام به بررسی آن کردهاند. این بازی What Happened نام دارد که در ادامه آن را به طور کامل معرفی میکنیم. اما قبل از آنکه به بررسی بازی What Happened بپردازیم، کمی درباره داستان و گیمپلی آن توضیح میدهیم. همچنین در ادامه شما میتوانید تریلر بازی What Happened را تماشا کنید تا با ویژگیهای این عنوان بیشتر آشنا شوید. با پلازا تا انتهای این مقاله همراه باشید.
آنچه در ادامه میخوانید:
- تاریخ انتشار بازی What Happened
- داستان بازی What Happened
- نگاهی به گیم پلی بازی What Happened
- بررسی بازی What Happened 2020
- خرید و دانلود بازی What Happened
تاریخ انتشار بازی What Happened
طبق چیزی که آرش نگهبان، کارگردان و طراح بازی اعلام کرد، ایده ساخت بازی What Happened از حدود چهار پنج سال پیش به ذهنشان رسیده است. در آن زمان، در همسایگی آنها یک پسر جوان اقدام به خودکشی میکند، آن هم فقط به این دلیل که برادر بزرگترش برای او ماشین نخریده است. این مسئله ذهن آرش و دوستش امیر (کارگردان هنری What Happened) را به شدت درگیر میکند. آنها به هیچ وجه نمیتوانند درک کنند که چرا یک جوان باید دست به خودکشی بزند. پس از تحقیقاتی که انجام میدهند، متوجه میشوند که این جوان از مواد اعتیادآور LSD استفاده میکرده و دچار افسردگی شدید بوده است.
همین جریان ایده اصلی ساخت بازی را در ذهن سازندگان What Happened به وجود میآورد. بازی آنها پس از حدود پنج سال، بالاخره در تاریخ 30 جولای 2020 یا 9 مرداد 1399 روی پلتفرم پیسی منتشر شد. این بازی در استیم هم عرضه شده است.
داستان بازی What Happened
همانطور که متوجه شدید، موضوع اصلی داستان بازی What Happened درباره افسردگی است. در این بازی، شما هدایت یک پسربچه به نام استایلز را به عهده میگیرید. استایلز نهتنها افسرده است، بلکه به بیماری روانی عجیبی مبتلاست که باعث میشود تا توهمات زیادی به سراغش بیایند. بدتر از همه آنکه او به مواد LSD نیز اعتیاد دارد و این خودش مزید بر علت میشود تا استایلز مدام چیزهای عجیب و غریبی را ببیند که فقط در ذهن خودش وجود دارند.
داستان کوتاه بازی که چیزی حدود هفت یا هشت ساعت طول میکشد، در یک دبیرستان اتفاق میافتد. استایلز در مکانهای مختلف این دبیرستان قدم میزند و در هر لوکیشن با یک اتفاق شگفتانگیز مواجه میشود. بازی تا حدودی به سمت ترسناک بودن نیز پیش رفته است، اما در مجموع باید What Happened را در سبک شبیهساز پیادهروی (Walking Simulator) دستهبندی کنیم. با اینکه داستان بازی روی موضوع نسبتا جدیدی دست گذاشته و ترسهای روانی یک نوجوان را به تصویر میکشد و انگیزههای او برای خودکشی را بازگو میکند، اما این داستان کامل و بینقص هم نیست. برای مثال شخصیتپردازیها در بیشتر موارد مشکل دارند و دیالوگها پس از مدتی به شدت تکراری میشوند. با این همه، موضوع اصلی قصه What Happened به قدر کافی جذابیت دارد تا شما را تا انتها با خودش همراه کند.
نگاهی به گیم پلی بازی What Happened
اگر تجربه بازی کردن عناوین شبیهساز پیادهروی را داشته باشید، حتما میدانید که گیمپلی این بازیها خیلی ساده طراحی میشود. در واقع در عناوین این سبک، هدف اصلی دنبال کردن داستان و مواجه شدن با شگفتیهای دنیای بازی است. در بازی What Happened 2020 هم دقیقا با چنین گیمپلی سادهای مواجه هستیم. این سادگی و نبود چالش در گیمپلی، شاید باعث شود که بازیکنهای کمحوصلهتر، خیلی زود این بازی را رها کنند؛ به ویژه اینکه در یک ساعت ابتدایی بازی، حتی داستان هم کند و کسلکننده پیش میرود و این موضوع هم جذابیتش را تا حد زیادی پایین میآورد.
