براساس قوانین آیین نامه پلیس راهنمایی و رانندگی، هر خودرویی که در خیابان حرکت میکند و از خط تولید روانه بازار میشود باید پلاک گذاری شده باشد. اما داستان موتورسیکلت های برقی در ایران چیز دیگریست.
جالب است بدانید که چند سالی است که ما شاهد حضور موتورهای برقی در بازار ایران هستیم. اما این در حالی است که صاحبان این وسایل نقلیه بدون پلاک و مشخصات انتظامی از موتورسیکلت خود برای رانندگی در معابر استفاده میکنند. در پی این اقدام پلیس راهور ناجا اخیرا عرضه این وسایل نقلیه و همچنین فروش آنها را ممنوع اعلام کرده است. البته از جهتی دیگر این امر باعث خوشحالی راکبان این نوع از موتورسیکلتها نیز گردید که بدین وسیله میتوانند از این به بعد با پلاک قانونی از موتور سیکلت های برقی خود استفاده کنند.
با این حساب موتورسیکلت های برقی تاکنون بدون استعلام نیروی انتظامی و پلاگ به فروش میرسیدند. این اقدام پلیس راهور ناجا را بر آن داشت تا نسبت به این اتفاق عکسالعمل نشان دهد. درنتیجه مسئولیت این موتورها از این پس بر عهده روسای شمارهگذاری پلیس راهور واگذار گردید. در این راستا بعد از ساخت و خروج از کارخانه و عرضه به بازار باید عملیات مربوط به شمارهگذاری این نوع از موتور سیکلتها انجام شود.
درواقع این اقدام بر اساس ماده 2 و 19 آیین نامه پلیس راهنمایی و رانندگی صورت گرفته که مطابق آن تمام وسایل نقلیه قابل تردد در معابر و راههای کشور میبایست از پلاک و شماره انتظامی برخوردار باشند. حال اگر کارخانهها نیز بدون پلاک خودرویی را به بازار عرضه کنند و یا به فروش برسانند متخلف محسوب خواهند شد و براساس قانون با آنها برخورد میشود.
همچنین مطابق اعلام و دستور پلیس راهنمایی و رانندگی نام و مشخصات کامل موتورسیکلات برقی از این به بعد توسط کارخانه سازنده باید به پلیس ناجا اعلام شود تا بدین روش اقدامات لازم برای پلاکگذاری و ثبت و استعلام آنها از طریق پلیس صورت بگیرد.
کلام آخر
اما با همه این تفاسیر شاید این سوال ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد که چه بر سر موتور سیکلتهایی که قبل از این تصمیم تولید شدند میآید؟ چراکه مشخص نیست آیا پلیس راهنمایی و رانندگی طرح و برنامهای برای برای صدور پلاک و ثبت آنها در دست اجرا دارد یا نه؟ در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.