نزدیک به دو دهه است که شرکت پانتون در آستانه سال جدید، رنگ سال را اعلام میکند. رنگ سال 2020 هم به تازگی معرفی شده است. در این مقاله به این موضوع و چگونگی انتخاب رنگ سال میپردازیم.
رنگها یکی از زیباییهای جهاناند که ما از آن بهرهمند هستیم. اگر به جهان اطرافمان نگاه کنیم، میبینیم که هر چیزی در این کره خاکی، در محاصره رنگها قرار دارد. انسان در زندگی روزمره، صنعتی و مدرن خود، نیاز بسیاری به عامل زیبایی دارد. بیشک یکی از مهمترین عوامل ایجاد زیبایی، عنصر رنگ است که تنوع، لطافت و زیبایی کافی را به زندگی میبخشد. رنگها بهاحتمال زیاد یکی از قدیمیترین روشها برای ابراز وجود و نشان دادن احساسات هستند. پژوهشگران، روانشناسان و هنرمندان بسیاری به مطالعه رنگ پرداختهاند تا کاربردهای مختلف آن را بررسی کنند و از این پدیده عجیب و زیبا در زمینههای مختلف به بهترین شکل استفاده کنند.
امروزه بهروز بودن و مطلع بودن از صنعت مد، دو مقوله مرتبط به هم هستند. شرکتهای مختلفی در زمینه ایجاد موجهای مختلف مد و مدگرایی فعالیت دارند؛ ازجمله شرکت پانتون که هرساله، رنگ سال را اعلام میکند و این رنگ بر اغلب محصولات آن سال، تأثیر چشمگیری دارد. اگر در حوزه کسبوکار فعالیت دارید، با این کار میتوانید ساعتهای زیادی را صرفهجویی کنید، میتوانید هرسال فقط روی طرحهایتان وقت بگذارید و هنگامیکه خواستید رنگی را برای کارتان ارائه دهید از «رنگ سال» استفاده کنید. انتخاب با شماست.
آنچه در این مقاله میخوانید:
- چه کسی رنگ سال را انتخاب میکند؟
- تاریخچه پانتون
- رنگ سال چگونه انتخاب میشود؟
- 2016، سالی با دو رنگ سال
- رنگ سال 2020 چیست؟
- چگونه از رنگ سال 99 استفاده کنیم؟
چه کسی رنگ سال را انتخاب میکند؟
شرکت پانتون یا پنتون (Pantone) که با سیستم تطبیق رنگ پانتون (PMS) در جهان شناختهشده، تعیینکننده غیررسمی رنگ سال است. این سیستم در جاهای مختلفی نظیر تولیدات رنگ، پارچه، لباس و پلاستیک کاربرد زیادی دارد. با استفاده از این سیستم رنگ، تولیدکنندگان و مشتریان در سرتاسر جهان میتوانند فقط با داشتن کد یا همان عدد اختصاصی هر رنگ، دقیقاً رنگ موردنظرشان را جستوجو و انتخاب کنند تا دچار اشتباه نشوند. در این حالت دیگر نیازی به در دست داشتن رنگ اصلی برای یافتن رنگ مشابه به آن نیست.
در اکتبر 2007 شرکت تولیدکننده ابزارها و نرمافزارهای اندازهگیری رنگ، به نام ایکس رایت (X-Rite)، شرکت پانتون را با قیمت 180 میلیون دلار خرید. اولین بار در سال 2000، رنگ سال انتخاب شد؛ اما تا سال 2007، انتخاب رنگ سال توسط این شرکت، طرفداران زیادی نداشت. امروزه همزمان با اعلام رنگ سال، پانتون از مجموعهای که اختصاصاً برای این رنگ آماده کرده است پردهبرداری میکند؛ این مجموعه اغلب شامل محصولات الهامبخش و پالتهای ترکیب رنگ است. بسیاری از برندها و شرکتهای طراحی، محصولاتشان را با در نظر گرفتن رنگ آن سال ارائه میدهند. این امر میزان اهمیت اعلام رنگ هرساله شرکت پانتون را نشان میدهد.
