فیس بوک با انتشار خبری رسما اعلام کرد که قصد دارد کاربران خود را به سمت دیدن اخبار باکیفیت و با محتوای خوب در فید سوق دهد. در نتیجه کاربران فیس بوک محتواهای خبری کمتری مشاهده خواهند کرد اما همان محتوای کم، از کیفیت بالاتری نسبت به قبل برخوردار است. ضمن اینکه خبرها از این پس بیشتر مرتبط با محل سکونت کاربر خواهند بود.
مارک زاکربرگ در پست اخیر فیس بوک خود اعلام کرد:
امروز من دومین بروز رسانی بزرگ خود را در سال 2018 به اشتراک میگذارم. از این پس کاربران میتوانند اخبار کمتر اما با کیفیت تری را مشاهده کنند. من از تیم تولید محتوا خواستهام تا مطمئن شوند که اخبار قابل اعتماد و آموزنده و البته مرتبط با محل سکونت افراد اولویت بندی شوند. ما هفته آینده کار خود را با منابع خبری قابل اعتماد آغاز خواهیم کرد. امروز شاهد گسترش اخبار و اطلاعات غلط هستیم. رسانههای اجتماعی به مردم امکان گسترش سریعتر اطلاعات را میدهند و اگر ما مشکلات خاصی که در این حوزه وجود دارد را رفع نکنیم، در نهایت به تقویت آنها هم خاتمه خواهیم داد. به همین دلیل ارتقای کیفیت محتوای فید خبر، موضوعی مهم برای ماست.
فسی بوک به جای کمک گرفتن از کارشناسان خارجی برای قضاوت در خصوص محتواهای قابل اعتماد، این کار را از طریق «نظرسنجی از کاربران خود» انجام خواهد داد. در این نظر سنجی، از کاربران پرسیده میشود که آیا با منبع خبر آشنایی دارند یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت بود، از آنها پرسیده میشود آیا آن منبع قابل اعتماد هست یا خیر؟ به گفته فیس بوک، منابع قابل اعتماد، حتی افرادی که به طور فعال از محتوای آنها استفاده نمیکنند، همچنان به عنوان یک منبع معتبر شناخته شده هستند.
به عقیده فیس بوک با انجام این کار، توازنی بین خبرهای معتبر و آنچه که مرتبط با جامعه ای که در آن زندگی میکنید، به وجود خواهد آمد. این تصمیم به نوبه خود جالب است و اگر زاکربرگ موفق به اجرای آن شود، حجم زیادی از اخبار جعلی حذف خواهند شد. اما سئوال اینجاست که آیا این تغییرات شامل وب سایت های خبری نوپا هم خواهد شد یا خیر؟