بازی Ghost of Tsushima یا «شبح سوشیما» بازی جدید اکشن استودیوی Sucker Punch است که در تاریخ 27 تیرماه 1399 (17 جولای 2020) منتشر شد و با استقبال گسترده گیمرها و منتقدان بازی مواجه شد. برای آشنایی بیشتر با این بازی با ما همراه باشید.
برای اولین بار در سال 2017 بود که در همایش Paris Games Week استودیو بازیسازی Sucker Punch بازی Ghost of Tsushima یا همان شبح تسوشیما (حرف ت خوانده نمیشود) را به عنوان یک بازی اختصاصی برای پلی استیشن 4 و به احتمال زیاد پلی استیشن 5 معرفی کرد. زمان عرضه بازی Ghost of Tsushima از ابتدا برای تابستان 99 برنامهریزی شده بود و داستان آن زندگی یک جوان سامورایی را حکایت میکند. در ادامه تریلر جدید بازی سوشیما را مشاهده میکنید. این تریلر 4 روز پیش از انتشار بازی، در تاریخ 13 جولای، منتشر شد.
از داستان بازی گوست اف توشیما دیگر چه میدانیم؟ آیا گیم پلی این بازی میتواند انتظارات علاقمندان به بازیهای ویدئویی را برآورده کند؟ شخصیت اصلی آن چه ویژگیهایی دارد؟ برای پاسخ به سوالاتی از این قبیل، قصد داریم در این مطلب بازی Ghost of Tsushima را مورد بررسی مختصری قرار داده و اخبار مربوط به آن را شرح دهیم. با پلازا همراه باشید.
تریلر بازی Ghost of Tsushima
در ویدیوی بالا میتوانید تریلر بازی گوست اف توشیما را با زیرنویس فارسی از تیم پلازا تماشا کنید.
سوالات متداول درمورد بازی روح سوشیما
با توجه به اخبار گوناگون و ضد و نقیض پیرامون بازی روح سوشیما ممکن است سوالات بسیاری در مورد نحوه خرید، تاریخ عرضه و پلتفرم این بازی ذهن کاربران و گیمرها را به خود مشغول کرده باشد. در این بخش تصمیم گرفتیم به تعدادی از این پرسشها پاسخ دهیم.
تاریخ عرضه بازی Ghost of Tsushima
طبق برنامهریزیهای اولیه، تاریخ انتشار بازی Ghost of Tsushima ،در تاریخ 26 ژوئن 2020 در نظر گرفته شده بود. اما شرکت سونی، عرضه این بازی را یک ماه به تعویق انداخت و سپس 17 جولای (27 تیر) آن را منتشر نمود. بازی شبح تسوشیما هم اکنون عرضه شده و قابل خرید است.
چگونگی خرید و دانلود بازی Ghost of Tsushima
بازی روح سوشیما را میتوان از طریق سایتهای قانونی خرید و فروش بازیهای پلی استیشن با قیمت میانگین 150 تا 550 هزار تومان از داخل ایران خریداری کرد. قیمت بازی Ghost of Tsushima برای PS4، در خارج از ایران حدود 119 دلار است که کاربران میتوانند از طریق سایت آمازون آن را خریداری و در پلتفرم PS4 اجرا نمایند.
پلتفرم بازی شبح سوشیما
بازی شبح سوشیما فعلا برای اجرا در پلتفرم PS4 طراحی شده است. اخبار شنیده شده حاکی از این است که به زودی نسخه PS5 آن نیز طراحی و عرضه خواهد شد. بنابراین به غیر از PS4 فعلا در پلتفرم دیگری امکان اجرای این بازی وجود نداشته و نسخهای مربوط به بازی Ghost of Tsushima برای کامپیوتر (PC) موجود نیست.
اخبار و سایر ویژگی های بازی شبح سوشیما
علاوه بر داستان مهیج و گیم پلی روان و جذاب بازی Ghost of Tsushima، پس از انتشار این بازی از وجود ویژگیهای جذاب دیگری نیز با خبر شدیم که در ادامه ابتدا به مرور مهمترین این ویژگیها و سپس به بررسی اخبار و حواشی پیرامون این بازی، خواهیم پرداخت.
جزئیات جدیدی از بخش چندنفره آنلاین بازی گوست اف توشیما منتشر شد
پیشتر اعلام کرده بودیم که با نزدیک شدن به تاریخ انتشار Ghost of Tsushima: Legends ، جزئیات بیشتری از کلاسهای جدیدی که با این بسته به بازی اضافه میشوند، منتشر خواهد شد. لازم است همین ابتدا اشاره کنیم که تاریخ انتشار Ghost of Tsushima: Legends ، شانزده اکتبر مصادف با 25 مهر 1399 است.
