کمپانی آلمانی بی ام و (BMW) با معرفی بی ام و i8 رودستر از یک خودروی پلاگین هیبریدی و منحصر به فرد رونمایی کرده است. این خودرو با ظاهری جنگجو و خشن، قابلیتها و امکانات زیادی را با خود یدک میکشد.
کمپانی بی ام و آلمان از شرکتهای بنام و معتبر خودروسازی جهان است که در سالهای اخیر با معرفی و تولید بی ام و i8 رودستر توجه همه را به سوی خود جلب کرده است. از آن زمان تاکنون این نارنجی متالیک تمامی سوالات و نظرات را به خود اختصاص داده و هر کجا که میروید عکسهایی از آن را مشاهده میکنید. نکتهای که در ارتباط با این خودروی علمی – تخیلی، ممکن است همه را در جای خود میخکوب کند، این است که این خودرو با ظاهری جنگجو و وحشی، از نوع هیبرید است.
درست همانند کوپه که برای 5 سال متمادی در حال فروش است، بی ام و i8 رودستر نیز یک خودروی جذاب است. آیا بی ام و i8 رودستر یک خودروی پلاگین هیبریدی با عملکرد فوق العاده و ظاهری شیک است؟ باید بگوییم که چیزی فراتر از اینها است.
آنچه در این مقاله میخوانید:
بررسی خودروی بی ام و i8 رودستر
پیشرانه قدرتمند
در این حالت، بی ام و i8 رودستر در عرض 4.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست خواهد یافت. البته این خودرو چیز ناچیزی حدود 0.2 ثانیه نسبت به مدل کوپه خود کندتر است که به دلیل وزن بیشتر آن است. خوب است بدانید که رودستر 60 کیلوگرم بیشتر از کوپه وزن دارد. بله درست است که این خودروهای گران قیمت از سرعت بیشتری نسبت به i8 برخوردار هستند، اما در عین حال از وجود پلاگین هیبریدی هم بی بهرهاند.
مهمترین مشخصه فنی i8، پک باتری لیتیوم یونی 11.6 کیلووات ساعتی است که میتواند به کمک انواع شارژر سطح دو در عرض 3 ساعت به طور کامل شارژ شود. به گزارش پایگاه خبری EPA، با این میزان از انرژی، بی ام و i8 رودستر در حالت تمام الکتریکی، قادر است 28 کیلومتر را طی کند.
این رودستر آلمانی تبار درست همانند یک خودروی الکتریکی، بدون ایجاد سروصدا در اطراف شهر پرسه میزند. با این وجود، شتاب خودرو آنقدرها هم بالا نیست، هر چند واکنش اگزوز و گشتاور بالا سرعت خوبی را رقم میزند.
اما حداکثر سرعت این رودستر در حالت تمام الکتریک و در ماکسیمم حالت رانندگی eDrive به ۲۴۹ کیلومتر در ساعت محدود شده است. گزینه انتخابی دیگر در این آلمانی فوق العاده، حالت اتوماتیک است، جایی که کامپیوتر تصمیم میگیرد از کدام منبع انرژی استفاده کند. با این حال عدم ایجاد صدای مزاحم در حین رانندگی و همچنین عدم تولید آلایندگی (Zero-emissions Driving) از مزیتهای بزرگ i8 نسبت به سایر خودروها است.
در حالت eDrive خودکار، سیستم کامپیوتری BMW از موتور بنزینی به صورت مرتب استفاده میکند. این موتور سه سیلندر صدای چندانی تولید نخواهد کرد. این در حالی است که موتور بنزینی به شما اجازه میدهد در صورت تمام شدن شارژ باتری و نداشتن فرصت کافی برای شارژ مجدد، همانند سایر خودروهای پلاگین هیبریدی به مسیر خود ادامه دهید.
عملکرد موتور الکتریکی
بهترین راه برای داشتن عملکرد مناسب و مهیج این است که وضعیت i8 را در حالت ورزشی یا همان اسپورت قرار دهید. خوب است بدانید که در کنار کمک فنرهای انعطاف پذیر و تراتل قدرتمند موتور، حالت ورزشی از پیشرانه در حد جوشیدن برای دست یافتن به بالاترین عملکرد خودرو کار میکشد. مطمئنا شتاب 4.4 ثانیهای صفر تا 100 خودروی بی ام و i8 رودستر جزو استانداردهای سال 2018 نیست و توجه داشته باشید که هنگام نزدیک شدن به سرعت بزرگراه، قدرت افت میکند. اما با کمک بزرگی که گشتاور الکتریکی به i8 میکند، این خودرو میتواند پا را فراتر از خودروهای هموزن خود بگذارد. قاعدتا استفاده از حالت ورزشی به سود و منفعت راننده نخواهد بود و تنها جنبه هیجانی دارد.
