استارتاپ Wyze اخیرا دوربین هوشمند جدید کوچکی طراحی کرده که مشخصات آن مشابه دوربینهای برندهایی همچون گوگل و آمازون است ولی قیمتی بسیار پایینتر دارد. این استارتاپ توانسته در مدت زمان کوتاهی 100 هزار دوربین با قیمت 20 دلار به فروش برساند.
وقتی شرکتهایی همچون آمازون، گوگل و اپل در بازار حضور دارند، استارتاپها شاید جرات ورود به رقابت با این برندها را نداشته باشند. خصوصا در حوزههای سخت افزاری رقابت کردن با این برندها واقعا ساده نیست. ولی ظاهرا استارتاپ Wyze با معرفی دوربین کوچک خود به نام Wyze Cam که اولین محصول این استارتاپ است، وارد رقابت تازه ای با آمازون و گوگل شده است. با اینکه Wyze Cam ویژگیهای خوبی دارد ولی توانسته با دوربین Nest Cam گوگل وارد رقابت شود. این دوربین جدید مشخصاتی مشابه دوربین گوگل دارد ولی جالب است بدانید که قیمت آن 10 درصد قیمت Nest Cam گوگل است.
نکته شاخص و برجسته این دوربین جدید این است که با اینکه مشخصات اش مشابه دوربینهای کمپانی های آمازون و گوگل است ولی از نظر قیمت، فوق العاده مقرون به صرفه است. قیمت این دوربین تنها 20 دلار در نظر گرفته شده است. واقعا سئوال اینجاست که این استارتاپ چگونه توانسته است این دوربین را با این قیمت طراحی و تولید کند؟ استارتاپ Wyze در رسالت خود توجه به مشتری را در کانون توجه قرار داده و سعی دارد در حوزه محصولات مربوط به خانه های هوشمند، محصولاتی با قیمت مناسب و البته با کیفیت به کاربران ارائه دهد. Wyze معتقد است اغلب محصولات مربوط به خانه های هوشمند گران قیمت هستند و علی رغم قیمت بالایی که دارند، نمی توانند نیاز مشتریان را نیز برآورده سازند.
محصول جدید این استارتاپ که یک دوربین هوشمند است، می تواند با رزولوشن 1080 پیکسل کار کند و سرعت خیلی خوبی دارد. البته این دوربین قابلیت پشتیبانی از میکرو SD را ندارد و برای ضبط پیوسته ویدئو باید از یک سیستم هارد ذخیره ساز استفاده کنید. البته رقبای این استارتاپ با کمک سیستم ذخیره سازی در فضای ابری مساله را حل کرده اند ولی خب برخی کاربران به دلیل نیاز به پرداخت هزینه، تمایلی به این سرویس ندارند. البته برای استفاده از فضای ذخیره سازی ابری، به مدت 14 روز امکان استفاده رایگان برای کاربرانی که این محصول را خریداری می کنند، مهیا شده است. یکی از برنامههای آتی که این استارتاپ در نظر دارد دنبال کند، فروش محصول در بازارهای آسیا است. ظاهرا با این قیمت و این مشخصات این دوربین هوشمند می تواند بازار خوبی را در آسیا از آن خود کند. این دوربین توسط خط تولیدی در کشور چین به تولید انبوه خواهد رسید و استارتاپ Wyze در نظر دارد با شرکت های دیگری هم وارد مذاکره شود تا بتواند محصول خود را با کیفیت بالا تولید کند. رسالت Wyze تولید محصولات با قیمت مناسب و با کیفیت بالا است.
در اولین فروش خود، Wyze توانست 100،000 دوربین به فروش برساند که این عدد خوبی برای شروع کار است. این تعداد دوربین در مدت زمان بسیار کوتاهی و به سرعت فروش رفت. مشتریانی که این دوربین را خریداری کرده اند، اعتقاد دارند با چنین کیفیتی، خرید یک دوربین 20 دلاری واقعا مقرون به صرفه است. ظاهرا برخی کاربران بعد از خرید نمونه اولیه اقدام به خرید تعداد بیشتری از این دوربین هوشمند کرده اند. این استارتاپ در نظر دارد که محصول خود را از نظر سخت افزاری بهبود ببخشد و در تلاش است تا هر روز کیفیت آن را بالا ببرد. این استارتاپ به نظرات و بازخوردهای مشتریانش بسیار اهمیت میدهد و در طراحیهای بعدی در نظر دارد نکات مطرح شده را در نظر بگیرد.