اما اگر با بازیهای شبیهساز پیادهروی آشنا باشید و یک ساعت اول What Happened را هم تحمل کنید، کمکم با چیزهای جذابتری مواجه خواهید شد. گیم پلی بازی What Happened را باید به دو بخش عمده تقسیم کنیم. بخش اول مربوط به پیدا کردن آیتمهای مختلف و یادداشتهای استایلز است که در گوشه و کنار محیط دبیرستان پراکنده شدهاند. البته برای پیدا کردن این آیتمها چالش خاصی را تجربه نمیکنید و معمولا همه آنها در سادهترین جای ممکن قرار داده شدهاند تا بتوانید به راحتی پیدایشان کنید. اما نیمه دوم گیم پلی بازی What Happened را حل کردن معماها تشکیل میدهد که در برخی موارد طراحی خوبی دارند و بعضی دیگر نیز ساده و خالی از خلاقیت هستند. در بخش بعدی مقاله که به بررسی بازی What Happened میپردازیم، بیشتر درباره ویژگیهای گیمپلی این بازی صحبت خواهیم کرد.
بررسی بازی What Happened 2020
استودیوی Genius Slackers با ساخت بازی What Happened نشان داد که از پیادهسازی ایدههای جدید هیچ ترسی ندارد. این موضوع در وهله اول کاملا قابل تقدیر است، اما آیا این ایدهها به درستی اجرا شدهاند؟ آیا نتیجه کار سازندگان این بازی، چیزی است که بتوانیم آن را یک بازی خوب بنامیم؟ این سوالی است که در ادامه پاسخش را خواهید داد.
اولین چیزی که از همان ابتدای بازی جلب توجه میکند، استایل خاص و متفاوت آن است. What Happened با اینکه شباهتهای زیادی به دیگر بازیهای همسبک خود دارد، اما تلاش کرده است که تجربهای متفاوت را برای گیمرها رقم بزند. این موضوع را از همان اول که با منوی آغازین بازی مواجه میشوید، به خوبی درک خواهید کرد. در ادامه و با پیشرفت در داستان بازی متوجه میشوید که سازندهها قصد دارند نگاه متفاوت خودشان به موضوع افسردگی را به گونهای به مخاطبان منتقل کنند که بیشترین میزان تاثیرگذاری را داشته باشد.
نکتهای که در هنگام تجربه What Happened بیش از همه خودنمایی میکند، کمتجربه بودن سازندهها در بحث طراحی بازی و گیمپلی است. البته این ایراد را گاهی در بازیهای بزرگ خارجی هم میبینیم، اما در What Happened به گونهای شدیدتر مشاهده میشود. برای مثال میتوانیم به ریتم کند پیشروی داستان بازی اشاره کنیم. شما در لحظات زیادی از بازی حس میکنید که کار خاصی برای انجام دادن ندارید و اتفاق مهمی هم نمیافتد تا مثلا یک غافلگیری داستانی رخ بدهد یا انگیزه جدیدی در شما برای جلو رفتن ایجاد کند. در چنین لحظاتی است که بلافاصله به خودتان یادآوری میکنید که مشغول انجام یک بازی ایرانی هستید و باید توقع خود را کمی پایین بیاورید. این موضوع اصلا جالب نیست و به وضوح ارزش بازی را کاهش میدهد.
کند بودن بازی فقط به ریتم داستانی آن برنمیگردد؛ حتی گیمپلی نیز گاهی حوصله گیمر را سر میبرد. در بازیهای موفق سبک شبیهساز پیادهروی که نمونه آنها در سالهای اخیر کم هم نیست، معمولا روی جنبه حل معماها تاکید زیادی شده است. دلیلش هم آن است که این بازیها دارای سطح تعامل کمی هستند و به جز راه رفتن در محیط، کار دیگری نمیتوانید در آنها انجام دهید. به همین خاطر سازندهها سعی میکنند تا معماهای زیادی در بازیهای این سبک بگنجانند و تنوع آنها را هم بالا ببرند تا روند گیمپلی برای مخاطب خستهکننده نشود.
متاسفانه بازی What Happened 2020 در این زمینه حرف زیادی برای گفتن ندارد. گذشته از اینکه تعداد معماهای بازی کم است، از نظر طراحی و نوآوری هم چنگی به دل نمیزنند. البته از این جنبه ایراد زیادی به سازندگان ایرانی این بازی وارد نیست، چون اساسا طراحی معما یکی از سختترین کارهایی است که بازیسازها میتوانند انجام دهند و گاهی حتی بازیسازهای باتجربه نیز در انجام آن ناموفق میمانند. مشکل اصلی آن است که سازندگان What Happened حتی همان معماهای معمولی بازی را نیز بدون چالش طراحی کردهاند و در بیشتر موارد، با ارائه راهحلها، جذابیت معماها را از بین میبرند.
