رزومه ها بخش مهمی از تلاش برای جستجوی شغل محسوب می شوند. اگر بدنبال شغل رویایی تان هستید، باید سروسامانی به ظاهر رزومه تان بدهید و از اشتباهات رایج اجتناب کنید.
تینا نیکولای (Tina Nicolai) بنیانگذار وب سایت Resume Writers’ Ink در گفتگو با بیزینس اینسایدر(Business Insider) به نکاتی درباره داشتن رزومه (Resume) بهتر اشاره می کند. رزومه ها از اهمیت بسزایی برخوردارند. بعید است کسی بهتر از تینا نیکولای به این مسئله واقف باشد. تینا می گوید که از زمان بهراه اندازی سایت Résumé Writers’ Ink در سال 2010 نزدیک به بیش از 40000 رزومه را خوانده است. رقمی که قطعا بسیار بسیار زیاد است. نیکولای می گوید طی سال ها بارها و بارها شاهد اشتباهات آزاردهندهای در این رزومه ها بوده که عمدتا مدام هم تکرار شده اند.
برخی از این خطاها چندان مسئله ساز نیستند. گرچه در بازار شغل رقابتی همین اشتباهات کوچک هستند که باعث می شوند شغل رویایی تان را بدست آورید یا اینکه کارفرما بدون آنکه حتی نگاهی به سوابق کاریتان، رزومه را مستقیما دور بیندازد.
آنچه در این مقاله میخوانید:
8 اشتباه بزرگ در رزومه نویسی
در این مقاله به آزاردهندهترین اشتباهات رایج در زومه نویسی از دیدگاه تینا نیکولای خواهیم پرداخت:
بی دقتی
بزرگترین اشتباهی که متقاضیان کار مرتکب می شوند: آن ها بی دقت هستند و توجه زیادی به جزئیات نمی کنند. آن ها تنبل هستند!
نیکولای می گوید که وی رزومه های زیادی با تعداد زیادی اشتباه تایپی، قلم نوشتاری غیرحرفه ای، اطلاعات قدیمی، و بی ربط دیده است.
خلاصه هایی که بسیار طولانی هستند
از نظر نیکولای وقتی خلاصه سوابق کاری به صورت رسمی با ترکیبات وصفی، و صفات زیاد نوشته شوند برای کارفرما آزاردهنده خواهند بود.نیکولای در گفتگو با بیزینس اینسایدر (Business Insider) اظهار کرد که:
پس از خواندن چند خط، کارفرما خسته می شود انگار که فصلی طولانی از کتابی را می خواند. بههمین خاطر بهتر است مطالب بهصورت بخش به بخش و تیتروار نوشته شوند، و به دستاوردها و موفقیتها اشاره شود.
استفاده بیش از حد از کلمات تخصصی و اصطلاحی
نیکولای می گوید اصطلاحات مخصوص رزومه مانند «خارج از چهارچوب های متداول»، «بازیکن تیم» و «ارتباط برقرارکننده استثنایی»، «انتظارات بنیادی در بازار امروز» بشمار می آیند. فردی که حقیقتا حلال مسائل و مشکلات باشد و کار گروهی بداند این امر را با ترکیبی از چند کلمه و تشبیه و تصویرسازی مختصر و مفید در رزومه اش می آورد.
شروع کردن تیتر با «مسئول …»
از نظر تینا نیکولای این یکی دیگر از موارد «تنبلی» است که وی بارها در رزومه ها مشاهده کرده است.
داوطلبین باید بدانند که شروع کردن جمله ای با عبارت «مسئول . . .» انتظارات الزامات و شرایط شغلی را به خواننده نشان میدهد اما لزوما به منزله این نیست که داوطلب واقعا آن وظایف را انجام داده باشد. همچنین این نوع بیان نوشتاری موفق بودن داوطلب در این وظایف را نیز نشان نمیدهد. تنبل نباشید، چند دقیقه بیشتر زمان بگذارید تا کارهایی را توضیح دهید که انجام دادهاید نه کارهایی که انتظار می رفت انجام دهید.
بیش از حد رسمی بودن
نیکولای رزومه های بهشدت رسمی را آزاردهنده و ناخوشایند می داند چرا که جالب و سرگرم کننده نیستند و خواننده حس خوبی از شخصیت متقاضی نمی گیرد.
پیروی از یک الگو (قالب آماده)
نیکولای می گوید که بیشتر افراد به قالب های رزومه آماده موجود در اینترنت اتکا می کنند. وی در ادامه گفتگو با بیزینس اینسایدر خاطر نشان می سازد که:
قالب ها صرفا بهعنوان راهنما طراحی شده اند و قرار نیست رزومه هایتان را دقیقا از روی این الگوها کپی کنید. الگو را همانند کت و شلواری فرض کنید که فردی آن را به تن کرده و با سبک شخصیاش وفق میدهد. قالب رزومه چهارچوبی است برای به نمایش گذاشتن برند شخصی تان و مهم تر از آن در ویترین گذاشتن موفقیت ها و دستاوردهای شما.
استفاده ناشیانه از فضای سفید و خالی
داوطلبین اغلب اوقات از فاصله سفید (فضای خالی) زیاد از حد یا کمتر از حد استفاده می کنند. فشردن تعداد زیادی کلمه در یک صفحه با حاشیه اندک از کنارهها و فونت کوچک بسیار آزاردهنده و زمخت است. و بالعکس، فضای خالی زیاد با کلماتی که به یک سمت حاشیه کشیده شدند سبک نوشتاری نامناسبی برای نوشتن رزومه بهشمار می آید.
اختصاص فضای زیاد از حد به اطلاعات تماس
چهار خط از رزومه خود را به نوشتن اسم، نشانی، آدرس ایمیل، و شماره تماس تان خود اختصاص ندهید.
نیکولای در انتها اضافه کرد:
با حذف نشانی و کم کردن اطلاعات مربوط به اسم، شماره تماس و آدرس ایمیل روی یک خط آبروداری کنید. بهجای آن بیشتر سعی کنید درباره دستاوردها و موفقیت های تان بنویسید.
کلام آخر
برای اطلاع بیشتر از دنیای کسب و کار با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.