اپل قصد دارد از میزان اتکای خود به فروش گوشیهای هوشمند آیفون بکاهد و بر روی سایر محصولات و خدمات تمرکز کند. در این راستا فروش خدمات، تولید محصولات جدید و تغییرات مدیریتی از جمله اقدامات در دست انجام این شرکت است.
براساس گزارش وال استریت ژورنال، اپل با اعمال تغییراتی در سطوح مدیریتی، خود را برای دوران پس از آیفون (Life after iPhone) آماده میکند. هدف از اجرای این برنامه، کاهش وابستگی به آیفون و گوشیهای هوشمند است که در سال جاری فروشی کمتر از آنچه که انتظار میرفت را تجربه کرد. کوپرتینیونشینها قصد دارند سال آینده درآمدی بالغ بر 50 میلیارد دلار را از طریق بخش خدمات به دست آورند. البته این هدف دور از دسترس نخواهد بود. چراکه در سه ماهه مالی که گذشت، این شرکت آمریکایی توانست به درآمد 10.75 میلیارد دلاری برسد. گفتنی است بخش خدمات آن نیز، بخشهایی مانند سرویسهای اپ استور (App Store)، اپل پی (Apple Pay)، اپل کِر (AppleCare)، اپل موزیک (Apple Music) و … را شامل میشود.
خوب است اشاره کنیم غول وال استریت یعنی مورگان استنلی نیز چشمانداز درخشانی را برای بخش خدمات اپل پیشبینی کرده است. وی از احتمال رشد 60 درصدی این بخش از درآمد این کمپانی در طول 5 سال آینده خبر داد. این در حالی است که رقم یاد شده با رشد 85 درصدی گوشیهای آیفون در طی 5 سال گذشته قابل مقایسه است. در این راستا کوپرتینوییها به دنبال راهکارهایی برای افزایش درآمد از طریق فروش خدمات خود خواهند بود. درواقع آنها قصد دارند ماهانه هزینه اشتراک 10 دلاری را برای ارائه سرویس خبری از کاربران دریافت کنند. در حال حاضر بخش یاد شده 360 میلیون کاربر را به خود اختصاص داده است که این شرکت امیدوار است با افزایش کیفیت سرویسها این تعداد را به 500 میلیون نفر تا سال 2020 برساند.
یکی دیگر از برنامههای اپل برای کاهش اتکا به فروش گوشی هوشمند، توسعه سایر محصولات است. درواقع سال گذشته این شرکت بودجه اختصاص یافته به بخش تحقیق را تا 23 درصد افزایش داد و به رقم 14.24 میلیارد دلار رساند. این افزایش بودجه شایعاتی را در زمینه احتمال عرضه عینک واقعیت افزوده اپل در سال 2020 رقم زد. پیش از این، تحلیلگران بر این عقیده بودند که در صورت عرضه عینک واقعیت افزوده، اپل میتواند به موفقیتهای بیشتری از آنچه که با گوشیهای آیفون شاهد بوده است، دست یابد. این محصول احتمالاً در سال 2020 یا 2021 عرضه شود.
در مورد تغییرات بخش مدیریتی اپل، نیز باید بگوییم که دیردر اوبراین (Deirdre O’Brien۷) مدیر منابع انسانی اپل جایگزین آنجلا آهدرندس (Angela Ahrendts) مدیر بخش خردهفروشی گردید. از طرفی مدیر بخش اجرایی سیری یعنی بیل استاسیور (Bill Stasior) نیز از سمتش برکنار شد و سرپرست تیم هوش مصنوعی یعنی جان جیاناندرا (John Giannandrea) نیز به تیم مدیران اجرایی شرکت اضافه گردید. این در حالی است که 200 نفر از کارکنان بخش خودروی خودران این شرکت نیز تعدیل شدند.
کلام آخر
همه این تغییرات نشانههایی از این هستند که اپل استراتژیهای جدیدی را برای زندگی پس از آیفون در راستای کاهش اتکای درآمدی خود به گوشیهای هوشمند در سر دارد. با این حساب باید ببینیم که نتیجه اجرای این تغییرات استراتژیک چه خواهد بود. با ما در بخش نظرات پلازا همراه باشید.