اچ تی سی حضور خود را در بازار گوشیهای هوشمند بسیار موفقیتآمیز آغاز کرد اما بهتدریج موفقیتهایش کاهش یافت. تغییر نام از کارهایی بوده که HTC طی سالیان اخیر در پیش گرفته اما انتظار میرود تغییرات اساسیتر باشد.
اچ تی سی یو 12 پلاس در بهار 2018 معرفی شده بود. حالا انتظار میرود محصول آتی شرکت در سال 2019 با نام اچ تی سی U13 عرضه شود؛ اما مثل اینکه داستان چیز دیگریست. با این حال طبق اطلاعات درزیافته از Phandroid و براساس خبرهای رسیده از یک منبع اطلاعاتی آگاه به نظر میرسد که اچ تی سی یو 13 در بهار سال آینده معرفی نشود و ظاهرا این شرکت نام متفاوتی برای پرچمدار آتی خود در نظر بگیرد که در گزارش منتشر شده نامی برای آن مشخص نشده است. با این حساب به نظر میرسد که طرفداران این برند باید منتظر محصولی جدید باشند. هرچند با توجه به روندی که HTC طی چند سال گذشته در پیش گرفته چنین چیزی دور از انتظار نیز نبوده است.
به رغم اینکه اچ تی سی یو 12 پلاس محصول پرچمداری است اما ایرادات و نواقصی نیز دارد. دکمههای اچ تی سی یو 12 پلاس که از نوع نرم افزاری بودند با مشکلاتی مواجه شدند. درواقع اچ تی سی تصمیم گرفته بود که در این گوشی هوشمند از کلیدهای نرم افزاری به جای اجزای سخت افزاری استفاده نماید.
اما مشکل از اینجا آب میخورد که در اثر تخلیه باتری امکان استفاده از دکمههای نرم افزاری وجود نداشت و این دکمهها کار نمیکردند. با این وجود اچ تی سی در صدد حل این مشکل در گوشی محبوبش برآمد. البته بروز چنین مشکلاتی در شرکت اچ تی سی تازگی ندارد و در طی 5 سال گذشته اچ تی سی همیشه نام برندهای خود را تغییر میدهد. اما امیدواریم که صرفا تغییرات در نام نباشند و از نظر کیفیت و کارایی و سیاستهای عرضه محصول نیز شاهد ارتقای گوشیهای پرچمدار این شرکت باشیم.
برای آن دسته از مخاطبینی که شاید بیاطلاع باشند، بهتر است اشاره کنیم که شرکت اچ تی سی یکی از شرکتهای مطرح در زمینه تولید گوشی بوده است که در این زمینه بالغ بر 21 سال سابقه فعالیت دارد. این در حالی است که تا سال 2009 اکثرا برای سایر شرکتها گوشی میساخت و به همین دلیل برند چندان شناختهشدهای در بازار گوشیهای هوشمند به شمار نمیرفت. اخیرا نیز باز هم این شرکت چنین روندی را برای تولید محصولاتی مانند نکسوس وان، پیکسل و پیکسل 2 در پیش گرفته بود. از طرف دیگر HTC را میتوانیم با گوشی T-Mobile G1 معرفی کنیم. درواقع گوشی یاد شده اولین گوشی اندرویدی این شرکت بود که به بازار ایالات متحده عرضه گردید و نسخه دیگر آن با نام اچ تی سی دریم، روانه سایر بازارها شد.
درنتیجه و با این تفاسیر شاهد نقش پررنگ اچ تی سی در گوشیهای هوشمند دنیا بودهایم اما همه اینها تا سال 2011 ادامه داشت. درواقع از آن زمان به بعد این شرکت با مشکلات عدیدهای روبهرو شد؛ بهطوریکه سهم 25 درصدی بازار آمریکا و 10 درصدی بازار گوشیهای هوشمند جهان این شرکت هماکنون به حدود یک درصد رسیده است. به طوری که در بسیاری از نقاط نیز این شرکت سهمی در بازار ندارد. با این حال همه این اتفاقات در گذر زمان برای اچ تی سی رخ داده که متاسفانه حاکی از این موضوع است که خود HTC نیز کارهای چندان قابل توجهی برای رهایی از این مشکلات انجام نداده است.
