یکی از پرطرفدارترین بازیهای ویدیویی سری بازی Prince of Persia است. در این مقاله مروری بر سری بازی شاهزاده ایرانی طی چند سال اخیر خواهیم داشت. با ما همراه باشید.
سری بازی شاهزاده ایرانی (Prince of Persia) از جمله محبوبترین بازیهای اکشن ماجراجویی (Action-adventure) محسوب میشود که نسخههای مختلف آن طرفداران بیشماری میان گیمرها دارند. این سری بازی با گیمپلی روان، طراحی بصری زیبا و بسیاری از ویژگیهای دیگر شناخته میشوند که دست به دست هم داده و یکی از محبوبترین عناوین تاریخ گیمینگ را در پلتفرمهای مختلف ساختهاند. اولین نسخه Prince of Persia در سال 1989 با همین نام توسط استودیو Brøderbund ساخته شد و آخرین عنوان نیز Prince of Persia: Escape نام دارد که در سال 2018 برای پلتفرمهای iOS و اندروید منتشر شد. در بین این سالها نسخههای مختلفی از این سری محبوب ساخته شدهاند که هر یک به نوبه خود دارای نقاط ضعف و قوت مختص خود است. در ادامه نگاهی به تمام نسخه های بازی Prince of Persia خواهیم انداخت. این شما و این هم مروری بر مجموعه بازی های شاهزاده پارسی.
آنچه در این مقاله میخوانید:
بررسی تمام بازی های سری شاهزاده ایرانی
بازی Prince of Persia
سال انتشار: 1989
میانگین نمرات منتقدین: –
نخستین نسخه از سری بازی شاهزاده ایرانی در سال 1989 برای اپل2 به طراحی جوردن مکنر ساخته شد. و پس از موفقیتهای بسیاری که کسب کرد، این بازی برای دیگر کنسولها نیز ساخته شد. این بازی دارای گرافیکی کاملا ابتدایی و گیم پلی و کنترلی ساده است.
گیم پلی این بازی با زدن یک دکمه پرش انجام میشد و زمانی که در مکانی پر ارتفاع قرار داشتید میتوانستید از طنابها استفاده کنید و از پرتگاه عبور کنید. زمانی که دشمن به شما نزدیک میشد شما تنها با زدن یک دکمه باید با او مبارزه میکردید.
خلاقیتهای بهکار رفته در این بازی را نمیتوان در چند جمله کوتاه بیان کرد. شما در نقش جوانی ماجراجو قدم به دنیای پر از خطر بازی میگذاشتید؛ جایی که تلههای مرگبار، معجونهای سمی، دشمنان جان سخت و… انتظارتان را میکشیدند. داستان بازی به هیچ عنوان پیچیده نبود و تنها به نجات دادن دختر پادشاه از چنگال وزیر بدذات او ختم میشد. سازندگان در سوی دیگر، با خلق المانهای متنوع، سعی در جذاب کردن گیم پلی داشتند و این نکته از ثانیههای ابتدایی بازی قابل لمس بود. گیمر در طول ۱۰ مرحله، به مدت یک ساعت زمان داشت تا دختر پادشاه را نجات دهد و همین محدودیت زمان، کار را سخت میکرد. مواجه شدن با شاهزاده سیاه در اواسط داستان، از جمله شوکهای داستان بود که به زیبایی در مرحله آخر به سرانجام میرسید.
با این حال، نسخه اول را باید اثری گیم پلی محور دانست که در زمان خود، عالی عمل کرد بهگونهای که یوبی سافت تصمیم به بازسازی کامل آن گرفت و تحت عنوان «شاهزاده پارسی: کلاسیک» به صورت دیجیتالی عرضه کرد.سال 1989بود که اولین نسخه بازی شاهزاده پارسی به صورت دو بعدی و سکوبازی منتشر شد. در روند داستانی شما به زندان میافتید، فرار میکنید و بعد به سراغ نجات شاهزاده میروید و…بخش ارزشمند بازی معماهای خوب بازی بود و بیش از 2 میلیون نسخه از بازی به فروش رسید. منتقدین نظرات مثبتی نسبت به این بازی داشتند، و در نهایت از مجله دراگون امتیاز 5 از 5 را دریافت کرد.
بازی Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame
سال انتشار: 1993
میانگین نمرات منتقدین: 63
شاهزاده ایرانی نسخه سایه و شعله یک بازی از بردر بوند است که در سال 1993 منتشر شد. این بازی برای اماس-داس، ایکس باکس، سوپر نینتندو و مک او اس به بازار عرضه شد.