کلاس سامورایی (Samurai):
بازیکنان سامورایی می توانند مستقیم به دل جنگ بزنند و در آنجا بمانند و در حالی که دشمنان را از چپ و راست خرد می کنند، میزان سلامتی خود را حفظ کنند. هنگامی که بیش از حد خسته شدید، از حمله نهایی Hachiman’s Fury استفاده کنید تا دشمنان را با یک حرکن از بین ببرید.
کلاس شکارچی (Hunter):
به عنوان یک شکارچی، میتوانید قبل از اینکه دشمنان شما را ببینند، در لبه مبارزه قرار بگیرید و دزدکی همه را از پا دربیاورید. برای کاهش سرعت گروههای دشمن میتوانید از تیرهای انفجاری نیز استفاده کنید و هنگامی که جنگ بسیار شدید شد، حمله نهایی Eye of Uchitsune که چندین تیر را مستقیماً بر سر دشمنان فرود میآورد را اجرا کنید.
کلاس رونین (Ronin):
بازیکنان رونین میتوانند با استفاده از توانایی Breath of Izanami همه همتیمیهای خود را احیا کنند. دو دلیل برای انتخاب این کلاس وجود دارد: کمک به همتیمیهای خود و احضار کردن Spirit Dog! (اگر احیانا برایتان سوال پیش آمد؛ بله، شما قطعا قادر به نوازش کردن این سگ هم خواهید بود!)
کلاس آدمکش (Assassin):
اگر ترجیح میدهید با یک حمله، آسیب بزرگی وارد کنید ، کلاس اساسین مورد علاقه شما خواهد بود. حمله نهایی Shadow Strike به شما این امکان میدهد که وسط نبرد تلپورت کرده و دقیقا دشمنانی که مد نظرتان هست را بکشید. اگر این کلاس به اندازه کافی ترسناک نیست، منتظر بمانید تا ماسکهای ترسناکی که Assassin میپوشد را ببینید!
استودیو سازنده در رابطه با روایت داستان در ژاپن اضطراب زیادی داشته
این Shuhei Yoshida بود که استودیو Sucker Pucker را تشویق کرد تا همه کارها را انجام دهد. بدون شک همه از موفقیت این بازی با خبر هستیم و بازی گوست اف سوشیما اکنون یکی از عناوین محبوب و آیندهدار پلی استیشن و سونی محسوب میشود. این بازی ویژگیهای چشمگیر زیادی داشت و قطعا یکی از آنها، محل و زمان روایت داستان بود. در حالی که فضای فئودالی ژاپن بسیار منحصر به فرد نیست ، اما به ندرت می توان یکی از اعضای غربی را مشاهده کرد که دست روی این قضیه بگذارد. البته استودیو ساکر پانچ نیز اضطراب زیادی را پشت سر گذاشت.
در مراسم PAX Online ، تهیه کننده این مجموعه یعنی آقای Brian Fleming اعلام کرد که برای انتخاب این مکان و دوره تاریخی در بازی شک و تردید زیادی وجود داشت. آنها كاملاً مطمئن نبودند كه آیا بعنوان یک استودیوی غربی می توانند تاریخ و موقعیت این قضیه را به درستی ارائه دهند یا خیر. حتی این تردید نیز وجود داشت كه آیا بخش ژاپنی صاحب امتیاز این بازی نسبت به داستان خوش برخورد خواهند بود یا خیر! اما این رئیس سابق SIE ، آقای Shuhei Yoshida بود که آنها را تشویق کرد که کارهای خودشان را انجام و پروژه را ادامه دهند.
ما نمیدانستیم: آیا میتوانیم این کار را انجام دهیم؟ و حتی مهمتر از آن، آیا میتوانیم شعبه ژاپنِ سونی را متقاعد کنیم که این کار را انجام دهیم؟ این یک آزمایش مهم برای ما این بود اگر نمیتوانستیم «شو» (Shuhei Yoshida) را متقاعد کنیم – که در واقع او شخصی بود که به سراغش رفتیم – و بعد فهمیدیم رفتن به سراغ او بهترین کار بود و بدون کمکهای بسیار، قادر به انجام این کار نبودیم. افراد زیادی از این قضیه با خبر نبودند (شاید 6 یا 7 نفر) زیرا خودمان هم نسبت به این قضیه استرس داشتیم که یک تیم غربی بخواهد روی همچین قضیه مهمی کار کند.
