متال گیر بقا یا Metal Gear Survive نخستین بازی شرکت کونامی بدون هیدئو کوجیما (خالق متال گیر) است. یک اپیزود از Metal Gear Solid 5 در ژانر بقا که بازیکن را از راه یک کرم چاله به دنیایی پر از زامبی و با محیط بیابانی می فرستد.
متال گیر بقا در روزهای گذشته مرحله ی دسترسی اولیه را پشت سر گذاشت و با ارائه ی نسخه ی بتای رایگان، به مدت سه روز اجرای بازی را آزمایش کرد. نخستین تجربه ی بازی اما ویژگی های ناخوشایند آن را آشکار کرده و کونامی را مجبور کرده در مورد برخی مسائل توضیح بدهد. برای انجام بازی حتی در حالت تک نفره (Single-player) باید به اینترنت متصل باشید.
همچنین از ابتدای بازی با حجم بالایی از ریزتراکنش ها رو به رو می شوید. ریزتراکنش عبارت است از خرید آیتم های عمدتا تزیینی با پرداخت پول واقعی، چیزی شبیه به پرداخت درون برنامه ای منتها در بازی های ویدئویی. پدیده ای که هرگز خوشایند بازیکنان نبوده و ترجیح می دهند در هیچ گیمی چشمشان به ریزتراکنش نیفتد.
کونامی در مصاحبه با Gamespot می گوید:
نیاز به آنلاین بودن در هنگام انجام Metal Gear Survive به این خاطر است که مودهای تک نفره و عملیات مشترک (co-op) به صورت یکپارچه هماهنگ شوند. از سوی دیگر، اتصال به اینترنت به ما امکان می دهد پس از انتشار بازی به صورت پیوسته برای آن محتوا ارسال کنیم.
توضیح کونامی منطقی است اما همه ی افراد همیشه به اینترنت دسترسی ندارند و این ویژگی برای برخی از بازیکنان مشکل ساز خواهد بود. به ویژه اینکه بازی تک نفره معمولا از پیش تعیین شده است و نیازی به اتصال به اینترنت و تغییر ندارد به همین خاطر آنلاین بودن برای بازی در مورد Single-Player برای بسیاری از گیمرها قابل قبول نیست.
وجود ریزتراکنش در بازی اما به اندازه ی آنلاین بودن غیرمنتظره نبود. ریزتراکنش را امروزه در بسیاری از بازی ها به ویژه در ژانر شوتر شاهد هستیم. نسخه ی Metal Gear Solid 5 هم این ویژگی را دارد.
متال گیر بقا از زمان انتشار نسخه ی بتا نقدهای چندان خوبی دریافت نکرده و بسیاری این اپیزود متال گیر را بدون کوجیما تنها به یک بازی بقای معمولی تشبیه کرده اند. شاخص های بازی مانند گرسنگی، تشنگی، سلامت و خستگی که برای واقعی تر کردن بازی تعریف شده اند هم به نظر برخی منتقدان چندان جالب نیستند. این شاخص ها به شکل ستون های افقی رنگی (مانند درجه ی خون در بازی های مختلف) نمایش داده می شوند و بازیکن باید مدام به دنبال جلوگیری از خالی شدن آن ها باشد.
در عین حال، تلاش کونامی برای تقویت عنصر رئالیسم در بازی جنبه های مثبتی هم دارد. کامل کردن نقشه به صورت دستی و با پوشش مناطق مختلف یکی از ویژگی های خوب متال گیر بقا است و باید منتظر بود و دید پس از انتشار نسخه ی اصلی برآیند این نکات مثبت و منفی به کدام سمت خواهد بود. متال گیر بقا حدود یک ماه دیگر منتشر می شود.