نسخه بعدی بازی، سایه و مشعل، عنوانی بود که فروش بیشتری داشت و باز هم دست پخت جردن مچنر بود که نسخه اول را نیز او ساخته بود. این عنوان سال 1993 منتشر شد. بازی کماکان دارای مبارزات شمشیری و جذاب و همینطور معماهای شیرین بود و گرافیک بازی به لطف موتور گرافیکی Custom built پیشرفت کرده بود. البته این بازی نسبت به بازی قبل کمتر مورد توجه کاربران قرار گرفت، چون نوآوری خاصی در آن صورت نگرفته بود. (البته این نسخه بعدها بازسازی شد)
گیم پلی و کنترل این بازی دقیقاً همانند شماره قبل است و پریدن و حل مسائل نیز شبیه شماره قبل است. از جمله بیشترین تفاوتی که در این سری احساس میشود کم شدن تعداد دشمنها و بیشتر شدن معماهای بازی است که باعث میشود به تنهایی در بیشتر مراحل بازی حضور داشته باشد. اما در قسمتهایی در یک لحظه چهار دشمن به سمت بازیکننده خواهد آمد و ممکن است پس از کشتنشان بلافاصله دشمنی دیگر جایگزین شود. و گرافیک این بازی نسبت به پیچیدگیاش بسیار پیش پا افتاده است.
بازی Prince of Persia 3D
سال انتشار: 1999
میانگین نمرات منتقدین: 73
بازی شاهزاده ایرانی ( سه بعدی ) در سال 1999 برای رایانههای شخصی عرضه شد و در سال 2000 برای دریم کست منتشر شد. ده سال پس از انتشار ورژن اصلی این بازی مجددا با گرافیک سه بعدی منتشر شد. در ورژن دریم کست این بازی شاهزاده ایرانی: شبهای عربی نام گرفته بود. سال 1999 بود، کم کم بازیها وارد دنیای سه بعدی میشدند و شاهزاده ما نیز از این قاعده مستثنی نبود. شاهزاده پارسی سه بعدی وارد بازار شد. بازی باز هم گرافیک بالاتری پیدا کرده بود و کماکان گیم پلی مهیجی داشت اما متاسفانه از اندک ایرادات بخش دوربین بازی و همچنین عدم کشش در بخش داستانی رنج میبرد و نتوانست آن طور که باید و شاید به موفقیت نسخه اول این سری برسد.
اما توانست نسخه دوم را جا بگذارد و با میانگین امتیازات 73 نمرات نسخه قبلی را ارتقا بخشد. هر سه نسخه بعدها برای کنسولهای نسل بعد منتشر شدند. نمرات نسخه اول روی ایکس باکس 360 بسیار خوب بود و توانست میانگین 82 را به خود اختصاص دهد. نسخه دوم شاهزاده پارسی میانگین 63 را گرفته بود! شاهزاده ایرانی سهبعدی نظرات مختلفی را از سایتهای مختلف بدست آورد. وبسایت آی جی ان به این بازی نمره 8.2 و گیم اسپات، نمره 6 را به این بازی اعطا کرده بودند.
بازی Prince of Persia: The Sands of the Time
سال انتشار: 2003
میانگین نمرات منتقدین: 92
بازی شاهزاده ایرانی شن های زمان یک بازی ویدئویی در سبک اکشن ماجرایی و سکوبازی است به روایت جردن مکنر که توسط یوبیسافت مونترآل ساخته شده و بوسیلهٔ شرکت یوبیسافت در نوامبر ۲۰۰۳ در سراسر جهان برای پلیاستیشن ۲، ایکسباکس، گیمکیوب، گیم بوی ادوانس و مایکروسافت ویندوز عرضه شد. نسخهٔ تلفن همراه بازی نیز توسط شرکت گیملافت در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. اما نوبت به سه گانه جادویی یوبیسافت رسید. سال 2003 بود و اولین بخش از این سه گانه با نام شن های زمان منتشر شد.
بازی بسیار مورد ستایش منتقدین قرار گرفت. از آهنگ های حیرتانگیز بازی شاهزاده ایرانی که البته تمی عربی بر خود داشت بگیرید تا شخصیت پردازی خوب، صداگذاری عالی، طراحی مراحل بسیار متنوع و جالب، معماهای شیرین و بعضا چالش برانگیز، روایت خوب داستانی، داستان پرکشش و جذاب، گرافیک هنری شگفت انگیز که آن سال کلی جایزه از سایتها و مجلات معتبر دریافت کرد، همه و همه نشان داد که این بازی مورد اقبال جمعی خیلی خوبی قرار گرفته است.