این به دلیل تشویق «شو» بود که ما این سفر را آغاز کردیم. ما به نوعی نگرانیهای خود را از قبل بررسی کردیم و فکر میکنم شو ما را تشویق کرد و در این مسیر توصیههای او بسیار حکیمانه بود. همانطور که متوجه شدید حضور شو کمک بسیاری به ما کرد. او واقعا انسان حکیمی است. او گفت که “قرار نیست بخاطر اینکه این بازی توسط یک استودیوی غربی ساخته میشود کسی را فریب بدهید؛ در عوض منابع خود را زیاد کنید تا دقیقتر حال و هوای آن دوران را روایت کنید.”
آقای «شو» به ما اینطور گفت که “شما قرار نیست تظاهر به چیزی کنید که نیستید. بهترینِ خود را نشان دهید، این ماجراجویی را آغاز کنید و مطمئن باشید که نتیجه کار خوب خواهد بود.” پشتیبانی و حمایت آقای «شو» بعدا به پشتیبانی سونی شعبه ژاپن تبدیل شد و سپس مشاورانی که در اینجا کنار ما بودند، همگی به ما کمک کردند تا این بازی ساخته شود.
بازی شبح تسوشیما فروش بسیار خوبی در ژاپن داشت و از دیدگاه منتقدین نیز بازخورد خوبی دریافت کرد؛ هرچند که از نقش کلیشهای فئودال و داستان عاشقانه سامورایی کمی ایراد گرفتند. اما اگر این قضیه را کنار بگذاریم، این بازی توانست موفق ظاهر شود.
اضافه شدن بخش چندنفره آنلاین
استودیو ساکر پانچ از انتشار یک بسته الحاقی رایگان برای بازی Ghost of Tsushima خبر داد که یک بخش کوآپ آنلاین به دو شکل دو نفره و چهار نفره به آن اضافه میکند. در این محتوا که Ghost of Tsushima: Legends نام دارد، قادر به قرار گرفتن در نقش یکی از چهار کلاس Hunter و Ronin و Assassin و Samurai هستید که هر کدام ویژگی و تواناییهای مخصوص به خود را دارد که بعدا درمورد جزئیات آن اطلاعاتی منتشر خواهد شد. برای بخش دو نفره، داستان جداگانهای هم در نظر گرفته شده که طی مراحل روایت خواهد شد. بازیکنان در این بخش باید همکاری دقیقی داشته باشند زیرا برخی مراحل به هماهنگی دقیق بین اعضای تیم نیازمند است. این بخش بیشتر حال و هوای افسانهای و اساطیری دارد که برگرفته از داستانهای قدیمی ژاپنی است.
در حالت چهار نفره نیز با موجی از دشمنان جدید و قدیمی رو به رو خواهید شد که باید برای بقا مبارزه کنید. اگر بتوانید دو بخش 2 نفره (داستانی) و چهار نفره (Survival) را به خوبی به پایان برسانید، ممکن است آنقدر اعتماد به نفس پیدا کنید که وارد بخش Raid بشوید! این بخش جدید که در فاصله کوتاهی پس از انتشار Ghost of Tsushima: Legends عرضه خواهد شد، شما را وارد چالش جدیدی میکند که در آن با دشمنان جدید و وحشتناکی رو به رو میشوید.
سازندگان بازی Ghost of Tsushima اعلام کردند که از استقبال مردم و واکنش آنها نسبت به این بازی بسیار خوشحالند و همواره گیمرهایی که استریمر هستند را دنبال میکنند. این بسته الحاقی رایگان به پاس قدردانی و تشکر از تمام گیمرهایی است که این بازی را تجربه کردهاند. جزئیات بیشتر در رابطه با این محتوا در روزهای نزدیک انتشار آن، اعلام خواهد شد. بسته الحاقی Ghost of Tsushima: Legends پاییز امسال در دسترس قرار خواهد گرفت.
وجود سلاحهای متنوع در بازی
مسلما در بازیهایی با مضمون مبارزه و جنگ، سلاحها، نقشهای کلیدی ایفا میکنند. تریلر بازی Ghost of Tsushima نیز نشان میدهد که در این بازی سلاحهای متنوعی پیشبینی شدهاند. علاوه بر شمشیر سنتی سامورایی کاتانا، کمانهای بلند، اسبهای زرهای و آتش افزارهای مختلفی در این بازی در اختیار شما قرار خواهند گرفت.
