بنا بر اظهارات برخی از کاربران آیفون، به نظر میرسد اپل دائماً با ارسال پوش نوتیفیکیشن به کاربران آیفون، از آنها میخواهد آیفونی جدید بخرند.
اگر دستگاهی مثل گوشی هوشمند، کامپیوتر و یا تلویزیون بخرید، مسلماً اگر تولید کننده آن مدام پیام دهد که دستگاه خود را با مدل جدیدتر تعویض کنید، آزاردهنده خواهد بود؛ اما این دقیقاً کاری است که اپل میکند.
طبق گزارش برخی از کاربران آیفون، به نظر میرسد که شرکت اپل با ارسال پوش نوتیفیکیشن به کاربران خود، از آنها تقاضای خرید مدل جدید آیفون را میکند. استیو لدرر یکی از توسعهدهندگان iOS از یکی از این نوتیفیکیشنها اسکرین شات گرفته و البته بعد از آن به این نکته اشاره شد که وی عضوی از برنامه آپگرید آیفون بوده و دلیل دریافت این پیامها هم همین مسئله بوده است.
در پاسخ به این گفته لدرر مدعی شد: « اگرچه شاید این پیامها فقط برای کاربرانی که عضو برنامه آپگرید آیفون باشند ارسال شوند، اما حتی در این صورت هم این پیامها یعنی سوء استفاده از پوش نوتیفیکیشن. مردم عموماً پیامهایی را که فروشگاهها برای ترغیبشان به خرید میفرستند دوست ندارند. این کاری است که فروشگاههای حراجی برای جلب مشتری میکنند، نه اپل»
این توسعه دهنده هم چنین به تأکید اپل به نحوه استفاده از پوش نوتیفیکیشن اشاره کرد: « از سرویسهای اپل مثل گیم سنتر (Game Center) و یا پوش نوتیفیکیشنز (Push Notifications) و مانند اینها، برای اسپم، فیشینگ یا فرستادن پیامهای دستهجمعی به مشتریان استفاده نکنید ». در این بین برخی به چگونگی غیر فعال کردن نوتیفیکیشنها اشاره کردند برخی دیگر هم این کار را در راستای فعالیتهای اخیر اپل برای فروش آیفونهای این شرکت دانستهاند.
کسانی که در برنامهی آپگرید آیفون (Apple’s iPhone Upgrade Program) ثبت نام کردند، دائماً نوتیفیکیشنهایی بر مبنای این که آیفونهای خود را به آیفون XR یا آیفون XS تغییر دهند، دریافت میکنند. در کلام سادهتر یعنی دستگاهی جدیدتر با مدلی بالاتر از اپل بخرند؛ مسئلهای که در کنار خبرهای اخیر دربارهی رکود اپل و عدم موفقیت آن در فروش آیفونهای مدل جدید، حاشیههای بسیاری ساخته است.
کلام آخر
به هر حال عضو چنین برنامهای شدن، در حقیقت به معنای شرکت در برنامهی فروش محصول این شرکت بود. بنابراین نباید به کمپانی به این دلیل که از این طریق به دنبال ارتقاء کاری خود است چندان خرده گرفت. اما از طرف دیگر، اگر به یاد بیاوریم که همین کمپانی، چند سال پیش بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه از آلبوم U2 را در اختیار تمام کاربران آیفون قرار داد بی آن که هیچ سؤالی از آنها بپرسد، میتوان این نتیجه را هم گرفت که شاید اوضاع بدتر هم بشود. نظرات خود را در پلازا با ما به اشتراک بگذارید.