شرکت اوبر در ماههای گذشته به دلیل تصادف اتومبیل خودرانش، برنامه رانندگی خودکار خود را به حالت تعلیق درآورده بود. اما حالا خبرهای منتشر شده حاکی از این هستند که این شرکت تصمیم دارد برنامه رانندگی خودکار خود را در ایالت پنسیلوانیا از سر بگیرد.
اوبر در حال برنامه ریزی برای بازگرداندن خودروهای مجهز به فناوری رانندگی خودکار خود به خیابانها است و تصمیم دارد که این بار این برنامه را در خیابانهای ایالت پنسیلوانیا اجرا کند. این تصمیم در حالی گرفته شد که اوایل سال جاری میلادی اوبر این برنامه را به حالت تعلیق درآورده بود. این شرکت خدمات مسافربری و تاکسی آنلاین، عملیات این برنامه را در شهرهای مختلف پس از تصادف مرگباری که در ماه مارس 2018 (اسفند ماه 1396) یکی از اتومبیلهای این شرکت در آن درگیر بود، به تعویق انداخت.
یکی از سخنگویان اوبر به وب سایت Gizmodo گفت که این شرکت برنامهای فوری برای بازگرداندن اتومبیلهای خودران خود به خیابانهای عمومی ندارد؛ اگرچه آزمایش درون جادهای آن در حالت دستی از سر گرفته شده است. پس از انتشار گزارش ایمنی آنها به اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی ایالات متحده در دوم ماه نوامبر (یازدهم آبان ماه)، این شرکت اکنون منتظر دریافت مجوز از سوی اداره حمل و نقل ایالت پنسیلوانیا، پیش از سرگیری آزمایش فناوری رانندگی خودکار خود است.
به گزارش رویترز، این شرکت در گزارش خود گفته است که ترمز اتوماتیک را فعال میکند، برای نظارت بیشتر بر کارکنان خود، نظارت و آموزش آنها را بهبود بخشیده است و اطمینان حاصل خواهد کرد که دو نفر از کارکنان آنها در طول آزمایش در صندلیهای جلوی وسایل نقلیه خودکار این شرکت بنشینند. در گزارش رویترز آمده است:
اوبر گفت که نظریه کلیدی از بررسی داخلی پس از تصادف اتومبیل خودران این شرکت در شهر تمپی این بود که طراحی کلی سیستم نرم افزاری خود را بهبود دهند. اوبر در گزارش ایمنی خود که در روز جمعه دوم ماه نوامبر (یازدهم آبان ماه) منتشر کرد، گفت که سیستم تأخیر وسیله نقلیه را بهبود داده است که به آن اجازه میدهد که اشیا و اشخاص را زودتر تشخیص دهد و واکنشهای امن را سریعتر اجرا کند.
هیئت ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا که در حال انجام تحقیقات است، گفت در ماه مه (اردیبهشت ماه) اوبر مشاهدات عابر پیاده را در حدود شش ثانیه قبل از برخورد اتومبیل با وی ثبت کرده است، اما سیستم تعیین نکرد که ترمز اضطراری تا 1.3 ثانیه قبل از برخورد مورد نیاز بود.
همچنین این شرکت خلاصهای از بررسیهای داخلی و خارجی خود و بررسی خارجی جداگانهای که توسط شرکت LeClairRyan انجام شده بود را نیز منتشر کرد. دارا خسروشاهی، مدیر عامل این شرکت، در گزارش خود گفت که این شرکت عمیقاً به خاطر تصادف پیش آمده متأسف است.
او افزود که فشار رقابتی برای ساختن و به بازار عرضه کردن فناوری رانندگی خودکار ممکن است باعث سکوت توسعه دهندگان در مقابل چالش های باقی مانده شود. در اوبر، ما به این اعتقاد داریم که ارزش فوقالعادهای در به اشتراک گذاری روشهای ایمنی عملیات و هماهنگی با دیگر بازیگران این صنعت برای توسعه روشهایی برای سنجیدن و نشان دادن میزان پیشرفت در توسعه سیستم رانندگی خودکار وجود دارد.
سخن پایانی
اوایل امسال بود که اوبر برنامه رانندگی خودکار خود را به دلیل تصادف یکی از وسایل نقلیه آنها با ایلین هرتسبرگ (Elaine Herzberg) 49 ساله ساکن شهر تمپی در ایالت آریزونا به حالت تعلیق درآورد. این تصادف در حالی رخ داد که اوبر مشغول آزمایش حالت رانندگی خودکار بود که در آن عابر پیاده جان خود را از دست داد. در زمان تصادف، فیلمی که توسط دوربین داشبورد ضبط شده بود، نشان داد که امکان دارد که راننده پشتیبان در وسیله نقلیه به گوشی موبایل خود نگاه کرده باشد، با وجود این که بعداً اوبر گفت که یک سیاست سخت گیرانه، استفاده گوشی موبایل را بر هر کسی که مسئول اداره ماشینهای خودران ما است، ممنوع کرده است. گزارشهای منتشر شده بعد از تصادف توسط اداره پلیس شهر تمپی وقوع این تصادف را اجتناب ناپذیر تلقی کرده است.
اداره ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا در ماه مه (اردیبهشت ماه) گزارش اولیهای را منتشر کرد که نشان میدهد که سنسورهای وسیله نقلیه حضور این زن را چند ثانیه قبل از وقوع حادثه ثبت کردهاند اما او را نادیده گرفتهاند و در توقف وسیله نقلیه نیز ناموفق بودهاند. همچنین این گزارش این موضوع را نیز بیان کرد که این اتفاق به این دلیل افتاده است که سیستم ترمز اضطراری برای حصول اطمینان از رانندگی نرمتر اتومبیل در حالت رانندگی خودکار غیر فعال شده بود. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.