شرکت اوبر قصد دارد سفرهای کوتاه داخل شهری را با دوچرخه برقی جایگزین کند. به گفته مقامات این شرکت، اوبر برنامهریزی و اهدافی بلندمدت مانند کمک به محیط زیست در این زمینه دارد.
خودروهای برقی یکی از راههای حفاظت از محیط زیست هستند. در این راستا باتوجه به افزایش تعداد این خودروها باز هم ممکن است در آینده با ترافیکهای شهری رو به رو باشیم. اما ایده استفاده از یک اسکوتر و یا دوچرخه برقی میتواند راهی برای رهایی از ترافیک در ساعات شلوغی روز در سفرهای تک نفره برای مسافتهای کوتاه باشد. در این راستا شرکت سرویس اینترنتی آژانس آنلاین اوبر در سانفرانسیسکو برنامهای بلند مدت دارد.
اوبر قرار است در راستای حفاظت از محیط زیست، تمرکز خود را بر روی دوچرخهها و اسکوترهای برقی بیشتر کند. این در حالی است که اگر این بخش سود دهی خوبی را برای اوبر به ارمغان آورد، فعالیت این شرکت در زمینه خودروهای سواری کمتر خواهد شد.
دارا خسروشاهی مدیر عامل ایرانی اوبر در برنامهای قصد دارد که ناوگان دوچرخههای الکتریکی را جایگزین سایر روشهای حمل و نقل شهری کند. او در این راستا گفته است ناوگان حمل و نقل انفرادی، انتخابهای مناسبتری برای رفت و آمد در داخل شهر خواهند بود. در این زمینه او پیشبینی میکند که مسیر رفت و آمد شهروندان در آینده کوتاهتر و در عین حال بیشتر خواهد شد. وی همچنین در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز (Financial Times) گفته است: «در طی ساعات شلوغی استفاده از یک خودروی سنتی فلزی برای حمل و نقل و استفاده شخصی بسیار ناکارآمد است.» خسروشاهی همچنان ادامه میدهد که «شاید ما در اهداف کوتاه مدت خود برنده نباشیم اما استراتژی ما در بلند مدت طوری است که اکنون همان جایی هستیم که باید باشیم.» درواقع او با این جمله بیان کرد که اوبر قصد برنامهریزی بلند مدت را در زمینه گسترش ناوگان دوچرخههای الکتریکی دارد.
گفتنی است طی یک سال اخیر شرکتهای بسیاری بر روی دوچرخههای برقی سرمایهگذاری کردهاند. شرکت اوبر نیز در راستای دسترسی به اهداف خود با خرید 220 میلیون دلاری شرکت جامپ که دوچرخههای الکتریکی تولید میکند، اولین گامهای خود را در این زمینه برداشته است. اکنون نیز دوچرخههای الکتریکی این شرکت در هشت شهر آمریکا که نیویورک، واشنگتن، دنوور نیز جزو این شهرها هستند، قابل استفادهاند. به زودی این دوچرخههای الکتریکی در برلین نیز موجود خواهند بود.
از دیگر قدمهای که سرویس اینترنتی اوبر در زمینه گسترش ناوگان اسکوتر و دوچرخه برقی برداشته این است که این شرکت همکاری خود را با شرکت ساخت دوچرخههای الکتریکی لایم آغاز کرده و فعالیتهای دیگر خود را در زمینه سیستم حمل و نقل عمومی آغاز کرده است. با این حال خسروشاهی تایید کرده است که شرکت ممکن است بخشی از درآمد خود را در این راستا از دست بدهد، چراکه راندن اسکوتر و یا دوچرخه برقی بر عهده خود فرد بوده و نباید کرایهای از این جهت بپردازد. با این حال او ادامه داد که هرچند این موضوع در کوتاه مدت به ضرر شرکت خواهد بود اما نسبت به ضرر 4.5 میلیارد دلاری این شرکت در سال گذشته بسیار کمتر است. از طرف دیگر و با این حساب، رانندگان تاکسیهای اوبر در ترافیکهای ناخواسته شهری درگیر نخواهند شد و در مسافتهای طولانی مسافران را جابه جا خواهند کرد که این موضوع سوددهی بیشتری نیز برای آنها به همراه خواهد داشت.
همچنین مقامات شرکت بیان کردهاند به دلیل تورمی که در این حطیه برای شرکت ایجاد خواهد شد، سرمایهگذاران نیز باید ضررهای کوتاه مدت را برای دستیابی به اهداف آینده بپذیرند که البته بخشی از این اهداف جدای از سود مالی به استفاده بیشتر از وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست مربوط میشود.
در این زمینه ممکن است دریافت مجوز برای استفاده از اسکوترهای برقی در محیط شهری یکی از مشکلات پیش روی شرکت اوبر باشد. به عنوان مثال مسئولین سان فرانسیسکو در بهار امسال به دلیل پارک نامناسب و عدم استفاده از کلاه ایمنی، تردد تعدادی از وسایلی این چنین را در داخل شهر ممنوع اعلام کردند. البته برخی از صاحبان اسکوتر نیز به سد معبر در پیاده رو محکوم شدند که در این راستا تنها به 5 شرکت که شرکت اوبر نیز یکی از آنها است، اجازه فعالیت داده شد.
کلام آخر
برای اخبار بیشتر از خودرو با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.