ایلان ماسک از اولین تونل زیرزمینی بورینگ کمپانی رونمایی کرد

The boring company tunnel / تونل بورینگ کمپانی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هفته گذشته ایلان ماسک بالاخره از تونل مورد انتظاری که بورینگ کمپانی مدت‌ها مشغول ساخت آن بود، در محل دفتر مرکزی این شرکت در کالیفرنیا رونمایی کرد.

دو سال پیش ایلان ماسک آنقدر از ترافیک وحشتناک لس‌ آنجلس عصبانی شده بود که با انتشار توییتی اعلام کرد تونلی زیرزمینی خواهد ساخت تا ترافیک به زیرزمین منتقل شود و مردم دیگر مجبور نباشند وقت خود را در معابر شلوغ این شهر تلف کنند. او که به طور همزمان مدیر عامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس نیز هست قبلا هم به شوخی، ایده‌های عجیبی را در توییتر خود مطرح کرده‌ بود اما این بار کاملا جدی بود و می‌خواست این تونل را بسازد. توییتی که در ابتدا تصور می‌شد شوخی باشد سبب شد ماسک در دسامبر 2016 شرکت جدیدی به نام بورینگ کمپانی (The Boring Company) را تاسیس کند.

او روز سه‌شنبه این هفته از اولین تونل آزمایشی این شرکت که زیر مقر اصلی آن و همچنین اسپیس ایکس قرار گرفته رونمایی کرد. ماسک اطلاعات اندکی را از این تونل و روند ساخت آن منتشر می‌کرد اما در این هفته و در جریان رونمایی رسمی، جزییات زیادی از این تونل را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. این تونل که 2.3 کیلومتر طول و 4.3 متر عرض دارد، به صورت آزمایشی ساخته شده و از زیر شهر هاوتورن در جنوب کالیفرنیا می‌گذرد. هزینه ساخت آن رقمی حول و حوش 10 میلیون دلار برآورد می‌شود و به عنوان محلی برای تحقیق، توسعه و بهبود تونل‌های بورینگ کمپانی استفاده خواهد شد.

The boring company tunnel / تونل شرکت بورینگ

این تونل در ابتدا قرار بود به گونه‌ای ساخته شود که بتواند وسایل نقلیه را با استفاده از دو اسکیت الکتریکی ابداعی این شرکت با سرعتی نزدیک به 241 کیلومتر در ساعت منتقل کند. اما به نظر می‌رسد استفاده از آن‌ها فعلا منتفی شده باشد؛ چرا که تسلایی که برای آزمایش این تونل به کار گرفته شده به چرخ‌هایی متصل است که خودرو را در مسیر یکطرفه تونل نگه می‌دارند. ماسک قبل از آغاز این مراسم تصویری از خودرو تسلا مدل ایکس را در این تونل توییت کرد و گفت هر خودروی برقی خودرانی با صرف هزینه 200 یا 300 دلاری که برای نصب این چرخ‌ها در نظر گرفته شده می‌تواند از این سیستم استفاده کند.

کمپانی بورینگ همچنین تصاویری را منتشر کرده که بر اساس آن می‌توان با استفاده از یک بالابر، خودروها را از تونل به یک پارکینگ یا گاراژ انتقال داد. در این مراسم از میهمانان ویژه‌ای برای تست این تونل دعوت به عمل آمده بود. یکی از خبرنگاران پس از این آزمایش از سواری آزاردهنده مسیر شکایت کرد، اما ماسک در واکنش به این موضوع اعلام کرد که تکان‌های مسیر به دلیل وقت کمی است که تیم سازنده برای آماده‌سازی تونل در اختیار داشته و وقتی این پروژه کاملا به مرحله بهره‌برداری برسد، سواری لذت‌بخشی در اختیار مسافران قرار خواهد داد.

این مراسم در نزدیکی برج قرون وسطی که با الهام از فیلم مونتی پایتون و با استفاده آواری که دستگاه عظیم حفر تونل شرکت بورینگ آن‌ها را خارج کرده برگزار شد. گفته می‌شود کار تخلیه این حجم از خاک 15 درصد هزینه‌های این پروژه را شامل شده است. ماسک می‌گوید آن‌ها به جای آنکه برای تخلیه و انتقال این آوار به محل دیگری هزینه کنند، آن‌ها را به آجر تبدیل کرده و به فروش می‌رسانند. بورینگ کمپانی می‌گوید هزینه چنین کاری برای ساخت هر آجر تنها 10 سنت است و از این طریق هزینه خارج کردن خاک و آوار از داخل تونل جبران می‌شود. علاوه بر این، اینکار سبب صرفه‌جویی بسیار زیادی در هزینه نهایی پروژه نیز می‌شود؛ چرا که این مبلغ قابل قیاس با هزینه‌ای که باید برای انتقال این مواد به محل دیگر صرف شود نیست. به گفته ماسک آن‌ها علاوه بر این قصد دارند این آجرها را به صورت رایگان در اختیار پروژه‌های ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد قرار دهند.

The boring company tunnel / تونل بورینگ کمپانی

تیم سازنده به شوخی اعلام کرده تاریخ اولیه بازگشایی این تونل در 10 دسامبر برای آن‌ها کافی نبوده چراکه باید برای «گری» خانه مخصوص حلزون‌ها را می‌ساختند. ماشین حفر تونل بورینگ کمپانی به خاطر سرعت بسیار پایین خود مورد توجه قرار گرفته و گفته می‌شود سرعت یک حلزون 14 برابر آن باشد. به همین دلیل این شرکت یکی از اهداف اصلی خودش را ساخت دستگاهی عنوان کرده که بتواند این حلزون را شکست دهد اما تا به اینجا به نظر نمی‌رسد آن‌ها در این کار موفق شده باشند. ماسک در جریان کنفرانس مطبوعاتی که پیش از بازگشایی تونل برگزار شده بود در همین باره به خبرنگاران گفت: «در ضمن شکست دادن آن حلزون اصلا کار راحتی نیست و بسیار سخت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.» او در ادامه عنوان کرد با بهبود عملکرد این دستگاه، سرعت حفاری آن 15 برابر مقدار فعلی خواهد شد.

کلام آخر

بورینگ کمپانی همچنین با صندوق توسعه زیرساخت شهر شیکاگو نیز قرارداد همکاری برای ساخت تونل سریع‌السیری برای فرودگاه بین‌المللی اوهار این شهر به امضا رسانده است. در این تونل یک مدل مخصوص تسلا ایکس شاسی بلند بیش از 16 نفر را با استفاده از مکانیزم مشابهی به فرودگاه منتقل می‌کند. قرار است هر 30 ثانیه یک تسلا از ایستگاه خارج شود. گفته می‌شود هزینه استفاده از این سیستم ارزان‌تر از تاکسی‌های اینترنتی خواهد بود. البته این سیستم به شیکاگو محدود نمی‌شود؛ ماسک می‌خواهد این تونل‌ها را در لس‌ آجلس با هدف اتصال قسمت شرقی آن به استادیوم تیم داجر بسازد. او همچنین قصد دارد دو تونل 35 مایلی نیز از واشنگتن به مریلند احداث کند، تخمین زده می‌شود مسافران با استفاده از این تونل در مدت 15 دقیقه به مقصد خود برسند. با ما در بخش نظرات پلازا همراه باشید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها