مسئولان موزه سینمای آکادمی روز سه شنبه اعلام کردند که پس از مدت زمانی طولانی، بالاخره این موزه در اواخر سال ۲۰۱۹ با نمایشگاهی از آثار هایائو میازاکی در ایالت کالیفرنیای آمریکا آغاز به کار خواهد کرد.
موزهی سینمای آکادمی (Academy Museum of Motion Pictures)، موزهای در حال ساخت در کالیفرنیا بوده و اولین موزهای در آمریکا است که تنها به هنر، علم، صنعت و تاریخ فیلم اختصاص دارد. قرار است در این موزه نمایشگاههای موقتی بر پا شوند که با نمایش آن چه هالیوود و به طور کلی صنعت سینما در سرتاسر جهان انجام داده است، تجربهای ناب را برای بازدیدکنندگان خود به ارمغان بیاورند.
گفته شده که این آکادمی در نظر دارد تا آغاز کار خود در سال آینده را با برپایی یک نمایشگاه بلند مدت با عنوان «رؤیاها از کجا میآیند: سفری به اعماق فیلمها» سر بگیرد. به طور کلی هدف نمایشگاههایی که در این موزه بر پا میشوند این است که با بیان داستان پیشرفت تکنولوژی فیلمسازی، از تأثیر اجتماعی و فرهنگی آن سخن بگویند. در این میان، در حالی که گالریها در تلاشاند تا بازدیدکنندگان را با قدرت احساسی صنعت فیلم میخکوب کنند، طراحان به دنبال خلق عنصری خیرهکنندهاند.
داون هادسون ، مدیر آکادمی در یک همنشینی در موزهی اتومبیل پترسان گفت: «کار سادهای نبوده … مسئولیتی بسیار نفسگیر و ریسک خیلی زیاد»
کری بروگر اولین رئیس آکادمی هم اخیراً اعلام کرد که اولین نمایشگاه این موزه دربارهی میازاکی، کارگردان و تهیهکنندهی سرشناس و برجستهی ژاپنی و آثار وی از گذشته تاکنون خواهد بود. این موزه برای برپایی نمایشگاهها با استودیو گیبلی همکاری میکند. بروگر در اینباره گفته است:
با این کار خواستیم از همان اول درهای موزه را به سمت دنیا باز کنیم و نشان دهیم این آکادمی تنها برای هالیوود نیست. بلکه موزهای بینالمللی از هنر سینما در سرتاسر جهان است.
دومین نمایشگاه این موزه در سال ۲۰۲۰ با نام «بازیابی: سینمای سیاهان ۱۹۷۰-۱۹۰۰». در این پروژه هم آکادمی با موزهی ملی تاریخ و فرهنگ آفریقایی-آمریکایی اسمیتسونین همکاری دارد.
کلام آخر
در آخر شاید خالی از لطف نباشد اگر به این نکته اشاره کنیم که موزه آکادمی در حال جمعآوری مجموعهای از فیلمهای جهان از دههی ۱۹۳۰ به بعد است. در حال حاضر کلکسیون موزه سینمای آکادمی شامل ۱۲ میلیون عکس، ۱۹۰هزار نوار ویدئویی، ۸۰ هزار فیلمنامه و ۶۱۰۰۰ پوستر است که در میان آنها میتوان به کفشهای شرلی تمپل در The Little Colonel (ساخت ۱۹۳۵) و یا دستگاه تایپی که هیچکاک در زمان نوشتن فیلمنامهی Psycho (در سال ۱۹۶۰) از آن استفاده کرده بود، اشاره کرد. نظرات خود را در پلازا با ما به اشتراک بگذارید.