حرکات آکروباتیک زیبا و شروع درگیرکننده و پایان جذاب بازی نکات قوت بازی بودند. داستان نبرد ایران و هند و بدست آوردن شن های جادویی بود ولی همان شن ها بلای جان سپاه ایران و شاهزاده ما شد. شن ها جادویی بودند و روی افراد تاثیرگذاشتند و همه به صورت شنی شدند و خلاصه پرنس بایستی خنجری را می یافت و آن را در گوی شنی وارد میکرد تا عمل تبدیل انسانها به موجودات عجیب متوقف شود و…این وسط وزیر خائنی این عمل شوم و این فکر فرو کردن خنجر در گوی و آزاد کردن ارتش شنی را در فکر فرمانده انداخت، که پرنس قصه ما او را از پای درآورد!
میانگین نمرات بازی 92 بود که عالی ترین نمرهای بوده است که تابحال این سری بازی کسب کرده است! این بازی، اولین اثری از این سری بود که توسط یوبی سافت ساخته شد و به انتشار رسید. هنر داستانسرایی و طراحی گیم پلی سازندگان، شنهای زمان را تبدیل به بهترین عنوان از این سری کرد. داستان بازی پیرامون شاهزادهای بود که بر اثر شیطنتهای وزیر دربار، درگیر حوادث پیچیدهای میشد. رها شدن شنهای ساعت بزرگ، خدمه را دچار نفرین کرد؛ نفرینی که گریبان پادشاه را هم گرفت و در نهایت شاهزاده مجبور شد تا پدرش را هم از بین ببرد.
همراه شدن با دختری بهنام فرح و پایان جذاب بازی که همه مدیون شخصیتپردازی درست آن بودند اما سازندگان در بخش گیم پلی دست به یک انقلاب بزرگ زدند؛ وجود چاقوی زمان این امکان را به گیمر میداد تا هر زمان که خواست، بازی را به چند ثانیه عقبتر ببرد؛ موضوعی که روند گیم پلی را دچار تحول بزرگی میکرد که تا آن زمان در بازی دیگری مشاهده نشده بود. خوشبختانه استقبال از این عنوان بسیار خوب بود و بسیاری از سایتها، «شنهای زمان» را در لیست بهترین بازیهای خود قرار دادند. کارگردانی این نسخه بر عهده پاتریس دسیله بود که بعدها «فرقه اساسین» را خلق کرد و شخصا نسخههای اول و دوم ( برادری ) را کارگردانی کرد.
در بازی شاهزاده ایرانی شن های زمان بازیکن در نقش شاهزاده ایران است. پدر او برای قدردانی از ماهاراجا به یکی از شهرهای نزدیک به نام آزاد یورش برده و ساعت زمان را ربوده تا برای ماهاراجا به عنوان هدیه دوستی ببرد. بازی از حمله به دشمن برای تصاحب ساعت شروع میشود. بازیکن در این حین خنجر زمان را پیدا کرده و با خود میبرد، و در ضمن بازیکن شاهزادهٔ آن شهر یعنی فرح را نیز میرباید. شاهزاده ساعت زمان را برای ماهاراجا برده و وزیر ایران (که نقشه حمله را کشیدهاست) به او میگوید که خنجر زمان را در داخل ساعت کرده تا قدرت آن را مشاهده کنید. اما این کار او باعث آزاد شدن قدرت شیطانی ساعت زمان شده و همه اطرافیان به هیولاهایی زشت تبدیل شده و شاهزاده مجبور میشود همه آنها را از بین ببرد. سپس او باید به فکر چارهای باشید.
وزیر سعی میکند که خنجر را از شاهزاده بدزدد، ولی او از دست وزیر فرار میکند. شاهزاده فرح را پیدا کرده و از او کمک میخواهد، زیرا او با این طلسم آشناست و به شاهزاده کمک میکند تا آن را خنثی کند. شاهزاده باید خنجر را در ساعت زمان وارد کند تا همه چیز به حالت عادی برگردد و زمان به عقب بر میگردد. او یک بار این فرصت را دارد تا قدرت شنها را از کار بیندازد و زمان را به عقب برگرداند، اما این فرصت را از دست میدهد، آن هم فقط به خاطر بیاعتمادی به فرح، اما در دفعه بعد فرح از ارتفاع افتاده و میمیرد و او خود را مسئول دانسته و خنجر را در ساعت زمان میکند.
زمان به عقب برگشته و شاهزاده خود را در اتاق فرح با وی پیدا کرده و ناگهان وزیر ظاهر شده و با او میجنگد تا خنجر را بگیرد ولی شاهزاده او را میکشد و همه چیز به اتمام میرسد.