نسخه انحصاری برای PS5
چندی پیش، شایعاتی در مورد Ghost of Tsushima از انتشار اختصاصی این بازی برای پلی استیشن 5 به جای پلی استیشن 4 خبر داده بودند. البته سونی اندکی پس از آن، در واکنش به این شایعات با انتشار فهرستی از بازیهایی که در آینده برای PS4 ارائه خواهد داد، اعلام کرد که بازی شبح تسوشیما حداقل به مدت 3 سال آینده برای این کنسول بازی ارائه خواهد شد. در فهرست منتشر شده توسط سونی نام بازیهایی مانند The Last of Us 2 و Death Stranding نیز به چشم میخورد. البته این بدان معنا نیست که این بازی در PS5 قابل بازی کردن نیست. به نظر میرسد که داستان جذاب سامورایی در آیندهای نزدیک، راه خود را به کنسول جدید سونی نیز پیدا خواهد کرد.
وجود شخصیت منفی جذاب
همانطور که عنوان شد شخصیت اصلی بازی، با ارتش امپراطوری مغول، که به داشتن مهارتهایی چون اسب سواری و تیراندازی و همچنین وحشیگری مشهور هستند، مقابله خواهد کرد. رهبر این ارتش اما که دشمن اصلی جین نیز به شمار میرود، توسط Sucker Punch یک «قاتل خیلی منطقی» توصیف شده است. البته هنوز این توصیف از رهبر مغولها در هالهای از ابهام قرار دارد. اما میتواند بیانکننده این باشد که سازندگان بازی، به شخصیت منفی بازی نیز نگاهی ویژه داشته و تلاش کردهاند چهرهای جذاب از او ارائه داده و باعث ایجاد چالش بیشتری برای بازیکن شوند.
دیالوگهای ژاپنی
نیت فاکس، مدیر طراحی بازی، در همایش PSX از حضار سوال کرد که آیا به بازی کردن Ghost of Tsushima به زبان ژاپنی علاقمند هستند یا خیر و حاضرین نیز با تشویق خود به نوعی به این سوال پاسخ مثبت دادند. بنابراین، با اینکه در بازی همه دیالوگها بین کاراکترها به زبان انگلیسی رد و بدل میشوند، اما امکان تغییر زبان بازی نیز در نسخه منتشر شده، وجود دارد.
اخبار مربوط به انتشار بازی روح تسوشیما
کسب نمره کامل از مجله فامیتسو!
مجله فامیتسو یک مجله معتبر ژاپنی است که تقریبا از ابتدای شکلگیری دنیای بازیهای ویدیویی به بررسی و نقد تخصصی آنها میپردازد. سختگیری این مجله در نقد و بررسی بازیهای ویدیویی زبانزد گیمرها و تمام سازندگان این بازیها است به طوریکه که کسب امتیاز بالا از این مجله به اعتبار و هویت یک بازی میافزاید.
در طول تاریخ این مجله، تنها تعداد معدودی از بازیها موفق به دریافت امتیاز کامل از این مجله شدهاند که از میان آنان میتوان به دث استرندینگ اشاره کرد که به تازگی نمره 40 از 40 را از سوی این مجله دریافت کرد. از آنجا که بازی Ghost of Tsushima درباره ماجراجوییهای یک سامورایی است و توسط یک شرکت غربی نیز تولید شده است، حساسیت مجله فامیتسو در نقد این بازی در اوج خود قرار داشته است. سرانجام این بازی موفق شد تا نمره کامل 40 از 40 را از مجله فامیتسو دریافت کند و این موفقیت بزرگی برای این بازی و شرکت تولید کننده آن به حساب میآید.
هندیها تمام موجودی بازی روح سوشیما را خریدند!
روز گذشته، اندکی پس از انتشار بازی گوست اف تسوشیما، کاربران هندی سایت آمازون، هنگام خرید این بازی با پیغام اتمام موجودی مواجه میشدند. با بررسیهای بیشتر مشخص شد که اکثر موجودی بازی، منحصر به افرادی بوده است که بازی را پیش خرید کرده بودند و تعداد کمتری از آن در اختیار خریداران همان روز قرار گرفته است.
اختصاصی پلازا: نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima
امپراتوری مغول به خانه ما حمله کرده… آنها وحشی، بیرحم و غیرقابلمهار هستند.ما هشتاد سامورایی در مقابل یک ارتش هستیم، برای کند کردن سرعت حمله آنها میجنگیم… امروز من برای مردمم میمیرم…
در دنیای بازیهای ویدئویی، در مورد ساموراییها خیلی صحبت نشده است. در تاریخ ژاپن آمده که ساموراییها جنگجویان تعلیمدیدهای بودند که بیش از هر چیز، به «شرافت» اعتقاد داشتند. آنها معتقد بودند که تا آخرین لحظه باید با شرافت و افتخار جنگید و تحت هیچ شرایطی، روی اصول و سنتهای خود پا نمیگذاشتند.
