اینترنت اشیا بر هر صنعتی تأثیر خواهد گذاشت، از خردهفروشی گرفته تا بیمه. اگر کسبوکار خود رادارید، بهتر است جوانب مختلف اینترنت اشیا را بررسی کرده و در بهبود کسبوکار خود از آن بهرهمند شوید.
تخمین زده میشود که تا سال 2020 بیش از 30 میلیار دستگاه بهرهمند از اینترنت اشیا وجود داشته باشد. همینطور که محبوبت اینترنت اشیا در صنایع مختلف افزایش مییابد، لازم است تا این تکنولوژی را شناخته و در راستای افزایش ثبات و رشد کسبوکار خود از آن بهرهمند شوید.
آنچه در این مقاله میخوانید:
7 تاثیر اینترنت اشیا بر کسب و کارها
هرچند که تکنولوژی اشیا را از جوانب مختلفی میتوان موردبحث قرارداد، در این مطلب 7 جنبهی مؤثر این تکنولوژی بر خریداران و کسبوکارها را موردبررسی قراردادیم.
1- دستگاههای هوشمند تبدیل به مقولهای عادی میشوند
در سال 2018 اتصال سیستم خانگی و دستگاهها به یکدیگر و به اینترنت به امری طبیعیتر تبدیل شده است. دفعهی دیگری که به مهمانی رفتید اگر صاحبخانه با دستور صوتی چراغ ها را روشن کرد تعجب نکنید.
اگر به دنبال هوشمند سازی خانه خود هستید، امسال وقت انجام این کار است. انتظار میرود که تا سال 2020 صنعت الکترونیک مصرفی تا 2 تریلیون دلار رشد کند. دستگاههای امروزه قادر به انجام وظایف بیشتر و پیچیدهتر هستند و به نسبت افزایش محبوبیت این دستگاههای هوشمند، کیفیت نیز افزایش خواهد یافت.
2- اینترنت اشیا در صنعت مراقبتهای بهداشتی رشد بسزایی خواهد داشت
بر اساس تحقیقاتی از فراست و سالیوان (Frost and Sullivan)، انتظار میرود تا ارزش اینترنت اشیا پزشکی تا سال 2021 به 72 میلیارد دلار برسد. در چند سال اخیر طی استفاده از دستگاههای بهرهمند از اینترنت اشیا، شاهد پیشرفت قابلتوجهی در مراقبتهای بهداشتی بودهایم.
در سال 2018 همکاری مراقبتهای پزشکی و اینترنت اشیا بسیار گسترشیافته است. اکنون بیماران میتوانند دستگاههای هوشمندی را پوشیده و از دستیارهای مجازی برای کنترل سلامت خود استفاده کنند. این دستگاهها به دکتر این امکان را میدهند تا بر مواردی مانند قند خون و یا تپش قلب بیمار از راه دور نظارت داشته باشند و در صورت نیاز اقدامات لازم را در نظرگیرند. علاوه بر این اتومبیلهای هوشمند نیز میتوانند علائم حیاتی سرنشینان را بررسی کنند.
در بیمارستانها استفاده از دستگاههای بهرهمند از اینترنت اشیاء میتواند به نظارت بر ورود دارو و دستگاهها به بیمارستان کمک کرده و از خرابی بیموقع جلوگیری کنند. همچنین استفاده از سنسورهایی بر روی تخت میتواند تعداد تختهای خالی را مشخص کرده و زمان انتظار را به حداقل برساند.
3- افزایش ریسکهای امنیتی
لازم است تا شرکتهای سازنده مسئلهی امنیت را جدیتر گرفته و به کاربر این اطمینان داده شود که با استفاده از دستگاههای هوشمند اطلاعات شخصی خود را در معرض سرقت و خرابکاری قرار نداده است.
4- بازارهای بیشتری از اینترنت اشیا استفاده خواهند کرد
در سال 2018 شاهد افزایش تعداد بازارهای فروش دستگاههای بهرهمند از اینترنت اشیا بودیم. همینطور که اینترنت اشیا بیشتر بهسوی گوشیهای های هوشمند و دستگاههایی که مردم بهصورت روزمره استفاده میکنند میرود، بازارهای مختلف از فرصتها استفاده کرده و دستگاههای خود را تبلیغ میکنند.
همراه با کمپینهای فروش، وجود اینترنت اشیا به شرکتهای سازنده شانس ساخت دستگاههای موردنیاز بازار را میدهد. برای مثال شرکت اتوموبیلسازی جنرال موتور از اینترنت اشیا استفاده کرد تا یک بازار فروش را درون اتومبیلهای خود ایجاد کند. کاربران این اتومبیلها میتوانند با استفاده از داشبورد اتوموبیل خود، قهوه سفارش دهند.
5- افزایش رایانش لبهای (Edge Computing)
با افزایش روزافزون محبوبیت و کارایی اینترنت اشیا در صنایع مختلف، شاهد ورود موج جدیدی از هجوم دیتاها و درنتیجه به چالش کشیدن پهنای باند و سرعت شبکه خواهیم بود. برای حل این مشکل شاهد افزایش رایانش لبهای خواهیم بود. این نوع رایانش اساساً به معنای پردازش و آنالیز دیتاها بر روی دستگاهها و نه بر روی فضای ابری است.
برای مثال نوعی از دوربینهای حفاظتی دارای یک مرکز داده بوده و در صورت تشخیص چهرهای ناآشنا به مسئولین اخطار میدهند، این در حالی است که اکثر دوربینهای حفاظتی از فضای ابری بهعنوان مرکز داده استفاده میکنند. در صورت استفاده از پردازش لبهای سرعت و دقت عملکرد دستگاهها بالا خواهد رفت.
انتظار میرود که تا سال 2020 صنعت IT تا 18 درصد از بودجهی خود را صرف پردازش لبهای در اینترنت اشیا خواهد کرد.
6- شاهد حضور بیشتر اینترنت اشیا در خردهفروشها هستیم
اینترنت اشیا میتواند به دارندگان فروشگاهها در مدیریت انبار و تأمین اجناس نیز کمک کند. علاوه بر این اینترنت اشیا خرید را برای مشتری آسانتر میکند.
7- اینترنت اشیا در دستگاههای قابلحمل
در اوایل ورود اینترنت اشیا، بسیاری از دستگاهها برای کامپیوترهای رومیزی ساخته شدند. اما در سال 2018 شاهد حرکت بیشتر بهسوی قابلحمل بودن دستگاههای بهرهمند از اینترنت اشیا بودیم.
همینطور که اینترنت اشیا بیشتر به دستگاههای قابلحمل ورود پیدا میکند، رفتار مصرفکننده نیز تغییر خواهد کرد. به این صورت که مردم انتظار استفادهی بیشتر شرکتها و سازندگان از این تکنولوژی را خواهند داشت و بازارهای مختلف نیز برای جلب رضایت مشتری از اینترنت اشیا بهرهمند خواهند شد.