بهطور کلی، این بازی اغلب برای گرافیک، مبارزات آکروباتیک و سکوبازی، کنترل و پاسخگو آمرزنده، پویانمایی شاهزاده، داستان و توانایی دستکاری زمان توسط خنجر مورد تحسین قرار گرفت. وبگاههآیجیان به بازی امتیاز 9.6 داد و آن را به عنوان بازی سال 2003 معرفی کرد به دلیل “کنترل بصری، فضای خیره کننده و پازل زیستمحیطی هوشمندانه”. وبگاه گیماسپات به بازی نمره 9 داد، و گفت: سازوکار کنترل زمان، سکوبازی و، محیط زیبا و “خصوصیات واقعاً قوی”از هر دو شاهزاده و فرح را ستایش میکند.
در پایان سال 2003 بازی شاهزاده ایرانی شنهای زمان بیش از 2 میلیون نسخه فروش رفت و نهایتا هم تعداد فروش نسخههای بازی به 14 میلیون رسید. همانطور که گفته شد از نگاه بسیاری از منتقدین و مخاطبان این بازی بهترین نسخه سری شاهزاده ایرانی و همچنین از جنبههای مختلف یکی از بهترین عناوین در ژانر خود محسوب میشود.
Prince Of Persia: Warrior Within
میانگین نمرات منتقدین: 2004
میانگین نمرات منتقدین: 83
بازی شاهزاده ایرانی : جنگجوی درون که دنباله بازی شاهزاده ایرانی: شنهای زمان محسوب میشود و در سال 2004 توسط استودیو Ubisoft برای پلتفرمهای ایکس باکس، پلی استیشن 2، گیم کیوب و کامپیوتر منتشر شده است. وقایع بازی درست پس از نسخه Sands of Time اتفاق میافتند و در مقایسه با نسخه قبلی، شماری ویژگیهای جدید نیز از جمله گزینههای مختلف در مبارزه به گیمپلی بازی افزوده شدهاند. شاهزاده قهرمان در بازی Prince of Persia: The Warrior Within این قابلیت را دارد که به صورت همزمان از دو شمشیر استفاده کند و علاوه بر آن میتواند سلاحهای دشمنان را نیز دزدیده و دوباره به آنها پرتاب کند. گستردهتر کردن گزینههای مبارزه شاهزاده در بازی Prince of Persia: Warrior Within سبب شده است بازیکنان بتوانند در این نسخه خلاقیت بیشتری در حمله به دشمنان به کار برند.
بازی تمی سیاه گونه به خود گرفته بود و به سمت فرار و گریز و مبارزه کشیده شده بود و به جای معماهای شیرین نسخه اول جا را به مبارزات و کمبوها و نبردهای بسیار زیبا داده بود. از نبرد در کشتی بگیرید تا درون و بیرون و کاخ ها و مناطق سرسبز و…شاهزاده بایستی با سرنوشت شومی که بعد از آزادی شن ها پیدا کرده بود و آن مرگ بود به مبارزه میرفت و آن را تغییر میداد. چیزیکه ماهاراجه هندی گفته بود او نمیتواند سرنوشت خویش را تغییر دهد ولی او با کشتن داهاکا(غول تاریکی) توانست این کار را انجام دهد.
اتفاق جالب و بالانس دو نسخه از سه گانه این سری بازی, تعادل بین بعد معما و مبارزه بود که نسخه اول با دوم کاملا معکوس بودند و در نسخه سوم باز هم شاهد تقریبا یک بالانس بودیم که البته باز بخش مبارزه میچربید! میانگین نمرات بازی از 92 نسخه قبلی به 83 تقلیل پیدا کرد و داد هواداران درآمد ولی این نسخه هیچگاه از ارزشهایش کم نشد و طرفداران بی شماری را برای خود بدست آورد زیرا دنیایش با دنیای شن های زمان کاملا متفاوت بود و شما تجربه جدیدی را تجربه میکردید!
یک سال پس از موفقیت «شنهای زمان»، سازندگان نسخه بعدی را روانه بازار کردند که موفقیتهای بازی اول را تا حدود زیادی تکرار کرد. «جنگجوی درون» اینبار ماجراجوییهای شاهزاده را در قالب جدیدی نشان داد. درگیری شاهزاده با شخص امپرس و اجبار رفتن به گذشته، حوادث داستان را رقم میزد. اما این همه ماجرا نبود و حضور دیوی ترسناک بهنام داهاکا کار را برای شاهزاده سخت میکرد که باعث میشد تا روند گیم پلی دستخوش تغییر شود. سازندگان در این نسخه، تمرکز خود را بر روی سیستم مبارزات گذاشته بودند و شاهزاده به کمک طراحی جدید، چند ضربهای متنوعی اجرا میکرد. حرکتهای آکروباتیک بیش از پیش شده بود و شاهد مراحل پلتفرمر بسیاری بودیم که تعدادی از آنها با معماهای خلاقانه همراه شده بود.
