نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد که فیسبوک در ازای دریافت پول، اطلاعات شخصی کاربران را به 60 کمپانی سازنده موبایل و سخت افزار فروخته است.
بیش از یک دهه است که فیسبوک، متهم به به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی کاربران است. اطلاعاتی که بخشی از حریم خصوصی افراد بوده و به غول های فناوری مانند اپل، سامسونگ، آمازون، مایکروسافت و . . . فروخته شده است. به نقل از نیویورک تایمز، فیسبوک، قراردادی را حداقل با 60 شرکت سازنده گوشی و دستگاه دیجیتال امضا کرده که به موجب آن اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار این کمپانی ها قرار می دهد، بیشتر این قراردادها هنوز هم پابرجا هستند.
مارک زاکربرگ موسس فیسبوک، در جلسه دادرسی کمیته مشترک بازرگانی و قضایی سنا در دفتر مرکزی سنا و ساختمان کاپیتول هیل در تاریخ 10 آوریل 2018 در واشنگتن دی سی اعتراف کرد که
- فیسبوک با حداقل 60 کمپانی سازنده موبایل و سخت افزار از جمله اپل، آمازون، سامسونگ، و مایکروسافت و غیره قرارداد به اشتراک گذاری اطلاعات و دیتای کاربران منعقد کرده است.
- براساس گزارش نیویورک تایمز، بواسطه این قرارداد، این شبکه اجتماعی به این سازندگان امکان می دهد تا به داده های دوستان کاربران از جمله شرایط، روابط عاطفی، مذهب و تمایل سیاسی شان دسترسی پیدا کنند.
- فیسبوک وجود این قراردادها را تایید کرد اما می گوید که هدف این توافقات ایجاد «تجاربی شبه فیسبوکی» قبل از فراگیر شدن اپ استورها، بود.
- با این حال این شرکت اتهام دسترسی به داده دوستان کاربران بدون رضایت کاربران را رد می کند.
این در شرایطی است که سال ۲۰۱۱ فیسبوک، معاهدهای با کمیسیون تجارت فدرال امضاء کرده و در آن متعهد شد که دیتا و اطلاعات شخصی کاربران را بدون اجازه آنها به شرکای خود واگذار نکند.
تایمز می گوید اپل، آمازون، سامسونگ و مایکروسافت از جمله کمپانیهایی هستند که فیسبوک طی ده سال اخیر اطلاعات کاربران را در اختیارشان میگذاشت. حتی بعد از آنکه فیسبوک، اعلام کرد که چنین اطلاعاتی را منتشر نخواهد کرد، بازهم این سازندگان نمی توانند بدون رضایت آشکار و علنی کاربران، به اطلاعات دوستان کاربران دست یابند.
فیسبوک، در بیانیه ای در واکنش به گزارش انتشار اطلاعات مربوط به دوستان کاربر بدون کسب اجازه را تکذیب کرد. جالب است بدانید که مسئله در اختیار قراردادن اطلاعات کاربران از اوایل سال 2012 مطرح شد. سندی پاراکیلاس که در آن سال ها مسئول بخش حریم فیسبوک بود در گفتگو با تایمز می گوید:
این ماجرا ابتدا درون خود فیسبوک بهعنوان مسئله امنیتی مطرح شد. جای تعجب است که ماجرا هنوز پس از شش سال ادامه داشته باشد، و ظاهرا شهادت فیسبوک در مجلس را نقض می کند که تمام اجازه های مربوط به لیست دوستان در فیسبوک متوقف شده اند.
براساس گزارش تایمز برخی از این کمپانیهای تولیدکننده به اطلاعاتی از قبیل روابط عاطفی، مذهب و رویدادها و گرایش های سیاسی کاربر دسترسی دارند. ضمن اینکه اطلاعات دوستان کاربران در فیسبوک نیز علیرغم غیرفعال بودن گزینه به اشتراک گذاری داده قابل دسترسی هستند. تایمز معتقد است که علیرغم توقف این قراردادها از ماه آوریل، بخش اعظم این مشارکت ها بین فیسبوک و برخی شرکت ها همچنان به قوت خویش باقی اند.
مارک زاکربرگ، 10 آوریل از کاربران فیسبوک در مجلس سنا عذرخواهی کرد و توضیحاتی را در مورد رسواییهای اخیر این شرکت ارائه داد؛ این توضیحات دسترسی شرکت کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) به اطلاعات شخصی حدود ۸۷ میلیون کاربر گرفته تا استفادهی روسیه از این پلتفرم برای اشاعهی خبرهای کذب، و دست یابی هکرها به اطلاعات شخصی بیش از 2 میلیارد کاربر فیسبوک را شامل میشدند.
فیسبوک از سال 2014 فرایند دسترسی توسعه دهندگان اپلیکیشن ها به داده های شخصی دوستان کاربران از جمله نام، تاریخ تولد و حتی تمایلات مذهبی یا سیاسی آن ها را خاتمه داد. اما طبق گزارش تایمز این سیاست مشمول سازندههای بزرگ نشده است.
ایم آرچیبانگ (Ime Archibong) قائم مقام فیسبوک در پاسخ به مقاله تایمز پستی را تحت عنوان «چرا اظهارات نیویورک تایمز را تکذیب کنیم» در وبلاگ شخصی اش منتشر کرد. او استفاده از قراردادهای به اشتراکگذاری داده و اطلاعات شخصی کاربران با حدودا 60 کمپانی از جمله آمازون، اپل، بلک بری، اچ تی سی، مایکروسافت، و سامسونگ را تایید می کند که پیش از ظهور سیستم عامل های استاندارد و اپ استورها امکان ورود به فیسبوک را به کاربران می داد.
آرچیبانگ می گوید
این شرکا قراردادی امضا کردند تا اطلاعات فیسبوکی افراد هیچ کاربرد دیگری به غیر از استفاده در فیسبوک و برنامههای شبیه آن نداشته باشد. برخلاف ادعاهای نیویورک تایمز، اطلاعات دوستان کاربران مانند عکسها تنها در دستگاههایی قابل دسترسی بوده که خود کاربران تصمیم به اشتراک گذاری اطلاعات شان با دوستان را اتخاذ کنند. فیسبوک اطلاعاتی از سواستفادههای احتمالی این شرکت ها در دست ندارد.
آرچیبانگ می گوید ظهور iOS و اندروید بدان معنا است که دیگر کمتر کسی سراغ تجارب شبه فیسبوکی رفته که این کمپانی ها پیش از این ارائه می کردند و بهمین خاطر است که فیسبوک تصمیم به پایان دادن به این همکاریها گرفته است.