شاید برجستهترین ویژگی بازی What Happened را باید طراحی هنری کمنظیر آن بدانیم. اگرچه گرافیک فنی بازی ایراداتی دارد و حتی گاهی انیمیشن حرکت شخصیتها با مشکلاتی همراه است، اما از بُعد هنری واقعا به سختی میتوانیم ایراد خاصی به جنبه بصری بازی بگیریم. وقتی مشغول گشت و گذار در محیطهای بازی هستید، گاه و بیگاه با صحنههای سوررئالی مواجه میشوید که باعث میشوند تا کارگردان هنری What Happened را تحسین کنید.
اگر اهل نشانهشناسی باشید هم میتوانید به استعارههایی که در گوشه و کنار دنیای بازی دیده میشوند پی ببرید. البته این استعارهها فقط بصری نیستند و حتی در بخش صوتی نیز شنیده میشوند. در طول بازی، بارها اتفاق میافتد که صدای مبهمی را میشنوید که در واقع صدای ذهن استایلز است. این صدا نهتنها به پیشبرد داستان کمک میکند، بلکه در شکلگیری اتمسفر غریب What Happened نیز نقش به سزایی دارد. موسیقی بازی هم در این زمینه بیتاثیر نیست و احساسات زیادی را به مخاطب منتقل میکند.
حالا که به جلوههای صوتی بازی اشاره کردیم، بد نیست به یک مورد جالب در همین زمینه هم بپردازیم. در طول مراحل بازی، گاهی صداهایی را میشنوید که نامفهوم هستند و بیشتر به یک زمزمه عجیب و غریب شباهت دارند. در داخل منوی بازی، بخشی وجود دارد که در ابتدا قفل است. پس از پیدا کردن رمز ورود به این بخش، میتوانید صداهای نامفهومی که در طول بازی شنیدهاید را به صورت برعکس پخش کنید و متوجه آنها شوید.
روی هم رفته باید بگوییم که اگرچه بازی What Happened از مشکلاتی رنج میبرد و یک عنوان درجه یک نیست، اما تجربهای را ارائه میکند که در بازی دیگری نمیتوان نمونهاش را پیدا کرد. از سوی دیگر، ایرانی بودن این بازی شاید دلیل مضاعفی باشد که ما را به تجربه کردنش ترغیب میکند. اگر میخواهید از یک زاویه جدید به موضوعاتی مثل افسردگی و اعتیاد نگاه کنید و مشکلات مربوط به آنها را کاملا لمس کنید، پیشنهاد میکنیم به سراغ بازی What Happened بروید.
خرید و دانلود بازی What Happened
احتمالا میدانید که صنعت بازیسازی در کشور ما هنوز نوپاست و با وجود آنکه بازیهای باکیفیت زیادی در ایران ساخته شدهاند، اما هنوز این صنعت نیاز به حمایت بیشتر دستگاههای دولتی دارد. در واقع اکثر پروژههایی که توسط تیمهای بازیسازی داخلی اجرا میشوند، با هزینههای شخصی پیش میروند و تنها بعد از فروش بازی در بازارهای بینالمللی است که این هزینهها جبران شده و گاهی هم به سوددهی میرسند. در چنین شرایطی، کوچکترین کاری که از دست ما گیمرها برمیآید آن است که حداقل بازیهای وطنی را به صورت قانونی و با پرداخت هزینه آنها تجربه کنیم. با این کار به زنده نگه داشتن و رشد صنعت بازی در ایران کمک کردهایم. پس پیشنهاد میکنیم که برای خرید بازی What Happened و دانلود آن از طریق لینک زیر وارد پلتفرم استیم شوید و این بازی را به قیمت 25 دلار تهیه کنید.
البته ناگفته نماند که سازندگان بازی اعلام کردهاند قصد دارند نسخه فارسی What Happened را با قیمتی که برای بازیکنهای ایرانی مناسبتر باشد، در آینده عرضه کنند.
نظر شما درباره بازی What Happened 2020 چیست؟ لطفا به ما بگویید که تا به حال کدام یک از بازیهای ایرانی را تجربه کردهاید و به طور کلی چه نظری درباره بازیسازی در کشورمان دارید؟