تاریخچه پانتون
در دهه 1950 شرکت پانتون در نیویورک، بهعنوان شرکت چاپ شروع به کار کرد. وظیفه این شرکت، چاپ تبلیغات مربوط به کمپانی برادران لووین (M & J Levine) بود. شرکت در سال 1956، لارنس هربرت (Lawrence Herbert) را بهعنوان کارمند پارهوقت استخدام کرد. هربرت که فارغالتحصیل رشته شیمی از دانشگاه هافسترا (Hofstra University) بود، از دانش خود برای ساماندهی و سادهسازی رنگها و جوهرها استفاده کرد. او آنقدر در کارش پیشرفت کرد که تا سال 1962، بخش جوهر و چاپ که زیر نظر او بود را با سود اداره میکرد؛ این در حالی بود که بخش چاپ تبلیغات، 50 هزار دلار بدهی بالا آورده بود. بعد از مدتی هربرت شرکت را از برادران لووین با مبلغ 90 هزار دلار (معادل 5.88 میلیون دلار در سال 2018) خرید و نام آن را «پانتون» به معنی «همه رنگها» گذاشت.
محصول اصلی این شرکت، راهنمای رنگ پانتون است که شامل ورقههای مقوایی کوچک (معمولاً 6*2 اینچ یا 15*5 سانتیمتر) است که در یکطرف آن رنگها به ترتیب و با طیفهای مختلف چاپشدهاند؛ برای مثال یک برگه از آن راهنمای رنگ ممکن است فقط رنگ زرد را با طیفهای مختلفش نشان دهد.
رنگ سال چگونه انتخاب میشود؟
از سال 2000 شرکت پانتون هرساله رنگ سال را اعلام میکند. این شرکت دو بار در سال میزبان گروههای مختلف رنگشناس از سراسر جهان است. این دیدارها مخفیانه و در شهرهای اروپایی برگزار میشوند. آنها بعد از دو روز بحث و مذاکره، رنگ سال جدید را انتخاب میکنند؛ بهعنوانمثال، رنگ تابستان 2013، در بهار 2012 در لندن انتخاب شد. گفته میشود که در انتخاب رنگ هر سال، نیاز زمانه آن سال را در نظر میگیرند. مطبوعات درباره انتخاب رنگ سال 2011، یعنی هانی ساکل (Honeysuckle) که رنگی بین قرمز و صورتی دارد اینطور نوشتند:
در مواقع سختی، به محرکی نیاز داریم که روحیه خودمان را بالا ببریم. هانی ساکل یک رنگ محرک و چشمنواز است که باعث به جریان افتادن آدرنالین در بدن میشود و ناراحتی را دور میکند.
نتایج این دیدارها و نشستهای سالانه، در بخش دیدگاهها در سایت پانتون منتشر میشود که هرساله خیلی از طراحان مد، گلفروشان و دیگر شرکتها را برای تولید محصولاتشان راهنمایی میکند.
در اینجا لازم است بگوییم که رنگها خصلتهای نسبی دارند؛ یعنی هر رنگی ممکن است در کنار رنگ دیگر یا در فضاهای دیگر با نورهای مختلف، متفاوت به نظر بیاید. در این صورت هیچ قانون رنگ مطلقی نداریم؛ چراکه رنگها در همجواریها و فضاهای مختلف، تغییرات عمدهای میکنند. البته میتوان این تنوع در خصوصیات رنگی را یک نکته مثبت تلقی کرد و از این خصلت جهت طراحیهای بهتر و ایجاد آثار هنری خاص و زیبا استفاده کرد.
2016، سالی با دو رنگ سال
هرساله، متخصصان رنگ پانتون، یک رنگ را انتخاب میکنند که این رنگ روی اکثر محصولات و طراحیهای لباس آن سال تأثیر میگذارد. ولی سال 2016 تصمیم گرفتند که سنتشکنی کنند و دو رنگ، رنگ کوارتز صورتی (Rose Quartz) و رنگ آبی کمرنگ (Serenity) را رنگ سال بنامند. علت انتخاب دو رنگ بهجای یکی، به چالش کشیدن مخاطب در دیدگاه «درک سنتی از ارتباط رنگ با جنسیت» است؛ یعنی اینکه رنگ آبی را مختص پسران و رنگ صورتی را مختص دختران میدانیم.
