مرسدس بنز EQC جدیدترین دستاورد مرسدس در زمینه خودروهای شاسی بلند تمام الکتریکی است و با ویژگیهایی که دارد، میتواند در میان رقبا بدرخشد و از محصولاتی چون تسلا مدل X گوی سبقت را برباید.
مرسدس اولین خودروی شاسی بلند تمام الکتریکی خود را بهتازگی در استکهلم معرفی کرده است. در این راستا جالب است بدانید که این غول خودروساز برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در سال 2016 از برنامه تولید خودروهای تمام الکتریکی خود صحبت کرده بود و چندین سال است که تولید چنین خودروهایی را در برنامه کاری خود دارد و در سالهای آتی نیز تحت برندی به نام EQ آنها را رونمایی خواهد کرد. کراس اوور جدید مرسدس بنز که EQC نام دارد قادر است در زمان کمتر از 5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد و میتواند مسافتی حدود 321 کیلومتر را بدون نیاز به شارژ طی کند که در نوع خود این توانایی بسیار خیرهکننده است. با این حال و با شروع طوفانی که این خودرو داشته، در سال 2020 نیز جهش بزرگتری در این زمینه خواهد داشت و در عرصه رقابت با همتایان خود جایگاه والاتری را نیز از آن خود خواهد کرد.
شاسی بلند تمام الکتریکی مرسدس بنز EQC در حالی وارد عرصه تولید خودرو میشود که ممکن است رقبای بسیاری داشته باشد. بهعنوان مثال آئودی اواخر ماه جاری میلادی، محصول تمام الکتریکی خود یعنی آئودی ای-ترون (E-tron) را معرفی خواهد کرد. از طرف دیگر بی ام و نیز به ثبت سفارش برای خودروی شاسیبلند iX3 ادامه میدهد. همه اینها در حالی است که تسلا نیز جان تازهای به رودستر خود بخشیده و این هفته در نمایشگاه خودروی گرند بسل (Grand Basel) در سوئیس، در حال نمایش محصول جدید خود است. همچنین از دیگر مدعیان این عرصه میتوان به جگوار اشاره کرد که در حال آمادهسازی زیرساختهای مورد نیاز برای تولید خودروی i-Pace در اواخر سال جاری است.
درواقع برای نامی همچون مرسدس، ورود به عرصه تولید خودروهای تمام الکتریکی و یا هیبرید یک الزام واقعی محسوب میشود. چراکه امروزه دولتها در حال حرکت به سوی پیدا کردن جایگزینی مناسب برای خودروهایی با پیشرانههای احتراق داخلی مخصوصا پیشرانههای دیزلی هستند. در این راستا دیتر تسچه مدیر عامل مرسدس در گفتگو با خبرنگاران در جریان رویداد معرفی مرسدس بنز گفته است: «پیشبینی سرعت رشد صنعت حمل و نقل الکتریکی غیر ممکن است» او در این راستا ادامه داد که «با این حال ورود به این قضیه برای ما یک الزام است. به همین دلیل است که میبایست در راستای حرکت به سوی تولید نسل آتی خودروها یعنی خودروهای برقی حرکت کنیم و طراحی و معماری خودروهای الکتریکی را با تولیدات خود ادغام نماییم.»
میتوان گفت شاسی بلند تمام الکتریکی مرسدس بنز EQC با سه ویژگی و ستاره درخشان خودنمایی میکند. در این بین میتوان به قدرت 400 اسب بخاری آن، در کنار ویژگی بهرهمندی از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک اشاره کرد. (اهیمت قدرت مثالزدنی مرسدس بنز EQC به اندازهای است که در نام کارخانهای این خودرو نیز میزان قدرت تولیدی آن آمده است. EQC 400 4MATIC) در کنار این ویژگیها میتوان این شاسی بلند تمام الکتریکی را آینه تمام نمای خودرویی که به آخرین تکنولوژیهای روز نیز مجهز است، معرفی نمود.
