بر اساس آخرین خبرهای منتشر شده، بیشتر خودروهای تویوتا (Toyota) تا سال 2025 میلادی می توانند با یکدیگر صحبت کنند. اولین مدل این خودروها با قابلیت ارتباط با یکدیگر در سال 2021 در ایالات متحده به فروش خواهند رسید.
اولین خودروی محصول کمپانی تویوتا که می تواند با سایر خودروها ارتباط برقرار کند و حرف بزند، در سال 2021 در ایالات متحده به بازار عرضه خواهد شد. البته گفتنی است که احتمال آن می رود که تا اواسط سال 2020 میلادی، بیشتر خودروهای کمپانی تویوتا و لکسوس بتوانند مجهز به سیستم ارتباط اختصاصی کوتاه مدت (DSRC) شوند.
طبق گزارش رویترز، از سال 2015، خودروسازان این تکنولوژی را روی حدود 100،000 خودرو ژاپنی نصب کرده اند. بعلاوه این خودروها از سال 2015 مجهز به سیستم ترمز خودکار اضطراری شده اند. در حال حاضر، کمپانی تویوتا نیز ادعا می کند که 92 درصد خودروهایی که در ایالات متحده به فروش می رسد، دارای امنیت بالا و استاندارد ایمنی خوبی مشابه سیستم ترمز ایمن لکسوس هستند.
البته همان طور که گفته شد تولید خودروهایی که بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند موضوع تازه ای نیست. کمپانی تویوتا در یک بازه زمانی، کمی عقب نشینی کرده بود و حالا دوباره در بازار حرف های تازه ای برای گفتن دارد و قصد کرده که خودروهای تازه نفس خود را عرضه کند. کمپانی فولکس واگن هم مشخصا اعلام کرده است که خودروهای خود را که مجهز به فناوری ارتباطاتی هستند تا سال 2019 به جاده ها می فرستد. ایده شبکه ای از خودروها که می توانند با یکدیگر صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند خیلی جالب به نظر میرسد. البته سابقه این فناوری به سال 1999 باز می گردد که دولت یک بلوک اسپکترام 5.9 گیگاهرتزی را برای ارتباط خودرو با خودرو یا V2V عرضه کرد.
ایده ارتباط خودرو با خودرو یا همان V2V (مخفف Vehicle-to-Vehilce)، در ابتدا به صورت شبکه ارتباطی خودرو با زیر ساخت یا V2I (مخفف Vehicle-to-Infrastructure) مطرح شد. این رویکرد به منظور کاهش تصادفات و تلفات جاده ای آغاز به کار کرد. گفتنی است سه سال قبل، قوانینی نیز برای طراحی و تولید تجهیزات استاندارد با سیستم V2V تدوین شد. البته هنوز این قانون اجرایی نشده ولی به نظر می رسد با تلاش شرکت های سازنده خودرو تا سال 2020 بتوانیم استفاده از این فناوری و قوانین مرتبط با آن را در بازار شاهد باشیم. شایان ذکر است این سیستم های ارتباطی V2V در کشتی ها هم قابل استفاده خواهد بود.