گزارشهای منتشر شده نشان میدهند که فروشگاه نرم افزاری اپل یعنی اپ استور در سال 2018 موفق شده است که 88 درصد درآمد بیشتری نسبت به رقیب خود یعنی گوگل پلی استور کسب کند.
اخیرا فروش جهانی گوشیهای هوشمند کاهش یافته و محققان بازار انتظار دارند این وضعیت حتی بدتر نیز شود. فروشندگان نیز همچنان قادر به جذب سریعتر مشتریان برای خرید گوشیهای موبایل ارتقا یافته خود نیستند. با این وجود، بخشهای خاصی از صنعت تلفن همراه تقریباً هیچ علائمی از کاهش سرعت در رشد و کسب درآمد را نشان نمیدهند.
برای نمونه، فروش گوشیهای هوشمند و تبلتهای گیمینگ در آمریکای شمالی در حال افزایش است، در حالی که مطابق با پیش بینیهای جدید سنسور تاور (Sensor Tower)، فروش جهانی اپلیکیشنهای موبایل با جهشی قابل توجه روبرو بوده است و رشد 22.7 درصدی سال به سال تجربه میکند و در سال 2018، مجموع درآمدهای دو فروشگاه نرم افزاری اپ استور و گوگل پلی استور برابر با 71.3 میلیارد دلار بوده است.
اپل به طور قابل ملاحظهای به کسب درآمد از پلتفرم توزیع دیجیتال iOS یعنی اپ استور ادامه میدهد و از همتای خود برای سیستم عامل اندروید یعنی فروشگاه گوگل پلی استور سود به مراتب بیشتری را کسب کرده است؛ حتی با وجود این که اپلیکیشنها و بازیهای موجود در فروشگاه گوگل از تعداد دانلود بالاتری برخوردارند.
درآمد انبوه 46.6 میلیارد دلاری کسب شده توسط عناوین اپ استور در سال گذشته به طور عجیبی 88 درصد بالاتر از درآمد کسب شده گوگل پلی استور است، همچنین نشان دهنده رشد 20.4 درصدی از درآمد سال 2017 فروشگاه اینترنتی نرم افزاری اپ استور اپل است.
باور داشته باشید یا نداشته باشید، تعداد اپلیکیشنهایی که برای بار اول از فروشگاه گوگل پلی استور نصب میشوند از معیار مشابه اپ استور 160 درصد بیشتر است، اگر چه واضح است که مقدار قابل توجهی از آن 75.7 میلیارد تعداد نصبهای صورت گرفته شده در اندروید مربوط به عناوین رایگان و بازیهای free-to-play بوده است.
قطعاً گوگل میتواند درباره نرخ رشد فروشگاه پلی استور خود در هر دو زمینه درآمد زایی و اولین نصب اپلیکیشنها خوشحال باشد. این مقدار برای گوگل، به ترتیب 27.3 و 13 درصد بوده است در حالی که همین ارقام برای اپل، به ترتیب 20.4 و 6.6 درصد بودهاند.
در حالی که این امر به وضوح منجر به رشد کلی درآمد و دانلود اپلیکیشنهای همراه شده است، اما در واقع در مقایسه با سودهای کسب شده بین سالهای 2016 و 2017، شاهد کاهش بودهایم.
کلام آخر
جالب است به این نکته نیز اشاره شود که اگرچه درآمد و دانلود بازیهای موبایل در سال 2018 افزایش یافتهاند، اما دسته بازیها قطعه کوچکتری در نمودار دایرهای کل درآمد را نسبت به سال قبل به خود اختصاص داده است. امسال 77 درصد از درآمد کل این دو فروشگاه از بازیها به دست آمده است، در حالی که این رقم برای سال قبل مقدار 82 درصد بوده است. دلیل این امر توجه بیشتر اپل و گوگل به درآمدزایی از اپلیکیشنهای غیر بازی است. نظرات خود را در پلازا با ما به اشتراک بگذارید.