این خودروی برقی که دو دیفرانسیل بوده از یک باتری 80 کیلووات ساعتی لیتیوم یونی نیز بهره میبرد که در کف خودرو توسط کارخانه جاسازی شده است. درواقع 348 سلول انرژی موجود در این خودرو میتوانند انرژی مورد نیاز 2 پیشرانه برقی را در جلو و عقب آن تامین نمایند. با این ویژگیها، همانطور که اشاره کردیم، مرسدس بنز EQC با خیال راحت میتواند 321 کیلومتر در ساعت را بدون نیاز به شارژ طی نماید. سیستم شارژ سریع DC از دیگر تجهیزات این شاسی بلند تمام الکتریکی است که در زمان 40 دقیقه ظرفیت باتری را از 10 تا 80 درصد پر خواهد کرد. جالب است بدانید که مرسدس قرار است نسخه 110 کیلووات ساعتی EQC را نیز به زودی معرفی نماید.
پس تا اینجا میدانیم این خودرو قدرت 400 اسب بخاری خود را به رخ رقبا میکشد. حالا خوب است این را هم اضافه کنیم که شاسی بلند تمام الکترونیکی مرسدس بنز EQC با گشتاور 764 نیوتن متری ویژگیهایش تکمیل شده و میتواند شتاب اولیه 4.6 ثانیهای را به ارمغان آورد و سرعت نهایی خود را به 118 کیلومتر بر ساعت برساند.
مرسدس در مورد رقبای این دستاورد جدید نیز میگوید که خودروهایی مانند آئودی ای-رون، بی ام و iX3، جگوار i-Pace و تسلا مدل X، از رقبای EQC محسوب میشوند. اما با ویژگیهایی که این خودروی تمام برقی ارائه میدهد میتواند در میان همه این رقبا قد علم کند. هر چند محصولات بی ام و آئودی هنوز کاملا معرفی نشدهاند، اما مرسدس در رقابتی آشکار با خودروهایی چون تسلا مدل X و یا جگوار i-Pace خواهد بود. به طوری که جگوار i-Pace در مدل پایه S قدرتی معادل 394 اسب بخار با گشتاور 694 نیوتن متری تولید میکند، اما باتری آن 90 کیلووات ساعت ظرفیت دارد و میتواند محدوده 386 کیلومتری را نیز بدون نیاز به شارژ طی نماید. این در حالی است که سرعت نهایی آن نیز حدود 120 کیلومتر در ساعت برآورد شده است. تسلا نیز دارای یک باتری 75 کیلووات ساعتی است و محدوده 273 کیلومتر در ساعت را بدون نیاز به شارژ طی میکند و شتاب اولیه آن نیز 4.9 ثانیه است.
با این حال مشخص است که مرسدس بنز EQC در نسخه ابتدایی خود به راحتی میتواند تسلا را به چالش بکشد. دیتر تسچه یادآوری میکند که درست است که خط تولید EQ با خط تولید AMG متفاوت است اما این خط تولید نیز میتواند خودروهایی با عملکرد AMG تولید نماید. او ادامه میدهد که ما به طور مشخص بر روی ارتقای خودروهای خود به خودروهای الکتریکی نیز کار میکنیم.
در آینده نیز برنامههایی برای گنجاندن موتورهای الکتریکی در خودروهای متعلق به خط تولید AMG داریم و در این راستا برنامه Project One به طور مشخص یکی از آنها است که به خودروهای هیبریدی و یا ترکیبی اشاره دارد. و البته هنوز تصمیمی برای تغییر آنها به سمت یک خودروی تمام الکترونیکی اتخاذ نشده است.
طراحی ظاهری و داخلی مرسدس بنز EQC
از نظر بصری و طراحی ظاهری نیز باید بگوییم که مرسدس در بدنه EQC خطوط چندان زیادی را این خودرو بکار نبرده است و از این نظر ممکن است چندان از نظر زیباییشناسانه نتواند با تسلا مدل X رقابت کند. درواقع تسلا مدل X از این نظر به سقف پاناروما به چشم اندازی وسیع و همچنین درهایی همچون بال عقاب مزین است. این در حالی است که مرسدس برای طراحی EQC از طراحی مخصوص خودروهای الکتریکی وام گرفته است که در اصطلاح آن را طراحی «لوکس پیشرفته» مینامند. طراحان این خودروی الکتریکی معتقدند که شاسی بلند تمام الکتریکی مرسدس بنز EQC از نظر زیباییشناسانه از نگرشی رو به جلو بهره میبرد. نتیجه این طراحی را نیز میتوان در چراغهای جلوی این شاسیبلند مشاهده کرد که بر روی جلوپنجره خودرو نیز امتداد دارند. از طرف دیگر میتوان چراغهای عقب خودرو را نیز که در بدنه پشتی خودرو امتداد دارد، نمونهای از طراحی آیندهنگرانه دانست. این چراغها با ترکیبی از طراحی اغواگرانه و اسپرت پویایی خاصی را به نمایش میگذارند که البته میتوان اثرات این طراحی را نیز در سراسر خودرو مشاهده کرد.