اگرچه پایبندی به سنتها گاهی اوقات میتواند راه رستگاری باشد، ولی گاهی اوقات هم باید به فکر پیشرفت بود. سنتها همیشه شما را نجات نمیدهند، همیشه شما را در مسیر درست قرار نمیدهند و گاهی اوقات حتی مانع پیشرفت شما میشوند. پا گذاشتن روی عقایدی که از کودکی با آنها بزرگ شدهاید برای برخی سخت و برای عدهای هم غیرممکن است. برندهها اما، تنها افرادی هستند که در گذشته سیر نمیکنند و زمان حال را هم میبینند. گاهی اوقات پا گذاشتن روی سنتها تاوان دارد ولی شما بهای آن را به جان میخرید. جین ساکای، شبح سوشیما دقیقا همین کار را میکند. در ادامه با نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima در خدمت شما هستیم.
داستان بازی Ghost of Tsushima
به سال 1274 برمیگردیم، جایی که ارتش مغولها برای رسیدن به ژاپن باید از جزیره سوشیما و ساموراییهایش بگذرد. در بازی Ghost of Tsushima، رهبری ارتش مغولها بر عهده Khotun Khan است؛ فردی که سالهای زیادی را صرف یادگیری فرهنگ و سنتهای ساموراییها کرده و ازاینرو، روش شکست دادن آنها را خوب بلد است. بازی از جایی آغاز میشود که شما در نقش یکی از ساموراییهای سوشیما باید در مقابل مغولها و خان ایستادگی کنید. طبیعتا در این مبارزه شکست میخورید، ساموراییهای دیگر کشته میشوند و رهبر ساموراییها، Lord Shimura هم توسط مغولها اسیر میشود. جین ساکای که شخصیت اصلی بازیست توسط دختری بهنام Yuna نجات پیدا کرده و قصد شکست دادن خان را دارد. در این مسیر، وی قبل از هر چیز باید لرد شیمورا را نجات دهد.
در ادامه بهاین موضوع میپردازیم که در مجموع بازی Ghost of Tsushima مشکلات خاص خودش را دارد. بااینوجود، هرچیزی که به داستان بازی ارتباط پیدا میکند تقریبا بینقص است. تمامی اتفاقاتی که در این بازی رخ میدهند با واقعیت مطابقت ندارند، ولی خب ساکرپانچ هم قبلا این موضوع را تایید کرده بود. جین ساکای در مسیر غلبهبر خان، با افراد زیادی آشنا میشود؛ یونا، بانو ماساکو، سنسی ایشاکاوا، نوریو و چندین کاراکتر دیگر که همه این افراد یک ویژگی مشترک دارند؛ شخصیتپردازیشان بینقص است. بازی گوست اف توشیما سعی کرده که در داستان خود رگههای احساسی را هم وارد کند و در عین حال، این نکته را از یاد نبرد که ساموراییها هرگز احساسات خود را بروز نمیهند. این پارادوکس بهبهترین و هنرمندانهترین شکل ممکن در بازی شبح سوشیما پیادهسازی شده است.
همچنین در روایت داستان بازی شبح سوشیما هم مشکلی دیده نمیشود. از اولین فصل تا آخرین فصل بازی، همهچیز بهبهترین شکل ممکن پیش رفته و بازیکن را راضی نگه میدارد. ساکرپانچ در بحث داستاننویسی و شخصیتپردازی بازی گوست اف توشیما عالی عمل کرده است. در مسیری که جین ساکای در پیش دارد، قرار است مفاهیم متفاوتی به تصویر کشیده شوند. این مفاهیم گاهی اوقات بهشکلی عمیق خود را نشان میدهند و در برخی موارد هم کمی سطحیتر اما قابلتوجیه کار شدهاند.
گیم پلی بازی Ghost of Tsushima
تاقبلاز انتشار بازی Ghost of Tsushima انحصاری سونی در سال 2020 با سری Assassin’s Creed مقایسه میشد. وقتی به محصول نهایی نگاه میکنیم اما، تفاوتهای زیادی را بین این دو اسم بزرگ میبینیم. گیم پلی گوست اف توشیما بهشکلی است که عموما، شما مجبور به انجام کاری که دوست ندارید، نیستید. در دنیای بزرگ بازی، شما کارهای متفاوتی را میتوانید انجام دهید؛ از انجام دادن مراحل فرعی گرفته تا پیدا کردن معبدها، مکانهای مخفی و یا پردهبرداری از یکسری راز.
