اپل روز گذشته با اعتراف به فروش کمتر از انتظار گوشیهای آیفون 2018 اعلام کرد که درآمد مورد انتظار فروش آیفون در سه ماهه نخست 2019 را کاهش میدهد.
این کمپانی عملا درآمد پیشبینی شده و مورد انتظار خود در نیمه نخست سال 2019 در دستورالعمل درآمدی را از بازه 89 تا 93 میلیارد دلار به 84 میلیارد دلار کاهش داده است. کوپرتینوییها درآمد خود در نیمه نخست سال 2018 را 88.3 میلیارد دلار پیش بینی کرده بودند. در ادامه بخشهای مهمی از نامه این شرکت در رابطه با فروش پایین گوشیهای آیفون 2018 را آوردهایم.
درآمد و سود پایینتر از انتظار آیفون بخصوص در چین باعث کسری درآمدی در دستورالعمل مالی و افت درآمد سالانه بسیار بالا برای اپل شده است. درحقیقت به غیر از آیفونها، سایر محصولات اپل از جمله سرویسها، مک بوکها، آیپدها (iPad)، پوشیدنیها و تجهیزات جانبی اپل در مجموع رشد 19 درصدی سالانه داشتند.
درحالیکه چین و سایر بازارهای نوظهور عامل اصلی کاهش درآمد سالانه آیفونها به شمار میآیند، ارتقای آیفونها در بازار برخی کشورهای پیشرفته نیز آن چنان که ما فکر میکردیم قدرتمند نبوده است. هرچند چالشهای اقتصاد کلان در برخی بازارها عامل اصلی به وجود آمدن روند نزولی فروش آیفونها هستند، با این حال معتقدیم که عوامل گسترده دیگری هم وجود دارند که روی بازده فروش آیفونها تاثیر داشتهاند از جمله کنار آمدن مصرف کنندهها با سوبسید کمتر حاملها، بالارفتن قیمت دلار آمریکا، و سود بردن برخی از مشتریان از کاهش قیمت محسوس با تعویض باتری آیفونها.
البته که عوامل بیشماری بر فروش شرکتهای حاضر در عرصه فروش جهانی همچون اپل تاثیر میگذارند. البته یکی از عواملی که در نامه سرگشاده کوپرتینوییها از قلم افتاده است قیمت آیفونها بود. این کمپانی حتی «کاهش قیمت محسوس تعویض باتریهای آیفون» را یکی از عوامل کاهش فروش این محصولات عنوان کرد.
کمپانی اپل بازار چین را اولین و مهمترین عامل لزوم اصلاح و تجدیدنظر در دستورالعمل خود عنوان میکند. جدای از نشانههای افول اقتصاد چین که به آن اشاره شده است، آنها برای باقی ماندن در بازار چین باید با رقبای سرسختتری همچون هواوی، اوپو، ویوو و شیائومی رقابت کند. با توجه به نرخ قیمتی بسیار بالاتر آیفونها، مصرف کننده چینی ترجیح میدهد سراغ گوشی با قیمت بهتر و اقتصادیتر برود.
البته این تمام ماجرا نیست. علیرغم آنکه فروش گوشیهای آیفون 2018 نسبت به سالهای گذشته امیدوارکننده نیست، اما درآمد فروش سایر محصولات این کمپانی روند صعودی داشت. اپل درآمد فروش سایر محصولات این شرکت را بهترین درآمد کسب شده طی این سالها عنوان میکند. این روند فروش خوب شامل اپل موزیک (Apple Music) و آیکلود، افزایش محبوبیت اپل واچ (Apple Watch) و کامپیوترهای این کمپانی میشود.
بهترین درآمد فروش محصولات اپل طی این سالها متعلق به سرویسها، پوشیدنیها و مکبوکها است.
درآمد سه ماهه حاصل از سرویسهای اپل به بیش از 10.8 میلیارد دلار رسیده و همچنان روند صعودی را نشان میدهد. به نظر میرسد که هدف دوبرابر کردن اندازه این کسب و کار بین سالهای 2016 تا 2020 در حال محقق شدن باشد.
فروش سالانه پوشیدنیهای این شرکت نزدیک به 50 درصد رشد داشته است. اپل واچ و ایرپاد (AirPod) در زمان تعطیلات فروش خوبی داشتند. عرضه مک بوک ایر (MacBook Air) و مک مینی (Mac mini) درآمد فروش سالانه مک را افزایش دادند. عرضه آیپد پرو (iPad Pro) جدید نیز درآمد فروش سالانه آیپدها را دوبرابر کرده است.
قطعا 2018 سال پرفروشی برای اهالی کوپرتینو نبود. این شرکت باید رویکرد قیمتی جدید برای تولید آیفونها در سال 2019 بیابد تا در بازار رقابت با سازندگان چینی پیروز میدان شود.