مدیران و رهبرانی که بهترین نتایج را بدست میآورند اغلب دوست داشتنی هستند و مورد احترام سایرین قرار میگیرند. در این مطلب پنج روش برای تبدیل شدن به یک مدیر دوست داشتنی را مرور میکنیم.
خوشایندی و خوشمشربی یکی از مهمترین خصیصههای هر رهبر و مدیر بشمار میآید، اما به معنای ساده لوحی نیست. اغلب رهبران و مدیرانی که دوستداشتنیترین هستند بهترین نتایج را نیز بدنبال خواهند داشت، انگیزه دارند و احساساتی هستند. افراد به استانداردهای متعالی که برای خود وسازمانهایشان تعیین میکنند احترام میگذارند. رهبران برای آنکه دوست داشتنی باشند باید همان کسی بشوند که خودشان دوست دارند دیگران آن شکلی باشند.
خوشایندی و خوشمشربی با تصمیمگیری برای دوست داشتنی شدن آغاز میشود. برخی رهبران و مدیران دوست داشتنی و خوشمشرب هستند و عدهای هم فاقد این خصیصهها هستند چرا که آنها انتخاب کردند که اینگونه باشند. بیشتر مواقع رهبرانی که به تمام اهدافشان دست یافتهاند بیشتر مورد پسند و علاقه بقیه قرار میگیرند. در این مقاله پنج روش برای تبدیل شدن به یک رهبر و مدیر دوست داشتنیتر را مرور میکنیم.
آنچه در این مقاله میخوانید:
راههای تبدیل شدن به یک مدیر و رهبر محبوب
۱. راهنماهای واقعیتان را بشناسید
برای آنکه دیگران شما را دوست داشته باشند ابتدا باید شما را بشناسند و برای آنکه دیگران به شناختی از شما برسند نخست باید خودتان را بشناسید. تمام مدیران دوست داشتنی اصول بنیادینی برای آنچه که هستند و برای شخصیتی که میخواهند باشند دارند. این اصول همان راهنماهای عینی و واقعیاند که تفکر و تصمیمگیری مدیران را شکل میدهند. با بهاشتراک گذاشتن این راهنماها و علایم واقعی دیگران جذب رهبری و ارزشهای اصلی شما میشوند.
۲. درباره سایر افراد کنجکاو باشید
دیل کارنگی (Dale Carnegie) نویسنده برجسته آمریکایی در کتاب چطور بر دوستان پیروز شویم و روی افراد تاثیر بگذاریم به اهمیت «مورد توجه سایرین قرارگرفتن» اشاره میکند. اولویت اصلی تمام مدیران باید توجه نسبت به تیم و افرادی باشد که با آنها سروکار دارند. هرکسی چیزی برای آموختن به شما دارد. وقتی به دیگران توجه میکنید و سعی دارید که از رفتار و کردار آنها درس بگیرید، معمولا باعث میشود که همان افراد شما را دوست داشته باشند.
۳. شرایط را برای رشد خود و چشم اندازتان فراهم کنید
مردم جذب کسانی میشوند که خود را وقف رشد و پیشرفت فردی کردهاند. مدیرانی که درحال رشد هستند چشمانداز متفاوتی نسبت به زندگی و تجارب آن دارند چرا که همواره در تلاشند تا بهروز بمانند و خود را با جدیدترین تفکراتی همسو سازند که روند بازار را تغییر میدهد. مردم عاشق یادگرفتن از این رهبران هستند.
۴. بافکر و سنجیده عمل کنید
در بیشتر موارد خوش مشربی و دوست داشتنی بودن نتیجه مستقیم بافکر بودن است. شاید کتابهای تجاری چندان اشارهای به بافکر بودن نداشته باشند اما بافکری عنصر اصلی یک کسب و کار موفق و توسعه یک شخصیت دوست داشتنی بشمار میآید. اقدامات سنجیده و از روی مهربانی مانند یادداشت نوشتن، تقدیر از کارهای بزرگ، یا بیان کلمات تاییدی حس و حال و روحیه دوستی را تقویت میکنند.
۵. نقاط قوت بقیه را ببینید
مردم دوست دارند که اطرافیان پتانسیلها و نقاط قوت شان را ببینند. یک مثل قدیمی هست که میگوید: «با کشف نقاط قوت و بهترینهای دیگران، بنوعی نقاط قوت خود را کشف میکنیم». بیشتر رهبران و مدیران اغلب با این شکایت و نارضایتی کارکنان کلیدیشان مواجه میشوند که آنها فقط به ابعاد منفی کارکنان یا نقاط ضعفی تاکید دارند که باید بهبود یابند. علیرغم آنکه توجه به نکات منفی برای پیشرفت لازم و ضروری است بههمان اندازه یافتن و بیان نکات مثبت در دیگران اهمیت دارد.
حقیقت مهمی که رهبران باید توجه کنند این است که لازمه تبدیلشدن به بهترین رهبر و مدیر این است که فردی دوست داشتنی باشند.