چه عواملی باعث میشوند که مشارکت و علاقه کارکنان به شما و شرکتتان بیشتر شود؟ در این مقاله به سه نکته مفید در این راستا اشاره میکنیم. در ادامه با پلازا همراه باشید.
نمره 15 از 100 در هیچ کلاس درسی قابل قبول نیست. اگر یک معلم باهوش با چنین عددی روبرو شود، به سرعت کاری انجام میدهد که به مشکل دانشآموزش پی ببرد. همین مسئله در مورد کارکنان و کارفرمایان نیز صدق میکند، به تازگی،موسسه گالوپ (Gallup) گزارشی را منتشر کرد که در آن نرخ مشارکت کارکنان در دنیا 15 درصد است. همچنین تنها حدود 27 درصد از آنها به ارزشهای شرکت خود باور دارند.
این اعداد و ارقام شوکهکننده نشانههایی از یک نگرانی بزرگتر است. درست همانند مدرسه که بچهمدرسهایها ممکن است درسی را تجدید شوند، مدیران و تیمهای زیرمجموعه آنها نیز نقش خود را در این حوزه به درستی ایفا نکردهاند و نمرهشان در این زمینه پایین است. تنها راهی که باعث میشود تا نمره کارکنان افزایش یابد، این است که رفتارهای بهتر و گزینههای متفاوتی را به آنها آموزش دهیم.
آنچه در این مقاله میخوانید:
تشخیص نتایج واقعی عدم مشارکت و علاقه کارکنان به شرکت
کارکنانی که در شرکت مشارکت خاصی ندارند، به جای اینکه وسایل خود را جمع کنند و از شرکت بروند، دانش و خلاقیت خود را از شرکت میبرند. این آمدن و رفتن مداوم پرسنل روی سطح بازدهی اثر میگذارد و نوآوری را سختتر از همیشه میکند. به نظر شما، چگونه یک گروه کاری میتواند رو به جلو حرکت کند، در حالی که همواره کارکنان آن عوض میشوند و فلسفههای شرکت نیز تغییر میکند؟
با این وجود، قرار نیست که همه چیز تیره و تار باقی بماند. خواه یک کارمند ضعیف هستید که قصد دارید مشارکت خود را در شرکت بالا ببرید و یا تیم شما و مدیریت قصد دارد میزان مشارکت شما را در کارها افزایش دهد، در هر صورت، میتوانید از نکات زیر استفاده نمایید.
1- مسئله سلامت را در اولویت اول قرار دهید
شصت و هفت درصد از کارکنان که حداقل در بخشی از کارها مشارکت و یا به شرکت خود علاقه ندارند، بیشتر در معرض مشکلات مرتبط با سلامتی هستند. کارکنان بیمار به شکل فیزیکی نمیتوانند در کارها مشارکت داشته باشند، از نظر احساسی نیز کمتر درگیر در کارها هستند و شرکتهایی که توازن میان کار و زندگی را ایجاد میکنند و برای آن اولویت در نظر میگیرند، به نتایج مثبتی دست مییابند و میتوانند ارتباطی مناسب و دوطرفه میان کارکنان و سازمان خود ایجاد نمایند.
شما میتوانید با تشویق کردن یا در صورتی که مدیر هستید، با ایجاد بستههای تشویقی از جمله نهارهای سالم و کلاسهای ورزشی و همچنین برنامههای تفریحی خارج از محل کار، چالشهای فعالی ایجاد کنید تا کارکنان و همکاران به صورت روزانه و بعد از ساعات کاری به انجام آنها بپردازند. یکی از راهها برای نشان دادن تعهد شما نسبت به سلامتی کارکنان آن است که همواره محیط اداری را تمیز نگاه دارید. بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط موسسه ISSA انجام شده، قوانین مخصوص پاکیزگی احتمال بیماریهایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا را تا 80 درصد کاهش میدهد. استفن لیوایس، مدیر فنی شرکت milliCare که یکی از شرکتهای نظافت کف ادارات به شمار میرود، شاهد این مسئله بوده که در صورت اولویت نداشتن نظافت در محیطهای کار، چه اتفاقی میافتد. او در این باره این گونه توضیح میدهد:
«هربار که یکی از کارکنان بیمار می شود، نیروی حرکتی خود را از دست میدهید، چرا که تیم زیرمجموعه شما دیگر توانایی صددرصدی خود را ندارد.»
