نمایشگاه CES یکی از مهم ترین رویدادهای دوره ای دنیای فناوری است؛ نمایشگاهی که می توان در آن به روشنی حرکت سریع شاخه های فناوری از جمله VR و AR را مشاهده کرد. در CES 2018 هم به مانند سال های گذشته، فناوری ها و محصولات نوین از گوشه و کنار جهان آمده بودند تا این بار شهر لاس وگاس محفل بزرگ ترین نمایش تکنولوژی های بشر باشد.
مانند آغازین ماه هر سال، CES 2018 هم در ماه ژانویه تصویر خوبی از چشم انداز فناوری در این سال خلق کرد و نشان داد که در سال جاری میلادی شاهد چه حرکت هایی در صنایع الکترونیکی خوهیم بود. یکی از حوزه هایی که در سال های اخیر شاهد رشد سریع آن هستید، فناوری های دیداری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) هستند.
همانطور که پیش بینی می شد، نوآوری های VR و AR در CES امسال قوی تر از گذشته ظاهر شدند و نوید جهش سریع این حوزه در سال 2018 را دادند. در اینجا نگاهی به جهش فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آینه ی CES 2018 خواهیم داشت.
چشم انداز راه در 2018
محصولات واقعیت مجازی نمایشگاه CES امسال همگی یک ویژگی مشترک داشتند؛ رهایی از محدودیت ها. این ویژگی را به روشنی می توان در رویکرد HTC مشاهده کرد. این شرکت برای هدست های Vive و Vive Pro خود یک آداپتور بی سیم عرضه کرد که تا حد زیادی کاربر را از سیم های دست و پاگیر خلاص می کند.
اینتل امسال با آداپتور WiGig برای هدست های VR قدم به نمایشگاه گذاشته بود، سازنده ی TPCast اعلام کرد که این آداپتور از واقعیت ترکیبی ویندوز پشتیبانی خواهد کرد. نمایشگاه CES امسال به وضوح نشان داد که صنایع تکنولوژی در حال کنار گذاشتن سیم ها و کابل ها هستند و در پایان 2018 دیگر خبری از آن ها نخواهد بود.
اما خلاص شدن از دست سیم ها تنها چشم انداز نمایشگاه امسال برای 2018 نبود. هدست های VR و AR در CES امسال پر ابهت ظاهر شدند. Mirage Solo شرکت لنوو و Oculus Go امسال به خوبی درخشیدند و نشان دادند که دیگر برای تجربه ی واقعیت مجازی تیازی به تلفن هوشمند نداریم بلکه خود هدست همه ی کارها را انجام می دهد. شرکت Oculus در تبلیغات خود خبر از ساخت هدست های کامل (بدون نیاز به تلفن همراه) پیشرفته ای را برای 2018 داد و مشخص شد تلاش های گوگل برای گسترش پلتفرم دیداری Daydream به خوبی در حال نتیجه دادن است. به این ترتیب بازتاب دیگر نمایشگاه CES امسال این بود که فناوری های VR و AR در سال 2018 از تلفن های همراه گذر می کنند و دیگر نیازی به آن ها نخواهند داشت.
یکی از ویژگی هایی که به هیچ وجه نسبت به پارسال تغییر نکرد این بود که تکیه ی اصلی محصولات حوزه ی VR و AR بر سرگرمی است. شرکت های سازنده ی این هدست ها عمدتا به سمت بازی و فیلم حرکت کرده اند و نمونه ی بارز آن نسخه ی بازسازی شده ی ضبط VR180 است که توسط گوگل در نمایشگاه ارائه شد. در حالی که هر روز کاربرد عملی تازه ای برای دستگاه های VR و AR کشف می شود، برآیند جهت گیری سازندگان این فناوری ها در سال 2018 همچنان به سمت سرگرمی پیش خواهد رفت.
کسانی که امیدوار بودند در سال 2018 فناوری واقعیت افزوده به عینک ها راه پیدا کند پس از پایان نمایشگاه CES نا امید شدند. امسال سال کاربردهای تجاری واقعیت افزوده است و معدود محصولات ارائه شده مانند عینکی که در همکاری با FLIR ساخته شده هم نمی توانند AR را تکان دهند. متاسفانه شاهد هستیم شرکت های فعال در زمینه ی واقعیت افزوده اکنون در جایگاهی قرار دارند که گوگل سال ها پیش به آن رسیده بود. گوگل راه آوردن فناوری های جدید به عینک را امتحان کرد و خیری از آن ندید. این خود بزرگ ترین عامل بازدارنده برای شرکت های فعال در این زمینه است.
سال 2018 بخش عمده ای از فعالیت ها در زمینه ی واقعیت افزوده، مبتنی بر تلفن های همراه خواهند بود. گوگل بستر ARCore خود را توسعه می دهد و قصد دارد آن را به تلفن های هوشمند بیشماری وارد کند. اپل همچنان برنامه ی ARKit خود را پیش می برد. به نظر می رسد در سال 2018، فناوری AR هنوز آمده ی جدا شدن از تلفن همراه و جهش به گجت های دیگر نیست.