تسلا از مدتها پیش درصدد بهروزرسانی و بهینهسازی سیستم رانندگی خودکار محصولاتش بود. حالا ظاهراً این کمپانی به هدف خود نزدیک شده چرا که ایلان ماسک از به سرانجام رسیدن قریبالوقوع این پروژه خبر داده است.
کمپانی Tesla چند سال قبل با هیاهوی فراوان قابلیت رانندگی خودکار (Autopilot) را وارد اتومبیلهای تولیدی خود کرد اما از آن زمان تاکنون همه چیز مطابق نقشه پیش نرفته است. البته این سیستم به طور کلی عملکرد قابل قبولی داشته اما گزارشها حاکیست در چندین و چند تصادفی که اتومبیلهای تسلا یک سر ماجرا بودند، هنگام وقوع حادثه در حالت رانندگی خودکار قرار داشتند. جدیدترین این سوانح هم به تصادف یک دستگاه خودروی مدل S تسلا با یک خودروی آتشنشانی در کالیفرنیا مربوط میشود.
تسلا اخیراً سختافزار به کار رفته در سیستم خودران محصولاتش را به طور کل دگرگون کرده است. در سال 2016 این کمپانی به همکاری خود با شرکت Mobileye که تامین کنندهی سنسورها و تکنولوژیهای لازم برای سیستم نرمافزاری Autopilot بود پایان داد و اندکی بعد با تکیه بر تکنولوژی داخلی خود، طراحی و تولید سختافزار جدید را آغاز کرد. البته باید گفت که نسل دوم سختافزار Autopilot خودروهای تسلا از حیث عملکرد به پای نسل اول آن نمیرسد.
اما ایلان ماسک اخیراً در حساب توییتر خود نوید بهروزرسانی نرمافزاری سیستم رانندگی خودکار تسلا را داده و اعلام کرده که فاز نهایی تستهای مربوطه در حال انجام است. علاوه بر این حدود یک ماه قبل نیز ماسک با استناد به نتایج اولیه گفته بود این سیستم در بین کلیه کالاهای مصرفی از پیشرفتهترین شبکه عصبی و هوش مصنوعی برخوردار است.
باید منتظر ماند و دید که نتیجهی نهایی کار به خوبی تعریف و تمجیدی که ماسک از آن میکند خواهد بود یا خیر اما طعنه آمیز اینکه کریس لتنر (Chris Lattner) رئیس پیشین واحد Autopilot کمپانی روز جمعه با به اشتراک گذاشتن توییتی ضمن تمجید از سختافزار سیستم رانندگی خودکار مدل 3 گفت از زمانی که او تسلا را چند ماه پیش ترک کرد این کمپانی در حیطهی نرمافزاری به توفیق چندانی دست نیافته است.
از طرفی استیو وزنیاک (Steve Wozniak) یکی از بنیانگذاران اپل و یار و یاور همیشگی تسلا نیز اخیراً در اظهار نظری گفته بود بدقولیهای فراوان ایلان ماسک در خصوص قابلیت رانندگی خودکار محصولات تسلا، موجب سلب اعتماد و بدبینی او نسبت به چنین وعدههایی شده است.