اگرچه این فعالیتها در سرتاسر نقشه دیده میشوند ولی خب کیفیت بالای این مدل فعالیتها، نمیتواند بزرگترین ضعف بازی را بپوشاند. بزرگترین مشکلی که در گیم پلی بازی گوست اف سوشیما دیده میشود، طراحی مراحل بازی است. جین ساکای یک سامورایی است و از طرفی، وی صرفا با سنتهای ساموراییها نمیتواند ارتش مغولها را از سوشیما بیرون کند. بنابراین شما در انجام مراحل خود – به استثنای چند مورد خاص – دستتان تقریبا باز است. میتوانید بهصورت مخفیانه پیش رفته و به سنتهای اجداد خود پشت کنید و یا ریسک و دردسر بیشتری را بهجان خریده و رودررو با دشمنان خود مبارزه کنید.
مشکل بزرگ از جایی آغاز میشود که تقریبا پس از 5 ساعت تجربه بازی، متوجه خواهید شد که مراحل با داستانی جدید ولی ساختاری یکسان، درحال تکرار شدن هستند. ساکرپانچ در طراحی مراحل بهندرت خلاقیت بهخرج داده و بیشتر سعی کرده با استفاده از ماموریتهای مشابه ولی با جزئیاتی اندک متفاوت، گلیم خود را از آب بیرون بکشد. روشی که مشخصا جواب نداده و یک مشکل بزرگ برای Ghost of Tsushima بهشمار میرود. اوضاع مراحل فرعی از این هم بدتر است. شما در ماموریتهای فرعی که با لیدی ماساکو و یا سنسی ایشیکاوا دارید، یک عمل خاص را باید مدام در زمانها و مکانهای مختلف تکرار کنید. تنوع محیطها، اهداف و یا دشمنان هم نمیتوانند کمکی به بهبود اوضاع کنند.
هوش مصنوعی NPCها و علیالخصوص دشمنان شما، تعریفی ندارد. این موضوع در مبارزات ابدا خودش را نشان نمیدهد، بلکه زمانی متوجه آن میشوید که در حال نفوذ به یکی از مناطق تحت کنترل دشمن باشید. ساکرپانچ در این زمینه هم میتوانست عملکردی بهتر را از خود برجای بگذارد. بهخصوص اینکه ما انحصاریهای سونی را با هوش مصنوعی بالای NPCها میشناسیم. باوجود مشکلاتی که در بازی Ghost of Tsushima میبینیم، اما نمیتوان ویژگیهای مثبت این عنوان را هم فراموش کرد. از نقاط قوت بازی، این است که در گیم پلی Ghost of Tsushima شاهد یکسری ویژگیهای نو هستیم.
نمیتوان گفت نوآوری! ولی خب کمتر در بازیهای دیگر استفاده شدهاند. بهعنوان مثال، یکی از بخشهای جذاب، واقعگرایانه و چالشبرانگیز بازی، دوئلهای آن است. بسته به تعداد مراحل جانبی که انجام میدهید، باید در چند دوئل تا پایان بازی شرکت کرده و پیروز باشید. در طول دوئلها شما شرافتمندانه میجنگید؛ نه خبری از تیروکمان است، نه تیغههای نینجایی و نه بمب دود. فقط جین ساکای است و کاتانای او، در مقابل کسی که باید در مقابلش پیروز میدان باشید. در طول دوئلها، شما باید دشمن خود را تحلیل کنید، مهمترین نکته در این دسته از مبارزات، یاد گرفتن الگوی حرکتی دشمن است.
بخش جذاب دیگری که در Ghost of Tsushima دیده میشود، Standoffهای بازی هستند؛ تنها درصورتی میتوانید از استندآف استفاده کنید که قصد مخفی کردن خود را نداشته باشید. در استندافها، شما باید شمشیر خود را بهموقع رها کرده تا قبل از برخورد شمشیر دشمن به جین، وی را از پای دربیاورید. بعدا و باتوجه به ارتقاهایی که روی کاراکتر خود اعمال میکنید، میتوانید در یک استنداف بیش از یکنفر را بکشید. استندافها شما را ذاتا یک سامورایی جلوه میدهند؛ جنگجویی که با شرافت دشمن خود را از پای درمیآورد. اما طی چند ساعت تجربه گیم پلی بازی Ghost of Tsushima متوجه میشوید که شرافت همواره شما را نجات نخواهد داد. این موضوع حتی در داستان و دقایق ابتدایی بازی Ghost of Tsushima هم قابلمشاهده است.