از این نسخه به بعد، کارگردانی تمام نسخههای اصلی را ژان کریستف گویو انجام داد که این نسخه بهترین آنها بود. شایان ذکر است که دوبلور نقش امپرس توسط مونیکا بلوچی ستاره سینما انجام شد که در آن زمان در نوع خود بینظیر بود. داستان بازی از این قرار است که، هفت سال از وقایع شنهای زمان گذشته است. اکنون شاهزاده، پادشاه ایران شده است ولی هر شب کابوس میبیند که از دست یک هیولا فرار میکند و سرانجام گیر میافتد.
افرادش پیشگویی را پیدا میکنند که میتواند خوابش را تعبیر کند. پیشگو به او میگوید که هفت سال پیش شنهای زمان را آزاد کرده و مورد نفرین آنها قرار گرفته است و موجودی به نام داهاکا که در جزیره زمان زندگی میکند به دنبال اوست و میخواهد او را بکشد. شاهزاده تصمیم میگیرد که به جزیره زمان برود و با ملکه زمان حرف بزند تا نفرین از بین برود ولی پیشگو به او میگوید که نمیتواند سرنوشتش را عوض کند.
در دریا سربازان ملکه به فرماندهی دختری به نام شادی به آنها حمله میکنند. همه افرادش کشته میشوند و خودش هم در نبرد با شادی شکست میخورد و به دریا پرتاب میشود. وقتی چشمانش را باز میکند، خود را در جزیره میبیند و تصمیم میگیرد علاوه بر پیدا کردن ملکه از شادی هم انتقام بگیرد و بعد از پیدا کردن ملکه توسط شاهزاده، ملکه به او میگوید باید به کارخانه چوب و جنگل برود بعد از پایان ماموریت شاهزاده به او درخواست سفر با او و ترک قلعه رو میدهد که ملکه رد کرده و وارد اتاقش میشود.
شاهزاده در مبارزه با ملکه پیروز شده و از راهی که برای او باز شده به بیرون قلعه رفته اما داهاکا سر رسیده و شاهزاده را درون زیر زمین قصر میاندازد. شاهزاده بعد از فرار درگیر طلسمی میشود که او را به موجودی زشت تبدیل میکند. شاهزاده تا پایان طلسم بدل خود را میبیند سپس در پایان این طلسم داهاکا میرسد و از بین شاهزاده بدل و شاهزاده اصلی یکی را که شاهزاده بدل باشد با خود میبرد.
شما مجدد به دیدار ملکه میروید با این تفاوت که شاهزاده از کار ملکه با خبر است. شاهزاده طبق خواسته ملکه به اتاق میرود و بعد برملا کردن نقشه دیواره پشت تخت را شکسته و وارد مکانی که شاهزاده در ان طلسم شده میشود داهاکا در زمان حال نابود شده و در زمان گذشته هنوز زنده است شاهزاده بعد شکست دادن ملکه به این ظلم پایان میدهد و داهاکا در دو زمان نابود میشود. این نسخه از سری شاهزاده ایرانی را میتوان یکی از بهترین نسخهها دانست.
بازی Prince of Persia: The Two Thrones
سال انتشار: 2005
میانگین نمرات منتقدین: 85
بازی شاهزاده ایرانی نسخه دو سریر یک بازی ویدئویی در سبک اکشن ماجرایی، سکوبازی است که توسط یوبیسافت مونترال تولید شده است و در دسامبر 2005 برای پلیاستیشن تو، ایکسباکس، گیمکیوب و مایکروسافت ویندوز منتشر شد و سپس یک نسخه سازگارشده از آن بر روی وی و پلی استیشن همراه ( PSP ) عرضه شد. این بازی ادامه بازی شاهزاده ایرانی: در قلمرو جنگجویان است.
نسخه بعدی بازی با نام دو تخت پادشاهی یا دو سریره در سال 2005 منتشر شد. بازی گرافیک بهتری را به نمایش گذاشت و نوع مبارزات تغییر کرد و به سیستم دکمه زنی هم در برخی جاها مبدل شد. پرنس یک حالت دو گانگی در اثر برخورد شن ها به وی پیدا کرده بود و به پرنس سیاه نیز تغییر میکرد. بخش درشکه سواری بازی و برگشتن به بابل و طراحی این شهر از نکات خوب بازی بود. موسیقی بازی هم زیبا و طراحی کاخ بابل که آمیزه ای از رنگ بندیهای تند و ملایم,سفید و قرمز بود نیز از نکات خوب بازی بود. پرنسی که حال پخته تر شده بود. میانگین نمرات بازی 85 بود که دو نمره ای از نسخه قبلی بالاتر رفت ولی باز هم به محبوبیت و قدرت نسخه اول نرسید.