طراحی مفهومی خودرو
خودروی بی ام و i8 رودستر به همان اندازه که برای رانندگی جذاب است از ظاهر زیبا و ساختارشکنی هم بهره میبرد. این آلمانی فوق العاده زیبا با ساختاری از نوع فیبر کربن، بخشهایی از اشکال خشن را با خود یدک میکشد؛ همانند شیارهای روی بخش پشتی خودرو که هوا را در اطراف بدنه خودرو بخش میکند و عملکردی از نوع آئرودینامیک دارند. i8 خودرویی پهن با چرخهای 20 اینچی در انتهای هر گوشه خودرو است. اگر دماغه و جلوی این خودرو را تحسین میکنید، باید منتظر بخش پشتی آن باشید، جایی که کانالهای هوا و چراغهای عقب حکاکی شده و همینطور وروردی هوای غول پیکر آشکار میشوند.بخش دیگر i8 سقف کانورتیبل آن است که میتواند در سرعتی بالای 50 کیلومتر در ساعت، در عرض 16 ثانیه باز یا بسته شود. یکی از مشکلات مهم این خودرو این است که پنجرههای جانبی به طور کامل پایین نمیآیند، بنابراین کمی از شیشه همیشه در بالا قابل مشاهده است، که در هنگام رانندگی با این آلمانی، عجیب به نظر میرسد.
به علاوه پنجره شیشهای در انتهای خودرو قرار گرفته که نقش مسدود کننده باد را برعهده دارد. مکان قرارگیری دکمه این مسدودکننده بسیار مهم است زیرا در صورت عدم استفاده از این بلاکر، ضعف خودور در بزرگراه مشهود خواهد بود. این مسدود کنندههای باد یا هوا نقاط کوری را به وجود میآورند که دید راننده را مسدود میکنند. بدون داشتن سنسور نقطه کور، بهتر است قبل از هر کاری ایتدا بغلهای خودرو را بررسی کنید تا خودروی دیگر در آن نزدیکی حضور نداشته باشد.
فناوری به کار رفته در فضای داخلی خودرو
اگر طراحی این خودرو به راحتی اجازه وارد شدن و نشستن به i8 را بدهند، پایههای بلند و پهنی که از پلاستیکهای تقویت شده فیبر کربن (CFRP) ساخته شدهاند، برای ورود به خودرو اندکی شما را با مشکل مواجه میسازند، به خصوص به دلیل قرار گرفتن دورتر جعبه پدال در زیر فرمان که بنابراین صندلی راننده همیشه جلوتر است. همه چیز وقتی که سقف باز باشد راحتتر به نظر میرسد.
طراحی کابین عمدتا از سایر مدلهای BMW الهام گرفته شده است، اما در این مورد با روکش صندلیها و دوختهایی به رنگ نارنجی و همچنین مواد به کار رفته از فیبر کربن در ظاهر خودرو مواجه هستیم. در حالی که مدل کوپه i8 از صندلیهای عقب هم بهرهمند است، در نسخه رودستر این صندلیها حذف شده و تنها فضای کوچکی حدود 0.1 متر مکعب در پشت صندلی جلو وجود دارد. صندوق عقب خودرو نیز حجمی برابر 0.13 متر مکعب داشته و برای قرار دادن کیفها و کولههای نسبتا سبک کافی میباشد.
در بالای داشبورد i8 نیز صفحه نمایش لمسی 8.8 اینچی iDrive وجود دارد. به کمک این صفحه نمایش میتوانید با انگشتان خود روی نقشه زوم کنید، اما آسانترین راه، استفاده از کنسول تعبیه شده در خودرو برای کنترل این سیستم است. به علاوه دکمههای میانبری نیز برای دسترسی سریع به منو تعبیه شده است. با استفاده از این صفحه نمایش قادر خواهید بود گوشی موبایل خود را از طریق بلوتوث به دستگاه متصل کرده و به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید و یا تماس تلفنی برقرار کنید. بسیاری از قابلیتهای دیگر نظیر سیستم پارک، نرم افزار پیش بینی وضع هوا و قابلیت اتصال USB را میتوانید در این خودرو تجربه کنید. در کنار همه اینها، به منوهایی برای نظارت و بهینه سازی برنامه شارژ i8 هم دسترسی خواهید داشت.
