تعادل در کار و زندگی یکی از موضوعات مهم در زندگی انسانها است که اغلب مورد بیتوجهی قرار میگیرد. در این مقاله شیوههای ایجاد تعادل در کار و زندگی را به شما آموزش خواهیم داد.
داشتن تعادل در کار و زندگی برای داشتن یک زندگی سالم و مفرح از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی افراد آن چنان خود را درگیر کار و مسائل پیرامون آن میکنند که دیگر فرصتی برای زندگی ندارند. کار کردن یکی از وجوه اصلی و جداییناپذیر زندگی انسانها است و افراد عموما یک سوم از روز خود را در محیط کار سپری میکنند. اما تعادل بین کار و زندگی چیست و چگونه برقرار میشود؟ چرا برخی افراد کار کردن را اولویت اصلی زندگی خود قرار میدهند و از زندگی شخصی خود غافل میشوند؟
ایجاد تعادل و توازن در زندگی موضوع بسیار مهمی است که نباید نسبت به آن بیتوجه باشید. با برقراری تعادل میان کار و خانواده میتوانید از زندگی خود لذت ببرید و با روحیهای بهتر در محیط کار خود حاضر شوید. در ادامه این مقاله آموزشی از پلازا اهمیت تعادل در کار و زندگی و شیوههای برقراری توزان در زندگی را به شما توضیح خواهیم داد.
آنچه در ادامه میخوانید:
تعادل در کار و زندگی چیست و چه اهمیتی دارد؟
تعادل کار و زندگی به معنای عدم تداخل کار و مسائل پیرامون آن با سایر وجوه زندگی شخصی و خانوادگی است. در این حالت، خواستهها و مطالبات زندگی شخصی و کاری با یکدیگر برابر هستند و هیچکدام بر دیگری ارجحیت ندارند. تعادل زندگی و کار در ظاهر مفهومی ساده دارد، اما پیاده کردن آن در عمل شاید برای برخی افراد مشکل باشد. این تعادل به معنای ایجاد توازن میان زمانی است که یک فرد باید به شغل و زندگی شخصی خود اختصاص دهد.
جنبههای مختلف زندگی شخصی مانند تفریح، فعالیتهای اجتماعی، وقت گذراندن با خانواده و دوستان نباید با مسائل کاری در تضاد باشند. یعنی یک فرد شاغل نباید تمام زمان خود را صرف کار کند و زمان اندکی را برای خود و خانوادهاش در نظر بگیرد. برعکس این امر نیز صادق است و افراد نباید زندگی شخصی و تفریحات خود را بر شغلشان مقدم بدانند و در محیط کار، عملکرد ضعیفی داشته باشند. تعادل در زندگی به همین معناست. یعنی شما توانایی ایجاد توازن در کار و زندگی خود را داشته باشید و برای هر دو، به یک اندازه اهمیت قائل شوید.
اما اهمیت تعادل زندگی کاری و شخصی چیست و چرا باید به آن توجه ویژهای داشته باشیم؟ افرادی که بتوانند تعادل در کار و زندگی خود را رعایت کنند، عموما افراد شادتر و با انگیزهتری هستند و در محیط کار خود نیز عملکرد بهتری دارند؛ زیرا این افراد یاد گرفتهاند که مسائل و مشکلات کاری را در محل کار رها کرده و آنها را وارد زندگی شخصی خود نکنند. مشکلات زندگی شخصی نیز نباید وارد محیط کار شوند و عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار دهند. افرادی که تعادل بین کار و خانواده را رعایت میکنند، معمولا انسانهای شادتر و خلاقتری هستند و استرس کمتری دارند.
شیوه های برقراری تعادل در کار و زندگی
برای برقراری تعادل در کار و زندگی شیوههای مختلف و متعددی وجود دارد که با در نظر داشتن و بکارگیری آنها به راحتی میتوانید تعادل داشتن در زندگی را تجربه کنید. در این بخش چندین راهکار ساده اما کاربردی را برای ایجاد تعادل در کار و زندگی به شما آموزش میدهیم.
