ست گادین از نویسندگان آمریکایی دنیای کسب و کار با نگاهی متفاوت و خلاقانه است که این نگاه متفاوت به نوعی در همه آثارش مشاهده میشود. اگر میخواهید با او بیشتر آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.
ست گادین (Seth Godin) یکی از نویسندگان و کارآفرینان آمریکایی محسوب میشود که کتابهایی در زمینه بازاریابی، کسب و کار، رهبری و تبلیغات دارد. این کارآفرین یک سخنران موفق نیز است و با کنفرانسهای بینظیرش به افراد زیادی علاوه بر انگیزه کافی برای دستیابی به موفقیت، راهکارهایی امروزی ارائه میدهد. در ادامه با موضوعات زیر اطلاعات بیشتری درباره این شخصیت دنیای کسب و کار ارائه خواهیم داد.
آنچه در ادامه میخوانید:
- بیوگرافی ست گادین
- بازاریابی اجازه ای ست گادین
- سخنان ست گادین
- معرفی چند نمونه از کتاب های ست گادین
- کتاب مهره حیاتی ست گادین
- کتاب گاو بنفش
- کتاب قبایل
- کتاب به جعبه دست بزن
- سخن پایانی
بیوگرافی ست گادین
ست گادین بعد از مدرسه تحصیلاتش را در دانشگاه در رشته علوم کامپیوتر و همچنین فلسفه ادامه داد و بعد از آن به دانشگاه استنفورد رفت و مدرک MBA خود را از این دانشگاه دریافت کرد. شاید برخی وی را با شرکتی تبلیغاتی به نام Yoyodyne بشناسند که ست گادین آن را در سال 1995 تأسیس کرده بود. این شرکت ایدههای انقلابی داشت و با این وجود، شرکتهایی همچون ولوو، مایکروسافت، سونی موزیک و غیره را برای همکاری به خود جذب کرد تا اینکه سه سال بعد، به ارزش 30 میلیون دلار به شرکت یاهو فروخته شد و در پی آن سمت بالایی نیز در یاهو به ست گادین رسید.
البته شرکت Yoyodyne تنها دستاورد ست گادین نبود. وی در سال 2005 شرکت دیگری به نام Squidoo تأسیس کرد و مجددا آن را هم این بار به HubPages فروخت. با همه اینها در سالهای اخیر ست گادین وارد حوزه آموزش شد و رسالتش را در این زمینه ادامه داد و بیشتر از هر چیزی خود را یک معلم معرفی کرد. معلمی که حالا کتابهای پرطرفداری در عرصه کسب و کار و مارکتینگ دارد و آثارش به بیش از 35 زبان دنیا نیز ترجمه شدهاند. ما در این مقاله تعدادی از کتابهای این نویسنده را معرفی میکنیم. همچنین در اینجا نیز میتوانید با پرفروشتری کتابهای کارآفرینی دنیا آشنا شوید.
بازاریابی اجازه ای ست گادین
ست گادین، اولین نفری بود که در دنیای بازاریابی مفهوم بازاریابی اجازهای را مطرح کرد. درواقع وی ایدههایی مانند تبلیغات تلویزیونی را در عصر حاضر منسوخ میداند و از رسانههای جدید همچون اینترنت کمک میگیرد. اولین نمونه از این بازاریابی را میتوان بازاریابی ایمیلی معرفی کرد. به طوری که کاربران برای دریافت اطلاعات در مورد محصولی خاص خودشان ثبت نام میکنند. افرادی که در این حیطه از بازاریابی فعالیت میکنند، معتقد هستند که اینچنین بازاریابیهایی اقتصادیتر هستند و تنها مشتریان بالقوه را نیز هدف قرار میدهند.
سخنان ست گادین
همانطور که تاکنون متوجه شدهاید یکی از نوآوران عرصه بازاریابی و کسب و کار در عصر جدید، ست گادین است. کارآفرین، استاد و متخصصی که حرفهایش هر چند ساده است، اما در عین حال نباید آنها را با کتابهای ساده انگیزشی اشتباه گرفت؛ چراکه وی با حرفهای سادهاش در کتابها میتواند مسیر موفقیت را ساده و در عین حال دست یافتنی در اختیار مخاطبینش قرار دهد. چند نمونه از سخنانش عبارتند از:
- انقلابها و تحولات همین جا هستند؛ دقیقا همین الان در حال روی دادن. ما همیشه فکر میکنیم که آنها قرار است در آینده رخ دهند. خوب است به جای اینکه بپرسیم بعدا چه اتفاقی میافتد، سوال کنیم که الان چه اتفاقی در حال روی دادن است.
- شاید صد نوع خوراکی در قفسه سوپرمارکت باشد، اما یکی که بزرگتر است، رنگ متفاوتی دارد یا به ارتفاع چشم شما نزدیکتر است، شانس انتخاب شدن را دارد.
- بازاریابی محتوایی تنها راه بازاریابی برای آینده خواهد بود.
- کار ما ایجاد تغییر است. ما باید کارهایمان به گونهای باشد که مردم بعد از آشنایی با ما بهتر شوند.
- مردم محصولات و خدمات شما را نمیخرند. آنها مشتری داستان، ارتباط و جادویتان خواهند بود.
- مهم است که به انسانها جرات بدهیم ایدههایشان را بیازمایند. اضطراب یعنی تجربه شکست، قبل از شکست.
- همیشه لازم نیست بهترین باشی، گاهی خوب بودن هم کافی است.
- اگر ترجیح میدهید با چشم بسته زندگی کنید، شاید از اینکه برخی از جزئیات به چشمتان نیاید، تعجب کنید.