حتی اگر کارکنان حال و روز خوشی از نظر روحی نداشته باشند، احتمالا بازدهی کاملی نخواهند داشت. نیازی به یادآوری نیست، رنجشی که در محل کار ایجاد میشود، تاثیری منفی روی سلامت کارمندان دارد.
2- نوعی برنامه مالکیت سهام برای کارمندان ایجاد کنید
این یک حرکت جسورانه است، اما اصلیترین راه برای علاقهمند کردن کارکنان به موفقیت شرکت به شمار میرود. در صورتی که کارکنان تصور کنند که ماموریت اصلی شرکت پر کردن جیب مدیران آن است، میزان مشارکت آنها در امور و علاقه آنها به موفقیت شرکت به شدت کاهش مییابد.
یکی از شرکتهای مشاوره در حوزه فناوری تحت عنوان Pariveda Solutions، با نوعی برنامه مالکیت شرکت توسط کارکنان تشکیل شد و به نیروی کار خود نوعی مزایای مالکیتی در شرکت اعطا کرد. موسسین این شرکت در تشریح این راهبرد خود که باعث ارتقای ارتباطات کارکنان و کارفرما شد، میگویند که هدفشان ایجاد نوعی انگیزه بوده تا کارکنان بتوانند به بالاترین سطح کارآیی خود دست یابند. اگر شما نیز میتوانید چنین برنامهای را در شرکت خود پیاده کنید، حتما از آن استفاده نمایید.
حتی اگر فرصت آن را ندارید تا بخشی از فضای محیط را در اختیار خود داشته باشید و یا نقش منحصر به خود را دریافت نمایید، میتوانید مسئولیتهای مخصوص به خود را در اختیار بگیرید و بدون توجه به اینکه سمت شما در شرکت چیست، مدیریت کارهای خود را بر عهده داشته باشید.
3- محیطی ایجاد کنید که برای تعطیلات ارزش قائل میشود
بر اساس گزارشهای جدید موسسه Priceline Work-Life Balance، سی درصد از کارکنان تمام وقت در آمریکا، در طول سال، هیچ گاه از تمام روزهای مرخصی خود استفاده نمیکنند. آیا شما و یا کارکنان زیرمجموعه شما مرخصی باقی مانده زیادی دارند؟ اگر پاسخ شما مثبت است، در آن صورت احتمالا فرهنگ شرکت شما با تعطیل شدن کار در طول هفته مشکل دارد یا شاید هم تیم کارکنان شما کم هستند و تعداد افراد برای انجام دادن وظایف کافی نیست. پس سعی کنید از تعطیلات آخر هفته خود به خوبی استفاده نمایید.
آماری که در این مقاله مورد اشاره قرار دادیم، نشان میدهد که شرکتها و کسبوکارهای مختلف با بحرانی در مورد ایجاد علاقه و مشارکت کارکنان در شرکت روبرو هستند. این امر سبب میگردد که آنها نتوانند به امتیازات بلندمدت خود دست یابند و از جمله در رسیدن به اهداف آینده خود موفق نشوند و در نهایت داراییهای باارزش خود که همان کارکنانشان هستند را از دست بدهند. اما اگر کارکنان خود را علاقهمند نگاه دارید، فرصت کافی برای استراحت و همین طور مرخصیهای مناسب به آنها ارائه نمایید، میزان وفاداری آنها به شما به شدت افزایش مییابد.