در مبارزات تنبهتن، گیم پلی گوست اف سوشیما میتواند یک تجربه فوقالعاده لذتبخش و البته روی درجه سختیهای بالاتر، شدیدا چالش برانگیز باشد. بهخصوص اینکه دشمنان شما سبکهای مبارزاتی مختلفی داشته و هرکدام بهنوعی برایتان دردسر درست میکنند. بررسی مفهوم استنسها ( Stance) در گیم پلی گوست اف توشیما از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهمترین بخشهای گیم پلی گوست اف سوشیما مربوط به مبارزات بازی میشوند و استنسها، اینجا اهمیت خود را نشان میدهند. با فاکتور گرفتن از کماندارها و سگها، دشمنان شما به چهار دسته کلی تقسیم میشوند.
حتی لیدرهای دشمن هم در واقع یک زیرمجموعه از یکی از این چهار تیپ هستند. بهعنوان مثال برای مبارزه با نیزهدارها، بهتر است که از Wind Stance استفاده کنید. استفاده از این استنس به شما اجازه اجرای مهارتهایی را میدهد که صرفا روی نیزهدارها جواب داده و کار شما را راحتتر میکنند. خود استنسها شامل یکسری ارتقا میشوند و هر ارتقا، بهشکلی جین ساکای را به یک جنگجوی بهتر تبدیل میکند. البته گیم پلی بازی Ghost of Tsushima در بحث ارتقا حرفهای دیگری هم برای گفتن دارد. ارتقاهای مربوط به استنسها صرفا بخشی از این سیستم بزرگ بهشمار میرود.
درخت مهارتهای جین ساکای به عمیقتر شدن گیم پلی Ghost of Tsushima کمک ویژهای میکند. شما با ارتقا دادن مهارتهای ساکای میتواند وی را به یک سامورایی کارامدتر و حرفهای تر در مقابل تیپهای مختلف دشمنان تبدیل کنید. البته همهچیز فقط به همینجا ختم نمیشود؛ تقویت مهارتهای ساکای به شما اجازه میدهد تا همواره با دست بازتری تاکتیکهای خود را بچینید. مثلا میتوانید چاقوهای بیشتری با خود حمل کنید و یا بمبهای دود بیشتری را با خود به میدان مبارزه ببرید. موضوعی که باید به آن توجه کرد، نسبت تعداد مهارتهای ساکای به طول بخش داستانی بازی است.
نه تنها در بازی شبح سوشیما بلکه در هر بازی دیگری شما برای اینکه بتوانید همه مهارتهای خود را ارتقا داده و از تمام پتانسیل کاراکتر خود بهره ببرید، مجبور به انجام دادن یکسری فعالیتهای جانبی هستید. منتهی مسئله اینجاست که در بازی شبح سوشیما تعداد مهارتهای قابل ارتقا در ساکای به طرز چشمگیری بیشتر از تعداد مراحل بخش داستانی بازی هستند. از طرفی، مراحل فرعی بازی پس از مدتی کسلکننده خواهند شد و اشتیاق بازیکن به انجام دادن آنها شدیدا کاهش پیدا میکند. به همین دلیل اصلا بعید نیست که تا پایان مسیر با سیل عظیمی از مهارتهای ارتقا پیدا نکرده روبهرو شوید.
شما در بازی Ghost of Tsushima نمیتوانید کاتانا و یا اسب خود را عوض کنید. منتهی میتوانید یکسری تغییرات چه در ظاهر و چه در عمل بعضی از تجهیزات خود اعمال کنید. مثلا، جین ساکای میتوانید از میان آرمورهای مختلف گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده و هر زمان که دوست دارد، آنرا تغییر دهد. علاوه بر این، تغییر دادن رنگ چنین تجهیزاتی هم ممکن است. شما میتوانید از ماسک استفاده کرده و یا بدون ماسک و کلاهخود به میدانهای نبرد پا بگذارید. این که سامورایی/ شبح سوشیما چه ظاهری داشته باشد به خودتان بستگی دارد.
آپگرید کردن آرمور ساکای تغییراتی را هم در ظاهر آرمور ایجاد میکند. البته این تغییرات صرفا روی یکسری جزئیات تاثیر گذاشته و ظاهر کلی آرمور عوض نمیشود. در بازی گوست اف توشیما یکسری چارم هم وجود داشته و این چارمها میتوانند هر کدام به نحوی به کیفیت کلی شخصیت شما کمک کنند. از سریعتر پر شدن نوار سلامتی جین ساکای گرفته تا قویتر شدن ضربات، سختتر دیده شدن و به طور کلی هر چیزی که در گیم پلی بازی Ghost of Tsushima دیده میشود. زرههایی که انتخاب میکنید هم صرفنظر از ویژگیهای کلی، یک سری ویژگیهای منحصر به فرد هم دارند.