نمای داخلی شاسیبلند تمام الکتریکی مرسدس بنز EQC نیز ترکیبی از سنت و مدرنیته را با زیبایی هر چه تمامتر به نمایش میگذارد. درواقع امکانات و تجهیزات داخلی خودرو با یک نمایشگر عریض تکمیل میشود که به سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس یعنی MBUX نیز مزین شده است. استفاده جسورانه از طراحی مفهومی در داخل خودرو به خصوص در بکارگیری ترکیب رنگ از دیگر نقاط قوت EQC محسوب میشود. همچنین این طراحی ترکیب زیبایی را از بکارگیری امکانات دیجیتال و آنالوگ را در کنار هم به نمایش میگذارد. درواقع کنترلهای مکانیکی دریچهها و همچنین سیستم دیجیتال تنظیم دما از جمله مثالهایی در این زمینه هستند. همچنین جالب است بدانید که شاسی بلند تمام الکتریکی مرسدس بنز EQC از سیستم خنککننده و گرمکننده هوشمند نیز بهرهمند بوده تا در دماهای مختلف بتواند بهترین عملکرد را برای موتورها و باتریهای خودرو را به ارمغان آورد.
طراحی مهندسی برای افزایش طول عمر باتری مرسدس بنز EQC
مهندسان مرسدس بنز توانستند با بهینهسازی و بکارگیری صحیح سیسم انتقال قدرت تمام چرخ محرک میزان جاذبه را در شاسی بلند تمام الکتریکی مرسدس بنز EQC کاهش داده و فرمانپذیری و هندلینگ بهتری را برای این خودرو فراهم کنند. جالب است بدانید که بنابر گفته کمپانی مرسدس این خودرو در سرعتهای پایین تا متوسط و رانندگی آرام از موتور جلوی خود استفاده کرده و در سرعتهای بالاتر که چرخها برای پشتیبانی از این سرعت به گشتاور بیشتری نیاز دارند، از موتوری که در عقب خودرو تعبیه شده است، استفاده میکند. همچنین رانندگانی که تمایل دارند عمر باتری را در زمان رانندگی افزایش دهند، میتوانند از سیستم کمکی ECO در پشت فرمان استفاده کنند. درواقع هدف این سیستم کنترل شتابگیری و همچنین صرفهجویی در مصرف انرژی خواهد بود. با این حال انرژی ذخیره شده نیز در سرعتهای بالا و یا رانندگی در شرایط سخت مانند بالا رفتن از تپه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این در حالی است راههای دیگری نیز برای افزایش طول عمر باتریها در نظر گرفته شده است. درواقع در حالت رانندگی D، خودرو با بیشترین میزان بازیافت انرژی روبهرو خواهد بود. در این حالت رانندگی، خودرو بهصورت تک پدال کار خواهد کرد تا به جای استفاده از لنت ترمز برای کاهش سرعت و یا توقف، باتریها شارژ شوند.
با این حساب سیستمهای فنی و همچنین کمکی مانند سیستم کمکی ECO که در این خودرو معرفی کردیم، اطلاعاتی هستند به صورت تئوری بیان شدهاند. هرچند که این اطلاعات و چنین فناوریهایی جالب به نظر میرسند اما باید تا زمان عرضه رسمی این خودرو و مشاهده عملکرد آن برای قضاوت نهایی تا دو سال آینده صبر کنیم. با این حال موضوعی که مهم است، حرکت روبهجلوی کمپانیهای خودروسازی در جهت تولید خودروهای برقی و هیبرید است که در سایه این دستاوردها و گسترش آنها میتوان به کاهش آلودگیهای محیط زیستی در شهرها امیدوار بود.
کلام آخر
برای اخبار بیشتر از خودرو با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.
