درباره URL و شیوه ساخت URL چه میدانید؟ URL به معنای نشانی وب است. در این مقاله قصد داریم مفهوم و نحوه ساخت URL را به شما آموزش دهیم.
واژه URL به معنای «مکانیاب منبع یکسان» و به زبان سادهتر همان نشانی و یا آدرس یک وبسایت است. ساخت URL نیز بسیار ساده است. URLها یکی از رایجترین مفاهیم فناوری امروزه و آدرسهایی هستند که کاربران برای دسترسی به منابع مختلف از آنها استفاده میکنند. شما بیشتر اوقات برای دسترسی به یک وبسایت خاص که در اینترنت موجود است از URL استفاده میکنید.
از آنجا که آدرسهای اینترنتی به طور مرتب توسط کاربران کنترل میشوند، باید در هنگام انتخاب دامنه خود و همچنین ساختار فایل وبسایت خود دقت داشته باشید؛ زیرا تصمیماتی که شما میگیرید کاملا برای کاربران آشکار است و بر تجربه آنها در بازدید از سایت شما تاثیر میگذارد. URLها برای بهینهسازی موتور جستجو (SEO) نیز بسیار قابل توجه هستند. برای ساخت URL نیز احتیاج به ابزار خاصی ندارید. تنها چیزی که برای ساخت URL به آن احتیاج دارید دانش اینترنتی و نحوه مدیریت وبسایت است. در ادامه این مقاله مفهوم و شیوه ساخت URL را به شما آموزش میدهیم. با پلازا همراه باشید.
آنچه در این مقاله میخوانید:
مفهوم URL چیست؟
URL مخفف Uniform Resource Locator است که یکی از مفاهیم اصلی رایانهای مدرن است. URL همان آدرس اینترنتی وبسایت است که در هنگام مراجعه و یا بازدید از یک وبسایت از آن استفاده میکنید. URL مرجعی به یک منبع وب است که مکان آن را در یک شبکه رایانهای و همچنین مکانیسم بازیابی آن را مشخص میکند. URL نوع خاصی از URI (شناسه منبع یکسان-Uniform Resource Identifier) است؛ اگرچه بسیاری از افراد از این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده میکنند.
طبق تعریف، URL یک متن فرمت شده است که به موقعیت منبع در یک شبکه رایانهای (معمولا وب) اشاره دارد. به طور معمول این منابع، صفحات وب هستند اما میتوانند اسناد متنی، گرافیکی، برنامه و یا هر چیز دیگری باشند که به صورت دیجیتالی قابل ذخیره هستند. علاوه بر «آدرس» منبع، URL کامل همچنین متضمن یک روش (یا پروتکل) است که منابع با استفاده از آن بازیابی میشوند.
یک URL اصلی شامل سه قسمت یا زیرلایه است که با تعیین کاراکترها از یکدیگر جدا میشوند. این موارد شامل پروتکل، نام یا آدرس میزبان و محل منبع هستند. نمونه ساده از یک URL بدین صورت است: http://www.example.com/index.html
تاریخچه URL
URL امروزه به عنوان بخش مهم و رایجی در رایانههای ما شناخته میشود. آرپانت (ARPANET) یا سازمان پروژههای تحقیقاتی پیشرفته شبکه (Advanced Research Projects Agency Network) در اواخر دهه 1960 معرفی شد. آرپانت اولین شبکه رایانهای بود که TCP / IP را پیادهسازی کرد و به پایه و اساس اینترنت تبدیل شد. با استفاده از آرپانت امکان انتقال فایلها و اسناد در میان رایانهها از طریق شبکه فراهم گردید.
متاسفانه، در زمان دسترسی به این اسناد، پروتکلهای مختلف و زیادی مورد نیاز بودند. آنچه که در آن زمان مورد نیاز بود یک اصل واحد و اساسی بود که باعث میشد فایلها و اسناد در صورت تقاضا به راحتی بتوانند پیوند، شناسایی و بازیابی شوند. آرپانت در اواسط دهه 1970 بینالمللی گردید و بدین ترتیب به اینترنت تبدیل شد؛ اما سیستم آن تقریبا دست نخورده باقی ماند.