لاتریس آیزمن (Leatrice Eiseman)، مدیر اجرایی انستیتوی رنگ پانتون دراینباره در خبرگزاری ABC گفته است:
در بسیاری از نقاط جهان، شاهد تأثیر جنسیت بر مد هستیم؛ این تأثیر شامل رنگ در زمینههای مختلف طراحی نیز شده است. این امر با جنبشهای اجتماعی امروزه که به سمت برابری جنسیتی و آزادی بیان میروند در تضاد است. مشتریان ما نسلی هستند که به قضاوت شدن اهمیتی نمیدهند و از تکراری شدن خسته شدهاند. آنها از رنگها برای راحتی و ابراز وجود خودشان استفاده میکنند. این دیدگاه را مدیون فضای تبادل اطلاعات دیجیتالی امروزه هستیم که چشمهای ما را به رویکردهای مختلف استفاده از رنگ باز کرده است.
رنگ سال 2020 چیست؟
در آستانه آغاز سال نو، شرکت پانتون رنگ سال 2020 را اعلام کرد و آن آبی کلاسیک (Classic Blue) با کد 19-4052 است؛ رنگ آبی پررنگی که باعث آرامش و راحتی روح و روان میشود. رنگ سال 2020 بهنوعی یادآور رنگ نیلی است که هم باوقار است و هم کلاسیک و میتوان آن را در همهجا دید و لذت برد؛ در آسمان در حال غروب، در آبهای آرام و یا شاید در کاسهای پر از تمشک های آبی رسیده و شیرین.
هنگامیکه به تاریخچه انتخاب رنگ که نزدیک به 20 سال پیش در سال 1999 شروع شده بود نگاهی بیندازید، معنای انتخاب رنگ سال 2020 را بیشتر متوجه میشوید. در آن سال رنگ سِرولین (Cerulean) یا آبی نیلگون به عنوان رنگ سال انتخاب شده بود؛ رنگی آرامشبخش که در خود هیجان آغاز هزاره جدید را داشت و بهنوعی، دعوت به حفظ آرامش در مواجهه با اضطرابها و سختیهای پیش رو در سال 2000 را نشان میداد که در نوع خودش قابلستایش بود.
چگونه از رنگ سال 99 استفاده کنیم؟
رنگ سال 2020 پانتون، یک نوع روند پیشبینی رنگ برای مصرفکنندگان است؛ به این معنی که پیشبینی میشود که این رنگ قرار است برای بسیاری از محصولات مصرفی برای مشتریان مورداستفاده قرار بگیرد. برخی از برندهای خلاق هرساله ظاهر خودشان را مطابق با رنگ جدید بهروز میکنند؛ ولی اغلب کسبوکارها نمیتوانند تغییرات به این بزرگی را مدیریت کنند و این کار از عهده آنها خارج است. هدف از معرفی کردن رنگ سال، لزوماً تجدید برند یا مارک تجاری نیست؛ بلکه بازاریابی و ارائه محصولات با استفاده از آن رنگ است. بهعبارتدیگر میتوانید با رنگ جدید برای کارتان تبلیغات انجام دهید.
برخی از ایدههای کاربردی جهت استفاده از رنگ سال 2020 را در ادامه میخوانیم.
- شرکتهای تولیدکننده پوشاک میتوانند برخی از پوشاکشان را به رنگ سال 99 تولید کنند.
- شرکتهای آرایشی و بهداشتی میتوانند یک مجموعه اختصاصی برای این رنگ تهیه و تدارک ببینند.
- قنادیها و نانواییها میتوانند دسرها و نانهایشان را به رنگ سال 99 درآورند.
- طراحان گرافیک که طرحهای آماده را میفروشند، میتوانند برخی از الگوها یا گرافیک شبکههای اجتماعیشان را به رنگ سال 2020 درآورند.
- میتوان از این رنگ در تولید لوازمخانگی استفاده کرد.
- طراحان داخلی میتوانند قطعات تزئینی با رنگ سال 99 را به مشتریان خود پیشنهاد دهند.
- شرکتهای بازرگانی هم میتوانند از این رنگ برای ارائه کارشان استفاده کنند.
از کدام یک از این ایدهها خوشتان آمد و چه فکری درباره رنگ سال 2020 دارید؟ اگر ایده یا نظری دارید که در اینجا گفته نشده است، لطفا آن را با ما در قسمت کامنتها به اشتراک بگذارید.