شرکت فیسبوک تعداد کاربرانی که میتوانند آگهی های تبلیغاتی انتشار یافته در وبسایتش را تماشا میکنند بیش از حد جلوه میدهد. این اتهام طی یادداشتی از جانب تحلیلگر گروه تحقیقاتی Pivotal به فیسبوک وارد شده است.
در این یاداشت به این نکته اشاره شده است که مدیر بخش تبلیغات فیسبوک به تازگی ادعا کرده تنها در کشور آمریکا بطور بلقوه تعداد 41 میلیون نفر در بازه سنی 18 تا 24 و تعداد 60 میلیون نفر در بازه 25 تا 34 سال مخاطب برای تماشای آگهی های تبلیغاتی این پلتفرم وجود دارد اما این آمار در تعارض با آمار سراسری نفوس و مسکن اخیر آمریکا است که در آن تعداد افراد 18 تا 24 سال و افراد 25 تا 34 سال به ترتیب 31 میلیون و 45 میلیون نفر ذکر شده است.
برایان ویز که از تحلیلگران سرشناس این حوزه به شمار میرود پیرامون این موضوع اظهار کرده اگرچه این افشاگری بسیاری از آگهی دهندگان را از ادامهی همکاری با فیسبوک باز نمیدارد اما قطعاً برخی از آنها را به سوی تبلیغات سنتی تر از جمله نمایش محصولات خود در تلویزیون ها سوق خواهد داد و مانع از رشد بیشتر درآمدهای فیسبوک از طریق فروش آگهی های ویدئویی خواهد شد.
پاسخ فیسبوک اما به این اتهام اینگونه بوده است: آمار ارئه شده توسط ما تنها تخمینی از تعداد مخاطبین واجد شرایط برای تماشای آگهی های تبلیغاتی در یک منطقه خاص است و لزوماً نباید انتظار همخوانی آن با نتایج حاصل از آمار جمعیتی و سرشماری های رسمی را داشت. این تخمین آماری بر روی فاکتورهای مختلفی استوار است از جمله الگوی رفتاری کاربران، طبقه بندی آنها بر اساس پارامترهای مختلف و داده های جمع آوری شده از دستگاه های آنها.
همچنین ظاهراً طبق ضوابط جاری در فیسبوک چنانچه ویدئوهای تبلیغاتی حداقل به مدت 3 ثانیه توسط کاربران پلی شوند جزو آگهی های رویت شده دسته بندی میشوند. لازم به ذکر است که در نوامبر 2016 این شرکت یک بلاگ با نام Metrics FYI را برای ارائهی گزارشات دورهای در خصوص مقررات و ساز و کار نمایش پیام های تبلیغاتی در وبسایت خود راه اندازی کرد.