در اوایل دهه 1990، وب در اینترنت ساخته شد. این امر پیدا کردن و پیوند اسناد به یکدیگر را آسانتر ساخت. سه قالب ساختاری اساسی در وب وجود دارد که شامل پروتکل HTTP، زبان HTML و URL هستند. HTTP مخفف Hypertext Transfer Protocol است و روشی برای ارسال و دریافت اسناد است. HTML که مخفف Hypertext Markup Language است، امکان ارائه اسناد مبتنی بر متن در صفحه رایانه را فراهم میسازد و URL نیز روشی برای توصیف مکان یک سند و نحوه تحویل آن است.
اجزای URL
اجزای اولیه یک URL شامل چندین بخش است. وجود برخی از این قسمتها اجباری است؛ در حالی که برخی دیگر اختیاری هستند و در صورت نیاز میتوانند برای امور دیگری غیر از عملیات پیش فرض، مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، HTTP به طور پیش فرض از پورت 80 استفاده میکند؛ اما این اصل یک اصل اجباری و ثابت نیست.
بهترین روش برای بررسی اجزای یک URL ذکر مثال است. بنابراین برای توضیح اجزای مختلف URL از نمونه زیر استفاده میکنیم تا اجزای مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.
http://www.whatever.com:80/whatever/whatever.html?this=that&that=this#fn2
http://
طرح یا بستر پروتکل است و نشان میدهد کدام پروتکل باید برای انتقال فایلها یا اسناد مورد نظر استفاده شود. در حالی که HTTP رایجترین پروتکل است، اما تنها گزینه موجود نیست. پروتکلهای دیگر شامل HTTPS و ftp است. دونقطه (:) جداکننده طرح URI است و (//) نیز شروع نام میزبان محلی را مشخص میکند.
www.
این قسمت از URL نیز محتوا را تعریف میکند و همچنین میتواند برای نشان دادن زیر دامنه مورد استفاده قرار گیرد.
whatever.com
نام دامنه مورد نظر است که برای نشان دادن میزبان و یا سرور وب مورد استفاده قرار میگیرد. آخرین قسمت نام دامنه com. است که پسوند دامنه محسوب میشود و برای شناسایی نوع یا محل وبسایت مورد نظر استفاده میشود. سایر پسوندهای دامنه شامل پسوندهای خاص org. و net. است. بیش از 500 پسوند دامنه (یا gTLDs) وجود دارد.
:80
یک درگاه است که برای دسترسی به منابع موجود در سرور وب در نظر گرفته شده است. این قسمت از URL اغلب هنگامی که سرور وب از درگاههای استاندارد برای پروتکلهای HTTP یا HTTPS استفاده میکند معمولا حذف میشود. در صورت استفاده از درگاه غیر استاندارد، این بخش باید در URL وارد شود. (:) نیز در اینجا به عنوان جداکننده عمل میکند.
whatever/whatever.html
نشانگر مسیر دسترسی به سرور است. اسلش (/) نیز به عنوان یک جداکننده عمل میکند تا یکپارچگی سلسله مراتبی URL را حفظ کند.
?this=that&that=this
یک بند پرسوجو است. این بخش شامل یک علامت سؤال است که به دنبال آن یک یا چند پارامتر وجود دارد که سرور وب میتواند برای بازگشت به محتوای خاص درخواست شده از آن استفاده کند.
#fn2
قسمت آخر URL قطعه اختیاری یا انکر (Anchor) است. این بخش توسط یک (#) نشان داده میشود و به دنبال آن نیز متنی آورده میشود که توسط مرورگر مورد استفاده قرار میگیرد تا آن صفحه را در یک مکان خاص قرار دهد.
شیوه ساخت URL
ساخت URL اصول و ضوابطی دارد که در هنگام ساخت باید به آنها توجه کنید. برای ساخت URL باید چندین مرحله ساده را طی کنید. در این بخش نحوه ساخت URL را مرحله به مرحله به شما آموزش میدهیم.
