بر اساس اعلام یک عکاس، این گونه به نظر میرسد که سامسونگ برای تبلیغ قابلیتهای گوشی گلکسی A8 استار، از تصویر گرفته شده با یک دوربین DSLR استفاده کرده است.
یکی از تصاویر تبلیغاتی که در صفحه تبلیغ سامسونگ هنگ کنگ برای گوشی گلکسی A8 استار منتشر شده، شبهه برانگیز است. این تصویر که در پایین هم مشاهده میکنید، قابلیت فوکوس زنده (Live Focus) را به تصویر میکشد و این که کاربر چطور میتواند افکت بوکه را هر قدر که میخواهد کم یا زیاد کند. در حقیقت نکته اینجاست که این تصویر با همان گوشی گرفته نشده است.
این نکته بسیار جالب است؛ چرا که سامسونگ دقیقا همبن کار را اوایل سال میلادی، در دو توئیت خود در صفحه سامسونگ برزیل، در مورد گوشی گلکسی A8 کرده بود. ظاهرا، قرار دادن یک تصویر سلفی برای تبلیغ یک گوشی هوشمند که در واقع با همان گوشی گرفته نشده و سپس عنوان سامسونگ را در کنار تصویر قرار دادن، از نظر این شرکت تبلیغات دروغ نیست. آن دو توئیت مربوطه بعد از مدتی از حساب کاربری این شرکت حذف شدند.
عکاس این عکس شخصی به نام دونجا جونجیچ است که از خودش عکس گرفته بود. او زمانی متوجه این مسئله شد که به او خبر دادند تصویرش از طریق سایت EyeEm به سایت Getty فروخته شد. او فورا جستجوی عکس را جستجو کرد و بر اساس گفته خودش، اولین عکسالعمل او خندهای از ته دل بود. البته او به خاطر کار سامسونگ نخندید، بلکه به خاطر فرآیند فتوشاپ روی چهره خود خندهاش گرفت.
دست کم این طور به نظر میرسد که سامسونگ به صورت رسمی حقوق استفاده از تصویر مورد نظر را خریداری کرده، اما وقتی تصویر به نمایش درآمده با محصول تبلیغ شده گرفته نشده، استفاده از آن به عنوان تبلیغ به چه معناست؟ به نظر میرسد که این کار جدیدی نیست و سازندگان گوشیهای هوشمند آن را بسیار انجام میدهند.
سخن پایانی
احتمالا باید منتظر بمانیم تا در آینده قوانینی برای محافظت از مشتریان در این حوزه و در مورد تبلیغاتی این چنینی وضع شود. اما نکته قابل ذکر آن است که سامسونگ تنها شرکتی نیست که این کار را انجام داده است؛ هواوی نیز دقیقا همین کار را در مورد گوشی هواوی نوا 3i انجام داد و وقتی کاربران متوجه دروغین بودن تصویر شدند، تنها به توجیه کار خود پرداخت و در یک ویدئوی تبلیغاتی دیگر، جملهای را با این مضمون به کار برد: «تصاویر گرفته شده توسط این محصول تزئینی هستند». نظرات خود را در پلازا با ما به اشتراک بگذارید.