درحالیکه اچ تی سی در سال 2011 رتبه بالای خود را در بازار به غولهایی همچون سامسونگ و سپس به اپل واگذار کرد، میتوان گفت که این سال چندان برای HTC خوشایند نبوده است. از این رو این شرکت تصمیم گرفت برخی از سیاستهای خود را تغییر دهد؛ بهطوری که در این سال HTC One با نام HTC One X و HTC One S معرفی شد که البته محصولات درخور و قابل قبولی نیز بودند. چون در آن زمان فروش گوشیهای هوشمند برای اپراتورهای خاصی در آمریکا صورت میپذیرفت این گوشیها نیز با نامهایی دیگر به بازار آمریکا وارد شدند. در این راستا HTC One X تنها تحت اوپراتور AT&T آمریکا به فروش میرفت و دیگر مدل یعنی HTC One S نیز از طریق اپراتور T-Mobile عرضه میشد. چنین شرایطی برای HTC که در وضعیت رهایی از مشکلات و ارتقای محصولات بود، به هیچ وجه مناسب نبود.
تقریبا یک سال بعد از آن اچ تی سی حروف اضافه را از نام گوشیهای خود حدف کرد و گوشی هوشمند HTC One را معرفی نمود. اچ تی سی وان یکی از اولین گوشیهای تمام فلزی بازار گوشیهای هوشمند بود که از کیفیت بالایی بهره میبرد و تا سال 2016 نیز تولید آن در سریهای مختلف ادامه داشت تا به سری دهم این محصول رسید. در این مقطع نام One را از اچ تی سی وان برداشت و آن را با نام HTC 10 عرضه کرد.
سال گذشته نیز اچ تی سی تصمیم گرفت به جای ادامه استفاده از کلمه وان (One) از حرف U برای نامگذاری و ادامه روند تولید گوشیهای هوشمند خود استفاده کند؛ به طوری که گوشیهای هوشمند U11 و U12 را معرفی کرد. نکته قابل توجه دیگر در این راستا این است که از آن زمان تعداد گوشیهایی که اچ تی سی در سال معرفی میکرد نیز کمتر شده هر چند که گوشیهای اچ تی سی U11 Life و U12 Life نیز از گوشیهای 2017 و 2018 محسوب میشوند. اما باز هم با استناد به این اطلاعات نمیتوان به طور دقیق وضعیت اچ تی سی را بررسی کرد.
این در حالی است که HTC هر ماه درآمد خود را اعلام میکند و دادهها نشان میدهند که این درآمد روند رو به رشدی ندارد. درواقع اطلاعات نشان میدهند این کاهش پیشرفت به کاهش دو رقمی درآمد و در برخی مواقع به کاهش 50 درصدی درآمد در برخی ماهها اشاره دارد. در حقیقت اچ تی سی در سال 2018 حتی 1 میلیارد دلار هم درآمد نداشته است.
هرچند تغییر نام ممکن است موضوعی مهم برای گوشیهای این شرکت در شرایط کنونی باشد اما به نظر میرسد که این شرکت به چیزی بیشتر از تغییر نام نیاز داشته باشد. این شرکت به قدری ضعیف شده است که حتی برای کاربران گوشیهای هوشمند در برخی از نقاط دنیا ناشناخته است. دلیل این موضوع هم عدم حضور گوشیهای اچ تی سی در یک دوره زمانی بوده است. درواقع زمانی گوشیهای اچ تی سی عمومیت داشتند که سالهای ابتدایی این راه را آغاز کرده بودند و در دوران جوانی به سر میبردند.
همچنین از طرف دیگر غولهایی همچون سامسونگ و اپل توانستهاند هماکنون درصد زیادی از بازار گوشیهای هوشمند را به تصاحب خود درآورند. به این دلیل منطقی به نظر میرسد که HTC برای تغییر به چیزی فراتر از تغییر نام نیاز داشته باشد. البته هنوز هم مشخص نیست که اچ تی سی چه نقشهای برای محصول 2019 خود در سر خواهد داشت و آیا شاهد تغییرات قابل توجهی در سیاستهای این شرکت خواهیم بود یا خیر؟
سخن پایانی
در نهایت همچنان امید به این داریم که HTC به نظرات کاربران و رسانههای توجه بیشتری داشته باشد تا بتواند بازار سودآوری را برای محصول جدید خود رقم بزند. این در شرایطی است که اپراتورهای آمریکایی تمایلی برای عرضه گوشیهای اچ تی سی ندارند و شاید زمان آن رسیده که اچ تی سی فکری به حال تعدیل قیمتها نیز بکند و رویهای مشابه شرکت وان پلاس را با عرضه ویژگیهای یک گوشی پرچمدار در یک محصول متوسط اتخاذ کند.
با توجه به اینکه قیمت گوشیهای پرچمدار امروزی بسیار گران و قابل توجه شدهاند، به نظر میرسد چنین سیاستهایی به این شرکت کمک خواهد کرد. با همه این تفاسیر طی ماههای آینده حتما خبرهای دیگری درباره تصمیم نهایی اچ تی سی به گوش خواهد رسید و هنوز قضاوت درباره استراتژی که HTC در پیش میگیرد زود است. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.