1. به وب سایت Bitly مراجعه کنید
پس از مراجعه به وبسایت Bitly جعبه متن بزرگی را مشاهده خواهید کرد که به دنبال آن اطلاعات تکمیلی درباره خدمات موجود در سایت Bitly در دسترس است.
2. ساخت یک URL مخفف
به سادگی URL طولانی خود را در کادر متن کنار دکمه Shorten کپی و جایگذاری کنید. پس از آن Bitly به صورت خودکار، لینک URL شما را کوتاه میکند و نتیجه را در همان کادری که پیوند اصلی خود را در آن قرار دادهاید به شما ارائه میدهد.
3. پیوند جدید خود را کپی کرده و در هر کجا که میخواهید جایگذاری کنید
دکمه Shorten به طور خودکار به یک دکمه کپی تبدیل میشود و به شما امکان میدهد لینک جدید را با یک کلیک ساده کپی کنید.
نکاتی درباره ساخت URL
برای ساخت URL منحصربهفرد باید به نکات زیر توجه داشته باشید:
به برترین بخش ها دقت کنید
برترین بخشهای پایه همه URLها شامل google.com و facebook.com و twitter.com است. بدیهی است بازار URLهای منحصربهفرد که هنوز در بخشهای کوتاهتر قرار دارند، در حال محدود شدن هستند؛ اما اهمیت آنها اقتضا میکند که در انتخاب آنها دقت کافی داشته باشید. در دسترس بودن گسترههای افزودنی منحصربهفرد (به عنوان مثال یکی از متداولترین گسترههای افزودنی com. است) امکانات جدیدی را برای کاربر فراهم میکند.
از URL های ساده استفاده کنید
URL شما باید طوری باشد که کاربران به راحتی بتوانند آن را تایپ کنند. این موضوع، مهمترین چیزی است که باید در هنگام ساخت URL به آن توجه کنید؛ به خصوص اگر یک سیستم مدیریت محتوا یا موتور وبلاگ دارید که به طور خودکار آدرس اینترنتی شما را ایجاد میکند. اگر URLهای شما ساده باشند و کاربران بتوانند به سادگی آنها را تایپ کنند، به خاطر سپردن آنها نیز آسان است و موجب بازدیدهای مکرر از وبسایت شما میشود.
در URL های خود از کلمات کلیدی استفاده کنید
با استفاده از کلمات کلیدی در URL خود، اطلاعات مهم را به بازدید کنندگان و موتورهای جستجو منتقل میکنید. از آنجا که URLهای شما در نتایج موتور جستجو نشان داده میشود، اگر URL شما به کاربران ارسال شود و سایت شما قانونی و مورد علاقه آنان باشد، احتمالا از وبسایت شما بازدید خواهند کرد.
URL را با عناوین مطابقت دهید
اگر مقاله شما عنوان طولانی دارد، لازم نیست یک URL به همان اندازه طولانی ایجاد کنید. سعی کنید URL شما فقط شامل اصطلاحات کلیدی مقاله باشد. به عنوان مثال اگر عنوان مقاله شما «چگونه میتوان روسری خود را به چهل سبک مختلف پوشید» باشد، URL شما باید شامل نحوه پوشیدن روسری به چهل سبک باشد.
از نویسه های غیر اسکی (ASCII) استفاده نکنید
برای ساخت URL فقط از نویسههای ASCII استفاده کنید؛ زیرا باعث بهبود تجربه کاربر میشود و تایپ آنها نیز سادهتر است. علاوه بر این، استفاده از نویسههای غیر ASCII به این معنا است که URL شما ممکن است اطلاعات موجود در صفحه شما را به کاربر منتقل نکند.
ما در این مقاله مفهوم URL و نحوه ساخت URL را به شما آموزش دادیم. همانطور که خواندید، URL یکی از مفاهیم اصلی رایانهای مدرن است و به معنای آدرس اینترنتی وبسایت است که کاربر در هنگام مراجعه و یا بازدید از یک وبسایت از آن استفاده میکند. عنوان URL باید ساده باشد تا کاربر به راحتی بتواند آن را تایپ کند. هرچه آدرس URL شما آسانتر باشد، میزان بازدید از وبسایت شما نیز به مراتب افزایش پیدا میکند.