در مجموع این شما هستید که تصمیم میگیرید بهترین تجهیزات برای شما کدام بوده و در چه زمان، چه آیتمهایی را باید ارتقا داده و یا جایگزین کنید. معمولا در بررسی بازی گوست اف سوشیما این بازی را با سری Assassin’s Creed مقایسه میکنند، در حالی که هم در بحث گیم پلی و هم در بحث جلوههای بصری، جدیدترین محصول ساکرپانچ از بازی The Witcher 3 Wild Hunt هم الهام گرفته است. به طور کلی همانطور که پیشتر به صورت مفصل در این رابطه صحبت کردیم، گیم پلی بازی گوست اف سوشیما عملکرد قابل قبولی را از خود ارائه داده، ولی بینقص نیست.
گرافیک، صداگذاری و موسیقی بازی Ghost of Tsushima
قبلا و در زمان انتشار تریلر بازی گوست اف توشیما هم میشد به هنر ساکرپانچ در خلق دنیای این بازی پی برد. البته قبلا ساکرپانچ در این زمینه خود را اثبات کرده و این بار در شبح سوشیما تقریبا بینظیر عمل کرده است. گرفتن هر مدل ایرادی به دنیای بازی به لحاظ هنری غیرممکن است. وضعیت سوشیما پس از حمله مغولها به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده است. برخی از سکانسهایی که در بازی گنجانده شده، سبب میشود تا بازیکن بیشتر با ساکای ارتباط برقرار کرده و با اشتیاق بیشتری به سلاخی مغولها بپردازد. منظرههای بازی فوقالعاده زیبا و چشم نواز بوده و احتمالا شما را به گرفتن چند اسکرین شات هم تشویق میکنند.
بازی Ghost of Tsushima از لحاظ فنی انتظارات را برآورده نکرده است. باگهای بازی گاهی اوقات واقعا بازیکن را آزار میدهند. این باگها گاهی اوقات حتی بازیکن را به ریستارت کردن یک چکپوینت و یا در مقیاسهای بزرگتر، حتی ریستارت کردن بازی مجبور میکنند. از چنین مشکلاتی هم که بگذریم، انیمیشنهای صورت شخصیتها در کاتسینهای بازی چنگی به دل نمیزنند. البته در طول گیم پلی گوست اف سوشیما به چنین مشکلی برنمیخوریم و انیمیشنهای مبارزاتی و یا حرکتی بازی مشکل خاصی ندارند. فضاسازی بازی شبح سوشیما حیرتانگیز و تحسین برانگیز است. به طور کلی بازی به لحاظ هنری فوقالعاده است ولی در بحث گرافیک فنی، مشکلات زیادی را به خود میبیند.
یکی از نکاتی که نباید به سادگی از آن گذشت، موسیقیهای بازی هستند. بازی شبح سوشیما در بحث صداگذاری و موسیقی بهترین عملکرد ممکن را از خود برجای گذاشته است. در کنار جلوههای بصری زیبا و فضاسازی بیعیب و نقص، این موسیقیهای بازی هستند که شما را در دنیای بازی شبح سوشیما غرق میکنند.
سخن نهایی
بازی Ghost of Tsushima یکی از متفاوتترین بازیهای سونی در نسل هشتم و یا حتی شاید یکی از جذابترینها باشد، ولی قطعا در میان بهترین بازیهای انحصاری PS4 جایی برای خود دستوپا نمیکند. متاسفانه مشکلات متعدد بازی سبب میشوند تا شبح سوشیما هرچقدر هم که بازی جذاب و دلنشینی بهنظر برسد، ولی به لحاظ کیفی چند لول از شاهکارهای اینسامنیاک، ناتی داگ و سانتا مونیکا پایینتر باشد. با این وجود، تجربه شبح سوشیما همچنان برای کاربران کنسول PS4 توصیه شده و اگر این کنسول را دارید، از دست دادن این بازی یک اشتباه بزرگ خواهد بود. همانطور که در نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima هم اشاره کردیم، بازی یکسری مشکلات غیرقابل انکار را داشته و به همین دلیل، نمیتوان یک بازی بینقص لقب بگیرد؛ ولی همچنان شبح سوشیما این پتانسیل را دارد تا برای چندین ساعت، مخاطب خود را سرگرم نگه دارد.
نویسنده و منتقد: محمد آریامقدم