بپذیرید که هیچ تعادلی میان کار و زندگی، کامل و بی نقص نیست
حتما پس از شنیدن برقراری تعادل در کار و زندگی تصور میکنید که یک روز فوقالعاده را در محیط کار خود میگذرانید و سپس برای گذراندن نیم دیگری از روز خود، به خانه میآیید و با خانواده وقت میگذرانید. این ترکیب، بسیار ایدهآل و جالب به نظر میرسد، اما همیشه امکانپذیر نیست. برای برقراری این تعادل، باید سعی کنید واقعبین باشید.
بعضی روزها ممکن است بیشتر دقت و تمرکز خود را بر کارتان معطوف کنید و زمان اندکی را به تفریح و گذراندن وقت با خانواده اختصاص دهید. برخی روزها نیز بیشتر انرژی خود را صرف زندگی شخصی خود میکنید و زمان کمتری را در محیط کار مشغول هستید. تعادل و توزان در زندگی با گذشت زمان حاصل میشود و یک باره نمیتوانید تعادل مطلوب خود را در زندگی برقرار کنید. پذیرش و درک این موضوع، اولین قدم برای ایجاد تعادل در زندگی و کار است.
شغلی که عاشقش هستید را پیدا کنید
اگرچه شغل یک هنجار مورد انتظار از سوی جامعه است، اما این هنجار نباید شما را محدود کند. اگر از شغل خود متنفر باشید، هرگز نمیتوانید شاد، سرزنده و پویا زندگی کنید. نیازی نیست تمام جنبههای کاری خود را دوست داشته باشید، اما شغل شما باید به قدری برایتان جذاب باشد تا صبحها به عشق انجام آن از خواب بیدار شوید.
اگر در محیط کار خود احساس امنیت و آرامش نداشته باشید، مسلما عملکرد خوبی نخواهید داشت و با روحیهای خسته و انرژی منفی به خانه بازمیگردید. به عبارتی دیگر، خستگی ناشی از کار نامطلوب خود را وارد زندگی شخصیتان کرده و به روابط خانوادگی خود نیز لطمه وارد میکنید. بنابراین داشتن شغلی که دوستش دارید، یکی از اصول اولیه برای ایجاد تعادل در کار و زندگی است.
سلامت خود را در اولویت قرار دهید
سلامت جسمی، روانی و عاطفی شما باید اصلیترین دغدغهتان در زندگی باشد. اگر دچار افسردگی یا اضطراب هستید و فکر میکنید مراجعه به روانپزشک برایتان لازم است، حتما این کار را در راس امور خود قرار دهید. حتی اگر مجبور باشید زودتر از همیشه کارتان را ترک کنید. بنابراین داشتن وضعیت روانی و جسمی سالم، یکی از فاکتورهای اصلی برای ایجاد تعادل در کار و زندگی است. اگر خود را بیش از حد وقف شغلتان کنید، این کار موجب جلوگیری از پیشرفتتان میشود و در نتیجه ممکن است به بیماریهای روحی مبتلا شوید.
زمانی که سلامت خود را در اولویت قرار دهید، روحیه بهتری خواهید داشت و این روحیه مثبت، شما را به کارمندی بهتر در محیط کار و شخصی شادتر در زندگی تبدیل میکند. اولویت قرار دادن سلامتی به معنای انجام دادن فعالیتهای خاص و افراطی نیست؛ بلکه با انجام ورزش و تغذیه مناسب میتوانید سلامتی خود را تحت کنترل داشته باشید.