داستان این نسخه از سری بازی های شاهزاده ایرانی از این قرار است که، کایلینا (ملکه زمان) را با خود همراه کرده و در حال بازگشت به شهر بابل است. ولی وقتی میرسند که شهر در حال سوختن است. ناگهان سربازانی به سمت آنها تیراندازی میکنند. کشتی از بین میرود و آن دو از هم جدا میشوند. سربازان، کایلینا را با خود میبرند و شاهزاده هم به دنبال آنها میرود و در پشت بام قصر او را پیدا میکند که توسط وزیر اسیر شدهاست. در آنجا شاهزاده میفهمد که در جزیره زمان را به عقب برگردانده و پدرش، وزیر و بقیه همه زنده شدهاند. آنجا شاهزاده با زنجیر یکی از افراد وزیر زخمی میشود. وزیر کایلینا را با خنجر زمان میکشد و روحش را به شن تبدیل میکند و خودش هم به موجود قدرتمندی تبدیل میشود که ناگهان زمین میلرزد و شاهزاده همراه با خنجر سقوط میکند.
مدتی بعد از سقوط صدایی از درونش میشنود که او را بیدار میکرد. آن صدا، صدای نفس پلید شاهزاده بود که میخواست به وسیلهٔ شاهزاده، ایران را به نابودی بکشاند. تکههای زنجیری که در بازوی شاهزاده فرو رفته بودند به او قدرت خارقالعادهای میدادند. او میتوانست به یک هیولای شنی تبدیل شود. پس از مدتی به حالت عادی باز میگردد و در راه چندین بار تبدیل میشود. همچنین در راه فرح را نیز پیدا میکند، ولی فرح او را نمیشناسد و سپس با هم به سمت قصر راه میافتند و پس از چندی اتفاقات شاهزاده به آخرین طبقه برج بابل میرسد. میبیند وزیر هم فرح را اسیر گرفتهاست و آخر شاهزاده خنجر را در قلب ویزیر فرو میکند وزیر نابود میشود. سپس روح کالینا آمده و خنجر را با خود میبرد. بعد آن هم شاهزاده نفس پلید خود را شکست داده و با فرح زندگی را از سر میگیرد.
بازی Prince of Persia 2008
سال انتشار: 2008
میانگین نمرات منتقدین: 82
روایت بازی شاهزاده ایرانی 2008 و همچنین برخی از جنبههای دیگر از آیین باستانی زرتشت الهام گرفته شدهاند. گیمپلی بازی بر اساس گفته سازندگان، «نقاط اوج» تمام نسخههای قبلی را در خود گنجانده است و ترکیب متعادلی از آکروباسی، مبارزه و حل معما محسوب میشود. دنیای این نسخه از سری شاهزاده ایرانی به شکل Open World (دنیای باز) طراحی شده است و بازیکنها قادرند هر لحظه که بخواهند در به هر نقطه از دنیای وسیع بازی بروند و از این جهت نحوه پیشروی در داستان بازی نیز تا حدودی در اختیار افرادی است که آن را تجربه میکنند. علاوه بر تمام اینها یکی از ویژگیهای دیگر این نسخه آن است که قهرمان بازی در طول آن «نمیمیرد»؛ به این معنی که وقتی دشمنی او را تا سر حد مرگ میرساند اریکا ظاهر شده و او را از مرگ نجات میدهد و در این مورد محدودیتی نیز وجود ندارد.
این بازی همان جهان مجموعه شاهزاده پارس را دارد اما ادامه داستان نسخههای قبل نیست. داستان بازی با شاهزاده پارسی جدیدی شروع میشود، یک آواره، یک ولگرد، که با الاغی مملو از گنج که از قمار قبلیاش به دست آوردهاست به خانه باز میگردد، اما ناگهان گرفتار طوفان شنی شدید میشود. مکانیزم گیمپلی دچار تحولی اساسی شده و شاهزاده در این بازی همراه با شخصیتی به نام الیک اوارد ماجرایی کاملاً جدید و بی ارتباط با سه گانهٔ شنهای زمان میشود.اما بعد از اتمام سه گانه شاهزاده در سال 2005 تا سال 2008 خبری از ساخت نسخه جدید نبود زیرا یوبی سافت اعلام کرده بود تیم نیازی به استراحت دارد و باید ریکاوری کند!
سال 2008 بازی شاهزاده پارسی وارد فاز جدیدی شد! بازی داستانی برای مبارزه با خدای خوبی و بدی پیدا کرد. شخصیت زنی همراه شما در بازی بود که تکیه کلامهای فارسی نیز داشت! گرافیک بازی به شکل جدیدی تغییر پیدا کرده بود و حقیقتا گرافیک هنری بازی چیزی جز عالی و زیبا نمیشد گفت! موسیقی بازی از فاز عربی بودن به سمت شرقی و ایرانی بودن سوق پیدا کرده بود. طراحی مراحل بسیار زیبا شده بود و منتقدین نیز استقبال خوبی از بازی به عمل آوردند.
