در دنیای تجارت مدرن به لطف پیشرفت ارتباطات و تکنولوژی، راههای زیادی برای بازاریابی ایجاد شده است. در این مطلب به بررسی یکی از هیجانانگیزترین این راهها با عنوان افیلیت مارکتینگ میپردازیم.
یکی از مهمترین عناصر تجارت در بازارهای شلوغ قرن بیست و یکم، بازاریابی است. بازاریابی به صورت ساده لغتی است که به مطالعه و مدیریت روابط داد و ستدی اطلاق میشود. این مفهوم روند تجاری خلق روابط با مشتریان راضی را تشریح میکند. بازاریابی یکی از اصلیترین راهها برای جذب مشتریان است. این امر میتواند در راستای جلب نظر مصرفکنندگان یا دیگر سازمانها انجام بگیرد. یکی از روشها در این مهم، بازاریابی همکاری در فروش است. در این مقاله سیستم همکاری در فروش را بررسی میکنیم.
آنچه در این مقاله میخوانید:
- افیلیت مارکتینگ چیست؟
- تاریخچه افیلیت مارکتینگ
- افیلیت مارکتینگ چطور کار می کند؟
- چرا باید از سیستم افیلیت مارکتینگ استفاده کرد؟
- انواع بازاریابی همکاری در فروش
- بهترین سازمانهای افیلیت مارکتینگ در سال 2019
افیلیت مارکتینگ چیست؟
سیستم همکاری در فروش روندی است که در آن فرد یا سازمانی با انجام بازاریابی برای فرد یا سازمانی دیگر، درصدی از فروش آن را به عنوان دستمزد دریافت میکند. حوزه تخصصی همکار بازاریاب تاثیری در روند سیستم افیلیت مارکتینگ ندارد. در صنعت بازاریابی چهار فاکتور مهم فروشنده، اعضای شبکه، ناشر (همکار) و مشتری وجود دارند. با افزایش پیچیدگی ساختار بازارها در سالهای اخیر، گروههای جدیدی شامل سازمانهای مدیریت همکاری، ابر همکاریها و خرده فروشان خارجی نیز ظهور یافتهاند.
فعالیتهای گروههای افیلیت مارکتینگ معمولا با سایر روشهای بازاریابی چون بازاریابی اینترنتی رابطهای تنگاتنگ دارند. با این حال اموری چون انتشار مطلبی مبنی بر بررسی یک محصول تنها در سیستم همکاری فروش مشاهده میشوند. افیلیت مارکتینگ شباهتهای زیادی با روش بازاریابی ارجاعی نیز دارد. هر دوی این روشها شامل استفاده از سازمانی خارجی برای تبلیغ محصولات میشوند. از تفاوتهای این دو روش میتوان به نقطه اتکای آنها در سازمان اشاره کرد. مهمترین عنصر در افیلیت مارکتینگ، انگیزههای مالی هستند؛ این در حالی است که بازاریابی ارجاعی سنگ بنای خود را بر اعتماد دو طرفه و روابط شخصی بنا میکند.
تاریخچه افیلیت مارکتینگ
شاید بتوان سرآغاز افیلیت مارکتینگ را مفهوم تقسیم سود دانست. این مفهوم در سال 1994 راه خود را به تجارت الکترونیکی باز کرد. مفهوم بازاریابی همکاری نخستین بار توسط ویلیام توبین (William Tobin) ارائه شد. توبین توانست با استفاده از این روش بازاریابی برای سازمان خود بیش از شش میلیون دلار سود رسانی به ارمغان بیاورد.
کمپانی آمازون در سال 1996 شروع به استفاده از سیستم افیلیت مارکتینگ کرد. همکاران این سازمان در سایتهای خود، بنرها و لینکهای آن را به اشتراک گذاشته و از این طریق در سودآوری آن مشترک میشدند. آمازون توانست سیستم بازاریابی همکاری را به درستی اجرا کرده و به الگویی مناسب در آن تبدیل شود. این سازمان در سال 2000 امتیاز تجاری استفاده از روش افیلیت مارکتینگ را ثبت کرد. بازاریابی همکاری از آن زمان رشد سریع و قابل توجهی را تجربه کرد. در حال حاضر بسیاری از سازمانهای فعال در حوزههای خرده فروشی، سرگرمی، شرطبندی، مسافرت، ارتباطات، تحصیلات، نشریات و دیگر موارد از بازاریابی افیلیت استفاده میکنند.
افیلیت مارکتینگ چطور کار میکند؟
مهمترین ویژگی سیستم بازاریابی همکاری تقسیم وظایف بازاریابی و خلق محصولات بین تمامی ذینفعان است. این روش زمینه را برای استفاده از مهارتها و استعدادهای افراد و سازمانهای مختلف فراهم میکند. این امر منجر به بروز استراتژیهای پر بازده میشود. در هر سیستم افیلیت مارکتینگ سه گروه فروشنده و تولید کننده، همکار یا بازاریاب و مصرف کننده وجود دارند.
فروشنده میتواند خرده فروش، مغازهدار یا تولیدکننده محصول باشد. این محصول میتواند شی فیزیکی مانند محصولات خانگی یا سرویسهای آموزشی باشد. این فروشنده در برخی موارد به عنوان برند نیز خطاب میشود. او نقشی فعال در تمامی قسمتهای بازاریابی محصول دارد. همکار یا ناشر، فرد یا سازمانی است که محصولات تولیدکننده را برای مشتریان احتمالی تبلیغ میکند. به عبارت دیگر، بازاریابان همکار، مصرفکنندگان را متقاعد به خرید محصولات میکنند. آنها در صورت موفقیت در کار خود، بخشی از سود به دست آمده را به عنوان کمیسیون دریافت خواهند کرد. مصرف کنندگان نیز مهمترین عامل پیشبرنده بازاریابی همکاری هستند. آنها با خرید محصولات، منبع درآمد شماره یک تولیدکننده و بازاریاب به حساب میآیند.
