بر اساس آمار سال 2018 تعداد توسعه دهندگانی که برای اولین بار اپلیکیشین آنها به درآمد یک میلیون دلاری رسیده، در اپ استور دو برابر گوگل پلی بوده است.
یکی از مواردی که بارها به آن تاکید میشود این است که با وجود آنکه گوگل پلی فروشگاهی بسیار بزرگتر از اپ استور است و همچنین مخاطبین بسیار بیشتری نیز دارد اما همچنان این فروشگاه اپل است که دوبرابر آن درآمد دارد. به نظر میرسد این برتری نه تنها در آمار فروش بلکه در آمار کسانی که برای اولین بار از طریق انتشار یک اپلیکیشین به درآمد میلیون دلاری میرسند هم وجود دارد.
براساس گزارش شرکت Sensor Tower در سال 2018 تعداد توسعهدهندگانی که اپلیکیشن آنها برای اولین بار به درآمد یک میلیون دلاری رسیده، در گوگل پلی نصف اپ استور بوده است. طبق این گزارش در سال جاری در فروشگاه گوگل 88 توسعهدهنده توانستند برای اولین بار به درآمد 1 میلیون دلاری دست پیدا کنند در حالی که در فروشگاه اپل این تعداد 164 بوده است. این ارقام تقریبا مشابه سال گذشته هستند. تصویر زیر مقایسهای میان آمار سال 2017 و 2018 است.
با وجود اینکه به نظر میرسد اپل همچنان از اپ استور پول بیشتری به جیب بزند اما نکته جالب توجه این است که گوگل در طرف مقابل با سرعت زیادی در حال نزدیک شدن به آن است. فروشگاه اپل سال گذشته 143 توسعهدهده میلیون دلاری داشت و این تعداد با افزایش 15 درصدی در سال 2018 به 164 رسیده است. از طرف دیگر گوگل پلی با افزایش 24 درصدی در آمار مربوط به این حوزه مواجه شده است. این فروشگاه سال گذشته 71 اپ میلیون دلاری داشت. شاید در نگاه اول همچنان اختلاف فاحشی میان این دو وجود داشته باشد اما با توجه به روند رو به رشد گوگل بعید نیست در آینده شاهد رقابت نزدیکی میان این دو کمپانی باشیم.
کلام آخر
بیشتر این توسعهدهندگان در دسته بازیها فعالیت داشتند. اما امسال به نسبت سال گذشته بازیها سهم کمتری داشتند. در این میان تعداد اپلیکیشینهای مربوط به سبک زندگی و سلامت بیشتر از همه افزایش یافته است. با توجه به آمار و ارقام هردوی این فروشگاهها در بهترین دوران خود قرار دارند. آنها مجموعا در سال جاری 113 میلیارد دانلود داشتهاند و کاربران نیز 76 میلیارد دلار در این دو پلتفرم خرج کردهاند. این در حالی است که هنوز سال 2018 به اتمام نرسیده است. با ما در بخش نظرات پلازا همراه باشید.