ماجرا در کل از این قرار بوده که دو برادر به جنگ با اهریمن میروند و در نهایت یکی از آنها آن (تاریکی و بدی) را درون درختی با نام درخت زندگی محبوس میکند اما پس از 200 سال نگهبانان درخت کم کم از بین میروند و خلاصه اهریمن نجات پیدا میکند و آزاد میشود و حال این پرنس الاغ سوار ما که در بیابان تک و تنها نیز بوده است باید با اهریمن مبارزه کند و آن را شکست دهد. در نهایت منطقه به منقطه باغی که در آن وارد شده اید را پاکسازی میکنید و در نهایت هم اهریمن را شکست میدهید.
میانگین نمرات بازی شاهزاده ایرانی 82 بود که نسبت به سه گانه قبلی کمی کمتر بود ولی کماکان راضی کننده بود.یوبی سافت پس از آخرین نسخه (دو سریر) به مدت سه سال این سری را به سکوت برد و در نهایت اثری کاملا متفاوت به بازار عرضه کرد. طرفداران بر این بازی خرده گرفتند و آن را محکوم کردند. اما نکته جالب این است که بازی حاضر، بیش از بقیه به جو و ریشههای پارسی نزدیک بود و باید آن را پارسیترین نسخه کل سری دانست. داستان بازی به ارتباط اهورا مزدا و اهریمن میپرداخت و اینکه سرنوشت آنها چطور به درخت زندگی گره خورده است.
شاهزاده در طول بازی با دختری به نام الیکا برخورد میکرد و این دو در کنار یکدیگر، نیکی را به سرزمین پارس بازمیگرداندند. اگرچه ظاهر شاهزاده و چشمان آبی او چندان با ریشههای پارسی جور در نمیآمد اما در نقطه مقابل، شخصیت الیکا چه در ظاهر و چه در ادای بعضی کلمات بهصورت فارسی، ایرانی از آب درآمده بود. سازندگان برای بخش مبارزات، به ریشههای سری بازگشته و از مبارزات یک نفره و رودررو استفاده کرده بودند. یکی از بزرگترین ایرادات وارده به این بازی، نمردن شاهزاده بود؛ به گونهای که خیال گیمر از این بابت راحت میشد و دیگر استرس شکست خوردن وجود نداشت.
پس از این بازی، تنها یک عنوان اصلی دیگر بهنام «شنهای فراموش شده» عرضه شد که در حد نسخههای ذکر شده نبود و پس از آن دیگر خبری از این فرنچایز محبوب نشد. امیدواریم که در سال جاری، اخبار خوبی را از این سری محبوب بشنویم.
در ابتدا یک ولگرد در داخل طوفان شن حرکت میکند و فریاد میزند: فرح! که با آن فرح در سریهای قبلی کاملاً متفاوت است. او از بالای صخرهای سقوط میکند و در پایین دختری به نام الیکا را پیدا میکند. الیکا از او میپرسد که فرح کیست. او هم میگوید که فرح نام الاغش است. بعد الیکا فرار میکند و پسر هم به دنبالش راه میافتد و در راه جلوی چند تا از سربازانی را که میخواستند الیکا را دستگیر کننند میگیرد. سپس با الیکا به معبدی که زیر درخت بسیار بزرگی قرار دارد میرود. معلوم میشود که آنها سربازان پدر الیکا بودند. سپس آن پسر با پدر الیکا میجنگد و او را هم شکست میدهد. بعد پدر الیکا درختی را که در آنجا بود از بین میبرد و تمام سرزمینها را تاریکی فرا میگیرد و خودش هم با سربازانش فرار میکند.
پسر از الیکا میپرسد که چه اتفاقی افتادهاست. الیکا میگوید که سرنوشت او و درخت حیات در مقابل هم هستند و اگر او زنده بماند درخت از بین میرود و مردم هم نابود میشوند و اگر او بمیرد درخت و مردم زنده میمانند. پدرش هم میخواست درخت را نابود کند تا دخترش زنده بماند ولی او میخواست برای مردمش بمیرد. الیکا میگوید برای اینکه درخت دوباره زنده شود باید تمام زمینهای پر برکت را که 25 عدد هستند دوباره زنده کنند. آنها راه میافتند و در راه با دشمنان مختلفی رو به رو میشوند و همه را از سر راه برمیدارند.