خوب است بدانید وی طی سی سال اخیر به تعداد بیشمار سخنرانی و کنفرانس داشته است. در اینجا میتوانید یکی از سخنرانیهایش را در TED مشاهده کنید. در این مقاله اطلاعاتی در مورد این کنفرانس جهانی نیز آمده است. همچنین وبلاگ ست گادین هم منبع خوب دیگری برای دیدن ویدیوها و سایر اطلاعات دربارهاش خواهد بود.
معرفی چند نمونه از کتاب های ست گادین
کتاب «شیب: کتاب کوچکی که به شما می آموزد چه موقع منصرف شوید» (The Dip: A Little Book That Teaches You When to Quit) یکی از آثار ست گادین است که در سال 2007 انتشار یافت و از پرفروشترین کتابهای نیویورک تایمز بود. ما در ادامه چند نمونه از سایر کتاب های ست گادین که به زبان فارسی هم ترجمه شدهاند را معرفی کنیم.
کتاب گاو بنفش
گاو بنفش اثر دیگری از ست گادین است. به عقیده وی کسب و کار شما یا گاو بنفش است یا نیست. این انتخاب شما است. درواقع ست گادین تلاش میکند تا در مخاطب انگیزهای ایجاد کند که بتواند کاری در خور توجه انجام دهد یا محصولی اینچنین تولید کند. حالا که تأثیر تبلیغات سنتی کمتر از گذشته شده است، کسب و کارها باید با بازاریابی درست و به کارگیری نوآوریهایی، خود را متمایز از سایرین معرفی کنند. در دنیای امروز راه موفقیت همین است. او بیان میکند که مخاطبینی در بازار مفید هستند که نیازی برای برطرف شدن دارند و امروزه عصر گوش دادن به تبلیغات توسط مخاطبین و مشتریان به سر رسیده است.
کتاب مهره حیاتی ست گادین
برای اینکه با محتوای کتاب مهره حیاتی (Linchpin) آشنایی پیدا کنید، ابتدا مفهوم مهره حیاتی یا همان لینچ پین را بدانید. در طراحی بسیاری از دستگاهها یا ماشینهایی که چرخ دارند و به محوری متصل میشوند، از مهرهای استفاده میشود تا چرخ را به محور متصل نگه دارد. به این مهره در اصطلاح Linchpin یا مهره حیاتی گفته میشود.
حالا ست گادین در کتابش به همین نام درباره مهرههای حیاتی موجود در بازار کار صحبت میکند. از دید وی همه نابغه هستند. نابغه هم در دیدگاه ست گادین کسی است که گرهای را باز میکند. اما نه گرهای معمولی، گرهای که باز کردنش از توانایی سایرین خارج است. این دسته از افراد همان مهرههای حیاتی برای سیستم هستند. وی هدف از نوشتن این کتاب را بهرهمندی از فرصتهای پیش رو میداند به خوانندگان یاد میدهد چگونه از فرصتهایشان در جهت تبدیل شدن به یک مهره غیرقابل جایگزین استفاده کنند.
کتاب قبایل
با وجود گستردگی اینترنت، هنوز این افراد هستند که رهبری قبایل مختلف را در جامعه در دست دارند؛ افرادی که شور و اشتیاق تغییر دارند. حالا هر کسی هم خواهان تغییر باشد، حتما ابزارهایی در اختیارش قرار خواهد گرفت. ست گادین اینگونه در کتاب استدلالش را پیش میبرد که فرصت خلق اثری جدید امروزه برای همه فراهم است و رهبری کردن در دنیای امروزی وظیفه تک تک افراد محسوب میشود. همچنین وی تاکید میکند رهبرانی در قبیلههای امروزی موفق هستند که به دنبال ارتقای اعضای قبیلهشان باشند و رشد خود رهبران نیز حاصل تلاش برای رشد دیگران خواهد بود.
کتاب به جعبه دست بزن
اگر دوست دارید دست روی دست بگذارید و فقط رویاپردازی کنید، این کتاب مناسب شما نخواهد بود. اگر هم راضی هستید و اوضاع را همینطور که هست قبول دارید، باز هم لازم نیست این کتاب را بخوانید. این کتاب مخصوص آن دسته از افرادی است که به دنبال تلاش کردن هستند. ست گادین در این اثر به خوانندگانش کمک میکند کاری که همیشه از انجام دادنش وحشت داشتند را انجام دهند.
سخن پایانی
امروزه نوشتههای ست گادین در مجلات شناخته شده و رده بالای دنیا به چاپ میرسند. وی صاحب آثاری است که به عنوان کتابهای مدیریتی نیز از آنها استفاده میشود. او در زمینه بازاریابی اثرگذار، رهبری و همچنین گسترش ایدهها صحبت میکند. با توجه به این افتخارات باید اضافه کنیم که این نویسنده کارآفرین چه در کتابها و چه در سخنرانیهایش تاکنون توانسته است به افراد زیادی انگیزه عمل ببخشد.
شاید این شخصیت معروف منتقدینی نیز داشته باشد. با این حال باید پذیرفت که وی نابغهای است که میتوان او را قبول نداشت، اما نمیتوان حرفهایش را در دنیای امروزی کسب و کار نادیده گرفت. ست گادین، با دیدی متفاوت به عرصه کسب و کار امروزی نگاه میکند. از نگاه برخی، این نویسنده از آن دست کارآفرینان یا نویسندگانی است که میخواهد همه یک کارآفرین باشند. شاید نگاه کلی وی نیز اینچنین باشد. اما او در آثارش بیان میکند که با توجه به گسترش فناوریهای امروزی، همه فرصت تبدیل شدن به یک نابغه را دارند. نظر شما در این باره چیست؟ خوشحال خواهیم شد در این باره در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.