دستیار مجازی آمازون، الکسا، یک ساله شد. تولید کنندگان گوشی های هوشمند نظیر هوآوی، اچ تی سی و اکنون هم موتورولا علاوه بر این که بلندگوهای هوشمند برجسته خود در جهان را با اکو آمازون طراحی کرده اند، در برخی از گوشی های خود در کنار گوگل، جایی برای الکسا آمازون در نظر گرفته اند. همان طور که شرکت های دیگر در تلاش هستند تا دستیار شخصی خود را بیشتر رقابتی کنند، آمازون تمایل دارد هزینه ای بپردازد تا همچنان در سال 2018 و پس از آن الکسا را در صدر نگه دارد.
در واقع، به گفته وال استریت ژورنال، آمازون پول و مردم را از بخش های دیگر حرکت می دهد و پول و صدها مهندس را به برنامه الکسا منتقل می کند. به عنوان نمونه ای از این که آمازون فکر می کند الکسا چقدر می تواند گسترده باشد، می توان به این مورد اشاره کرد که آمازون آن را جایگزین رئیس سابق بخش که اکنون بازنشسته شده، کرده است با سابقه اجرایی طولانی تام تیلور در آمازون. این مورد در واقع بیان گر مقیاس گذاری بخش هایی با رشد سریع است که بیان گر این است که آمازون انتظار دارد، الکسا به سرعت گسترش یابد.
این فصل تعطیلات می تواند برای آمازون، الکسا و اکو بسیار بزرگ و پر فروش باشد. بلندگوی هوشمند، سه سال پس از این که اکو این گروه را ایجاد کرد، یک مولفه فناوری ضروری تلقی شد. سهم 75 درصدی آمازون بالاتر از 25 درصد گوگل قرار گرفت. در همین هفته شرکت سونی اعلام کرد که بلندگوی هوشمند خود را در ماه مهر ارائه خواهد کرد که توسط دستیار گوگل طراحی شده است. همچنین Homepod اپل در ماه آذر همراه با سیری (Siri) عرضه می شود. کمی قبل از آن، Invoke مایکروسافت همراه با کورتانا (Cortana) ارائه خواهد شد.
الکسای آمازون اطلاعاتی از کسب و کار خرده فروشان شرکت به دست آورده که مزیتی عمده در خرید آنلاین به دست می دهد. برای مطابقت با آمازون، شرکت گوگل هفته گذشته آغاز مشارکت این شرکت با والمارت (Walmart) را اعلام کرده است که به خرده فروشان آنلاین گوگل اکسپرس امکان می دهد تا بتوانند موارد جدید بسیاری ارائه دهند و بدین ترتیب بتوانند با الکسای آمازون رقابت کنند.
ژان مونستر قدیمی، تحلیلگر سابق اپل در پائیک جفری (Piper Jaffray) اخیراً یک آزمایش برای شرکت جدید خود، با سرمایه گذاری Loup Ventures آغاز کرده است. در این تست نشان داده شد که گوگل و الکسا، هر دو دستیار شخصی، 95% از 800 سوالی که از آن ها پرسیده شد را به درستی درک کرده اند. این نتیجه در مقایسه با آزمایشی که پیش از آن در بهمن ماه سال 1395 انجام شد، یک پیشرفت بزرگ محسوب می شود؛ زیرا در آن آزمایش، الکسا 94 درصد و گوگل 77 درصد از 800 سوال پرسیده شده را به درستی درک کرده بودند. با این حال گوگل به 63 درصد از سوالات پاسخ صحیح داد، در حالی که الکسا تنها به 54 درصد از سوالات به درستی پاسخ داده است. هر دو دستیار شخصی، در آزمون بعدی نمرات مربوط به خود را بهبود دادند.
در هفته گذشته آمازون همچنین وارد یک مشارکت جدید با مایکروسافت شده است تا اجازه دهند کسانی که از دستگاه هایی استفاده می کنند که مجهز به قابلیت کورتانا است، بتوانند از الکسا نیز استفاده کنند و بر عکس. بدین ترتیب کاربران کورتانا می توانند به تمام چیزهای مختلفی که الکسا آمازون ارائه می دهد اما کورتانا امکان فراهم کردن آن ها را ندارد، نیز دسترسی داشته باشند. همچنین متقابلاً کاربران الکسا می توانند به تمام چیزهای مختلفی که کورتانا مایکروسافت ارائه می دهد اما الکسا امکان فراهم کردن آن ها را ندارد، نیز دسترسی داشته باشند.
الکسای آمازون اکنون دارای بیش از 20000 مهارت است که قابلیت های مختلفی می باشد که به این دستیار شخصی اضافه شده است. برخی معتقدند الکسا می بایست “با هوش تر” باشد تا بتواند با سیری و گوگل به رقابت بپردازد. در راستای هوشمند تر و دقیق تر کردن الکسا، شرکت آمازون امیدوار است با افزایش 50 درصدی مهندسان الکسا به این هدف برسد. در حال حاضر با توجه به سایت اشتغال LinkedIn، حدود 3000 مهندس روی الکسا کار می کنند. استخدام مهندسان بیشتر به ایجاد دستگاه های جدید برای الکسا کمک کرده و همچنین قابلیت عملکردی این دستیار مجازی را بهبود می بخشد.