سرانجام درخت را دوباره زنده میکنند و تاریکی از میان میرود اما الیکا که به نابودی درخت وابسته بود میمیرد.فرمانروای تاریکی که میخواست دوباره برگردد میگوید که اگر چهار درختی را که در بیرون از معبد هستند از بین ببرد الیکا دوباره زنده میشود. پسر هم که از ابتدا عاشق الیکا شده بود گولش را میخورد. الیکا زنده میشود ولی دوباره تاریکی باز میگردد. پسر الیکا را در آغوش میگیرد و در حالی که همه چیز در حال نابودی است به مقصدی نامعلوم حرکت میکند و بازی تمام میشود. به همین دلیل است که این بازی نا امید کنندهترین بازی این سری از دید طرفداران نام گرفت.
بازی Prince of Persia: The Forgotten Sands
سال انتشار: 2010
میانگین نمرات منتقدین: 74
این بازی که وقایع آن با نسخه دیگر سری با نام Prince of Persia: The Sands of Time ( بازی شاهزاده ایرانی شنهای زمان ) گره خورده است، توسط شرکت بازیسازی Ubisoft ساخته و منتشر شد. به طور دقیقتر، وقایع بازی شاهزاده ایرانی شنهای فراموش شده در بازه زمانی هفت ساله بین بازی شاهزاده ایرانی شنهای زمان و بازی شاهزاده ایرانی جنگجوی درون اتفاق میافتند. پرنس به دستور پدرش به سوی شهر آزاد پیش برادرش میرود تا با تجربه تر و جنگاورتر شود. او میبیند برادرش سلیمان برای نبرد با دشمن قصد دارد شنها را آزاد کند و خلاصه پرنس میرود تا جلویش را بگیرد ولی موفق نمیشود و در نهایت سلیمان کشته میشود و پرنس انتقام وی را از راتاش میگیرد. البته یکسری دی ال سیها و آپدیت نیز منتشر شد که کمبودها را جبران، غول ها و مراحل جدیدی را نیز اضافه کردند. منتقدان نیز امتیاز 65 را برای نسخه از بازی شاهزاده ایرانی در نظر گرفتند.
موتوراستفاده شده در توسعه این بازی، موتور توسعه دهنده سری اساسینز کرید یعنی Anvil Engine بود که نتوانست خیلی راضی کننده باشد. طراحی چهره خود پرنس از نکات خیلی خوب بازی بود. گیم پلی، سرعت کمتری نسبت به دو نسخه آخر سه گانه داشت و امتیازات کمتری را نیز از منتقدین دریافت کرد. بخش گرافیک بازی نیز همچنین! امتیاز نسخه آخر در کمال ناباوری برای کنسول نینتندو 77 بود که متاسفانه جالب از آب در نیامد. شاید یوبیسافت تصورش بر این بود که تیم سازنده و سری شاهزاده ایرانی نیاز به استراحت دارند.
با آزاد شدن ارتش وحشتناک، تمام افرادی که در شهر حضور داشتند به مجسمه شنی تبدیل شدند و تنها شاهزاده و مالک که نوعی مدال به آنها رسیده بود جان سالم به در بردند و از هم جدا شدند. شاهزاده در محل مرموزی، جنی از نژاد مارید به نام راضیه را میبیند. راضیه به او میگوید که اگر مدالها را به هم بچسباند، راتاش (فرمانده ارتش شیطانی) و تمام ارتش از بین خواهند رفت. شاهزاده هم به دنبال مالک میگردد، اما وقتی او را پیدا میکند مالک حرف او را باور نمیکند و میگوید که خودش میخواهد آن اهریمن را نابود کند.
ولی وقتی با راتاش روبهرو میشود و راتاش را میکشد توسط روح راتاش تسخیر میشود و راتاش کنترل بدنش را در اختیار میگیرد و شاهزاده طبق گفته ی راضیه به دنبال شمشیر سلیمان میرود و با آن راتاش را نابود میکند و وقتی راتاش نابود شد، مالک زخمی به روی سکوی نبرد پرتاب شد. وقتی شاهزاده میخواست به دنبال کمک برود، مالک گفت که دیگر دیر شده و از طرف من به نزد پدر برو و به او بگو تو پادشاه لایقی هستی که ما را نجات دادی و پس از آن جان خود را از دست داد و شاهزاده نیز شمشیر را به کانه اصلی خود بازگرداند.
در این مطلب سعی کردیم که نگاهی بر سری بازی شاهزاده ایرانی یا پرنس آف پرشیا بیندازیم. نظر شما در رابطه با سری بازی Prince of Persia چیست؟ نظرات خود را میتوانید از طریق کامنتهای سایت با ما در میان بگذارید.
نظر لطف شماست. من هم مثل شما علاقه زیادی به این سری دارم و امیدوارم هرچه زودتر خبر ساخت نسخه ششم قطعی بشه.