برای خود مرزبندی و ساعات کاری مشخص داشته باشید
برای پیشگیری از خستگی و فرسوده شدن در کار، سعی کنید برای خود مرزهایی را در محیط کار در نظر بگیرید. یعنی هنگامی که ساعت کاری شما تمام میشود و به منزل میروید، دیگر به فکر پروژهها و مسائل کاری نباشید و آنها را همان جا رها کنید. شما میتوانید برای تماسها و امور کاری خود یک موبایل و یا رایانهای جداگانه داشته باشید و زمانی که در منزل و با خانوادهتان هستید، آنها را خاموش و یا از دسترس خارج کنید.
شما باید برای کار خود ساعات مشخصی را در نظر بگیرید و خارج از ساعات تعیین شده، به امور کاری نپردازید. اگر این مرزبندی را برای خود مشخص نکنید، هرگز نمیتوانید به تعادل مطلوب خود در کار و زندگی دست پیدا کنید. بنابراین در زمان کار فقط کار کنید و در زمان استراحت، تنها به استراحت بپردازید.
اهداف و اولویت های خود را مشخص کنید
با توجه به شغل، شرایط زندگی، روابط و سلامت خود، اهداف قابل دسترس و مشخصی را برای خود تعیین کنید. به این فکر کنید که انجام چه اموری در رسیدن به تعادل در زندگی و کار، برای شما در اولویت هستند. با اجرای راهبردهای مدیریت زمان، تحلیل کارهایی که باید انجام شوند و همچنین انجام ندادن کارهای بیاهمیت، میتوانید تا حد امکان به نوعی تعادل نسبی در کار و زندگی خود دست پیدا کنید.
ساعاتی که بیشترین بازدهی در محیط کاری خود را دارید پیدا کنید و امور مهم را در آن زمان انجام دهید. با این روش، میزان بهرهوری و خلاقیتتان بیشتر میشود و به اهداف خود نیز نزدیکتر میشوید. زمانی که در محیط کار خود عملکرد خوبی داشته باشید، خوشحالتر و راضیتر خواهید بود و زمان استراحت و اوقات فراغت بیشتری نیز خواهید داشت.
برای خود و عزیزانتان وقت بگذارید
علیرغم آنکه شغل شما مهم و حساس است، اما نباید تبدیل به همه زندگیتان شود. شما پیش از شاغل شدن، برای خود تفریحاتی داشتید و با خانواده خود وقت میگذراندید. بنابراین نباید بگذارید کار و مشغلههای آن شما را از تفریح کردن و شاد بودن بازدارد. پس تعادل در زندگی چیست و چه معنایی دارد؟ برای برقراری توازن در زندگی باید آگاهانه و هوشمندانه رفتار کنید. مهم نیست که در محل کارتان چقدر مشغله دارید و سرتان شلوغ است؛ شما همیشه باید زمانی را برای خانواده و عزیزان خود در نظر بگیرید، در غیر این صورت نمیتوانید در زندگی به تعادل برسید.
چه فایدهای دارد که شما در محیط کار به عنوان یک کارمند نمونه و فعال شناخته شوید، اما از زندگی شخصی و خانوادگی خود غافل باشید؟ برای گذراندن وقت با خانواده خود میتوانید یک تقویم مخصوص داشته باشید و رویدادها و تاریخهای مهم را در آن علامت زده و برای آنها برنامهریزی کنید. بدین طریق میتوانید با برنامهریزی جلو بروید و برای خانواده خود وقت صرف کنید. هیچگاه به دلیل مشغله کاری، از روابط خانوادگی خود غافل نشوید.
ما در این مقاله مفهوم برقراری تعادل در کار و زندگی را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. داشتن تعادل در کار و زندگی برای داشتن یک زندگی سالم و مفرح از اهمیت بالایی برخوردار است. با برقراری تعادل میان کار و خانواده میتوانید از زندگی خود لذت ببرید و با روحیهای بهتر در محیط کار خود حاضر شوید. شیوههای برقراری این تعادل ساده و در عین حال کاربردی هستند و به شما در رسیدن به این هدف، کمک بسیاری میکنند.