آیا بلندپروازی‌های ایلان ماسک به قیمت زمین خوردن تسلا تمام خواهد شد؟

ایلان ماسک - تسلا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا چند روز قبل علاقمندان و سرمایه گذاران این کمپانی را با رونمایی از خودروی 200 هزار دلاری رودستر (Roadster) شگفت زده کرد. این خودروی الکتریکی شتاب فوق العاده‌ای دارد به طوریکه در کمتر از 2 ثانیه سرعت آن از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

ایلان ماسک - تسلا

در همان روز یک  کامیون الکتریکی بسیار پیشرفته و پرجذبه نیز با نام تسلا سِمی (Tesla Semi) توسط ماسک و همکارانش رونمایی شد. البته شاید در صنعت اتومبیل سازی رونمایی از دو محصول درجریان یک رویداد موضوع آنچنان قابل توجهی نباشد چرا که به دفعات دیده شده برخی تولیدکنندگان به یکباره از چندین مدل جدید خود رونمایی می‌کنند اما برای تسلا شرایط متفاوت بود.

ایلان ماسک - تسلا

این کمپانی در حالی دو محصول جدید خود را معرفی کرده که همچنان با مشکلات عدیده‌ای در روند تولید یکی دیگر از خودروهای خود با نام تسلا مدل 3 (Tesla Model 3) دست و پنجه نرم می‌کند و مدتی پیش ایلان ماسک شرایط سخت ایجاد شده برای کمپانی را به مانند جهنم توصیف کرده بود. تولید تنها 222 دستگاه مدل 3 از 1500 دستگاه مورد انتظار در سه ماهه سوم سال جاری نیز گویای وضعیت نابسامان کمپانی در راه تولید این خودروی 35000 دلاری است. چنین شرایطی موجبات ناخشنودی بسیاری از مشتریان و سرمایه گذاران را پدید آورد چرا که بودجه هنگفتی به سوی خط تولید مدل 3 گسیل شده بدون اینکه خروجی مناسبی گرفته شود.

ایلان ماسک - تسلا

رونمایی از محصولات باشکوهی چون Semi و Roadster در این گیر و دار شاید سبب به حاشیه رفتن مشکلات مدل 3 شده باشد و موقتاً فشار را از روی دوش ایلان ماسک برداشته باشد اما برخی معتقدند در دراز مدت به ضرر او تمام خواهد شد زیرا این دو مدل جدید به درگیر‌ی‌های قبلی ماسک که شامل حل مسائل مربوطه به مدل 3، هدایت سکان کمپانی بورینگ (Boring Company) و همینطور اسپیس اکس (SpaceX) می‌شوند خواهند افزود.

ایلان ماسک - تسلا

هم اکنون 250 میلیون دلار سرمایه برای سرپا نگه داشتن مدل 3 اختصاص یافته و تصور کنید که ورود دو مدل جدید به خط تولید چه سرمایه‌ی هنگفتی را می‌طلبد. تسلا برای تامین بخشی از بودجه مورد نیاز از خریداران رودستر (که در سال 2020 به مرحله بهره برداری می‌رسد) طلب بیعانه 50000 دلاری کرده است. درآمد حاصله از این طریق برای مدتی چرخ تولید کمپانی را به حرکت در می‌آورد اما تسلا در ادامه و برای به سرانجام رساندن چنین پروژه‌های عظیمی به منابع درآمد مضاعفی نیاز دارد.

ایلان ماسک - تسلا

البته به این نکته هم باید اشاره کرد که ایلان ماسک در امیدوار کردن مشتریان و متقاعد ساختن آن‌ها برای سرمایه گذاری روی پروژه‌های کمپانی بسیار چیره دست است و تجربه نیز نشان داده که مشتریان تسلا بسیار باوفاتر از مشتریان برخی کمپانی‌های مطرح دیگر هستند.

ماسک در جریان برگزاری رویداد اخیر به علاقمندان و مشتریان تسلا نوید فرا رسیدن روزهای بسیار خوشی را داد اما برخی ناظرین چشم انداز روشنی را پیش روی تسلا نمی‌بینند و تحلیلگر موسسه مالی Cowen نیز طی یادداشتی در این خصوص اظهار کرده سخنان اخیر ایلان ماسک بیشتر شبهه برانگیز بوده تا روشنگر!

البته کم لطفی است اگر برخی دستاوردهای تسلا نظیر استفاده کاربردی از منابع پایدار انرژی یا پیشگام بودن در عرصه‌ی تولید اتومبیل‌های خودران را نادیده بگیریم اما اگر ایلان ماسک بی توجه به موانع پیش رو در این جاده‌ی ناهموار همچنان تخت گاز به پیش برود شاید نتیجه‌ای جز واژگونی تسلا در انتظارش نباشد.

ایلان ماسک - تسلا

بنابراین برخی  معتقدند ماسک برای جلوگیری از سلب اعتماد سرمایه گذاران می‌بایست به جای گسترش فعالیت‌های خود روی سر و سامان دادن پروژه‌های فعلی کمپانی متمرکز شود.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها