به کارگیری فناوری در کسب و کار در هر زمانهای متناسب با آن تغییر میکند. طی سالهای اخیر تولید پادکست به عنوان یک ابزار بازاریابی ، محبوبیت زیادی به دست آورده است. در ادامه با 6 مزیت تولید پادکست برای بهبود کسب و کار آشنا میشوید.
واژه پادکست (Podcast) از تلفیق واژههای iPod (آیپاد) و Broadcasting (پخش) ساخته شده است و در پی افزایش مخاطب دستگاه پخش آیپاد به عنوان روشی برای به اشتراک گذاشتن فایلهای صوتی در فضای اینترنت به وجود آمده است. پادکستها، شاید شبیه برنامههای رادیویی به نظر برسند، اما تفاوت اصلی آنها با برنامههای رادیویی این است که شما وقتی مخاطب رادیو باشید، حق انتخاب برنامه مورد نظرتان را ندارید، ولی در پادکست میتوانید فقط مشترک فایلهای صوتی دلخواهتان باشید.
پادکستها از طریق سرورهای مشخصی در فضای اینترنت بارگذاری میشوند و شما میتوانید مشترکِ آنها بشوید یا اصطلاحا Subscribe کنید. در اصل، قابلیت اشتراکپذیری خصوصیت اصلی پادکستها است. مورد دیگری که در آغاز رواج پادکست از مؤلفههای اصلی آن بود، سلسلهای یا مجموعهای بودن فایلهای صوتی بود، باید سلسلهای از فایلها موجود باشد که مشترک شدن هم معنا داشته باشد.
هر زمانهای ملزومات خاص خودش را دارد و همین باعث ایجاد تنوع در به کارگیری محصولات فناوری در کسب و کار شده است. ابزارهایی که فناوری در اختیار کاربران میگذارد، همگام با تحول و نوسان جنبههای مختلف کسب و کارها تغییر میکنند، کسبوکارهایی که روز به روز در پی تغییر نیازهای مشتری و خواستههای بازار، برای ماندن در این بازار بسیار رقابتی، نیازمند تغییر و پویایی هستند.
طی 14 سال گذشته، یعنی از زمانی که اولین پادکستها در جهان عرضه شدند، پادکست محبوبیت زیادی به دست آورده است. امروزه کسب و کارها به طور فزایندهای از پادکستها برای بهبود چشم انداز خود استفاده میکنند. در واقع پادکست ابزاری قدرتمند در بازاریابی محتوا به شمار میآید. حالا پادکستها تبدیل به رادیو تاکهای گوشیهای موبایل شدهاند. در واقع، افزایش استفاده از تلفنهای همراه باعث رشد انفجاری پادکست شده است. یکی از مشهورترین و موفقترین پادکستها در حوزه کسبوکار، پادکستهایی به نام Masters of Scale به میزبانی رید هافمن، موسس لینکدین و یکی از سرمایهگذاران سیلیکون ولی است. در این سری از پادکستها، رید هافمن هر بار میزبان یکی از کارآفرینان و صاحبان کسبوکارهای موفق است و توانسته مخاطبان زیادی را از سراسر جهان به خود جلب کند.
آنچه در این مقاله میخوانید:
دلایل تاثیر پادکست بر موفقیت کسب و کارها
بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه چگونه پادکست میتواند برای کسب و کار شما مفید باشد.
1- پادکست جایگزین خوبی برای ویدیو در بازاریابی است
ویدیو مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی است که به دلیل اثر بخشی بیشتر، قابلیت جذب بیشتر مخاطب را دارد. این خبر تازهای نیست که بازاریابی تصویری برای کسب و کار بسیار مهم است. با این حال، همه جلوی دوربین آنقدر که باید راحت نیستند و اگر از این زاویه نگاه کنیم، ویدیو مارکتینگ اصلا ممکن است که به کسب و کار نوپای شما آسیب بزند.
علاوه بر این، برخی از کسب و کارهای کوچک ممکن است تجهیزات مناسب برای فیلمبرداری در اختیار نداشته باشند. همانطور که میدانیم در تولید یک ویدیوی با کیفیت، متغیرهای متعددی وجود دارد از جمله نورپردازی، صدا، پسزمینه و غیره و اشکال در هر کدام میتواند نتیجه نهایی را خراب کند. و اینجا دقیقا جایی است که پادکستها به کار میآیند.
2- افزایش تولید ترافیک برای کسب و کار
با استفاده از پادکستها میتوانید به افزایش مخاطبین جدید برای کسب و کارتان کمک کنید. پادکستها میتوانند کمک کنند تا طیف گستردهای از مخاطبان با کسب و کار شما آشنا شوند. شنوندگان اپیزودهای یک پادکست، معمولا مانند بینندگان یک سریال تلویزیونی، قسمتهای دنبالهدار پادکست را تا زمانی که مجموعه صوتی ادامه پیدا کند، دنبال میکنند به علاوه، مخاطبان شما ممکن است پادکستها را به دیگران هم توصیه کنند، بنابراین احتمال شیوع پادکست شما به میزان قابل توجهی وجود دارد و این امر میتواند به سرعت به بهبود ترافیک منجر شود.
3- کمک به برقراری روابط بهتر با مخاطبان/مشتریان
چنین روابط خوبی به ایجاد حس اعتماد کمک میکند. این باعث میشود شنوندگان با نام تجاری ارتباط برقرار کنند و طبعا همین موضوع خود منجر به بهبود ارتباط مشتریان با نشان تجاری شما میشود. در نظر داشته باشید که مردم احتمالا بیشتر تمایل دارند تا چیزی را از یک دوست خریداری کنند تا یک غریبه.
4- قابلیت تولید آسان
برای تولید پادکست لازم نیست تا مراحل زیادی را طی کنید. تجهیزات مورد نیاز برای این کار هم قیمت چندانی ندارند و همچنین به آسانی قابل دسترسی هستند. کافی است تا یک میکروفون و هدفون با کیفیت برای تولید یک پادکست در اختیار داشته باشید. نرم افزارهای ویرایش صوت برای این منظور رایگان است و کاملا ساده در دسترس قرار دارند. برای آپلود فایلها در وبسایتتان، فقط به یک شبکه وای فای احتیاج دارید. البته شاید به این نتیجه برسیدکه بهتر است تا پادکستتان را از طریق ایمیل هم برای مخاطبانتان ارسال کنید.
وقتی به راحتی پادکستتان را تولید کردید، میتوانید شروع کنید به انتشار آن در تمام جاهایی که برایتان مقدور است؛ از وبسایت گرفته تا کانال تلگرامی.
5- پادکست بسیار جذاب است
ما با انبوه اطلاعاتی که هر روز روی اینترنت بارگیری میشوند، غریبه نیستیم. با اینکه اینترنت حالا با مقدار زیادی از محتوای نوشتاری پر شده است، اطلاعات صوتی که تلاش میکنند تا مشتریان را جذب کنند، میتواند مثل سرگرمی باشد که این فضای یکنواخت را در هم میشکند. علاوه بر این، گوینده در فایل صوتی، فضای بیشتری نسبت به متن مکتوب دارد تا بتواند ارتباط متقابل بهتری با مخاطب برقرار کند.
در یک نظرسنجی که بر روی 300،000 شنونده پادکست انجام شد، مشخص شد 63 درصد از پاسخدهندگان چیزی را که میزبان تبلیغ کرده است، خریداری کردهاند. این نشان میدهد که پادکستها میتوانند مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهند و آنها را به خرید مشتاق کنند.
6- مهارت شما را در سخنرانی بهبود میبخشد
وقتی شما به طور منظم میزبان پادکستها هستید، به مرور در ایجاد اعتماد به نفس شما برای صحبت کردن در مقابل دیگران مؤثر خواهد بود. در نتیجه، هنگامی که میخواهید در سخنرانیهای عمومی شرکت کنید، مشکل چندانی نخواهید داشت. تولید پادکست برای شما مثل تمرینی عمل خواهد کرد که باعث میشود شما در مقابل دیگران بتوانید به صورت طبیعی و روان صحبت کنید. علاوه بر این، ممکن است به شما سخنرانیهایی پیشنهاد شود که همانها نیز در بهبود و معرفی کسبوکارتان مؤثر خواهند بود.
اکثر کسب و کارها در حال حاضر تولید پادکست را به عنوان یکی از استراتژیهای بازاریابی به کسب و کار خود افزودهاند.
سخن پایانی
شاید حالا زمان آن رسیده است که شما هم برای رشد شرکتتان شروع به تولید پادکست کنید. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.