تسلا مدل 3 خودرو برقی شرکت تسلا بر اساس برآوردهای بررسی خودرو، سودی نزدیک به 7 هزار دلار در هر دستگاه دارد؛ اما مدیران اقتصادی تسلا توقع سودی بالاتر دارند.
کسانی که از دور شرکت تسلا را مورد بررسی قرار میدهند، همگی معتقدند که این شرکت پولهای خود را میسوزاند و هیچ هدفگذاری برای تولید محصولات خود ندارد؛ اما برآورده های جدید نشان داده که خودرو تسلا مدل 3 سودآورتر از آنچه تصورانش را میکردیم، است.
براساس گزارشی از نظر مهندسان خودروساز آلمانی که به صورت اختصاصی به بررسی خودرو
تسلا مدل 3 میپردازد هزینه کلی تولید این محصول 28 هزار دلار برآورد شده است که 10 هزار دلار هزینه تولید تسلا مدل 3 و 18 هزار دلار نیز هزینه تولید مواد و تجهیزات جانبی خواهد بود. مدل تسلا 3 پایه که با قیمتی در حدود 35 هزار دلار به فروش میرسید مدتی است که از بازار فروش و تولید کنار رفته است اما به نظر تسلا سود خوبی در فروش این محصول با وجود اظهارات ناامیدکنندهای که شرکت داشت، به دست آورده است. دلیل سودآوری خط تولید تسلا نسبت به رقیبان خود، استفاده کمتر از عنصر کبالت در باتریهای خودرو است. کبالت در طی سال گذشته بنا به درخواستهای زیاد مردم برای خودروهای برقی، نایاب شده و با قیمتی حدود سه برابر قبل به کارخانههای ماشینسازی برقی فروخته میشد.
چگونگی عملکرد تکنولوژی استفاده از کبالت کمتر در باتریهای برقی و قابل شارژ توسط دو شرکت
پاناسونیک و تسلا هنوز به روشنی معلوم نیست؛ اما این امکان و پیشرفت باعث شد که تسلا سود زیادی در فروش محصولات خود به دست آورد. بر اساس برآوردهایی که از شرکت شده است، اگر تسلا بتواند خط تولید خود را برای تولید هزار دستگاه در هفته تجهیز کند، خودرو تسلا مدل 3 میتواند بهتنهایی سودآوری اقتصادی بیشتری نسبت به سایر محصولات برای شرکت داشته باشد.
بر اساس برآوردهای ما شاید سود خودرو تسلا مدل 3 زیاد باشد اما خود شرکت نظر متفاوتی دارد. یکی از مدیران اقتصادی تسلا در دانشگاه میشیگان گفته است که سودآوری خودرو تسلا به اندازه کافی نیست، چرا که همیشه در کنار سودآوری زیاد، هزینههای مراقبت، توسعه و نمایندگیها هم وجود دارد که باعث کاهش دریافتی خالص توسط شرکت تسلا میشود؛ بنابراین تصور نکنید که تسلا مدل 3 بهتنهایی میتواند کل شرکت را سرپا نگه دارد. بر اساس نظر ابن کارشناس، درصورتیکه تسلا مدل 3 با قیمتی در حدود پنجاههزار دلار به فروش برسد دارای سودآوری مناسب خواهد بود.