خالق مجموعه بایوشاک (Bioshock) اخیرا در توییتی بیان کرد که بازی جدیدش توسط چند تن از نزدیکانش تست شده است؛ این موضوع یعنی بازی جدید کن لوین اگرچه مراحل اولیه ساخت را میگذراند، اما هماکنون قابل بازی کردن است.
خالق فرنچایز Bioshock آقای کن لوین (Ken Levine)، از زمان عرضه بازی شاهکار Bioshock Infinite (که کارگردانیاش بر عهده لوین بود)، تاکنون نسبتا در رسانهها و مجامع عمومی ساکت بوده است؛ با این حال، سکوت او بدین معنا نیست که طی این پنج سال بیکار بوده، بلکه او هنوز هم مشغول بازیسازی است. در واقع بهتر بگویم، جدیدترین بازی کن لوین هماکنون بهگونهای قابل بازی کردن است، زیرا بقول خودش تاکنون عده انگشتشماری از نزدیکان او این بازی را تجربه کردهاند.
کن لوین اخیرا در توییتی خطاب به یکی از طرفداراناش گفت: «بازی جدید من تاکنون تنها توسط چند نفر از دوستان و خانوادهام تست شده است و در این مرحله آن را در دسترس کس دیگری قرار نخواهم داد.» تست این بازی تنها توسط دوستان و خانواده لوین، نشاندهنده آن است که این بازی هنوز در مراحل اولیه ساختش قرار دارد؛ این موضوع همچنین نشان میدهد که این بازی حالا به مرحلهای از ساخت رسیده که میتوان کل یا قسمتهایی از آن را تجربه کرد.
آقای لوین هنوز در مورد سمت و سوی بازی جدیدش صحبتی نکرده است. او در مراسم GDC (کنفرانس بازیسازان یا Game Developers Conference) سال 2014، در مورد مفهومی صحبت کرد که آن را «لگوهای روایتی» (Narrative Legos) مینامید. ایدهای که در آن تکههایی داستانی حضور دارند که میتوانند با یکدیگر به شیوههای مختلف ترکیب شوند و از ترکیب آنها، داستانهای جدیدی با توالیهای مختلف وقایع بوجود آیند؛ ساخت بازیای با این ایده، منجر به محصولی داستانمحور میشود که بازیکنان میتوانند آن را بارها و بارها از ابتدا تا انتها تجربه کنند، بدون آنکه در هر تجربه با نکتهای مشابه تجربه قبلی مواجه شوند.
او در مصاحبهای در سال 2016 بیان کرد به این دلیل رهبری ساخت بازیهای سری Bioshock را کنار گذاشته است که کارگردانی این بازیها روی سلامت و روابط او تاثیر منفی داشتند. او در همان مصاحبه بیان کرد که بیشتر به ساخت بازیهای کوچک و آزمایشی علاقهمند است؛ احتمالا پروژهای که همین ایده «لگوهای روایتی» در آن بکار رفته باشد. آقای لوین هنوز هم رئیس استودیو ایرشنال گیمز (Irrational Games) سابق است که هماکنون با نام گوست استوری گیمز (Ghost Story Games) شناخته میشود؛ با این حال این استودیو از زمانی که ساخت بازیهای سری Bioshock را کنار گذاشت، بهطرز چشمگیری کوچکتر شده است.
بازیهای Bioshock و Bioshock Infinite هر دو از نظر هنری و حرفهای بشدت موفق بودند و از نظر منتقدان نیز یک شاهکار به حساب میآمدند. استودیوی ایرشنال گیمز در ساخت این دو بازی نقشی کلیدی داشت و کارگردان هر دوی این بازیها کن لوین بود (لوین و استودیوی او در ساخت Bioshock 2 نقشی نداشتند.) کوین وناورد (Kevin VanOrd) یکی از منتقدان ارشد و سابق سایت گیماسپات در بررسی بازی Bioshock Infinite اینگونه مینویسد:
بازی Bioshock Infinite از بزرگنمایی شیوهای که افراطیگری دینی و نژادی، فرهنگ ما را تحت تاثیر قرار داده و زندگی ما را تغییر میدهد، هراسی ندارد. این بازی از ترسیم شخصیتی بشدت مذهبی، تا حدی که برای عدهای مقدس است، ولی توسط قدرت، نیرنگ و بازی دادن اطرافیاناش فاسد شده، نمیترسد. در حین اینکه داستان این بازی، مانند یک دایره در انتها به ابتدای خود بازمیگردد، این سوال در ذهن شما باقی میماند که آیا رستگاری گناهانمان را از وجودمان پاک میکند یا به سادگی ما را دعوت میکند تا گناهان بزرگتری را مرتکب شویم. زمانی که پایان این بازی فرا میرسد، شما فقط میخواهید بازی را باری دیگر از ابتدا بازی کنید و تکتک اتفاقاتی که رقم میخورد و تصاویری که مشاهده میکنید را با اطلاعاتی که در پایان بازی بدست آورید، بنگرید، تا تمام چیزهایی که در تجربه اول نفهمیدید را متوجه شوید. بازی Bioshock Infinite فراتر از یک بازی باکیفیت است. Bioshock Infinite یک بازی باکیفیت و فوقالعاده مهم است.
سخن پایانی
برای پیگیری اخبار بازی های ویدیویی با پلازا همراه بمانید. شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاههای خود را با ما به اشتراک بگذارید.