چرا باید سیستم افیلیت مارکتینگ استفاده کرد؟
یک بازاریاب دلایل زیادی برای گرایش به سیستم بازاریابی همکاری دارد. درآمد دائمی و پایدار را میتوان مهمترین آنها دانست. یک فرد شاغل در حوزهی افیلیت مارکتینگ ممکن است حتی در هنگام خواب خود نیز درآمد داشته باشد. آنها با سرمایهگذاری در محصولات مناسب تا زمان سوددهی آن درآمدی ثابت خواهند داشت. در سیستم بازاریابی همکاری نیازی به وجود بخش پشتیبانی مشتریان نیست. افراد و سازمانهای فعال در حوزه افیلیت مارکتینگ تنها رابطی بین تولیدکننده و مصرفکننده هستند.
شاید بتوان یکی از جذابترین جنبههای افیلیت مارکتینگ را امکان کار از خانه دانست. علاوه بر این، شروع به کار در این حوزه نیازی به سرمایه چشمگیر ندارد. هر کس میتواند در سیستم بازاریابی همکاری مشغول به کار شود. آزادی عمل بالای این شغل آن را به انتخابی مناسب برای فریلنسرها تبدیل کرده است. افراد شاغل در حوزه افیلیت مارکتینگ مسیر کاری خود را آزادانه مشخص میکنند. آنها کنترل کاملی بر زندگی حرفهای خود دارند. حرفه بازاریابی همکاری درآمد و پاداشی متناسب با عملکرد فرد به او عطا میکند. از مهمترین نکات در افیلیت مارکتینگ سئو است. یک فرد شاغل در این حوزه باید به خوبی ارزشهای سئو را درک کرده و مهارت بالایی در پیادهسازی صحیح آن پیدا کند.
انواع بازاریابی همکاری در فروش
اکثر بازاریابان فعال در سیستم بازاریابی همکاری از روشهایی ثابت برای جذب و حفظ مشتریان استفاده میکنند. با این حال بین سازمانها و افراد این حوزه تفاوتهایی وجود دارد. یکی از فعالترین گروهها در زمینه افیلیت مارکتینگ، اینفلوئنسرها هستند. اینفلوئنسر فردی است که به وسیله محبوبیت در شبکههای اجتماعی، توانایی تاثیر گذاری بر جمع کثیری از مردم را دارد. آنها از طریق سیستم بازاریابی همکاری سود خوبی به جیب میزنند. دومین گروه فعال در حوزه افیلیت مارکتنیگ، بلاگرها هستند. آنها با آگاهی از نحوه کار موتورهای جستجوگر اینترنتی، تاثیر فراوانی در میزان فروش یک محصول دارند.
از دیگر انواع بازاریابی همکاری خلق سایتهای کوچک متمرکز است. سازمانهای همکار میتوانند با اشتراک تصاویر و لینکهای مختص به بخشی از محتوای تولیدکننده، توجه گروه خاصی از مشتریان را به آن جلب کنند. یکی دیگر از راههای بازاریابی همکاری استفاده از اصول بازاریابی ایمیلی است. این روش با وجود قدیمی بودن هنوز کارآیی خود را از دست نداده و میتواند راهی مناسب برای شناساندن یک محصول به مخاطبان باشد. عامیانهترین راه بازاریابی همکاری، تبلیغ محصولات در سایتهای بزرگ و مشهور است. این سایتها معمولا بخشی برای بنرها و لینکهای متمرکز بر این حوزه دارند. آنها بخشی از درآمد خود را از طریق برقراری ارتباط بین مخاطبان خود و همکاران دریافت میکنند.
بهترین سازمانهای افیلیت مارکتینگ در سال 2019
افراد و سازمانها برای موفقیت در حوزه افیلیت مارکتینگ نیاز به رعایت اصول بازاریابی سنتی و مدرن دارند. در ادامه سعی میکنیم تا با سه سازمان فعال در حوزه بازاریابی همکاری در سال گذشته آشنا شویم.
شرکت Awin
آوین بزرگترین شبکه فعال در حوزه بازاریابی همکاری است. این پلتفرم شامل بیش از 15000 تبلیغ کننده و 200000 ناشر فعال میشود. همکاران یا ناشران میتوانند تبلیغکنندگان مورد نظر خود را انتخاب کرده و به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند. از ویژگیهای مثبت آوین میتوان به سرعت بالای آن اشاره کرد.
شرکت CJ Affiliate
یکی دیگر از سیستمهای بازاریابی همکاری، سیجی افیلیت است. محدوده کاری این پلتفرم جهانی بوده و تاسیس آن به سال 1998 برمیگردد. سیجی افیلیت از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و ناشران میتوانند انواع تبلیغ کننده را در آن بیابند. با این حال دشواری و زمانبر بودن برقراری ارتباط آن را به انتخاب دوم بسیاری از افراد تبدیل کرده است.
Amazon Associates
آمازون به عنوان یکی از پرمخاطبترین سایتهای جهان، انتخابی عالی برای افرادی است که علاقه به سیستم بازاریابی همکاری دارند. استفاده از برنامههای تبلیغاتی آمازون بسیار آسان و سریع بوده و لیست محصولات متنوع، تضمین کننده انواع مشتری است. با این حال کمیسیونهای پایین از تبدیل آن به بهترین انتخاب ممکن جلوگیری میکنند.
آیا شما تا کنون از افیلیت مارکتینگ استفاده کردهاید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.