این خودروی فوق العاده از اپل کارپلی (Apple CarPlay) هم پشتیبانی میکند و به یک خودروی مبتنی بر تکنولوژی تلفن هوشمند در سال 2019 تبدیل شده است. استفاده از سیستم کارپلی در سال اول به صورت رایگان خواهد بود اما در سالهای بعدی با پرداخت هزینهای معادل 80 دلار در دسترس شما قرار خواهد گرفت. این استراتژی قیمتگذاری برای این برنامه کمی غیرمنصفانه است، به خصوص با توجه به این که خودروهای بسیار ارزان قیمتی مانند هوندا فیت، استفاده از کارپلی را به صورت رایگان در اختیار مشتریان خود قرار میدهند. لازم به ذکر است که پیش از این، BMW با دریافت هزینه یک باره 300 دلار، مشتریان خود را از وجود سیستم کارپلی بهرهمند میساخت.
در این رودستر اندروید اتو پشتیبانی نمیشود و برخلاف سایر خوردروهای BMW، نسخه i8 رودستر قابلیت هاتاسپات وایفای و شارژ بیسیم را ارائه نمیدهد و تنها یک پورت USB وجود دارد که میتوانید به کمک آن سایر دستگاهها را به آن متصل کنید.
با توجه به فناوری ایمنی در i8، این خودرو به سنسور هشدار تصادف و ترمز، سنسور پارکینگ و فناوری ایمنی تشخیص 360 درجه مجهز شده است. تکنولوژیهای پیشرفته دیگر نظیر سیستم کمکی رانندگی بین خطوط، کروز کنترل و … در منوی رودستر به چشم نمیخورند.
در این خودرو شاهد یک صفحه نمایش تمام رنگی خواهید بود که میزان شارژ باتری را نشان میدهد و یک مصرف سنج دارد که اعلام میکند باتری در حال مصرف بوده یا در حال شارژ شدن است. اگر به به حالت اسپورت / ورزشی تغییر وضعیت دهید، خواهید دید که سرعت سنج به رنگ نارنجی تغییر رنگ خواهد داد. در این قسمت اطلاعات سرعت و ناوبری را دریافت خواهید کرد.
جذابیت خاص و ساختارشکن
قیمت گذاری رودستر از 163 هزار و 300 دلار شروع میشود، البته لازم به ذکر است که این مبلغ شامل هزینه آپشنهای اضافی نیست. این مبلغ 15 هزار و 800 دلار بیشتر از مدل کوپه است. شایان ذکر است که خودروهایی با قابلیتهای بیشتر و در عین حال هزینه کمتر نسبت به i8 هم وجود دارند.
شاید بزرگترین تفاوت قیمتی بی ام و i8 رودستر، منحصر به فرد بودن آن است. مطمئنا این نگرش در ارتباط با طراحی ظاهری i8 صدق میکند چرا که با نگاه کردن به خودرو، تصور میکنید که i8 از آینده آمده است و متعلق به زمان حال نیست. به علاوه این تنها خودروی پلاگین هیبریدی در کلاس خود است. در واقع جذابیت این خودرو نشان میدهد که مشابه هیج خودروی دیگری در جاده نیست و بیهمتاست.بخش بزرگ و جذاب دیگر در ارتباط با این خودرو این است که i8 رودستر خودروی آینده است. این خودرو به ما یادآوری میکند که خودروهای پرفورمنس آینده چگونه خواهند بود. ساختار سبک و پیشرانه قدرتمند الکتریکی در آینده به صورت معمول مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مطمئنا شما میتوانید i8 رودستر را متفاوت بدانید زیرا کاهش کارایی آن در مقایسه با رقبای هم قیمتش و راندمان الکتریکی بالا میتواند خوب باشد اما عالی نیست. یا میتوانید این خودروی هیجانانگیز را به دلیل منحصربهفرد بودن و بهرهمندی از خصیصههای مثبت دیگر تحسین کنید. با در بر داشتن ویژگیهایی نظیر رانندگی بدون آلایندگی، استایل فوق العاده و ایجاد رانندگی سرگرم کننده و سالم، بی ام و i8 رودستر یک برنده است.
کلام آخر
نظر شما در ارتباط با بی ام و i8 رودستر چیست؟ آیا این خودروی آلمانی تبار با قیمت نسبتا بالا میتواند آنطور که باید پاسخگوی نیازهای مشتریان خود باشد؟